WTC Sju år senare

Medlem
WTC Sju år senare

Idag är det sju år sedan tornen föll i New York City.

Detta är ingen konspirationstråd, och ska heller inte bli. Jag ville bara veta hur ni upplever att världen har förändrats och hur framtiden har, och kommer, att utformas efter dessa händelser.

Hur har vår frihet påverkats? Hur ser det ut om ytterligare sju år? Vilka påverkas mest?

Några frågor man kan tänka på, så får vi se åt vilket håll denna tråd rör sig.


signatur

Remember when you were young? You shone like the sun

Medlem

RIP alla som dog denna dag för sju år sedan


signatur

"Moral är bra, men dubbel moral är inte dubbelt så bra"
Det fria operativsystemet: http://www.reactos.org

Medlem

Världen har definitivt ändrats pga 9/11.

Personligen är jag mest upprörd över att så lite hörs om det egentliga problemet.

Religion. Jag har inget förtroende för en människa som verkligen genuint tror att livet fortsätter på andra sidan, speciellt i kombination med dålig utbildning på isolerade ställen i världen där klockan stått still sedan man uppfann geten.

Man njuter inte av sin pizza på rätt sätt om man inte vet att detta är den sista man någonsin kommer att äta. Tror man sig få en imorgon också kanske man tom kastar bort halva för man inte är hungrig, man inser inte värdet. Men risk för att låta som en trasig skiva... Man är grundlurad.


signatur

My goal in life is to be the person my dog thinks I am.

Medlem

Rent pragmatiskt...

Det är inte mycket som förändrats. Talibanerna har fortfarande ett stadigt fäste i Afghanistan, kraften växer ständigt. En amerikansk befälhavare yttrade sig nyligen och erkända öppet de växande problemen och tvivlade på att kriget gick att "vinna".

Irak är en ny "scen". Jag är tveksam till att det går att sprida västerländsk livsåskådning till folk i mellanöstern med våld. Överlag så är det naivt att den västinspirerade "rädda-världen-universalismen" fortfarande gör sig ständigt påmind.

Visst jag tycker det är förjävligt att speciellt kvinnor förtrycks i "dessa länder", och att de inte har nån möjlighet att påverka vilka som styr och ställer. Det är klandervärt att det inte existerar särskilt mycket tolerans (även om jag knappast skulle bekänna mig som liberal).

Diffusion är det som bör ges företräde i detta sammanhanget. Med detta menar jag att folken i dessa länder måste ha den största drivkraften för att åstadkomma förändring. Att USA lägger sig i och försöker initiera denna drivkraft är något som i längden blir ohållbart. Jag förnekar inte att evolution har vart en bidragande faktor i till förändringen (evolution i detta sammanhang, utveckling som stötts utifrån) i många länder, men det är inte det enda sättet.

Faktum är att många länder i mellanöstern är beroende av sin olja för att bedriva något sorts världsligt inflytande. Saudiarabien är det bästa exemplet. Jag är medveten om att Shejk-eliten länge varit etablerad där, långt innan oljans "uppkomst", men i vår tid, så har jag svårt att se vad som kommer locka med Saudiarabien, utöver oljan. Det är populärt att klanka ner på USA över deras intressen över oljan, faktum är att Saudiarabien har få andra medel att kunna påverka internationellt. Det _verkliga_ testet för, "Västs", påstådda lojalitet med Mellanöstern kommer att komma den dagen oljan tar slut.

Inrikespolitiskt har ju 9/11 påverkat USA enormt. Världsekonomin har påverkats av osäkerhet. Vissa företag tjänar/har dock tjänat som bekant på det, vilket väcker misstankar.

FRA-lagen är väl den närmsta effekten vi i Sverige sett. I EU finns det också tendenser, folk måste visa sina ansikten på bloggar, osv.

Medlem

På något paradoxalt sätt så känns det både som världen blivit osäkrare och säkrare på samma gång.

Osäkrare för att terrorister och diverse extremister upptäckte och inspirerades av att det går att orsaka enorm skada utan speciellt stora resurser.

Säkrare på grund av att dessa grupper bekämpas och övervakas betydligt mer än tidigare så att risken att de ska kunna komma över material för att till exempel skapa en "dirty bomb" minskar.

Status quo fast med högre insatser än tidigare antar jag.

Medlem
Skrivet av CastorFiber:

Världen har definitivt ändrats pga 9/11.

Personligen är jag mest upprörd över att så lite hörs om det egentliga problemet.

Religion. Jag har inget förtroende för en människa som verkligen genuint tror att livet fortsätter på andra sidan, speciellt i kombination med dålig utbildning på isolerade ställen i världen där klockan stått still sedan man uppfann geten.

Man njuter inte av sin pizza på rätt sätt om man inte vet att detta är den sista man någonsin kommer att äta. Tror man sig få en imorgon också kanske man tom kastar bort halva för man inte är hungrig, man inser inte värdet. Men risk för att låta som en trasig skiva... Man är grundlurad.

För dig verkar avskaffandet av islam eller kristendomen som ett magiskt trick som kommer lösa all världens problem...


signatur

"Moral är bra, men dubbel moral är inte dubbelt så bra"
Det fria operativsystemet: http://www.reactos.org

Medlem

ingen skillnad lite hårdare säkerhets kontroller här o där men annars fortsätter livet som vanligt.

om 7år kommer det vara som idag , ska man sia ska man prata om 100 år eller 200år för att det ska ge nått


signatur

quod similis saporem blandeque coruscant

Medlem

Vi är ett mer bevakat folk, mer resurser har satts in för dessa åtgärder, rent allmänt så har väl inte så mycket mer förändats.

Eller jo, Dollarn har gått upp och sedan fallit ner riktigt rejält, bra för konsumenter som köper saker i USA!


signatur

Morning Glory, the revival!
An "It's so easy" to be social, "It's so easy" to be cool

Medlem
Skrivet av Mr. G:
Skrivet av CastorFiber:

Världen har definitivt ändrats pga 9/11.

Personligen är jag mest upprörd över att så lite hörs om det egentliga problemet.

Religion. Jag har inget förtroende för en människa som verkligen genuint tror att livet fortsätter på andra sidan, speciellt i kombination med dålig utbildning på isolerade ställen i världen där klockan stått still sedan man uppfann geten.

Man njuter inte av sin pizza på rätt sätt om man inte vet att detta är den sista man någonsin kommer att äta. Tror man sig få en imorgon också kanske man tom kastar bort halva för man inte är hungrig, man inser inte värdet. Men risk för att låta som en trasig skiva... Man är grundlurad.

För dig verkar avskaffandet av islam eller kristendomen som ett magiskt trick som kommer lösa all världens problem...

Inte alla men många och väldigt många skulle förlora sina möjligheter att använda konstiga svepskäl som "gud sa det till mig" utan man skulle vacker få säga jag vill ha dina pengar eller gif oil asap.

Jo, bevakningsmöjligheterna har ökat många gånger om.

visst ser man mer skeptiskt på saker men kan bero på att jag va 11 bast 2001.


signatur

SNAFUBAR - Situation Normal: All Fucked Up Beyond All Repair/Recognition

Medlem

De skulle komma på andra skäl, människan är mästare på att komma på skäl till mord och själviskhet med eller utan Gud. Se på Sovjet t.ex.


signatur

"Moral är bra, men dubbel moral är inte dubbelt så bra"
Det fria operativsystemet: http://www.reactos.org

Medlem

Ja, men dom tappar ett skäl och måste då kommer man lite närmare sanningen.


signatur

SNAFUBAR - Situation Normal: All Fucked Up Beyond All Repair/Recognition

Medlem

Ingen rolig omvärld vi lever i just nu...Några idioter fick en lysande ide om att om man attackerar USA så visar det på styrka via svärdet och koranen,resultatet efter 7 år är enligt mig katastrof.Väst har nu mera en polis som har vilka befogenheter dom vill,och kan om dom vill ta in vem som helst för "misstänkt terrorverksamhet".Och om man snackar om resten av världen,så är det inte många länder kvar som inte har en stor del Galna islamistiska nutheads:( ...men men..trots allt är jag optimistisk om framtiden.

Medlem
Skrivet av Snafubar:

Ja, men dom tappar ett skäl och måste då kommer man lite närmare sanningen.

Stalin var lika långt bort från sanningen som Osama bin Ladin.


signatur

"Moral är bra, men dubbel moral är inte dubbelt så bra"
Det fria operativsystemet: http://www.reactos.org

Medlem
Skrivet av Mr. G:
Skrivet av Snafubar:

Ja, men dom tappar ett skäl och måste då kommer man lite närmare sanningen.

Stalin var lika långt bort från sanningen som Osama bin Ladin.

Ja, för att dom har lika fel båda två men titta på Bin ladin ur troende muslimer i mellanösterns synsätt och sedan på Stalin från ryssarnas synsätt, du ser antagligen en liten skillnad?

Vilket folk har haft lättast att genomskåda sin "ledare"?


signatur

SNAFUBAR - Situation Normal: All Fucked Up Beyond All Repair/Recognition

Medlem
Skrivet av Snafubar:
Skrivet av Mr. G:
Skrivet av Snafubar:

Ja, men dom tappar ett skäl och måste då kommer man lite närmare sanningen.

Stalin var lika långt bort från sanningen som Osama bin Ladin.

Ja, för att dom har lika fel båda två men titta på Bin ladin ur troende muslimer i mellanösterns synsätt och sedan på Stalin från ryssarnas synsätt, du ser antagligen en liten skillnad?

Vilket folk har haft lättast att genomskåda sin "ledare"?

Om du vill genomföra fanatiska muslimer med ryssarna måste du jämföra med fanatiska kommunister i Ryssland, och då blir resultatet det samma. Om vi genomför muslimer i allmänhet med ryssar i allmänhet blir också resultatet det samma. De flesta muslimer är betydlig mer människovänliga än bin Ladin.


signatur

"Moral är bra, men dubbel moral är inte dubbelt så bra"
Det fria operativsystemet: http://www.reactos.org

Medlem

Mr. G, håller du inte med om att religion är ett problem? Självklart så kommer vi alltid att hitta orsaker att hugga tasken av varandra, men det är inte religionens enda effekt.

Religion tar folks tro från deras egna makt till deras gud. Att se till samhällets utveckling för allas välfärd, snarare än att hänvisa till gud och knäppa händerna framför någon symbol, skulle bidra till utveckling och föra oss närmare samma mål.

Inställningen att kunna göra sin egen lycka saknas uppenbarligen i djupt religiösa länder.

Man borde inte förbjuda religion, men den borde inte puttenuttas med i politiken. Behandla alla religioner som andra sekter. Låt dom ha en organisation, men ge fan inte skattepengar till svenska kyrkan och annat. Till alla er som tycker att man borde respektera religion, kolla på den här filmen.

Edit: Jag kommer inte att svara på mer om religion för att hålla tråden On-Topic


signatur

Remember when you were young? You shone like the sun

Medlem

Även dom fanatiska kommunisterna ansåg att Stalin gick för långt. Ja självklart är dom mer människovänliga än bin Ladin men Stalin säger inte att det var guds vilja utan han lägger sin handlingar till sin egna vilja.


signatur

SNAFUBAR - Situation Normal: All Fucked Up Beyond All Repair/Recognition

Medlem
Skrivet av HinduTimes:

Mr. G, håller du inte med om att religion är ett problem? Självklart så kommer vi alltid att hitta orsaker att hugga tasken av varandra, men det är inte religionens enda effekt.

Religion tar folks tro från deras egna makt till deras gud. Att se till samhällets utveckling för allas välfärd, snarare än att hänvisa till gud och knäppa händerna framför någon symbol, skulle bidra till utveckling och föra oss närmare samma mål.

Inställningen att kunna göra sin egen lycka saknas uppenbarligen i djupt religiösa länder.

Man borde inte förbjuda religion, men den borde inte puttenuttas med i politiken. Behandla alla religioner som andra sekter. Låt dom ha en organisation, men ge fan inte skattepengar till svenska kyrkan och annat. Till alla er som tycker att man borde respektera religion, kolla på den här filmen.

Edit: Jag kommer inte att svara på mer om religion för att hålla tråden On-Topic

Jag ser människan som ett problem då människan kan göra om allt till någonting som tjänar deras egna syften. Däremot blir religion ett problem när den blir fanatisk, som den blivit i Mellanöster i viss fall. Men islam i sig är inget problem. Och självklart skall man respektera religion, precis som alla andra åsikter. Svenska kyrkan får inga skattepengar heller (mer än det lilla för att se till att vi inte har en massa lik på sopptippen).


signatur

"Moral är bra, men dubbel moral är inte dubbelt så bra"
Det fria operativsystemet: http://www.reactos.org

Medlem
Skrivet av Snafubar:

Även dom fanatiska kommunisterna ansåg att Stalin gick för långt. Ja självklart är dom mer människovänliga än bin Ladin men Stalin säger inte att det var guds vilja utan han lägger sin handlingar till sin egna vilja.

Stalin sa att det var folkets vilja. Och nej, de fanatiska kommunisterna stod bakom honom innan han dog, då bytte många av dem fot.


signatur

"Moral är bra, men dubbel moral är inte dubbelt så bra"
Det fria operativsystemet: http://www.reactos.org

Inaktiv

Har vi inte hafft den här diskussionen förut.... Saknar fortfarande något som helst stöd för din tess Castor. Dock finns det rikligt med exempel på hur människor utnyttjar befinliga sammhällsstrukturer för att få sin egen vinning oavsett om de är teokratiska eller inte. Vilket i grund och botten underkänner att avskaffandet av religion skulle ge en mätbar skillnad.


signatur

"An open mind is like a fortress with its gate unbarred and unguarded."

Medlem
Skrivet av Mr. G:
Skrivet av CastorFiber:

Personligen är jag mest upprörd över att så lite hörs om det egentliga problemet.

För dig verkar avskaffandet av islam eller kristendomen som ett magiskt trick som kommer lösa all världens problem...

Inte islam eller kristendom, all religion - de olika förhållningssätten till gud är bara olika symptom på samma sjukdom. Jag säger dessutom inte att ett avskaffande av, eller insikt kring religion skull lösa alla världens problem. Jag påstår dock att det skulle lösa många meningslösa konflikter och motsättningar. Och ambasadbombningar.


signatur

My goal in life is to be the person my dog thinks I am.

Medlem
Skrivet av Netstroyer:

Har vi inte hafft den här diskussionen förut.... Saknar fortfarande något som helst stöd för din tess Castor. Dock finns det rikligt med exempel på hur människor utnyttjar befinliga sammhällsstrukturer för att få sin egen vinning oavsett om de är teokratiska eller inte. Vilket i grund och botten underkänner att avskaffandet av religion skulle ge en mätbar skillnad.

Som sagt, en värld utan religion skulle inte vara en perfekt värld men de problem vi skulle tvingas tackla skulle ha sina ursprung i verkligheten.

Inget nekas jobb för att de inte kan hälsa på en kvinna, inga hedersrelaterade mord och våldsdåd, inga självmordsbombare, ökad tolerans i samhället, inga missionärer som byter mat mot tro, dramatisk nedtrappning av väpnade konflikter världen över - detta är bara effekter jag ser som högt troliga av en högst otrolig händelse som att religion försvann.

Så, netdestroyer, jag påstår inte att onda människor skulle bli goda, att tjuvar skulle sluta stjäla osv - Man skulle dock beröva politiker och andra ledare ett av deras kraftfullaste verktyg för manipulering av massorna.

Religion är som utstående öron, sned näsa eller fula tänder - något man ärvt efter sina föräldrar eller tvingats acceptera efter en tragedi i sitt liv. Är man inte född i en situation då man hjärntvättas att tro hittar man till religion i samband med en kris av något slag som gör att man behöver svar - allt man behöver göra är att inte fråga varför.

Urdumt.

Skrivet av Mr. G:
Skrivet av Snafubar:

Ja, men dom tappar ett skäl och måste då kommer man lite närmare sanningen.

Stalin var lika långt bort från sanningen som Osama bin Ladin.

Stalin var då, Osama är nu. Jag är son till en bergsprängare och känner till dödsfall i samband med sprängningar - detta gör det inte mer acceptabelt att folk blir självmordsbombare?

Skall vi släppa på vapenlagarna vad gäller eldvapen eftersom man ändå kan döda någon med en vanlig kökskniv?


signatur

My goal in life is to be the person my dog thinks I am.

Medlem
Skrivet av CastorFiber:

Stalin var då, Osama är nu. Jag är son till en bergsprängare och känner till dödsfall i samband med sprängningar - detta gör det inte mer acceptabelt att folk blir självmordsbombare?

Skall vi släppa på vapenlagarna vad gäller eldvapen eftersom man ändå kan döda någon med en vanlig kökskniv?

Jag ser inte riktigt kopplingen? Du menar väl inte på fullaste allvar att vi borde förbjuda religion?


signatur

"Moral är bra, men dubbel moral är inte dubbelt så bra"
Det fria operativsystemet: http://www.reactos.org

Medlem
Skrivet av Mr. G:
Skrivet av CastorFiber:

Stalin var då, Osama är nu. Jag är son till en bergsprängare och känner till dödsfall i samband med sprängningar - detta gör det inte mer acceptabelt att folk blir självmordsbombare?

Skall vi släppa på vapenlagarna vad gäller eldvapen eftersom man ändå kan döda någon med en vanlig kökskniv?

Jag ser inte riktigt kopplingen?

Du säger att borttagande av religion inte innebär att alla problem försvinner, jag håller med dig men vill också säga att vi inte behöver skrota idén kring skrotandet av religion eftersom den inte löser ALLA problem. Jag säger att världen skulle bli bättre, inga tvivel om saken - jag säger inte att den skulle bli perfekt.

Skrivet av Mr. G:

Du menar väl inte på fullaste allvar att vi borde förbjuda religion?

För att detta inte skall bli en hårklyvningsmatch skall jag inte bara svara "jo, det menar jag".

Jag tycker att religion inte borde finnas och jag tycker vi borde börja fasa ut den ur vår tillvaro på jorden. Jag säger inte att vi skall fängsla religiösa människor eller halshugga dem på torget, det är sånt religionsanhängare sysslar med - En bra början är att ta bort all hänsyn ur lagar och regler. Man kan respektera och tjäna individen men aldrig individens tro i de fall den ställer sig i konflikt.

Jag tror att religion är nyttligt och nödvändigt för vissa, jag har all respekt för eftertanke och andlighet men när man använder religionen för att kontrollera och bestämma så bleknar denna nytta ganska fort - Jag ser inga större faror eller bekymmer i den verksamhet svenska kyrkan för idag, moralkakor och homofobi exklusive, men varför skulle vi högst upplysta svenskar inte betala samma "andliga pris" som alla andra? Så därför säger jag bort med skiten! Bort ur våra skolor, bort ur regering, skall inte skattefinansieras eller subventioneras osv, osv.


signatur

My goal in life is to be the person my dog thinks I am.

Medlem
Skrivet av CastorFiber:

Du säger att borttagande av religion inte innebär att alla problem försvinner, jag håller med dig men vill också säga att vi inte behöver skrota idén kring skrotandet av religion eftersom den inte löser ALLA problem. Jag säger att världen skulle bli bättre, inga tvivel om saken - jag säger inte att den skulle bli perfekt.

Det ställe där jag sett det ske var i Sovjet, det blev knappast bättre. Bibeln ersättes av en röd bok, och Jesus ersattes av porträtt av Stalin och Lenin. Man kan inte radera människans tro. Den religion som är farlig är den som är fanatisk.

Skrivet av CastorFiber:

För att detta inte skall bli en hårklyvningsmatch skall jag inte bara svara "jo, det menar jag".

Jag tycker att religion inte borde finnas och jag tycker vi borde börja fasa ut den ur vår tillvaro på jorden. Jag säger inte att vi skall fängsla religiösa människor eller halshugga dem på torget, det är sånt religionsanhängare sysslar med - En bra början är att ta bort all hänsyn ur lagar och regler. Man kan respektera och tjäna individen men aldrig individens tro i de fall den ställer sig i konflikt.

Jag tror att religion är nyttligt och nödvändigt för vissa, jag har all respekt för eftertanke och andlighet men när man använder religionen för att kontrollera och bestämma så bleknar denna nytta ganska fort - Jag ser inga större faror eller bekymmer i den verksamhet svenska kyrkan för idag, moralkakor och homofobi exklusive, men varför skulle vi högst upplysta svenskar inte betala samma "andliga pris" som alla andra? Så därför säger jag bort med skiten! Bort ur våra skolor, bort ur regering, skall inte skattefinansieras eller subventioneras osv, osv.

Svenska kyrkan är skiljd från staten, så jag vet inte riktigt vad som är problemet? Den enda religion som finns i dagens skola är på religionsundervisningen, men det vore vansinne att ta bort den, och det tror jag inte heller att du vill. Om religion skall bort ur regeringen eller ej är ganska enkelt i Sverige - folket väljer. Så jag ser inte riktigt problemet?
Jag håller f.ö. med om att religion lika lite som politiska åsikter (partistödet får finnas, men det betalas ut eftersom partierna är valda och ingenting annat) skall skattesubventioneras, så där är vi överrens.


signatur

"Moral är bra, men dubbel moral är inte dubbelt så bra"
Det fria operativsystemet: http://www.reactos.org

Inaktiv
Skrivet av Mr.G:

Svenska kyrkan får inga skattepengar heller (mer än det lilla för att se till att vi inte har en massa lik på sopptippen).

Mr.G - Svenska kyrkan tar 1% av samtliga medlemmars inkomst, och medlem är man automatiskt ifall ens föräldrar är det, tills dess att man lämnat svenska kyrkan. Påtvingad medlemavgift av en statlig instans eller skatt ser jag inte så stor skillnad på.

Begravningsavgiften betalas av den som dött eller anhöriga. Tro inte att kyrkan bjuder på nånting.

Medlem

Du betalar begravningsavgit på deklarationen för kyrkan att ta hand om gravar, sedan finns det en annan avgift också. Om du inte vill vara med i svenska kyrkan kan du gå ur. Ingen tvingar dig att vara medlem.

edit: Regeln för att du automatiskt är med i kyrkan om du inte lämnar den har ändrats, det fungerar inte för de som föds idag. Men likväl, det är bara att gå ur, ingen tvingar dig att vara med.


signatur

"Moral är bra, men dubbel moral är inte dubbelt så bra"
Det fria operativsystemet: http://www.reactos.org

Medlem
Skrivet av Mr. G:

Det ställe där jag sett det ske var i Sovjet, det blev knappast bättre. Bibeln ersättes av en röd bok, och Jesus ersattes av porträtt av Stalin och Lenin. Man kan inte radera människans tro. Den religion som är farlig är den som är fanatisk.

Människan uppfinner motorcyckel, vi krockar och dör - Männsikan uppfinner hjälmen och forstätter köra motorcyckel, vi forsätter dö om en i mindre utsräckning. Istället för att uppfinna en hjälm förseslår jag ett annat fordon.

Är detta för abstrakt för dig?

Skrivet av Mr. G:

Svenska kyrkan är skiljd från staten, så jag vet inte riktigt vad som är problemet? Den enda religion som finns i dagens skola är på religionsundervisningen, men det vore vansinne att ta bort den, och det tror jag inte heller att du vill. Om religion skall bort ur regeringen eller ej är ganska enkelt i Sverige - folket väljer. Så jag ser inte riktigt problemet?
Jag håller f.ö. med om att religion lika lite som politiska åsikter (partistödet får finnas, men det betalas ut eftersom partierna är valda och ingenting annat) skall skattesubventioneras, så där är vi överrens.

Problemet som du efterfrågar i vartannan mening är ju just att du inte ser problemet. Som jag sade, i sverige har vi inga större problem men vi kan lika gärna skrota religionen när alla andra "fanatiker" gör det vi också.

Jämför med rökning/snusning. Jag snusar, älskar varje prilla med passion. Jag avskyr rökning på alla tänkbara sätt - Om vi röstade om huruvida rökning skulle förbjudas skulle jag rösta bort skiten, även om ett tobaksförbud tog mitt kära snus - Det är ett pris jag kan tänka mig att betala för att rensa våra sjukhus från offer.

Jag är ingen anhängare av förbud men jag ser ingen konsekvens i att vissa droger som alkohol och tobak är ok medans andra är strikt förbjudna. Samma mekanismer som håller religionen vid liv långt in i 2000-talet verkar för att vi skall ha kvar ciggaretter och sprit. Ren tradition och vana, utan eftertanke.


signatur

My goal in life is to be the person my dog thinks I am.

Medlem
Skrivet av CastorFiber:

Människan uppfinner motorcyckel, vi krockar och dör - Männsikan uppfinner hjälmen och forstätter köra motorcyckel, vi forsätter dö om en i mindre utsräckning. Istället för att uppfinna en hjälm förseslår jag ett annat fordon.

Är detta för abstrakt för dig?

Likväl behövs ett fordon, saken är bara den att religionen i Sverige bara berör en själv, och ingen behöver vara religiös om den personen inte vill.

Skrivet av Mr. G:

Problemet som du efterfrågar i vartannan mening är ju just att du inte ser problemet. Som jag sade, i sverige har vi inga större problem men vi kan lika gärna skrota religionen när alla andra "fanatiker" gör det vi också.

Jämför med rökning/snusning. Jag snusar, älskar varje prilla med passion. Jag avskyr rökning på alla tänkbara sätt - Om vi röstade om huruvida rökning skulle förbjudas skulle jag rösta bort skiten, även om ett tobaksförbud tog mitt kära snus - Det är ett pris jag kan tänka mig att betala för att rensa våra sjukhus från offer.

Jag är ingen anhängare av förbud men jag ser ingen konsekvens i att vissa droger som alkohol och tobak är ok medans andra är strikt förbjudna. Samma mekanismer som håller religionen vid liv långt in i 2000-talet verkar för att vi skall ha kvar ciggaretter och sprit. Ren tradition och vana, utan eftertanke.

Saken är bara den att cigaretter påverkar de som t.ex. jag som är algeriska, att det finns kristna som med egna pengar bekostar sin kyrkligaverksamhet är ingen som berör någon annan. En liknelse vore om folk försökte tvinga alla att gå i kyrkan, det skulle vara illa eftersom det då berör andra, men att ha ett system där vem som vill får gå i kyrkan om han/hon vill är var och ens privatsak. Sålunda ser jag inte problemet i Sverige. Däremot kan jag se problem ute i världen där man har ett tvångsbaserat system istället.


signatur

"Moral är bra, men dubbel moral är inte dubbelt så bra"
Det fria operativsystemet: http://www.reactos.org

Medlem
Skrivet av Mr. G:

Likväl behövs ett fordon, saken är bara den att religionen i Sverige bara berör en själv, och ingen behöver vara religiös om den personen inte vill.

I sverige har nästan inga problem när det handlar om att välja själv. Jag säger nästan av "respekt" för våra invandrade religionsutövare som inte kan släppa taget om sitt förlegade synsätt.

Skrivet av Mr. G:

Saken är bara den att cigaretter påverkar de som t.ex. jag som är algeriska, att det finns kristna som med egna pengar bekostar sin kyrkligaverksamhet är ingen som berör någon annan. En liknelse vore om folk försökte tvinga alla att gå i kyrkan, det skulle vara illa eftersom det då berör andra, men att ha ett system där vem som vill får gå i kyrkan om han/hon vill är var och ens privatsak. Sålunda ser jag inte problemet i Sverige. Däremot kan jag se problem ute i världen där man har ett tvångsbaserat system istället.

Hur såg livet ut för dig om du inte tror på gud i Sverige för 200 år sedan? För 100 år sedan? 50?
10?
I takt med att vi utvecklas trappas religionen ned, nästan så man kan säga att utveckling sker på religionens bekostnad för kyrkan får mindre och mindre inflytande för varje dag som går - Dagens ungdom må inte kunna läsa eller skriva när de går ut nian med lättlurade är de inte.

Om vi bara fokuserar på religion så är våra liv friare på alla sätt och vis nu än då. Jag önskar att folk som stannat i utvecklingen* kunde hinna ifatt oss.

*Detta inkluderar USA. Ett ungt land som har en hel del mognad att ta itu med vad gäller bla religion. In god we trust? Kom igen...


signatur

My goal in life is to be the person my dog thinks I am.

Skriv svar