Big bang @ Cern

Medlem
Big bang @ Cern

Så, Vad tror NI kommer att hända?

För er som ej vet:
http://www.svd.se/nyheter/webbtv/utrikes/artikel_1693735.svd

Medlem

http://www.fz.se/forum/thread.php?id=50732&page=4

De som varnar om att jorden kommer gå under har ingen aning vad de snackar om skulle jag säga.

Medlem

Jag litar på dem.

Skrivet av David Milstead:

- Den som påstår detta kan inget om fysik, säger David Milstead.
- Det finns absolut ingen fara i detta och jag förstår inte varför människor tror det. Vi har massor av högenergikollisioner hela tiden med partiklar som kommer från rymden och kolliderar med vår atmosfär. Det är betydligt kraftigare krockar än de vi kan göra i Cern, men världen har inte gått under för det.

Kommer bli spännande det här

Medlem

Pheew!! Jag tvekade först, men när DAVID MILSTEAD intygade motsatsen kan jag sova gott!

Nej skämt åsido så tror jag inte att det är någon fara. Men jag ser inte meningen i att kasta bort pengar för att ta reda på vad de är gjorda av.


signatur

Remember when you were young? You shone like the sun

Medlem
Skrivet av båtsman:

De som varnar om att jorden kommer gå under har ingen aning vad de snackar om skulle jag säga.

Precis, det känns som media framhäver det ganska väl också.

Värt pengarna säger jag.

Medlem
Skrivet av HinduTimes:

Pheew!! Jag tvekade först, men när DAVID MILSTEAD intygade motsatsen kan jag sova gott!

Nej skämt åsido så tror jag inte att det är någon fara. Men jag ser inte meningen i att kasta bort pengar för att ta reda på vad de är gjorda av.

Haha, ja, jag vet! Man kan alltid lita på David Milstead. Han är grymmast.

Nä, men det ligger ju faktiskt något i det han säger även om han är en helt okänd person.

Medlem
Skrivet av Stephen Hawking:

The LHC is absolutely safe. If the collisions in the LHC produced a micro black hole - and this is unlikely - it would just evaporate away again, producing a correctoristic pattern of particles.

Collisions releasing greater energy occur millions of times a day in the earth's atmosphere and nothing terrible happens. The world will not come to an end when the LHC turns on.

Jag litar på Hawking.


signatur

I'm a snake, follow me!

Medlem

Ses i himlen, gud välsigne oss.


signatur

hejsanhejsanhejsan

Medlem

Om nåt dåligt händer får jag damp, för jag har inte ens andvänt mitt nya grafikkort! och då får man inte lira WotLK så jag blir förbannad!!!!

Medlem

Jag ska sova med mamma och pappa inatt.


signatur

"No one will be left to prove that humans existed". - Dave Mustaine

Medlem

Det är väl värt pengarna om det faktist smäller.


signatur

"Publiken undanbedes från att kasta in bilder på knasiga katter, som kan distrahera spelarna."
- noaxark

Medlem

I mitt huvud är hela domedagsprofetian ett fett #care. Men vad de kommer hitta får vi hoppas blir bra, nu kanske vi kan få de där svävarbliarna någon lovade oss.


signatur

Wune - "jo jag klarar crysis på high på allt för jag har 4 gig i ram minne. och dom är på 800 Mhz." - I lol'ed

Medlem
Skrivet av tysonayt:

nu kanske vi kan få de där svävarbliarna någon lovade oss.

:heart:

Medlem

Var det idag jorden skulle gå under ? Vilken tid isf ?

Medlem

signatur

MSI X48C PLATINUM | Q9450 @ 2,66 | HD 6950 2GB | 320gig HHD | 4 GB 1333mhz DDR3 | Corsair 650w | Antec Nine Hundred @ Vista ULT 64bit

Medlem

saxat från koden på den sidan: "If the lhc actually destroys the earth & this page isn't yet updated please email mike@frantic.org to recieve a full refund"

Avstängd
Skrivet av båtsman:

http://www.fz.se/forum/thread.php?id=50732&page=4

De som varnar om att jorden kommer gå under har ingen aning vad de snackar om skulle jag säga.

Hörde av en klasskompis att de ska ha beräknat risken för just det till 1 på 1 000 000 000. Om det stämmer så är det en enormt stor risk med tanke på vad som står på spel.

Medlem
Skrivet av EliasN:
Skrivet av båtsman:

http://www.fz.se/forum/thread.php?id=50732&page=4

De som varnar om att jorden kommer gå under har ingen aning vad de snackar om skulle jag säga.

Hörde av en klasskompis att de ska ha beräknat risken för just det till 1 på 1 000 000 000. Om det stämmer så är det en enormt stor risk med tanke på vad som står på spel.

vilka är "de"?

Avstängd

Antagligen forskarna. Har ingen aning om det stämmer. Har inte läst så mycket om acceleratorn.

Medlem
Skrivet av SuperTank:
Skrivet av Stephen Hawking:

The LHC is absolutely safe. If the collisions in the LHC produced a micro black hole - and this is unlikely - it would just evaporate away again, producing a correctoristic pattern of particles.

Collisions releasing greater energy occur millions of times a day in the earth's atmosphere and nothing terrible happens. The world will not come to an end when the LHC turns on.

Jag litar på Hawking.

Som alla intelligenta personer när det kommer till ämnen som Hawking är en ledande person inom.


signatur

Vila i frid, Mikael "The_Maxx" Löfgren
Tack för den tid du var med oss, även om den var alltför kort

Medlem

Jag begriper inte -hur kan någon med ett uns av kritiskt tänkande välja att lyssna på klåpare med en halv examen (om ens det!) i fysik framför en enig forskarkår? Hur tänker man då?

Min bil är trasig, bäst jag kollar med min tandläkare om vad som är fel....

Avstängd

Jag tror inte att du riktade det till mig, men jag skulle vilja kommentera ändå:

Om klåparen hade bättre belägg för sina åsikter än den enade forskarkåren skulle jag lyssna på honom istället. På samma sätt kan man ju fråga sig om vilka du skulle lyssna på: om du hade slut bensin och 20 000 bilmekaniker sa att bilen skulle gå igång om du bytte däck på bilen eftersom de var så fula, eller en tandläkare som sa att du borde tanka bilen.

Medlem
Skrivet av EliasN:

Jag tror inte att du riktade det till mig, men jag skulle vilja kommentera ändå:

Om klåparen hade bättre belägg för sina åsikter än den enade forskarkåren skulle jag lyssna på honom istället. På samma sätt kan man ju fråga sig om vilka du skulle lyssna på: om du hade slut bensin och 20 000 bilmekaniker sa att bilen skulle gå igång om du bytte däck på bilen eftersom de var så fula, eller en tandläkare som sa att du borde tanka bilen.

huvudet på spiken där... de HAR inte bättre belägg eller argument! om till och med JAG kan smula sönder det mesta av deras argumentation så är de uppenbarligen inte kompetenta nog att göra något som helst bedömning av LHC....

hälsa din polare att han har fel för övrigt.

EDIT!
För att förtydliga: såhär trovärdiga finner jag de flesta anti-LHC-talibaner...

EDIT2!
Länken ovan är att jämföra med rapporten angående säkerhet från CERN som du hittar exempelvis här.

Avstängd

Nä, det har jag inte sagt. Jag menade bara att man rent generellt inte kan gå endast på trovärdigheten (men det kan vi inte tillämpa här, eftersom de inte skulle syssla med LHC om de inte visste vad maskinen gjorde till 101 %). Jag tror inte att jorden kommer att gå under under ett av experimenten (och trodde inte det före det första heller). Det känns en smula omöjligt. Jag litar på att forskarna inte skulle göra något som är så urbota korkat att riskera världen för att kanske få fram ny information.

Det som min klasskompis sa hade han inga belägg för. Det var något han hade hört. Därför kan man inte lägga särskilt mycket trovärdighet i det uttalandet, även om jag tyckte att det var intressant.

Medlem

Och vad går du på om du INTE går efter den bedömda trovärdigheten på dina källor?

Avstängd
Medlem

än så länge finns den kvar... tror jag!! :/


signatur

You can't win the game...

Medlem
Skrivet av EliasN:

Innehållet.

De blir ju trovärdiga för att innehållet är trovärdigt...

Inaktiv
Skrivet av EliasN:

Innehållet.

Sk vi tolka det som att du anser dig kompetent att avgöra riskerna med exprimentell partikelfysik? För annars så lär det ju finnas viss risk med att du inte kan göra en korrekt bedömning av innehållet.


signatur

"An open mind is like a fortress with its gate unbarred and unguarded."

Avstängd

En källas trovärdighet baseras på vad eller vem källan är. En ordbok är mer trolig än något som en femåring har sagt i feberyran, t.ex.

Nej, det ska ni inte. Är det ingen som förstår vad jag säger? Jag sa att en klasskompis hade sagt att någon hade sagt (antagligen menade han forskarna) att risken skulle vara en på miljarden. Jag har ingen aning om var han hade läst det, men om jag sa: "Om det stämmer så är det en enormt stor risk", o.s.v.

Jag sa ingenting om att jag trodde att risken var så stor och jag tog ingen ställning till det. Därför sa jag att OM det stämmer så är det en enormt stor risk.

Jag anser mig inte kompetent nog att avgöra riskerna med experimentell partikelfysik, nej. Därför kan jag inte göra annat än att lita på vad forskarna säger och tillämpa sunt förnuft och kritiskt tänkande. Jag har inte läst så mycket om acceleratorn för jag är inte särskilt intresserad. Jag tror som sagt inte att det kommer att hända något.

Jag hade bara tänkt skriva en kort kommentar i frågan, så lägg ner korsförhöret, tack.

12
Skriv svar