Robot
Punch-Out!!

Med ett schysst boxningsspel slår man hela världen med häpnad. I alla fall för tjugotalet år sedan. Men hur klarar sig Punch-Out i dag, i trimmad Wii-version som är både ny och traditionell? Vi har provfajtats.

#super-mario-galaxy, #the-legend-of-zelda-twilight-princess, #wii-fit


Medlem
Testat - Punch-Out!!

Är ganska nöjd med att inte ha en Wii.

Hade Amiga istället för Nintento på den tiden detta spelet hade sin storhetstid och har Xbox nu


signatur

Well, I've got news for you pal, you ain't leadin' but two things: Jack and shit... and Jack just left town.

Medlem

"Frustrerande svårt"

Är det samma spel som jag testat på?

Medlem

Humoristiska rubriker är alltid otroligt kul att läsa, som denna
"- 1987 ringde och sa sig fortfarande fungera" ^^

heja boxning.


signatur

R.I.P The_maxx

Medlem

Tycker det är värt 4/5, kan hålla med om multiplayer. Men singlet är riktigt kul och frustrerande på ett bra sätt. Har fortfarande inte spöat Don Flamingo, var grymt nära dock.

Medlem

Synd bara att det ser rätt lökigt ut.
Är nog bäst att hålla sig till orginalet.
http://www.youtube.com/watch?v=ENVllmvkhBE

Medlem

Ja, klart man måste vinna sig lite boxningsprylar så här är mina synpunkter på recensionen

Först och främst stör jag mig lite på det där med frustrerande svårt. Tanken är ju som lite att det ska vara ett stort kliv för varje motståndare. Är ju som inte bara att lära sig en "feg-kombo" att nöta ner motståndaren med, och inte heller bara att kliva åt sidan och jabba som i ettan. Spelmekaniken är ju förbättrad då det är betydligt viktigare att kliva åt rätt håll, och i rätt timing då dom känns farligare på att vänta ut krokarna i detta spel än i ettan, och än om spelet i stora drag funkar som klassikern till NES så kunde artikeln tagit upp mer om exakta detaljer som förändrats.

När det ändå klagas så mycket på att det är samma spel i nya kläder, varför inte riva igång ettan i VC och jämföra varje motståndare (eller några av dom) och ge några detaljer om vad som är nytt? Är dom snabbare, har dom några lurigare slag? Tyckte t.ex Great Tiger kändes farligare då hans krokar krävde rätt höger/vänster-steg. Kanske inte uppspaltat karaktär för karaktär men visst vore det kul att få se några anmärkningsvärda punkter (utan att avslöja för mycket).

Sedan undrar jag var Exhibition-mode tog vägen? Det ger ändå en hel del mer gameplay och är en ganska viktig del av spelet både vad gäller speltid (som inte heller omnämns) och variation. Det nämns bara att man nån gång bara får använda högerkrokar, vill ha lite mer detaljer där. Är det olika för varje gubbe? Kan man låsa upp något genom detta?

När ett spel återges på detta vis som en förfining av ett gammalt spel är det detaljerna som är viktigast, de tycker jag också fallit bort lite. Vad är likadant, vad är nytt? Menyn är uppenbarligen helt ny, hur funkar den? Störde mig själv att måsta peka på tv:n för att navigera mig trots att jag spelade med dosan liggandes. Inga kommentarer kring detta? Vad tycker skribenten om bildspelet för varje karaktär, hur är tränings-filmsekvenserna för Little Mac? Rösterna, roligt inslag eller känns de töntiga? Rörelsemönster/in game-animationer? Tycker dessa var väldigt välgjorda.

Bortser man bara från den gamla spelmekaniken och de gamla karaktärerna så är ju ändå spelet väldigt fint ihopknåpat, skulle vilja ha med lite om det i artikeln.

Saknar också lite info om utvecklaren. Next Level Games som gjorde Strikers som ni gav 4/5 ligger ju bakom detta, kan man märka det på något vis? Vilka är det egentligen, vad har dom för projekt och hur är deras relation till Nintendo? Känns som en lucka i artikeln, är lite nyfiken på utvecklaren då jag tycker de just släppt två fenomenala spel och verkligen förtjänar creds.

Annars bra skrivet, härliga referenser till gamla spelet och roliga rubriker. Kan väl bara till en viss del hålla med om slutbetyget, då jag å ena sidan vill ge minus för hur likt det är det gamla spelet men å andra sidan vill ge en fempoängare för hur pass väl NLG lyckats återskapa det utan att varken förstöra eller trötta ut.

HOPPSAN vad mycket text

Medlem

Tycker det som var dåligt med denna recension var att Thomas inte var så inbiten på Punch-out innan vilket i sig kunde luta till 3st FZ i betyg. Om ni hade haft en person som älskade Punch-out spelet från 1987 så tror jag säkert att betyget skulle ha blivit bättre. Men det som är bra med detta är att även om det är en person som inte har direkt suttit och spelat "Mike Tyson's Punch-Out!!" (vilket spelet borde ha hetat för alltid) så är detta en bra recension.

Det man minns när man satt och nötte punch-out på NES var att man verkligen fick ta och kämpa för att ta sig till Tyson, och när man väl gjorde det så hände det allt för ofta att man fick se startrutan igen. Men spel ska vara svåra för då blir man så himla glad när man väl klarar av dom.

Medlem

Efter att ha läst recensionen har jag ändå ingen riktig bild av spelet. Nån ytlig anmärkning hit och dit men inget mer. Läser mindre och mindre recensioner från FZ och detta kan nog anses som en av anledningarna. Det räcker inte med rad efter rad av snofsig korrekt svenska för att förklara ett spels fulla framförande. Lite mer FAKTISKT INNEHÅLL skulle inte skada.

Medlem

Själv ger jag liret 4/5 iaf, utmanande o roligt.

Medlem

Jag sitter ju och myser i soffan och varje gång menyn kommer fram måste jag springa fram till tvn och sedan tillbaka, hur kunde det bli så fel?

Imorgon ska Bald Bull få smaka på min frustration!

PaZ
Medlem

"sublimare varningssignal" ska vara "subtilare" va?

Medlem

Enda som fattades va en film så klart! annars Bra Jobbat!

Medlem

Det som jag störde mig mest på i spelet är att styrskorset* kändes på tok för känslig. Flera gånger så valde Mac att hoppa åt sidan istället för att slå höga slag.
Jag gillar inte att man kan nöta mot samma spelare tills man klarar honom. Att "klara" spelet med 13 - 500 i matcher känns ju bara fel.
Jag gillar inte heller att det tar sådan tid mellan matcherna, det är för mycket "fluff" som man borde kunna avbryta lite snabbare än vad det går nu.

Det som jag gillade med spelet är de sköna animationerna. Känslan karaktärerna ger och där bidrar ljuden mycket.

Jag lirade punchout till gamla nes ganska mkt och slog äntligen tyson till slut men jag skulle också sätta 3/5 på detta och *där är vi överes*.
Jag känner dock inte igen mig i det som står samt + och - som presenteras i slutet känns aningen ytliga och skulle behöva utvecklas lite mer förutom kanske grafiken då för exakta känns inte kontrollerna alls om det nu inte är fel på mina kontroller då.

Sådär, Skicka grejjerna!
Edit = *

Inaktiv

Som Lidodido påpekar, och många andra...recensionen är helt värdelös i sin beskrivning och detaljnivå. Ska man sitta och jämföra ett spel med ett annat varje gång det släpps något, är ALLA spel skit.

Återigen som jag sagt tidigare; recensionerna på FZ börjar bli helt åt skogen. Jag vill ha fler på FZ som recenserar det, inte bara en person...blir inte ens i närheten rätt någonstans.

Inaktiv

Jobbigt det där med menyn att man måste rikta dosan fast man kör liggandes. Det jag hoppades på mest med detta spela var ett riktigt svårt punch out och det har dom verkligen lyckats med. Hade inga större problem med nes och snes spelen. Men i detta tar det rätt lång tid innan man lyckas lära sig o tima allt rätt (speciellt andra varvet). Hmm kanske man börjar bli gammal. höhö
Tyckte dom där 3 extra målen för varje gubbe kändes meningslöst då dom bara låste upp deras röster (missat nått?). Vem lyssnar på sånt liksom.
Rätt skönt att dom lagt in så man kan träna mot motståndarna fast ändå lite fuskigt då det kommer göra att man klarar spelet avsevärt mycket fortare. Men dom märkte nog att dom gjort det så pass svårt att det behövdes. Lite jobbiga laddningstider med.
Men annars får detta en stark 4/5

Medlem

Är det bara jag eller såg Super Punch-out snyggare ut än detta?


signatur

A bus station is where a bus stops. A train station is where a train stops. On my desk, I have a work station....what more can I say..

Medlem
Skrivet av Segas:

Som Lidodido påpekar, och många andra...recensionen är helt värdelös i sin beskrivning och detaljnivå. Ska man sitta och jämföra ett spel med ett annat varje gång det släpps något, är ALLA spel skit.

Återigen som jag sagt tidigare; recensionerna på FZ börjar bli helt åt skogen. Jag vill ha fler på FZ som recenserar det, inte bara en person...blir inte ens i närheten rätt någonstans.

Ja värdelös och värdelös, nog fattas det en del alltid. Däremot tycker jag den var grymt välformulerad, det den tog upp.

Gäller ju att tänka lite mot vilken målgrupp man har. I detta fall två, de som inte har nån aning om vad Punch Out är och de som spelat originalet och är sugna på den nya varianten. De som spelat originalet vill väl mest veta allt om alla uppdaterade detaljer, och de som inte spelat originalet vill veta om spelet i grund och botten och skiter fullständigt i hur originalet var. Gäller ju att hitta en balans där, men tycker det känns som om det fattas för mycket åt båda håll.

Men nu är jag bara extra kritisk pga tävlingen, SÅ dålig var inte artikeln som jag får det att låta

Medlem

Lidodido: Känns som att vi har att göra med en finsmakare. Ärligt talat, om en recenscent skulle ägna tid åt att gå igenom allt du skrivit i din kommentar så skulle de ju inte hinna göra något annat. Det är ju sånt diskussionsforum är till för, att gå in i smådetaljer som huruvida man gillar bildspelet för varje karaktär eller ej. Har du någonsin läst en recension som är så detaljerad?

Jag håller med om att FZ ofta gör hafsiga recensioner, framför allt betygen är ofta baserade på väldigt sublima saker. Enstaka grejer kan dra ner ett helt spel, medans en del spel får överbetyg bara för att recenscenten är helt insnöad på den typen av spel. Men denna tyckte jag var rätt bra även om det märks att recensenten inte är något fan av spelet. Men då hade risken blivit att spelet blivit höjt till skyarna mest av nostalgiska skäl.

Medlem
Skrivet av luiga:

Lidodido: Känns som att vi har att göra med en finsmakare. Ärligt talat, om en recenscent skulle ägna tid åt att gå igenom allt du skrivit i din kommentar så skulle de ju inte hinna göra något annat. Det är ju sånt diskussionsforum är till för, att gå in i smådetaljer som huruvida man gillar bildspelet för varje karaktär eller ej. Har du någonsin läst en recension som är så detaljerad?

Jag håller med om att FZ ofta gör hafsiga recensioner, framför allt betygen är ofta baserade på väldigt sublima saker. Enstaka grejer kan dra ner ett helt spel, medans en del spel får överbetyg bara för att recenscenten är helt insnöad på den typen av spel. Men denna tyckte jag var rätt bra även om det märks att recensenten inte är något fan av spelet. Men då hade risken blivit att spelet blivit höjt till skyarna mest av nostalgiska skäl.

Det bör väl alltid vara någon som är insatt eller fan av serien som bör recensera spelet för jag tror ju knappast att någon som ogillar eller inte föredrar t.ex strategispel skulle kunna skriva en bra recension som speglar spelet bra om han inte är så jätteintresserad...

Själv hade nog spelet fått 4/5 pga att det är mycket spelglädje och spelglädje är egentligen nästan allt i ett spel. Vad jag dock inte gillar är att dett kunde vara mer tryck i musiken och effekterna i spelet, introt är skitnice men sen så försvinner allt tryck så att man nästan måste koppla in en stereo för att slå på något hårt beat som passar....

Inaktiv
Skrivet av luiga:

Lidodido: Känns som att vi har att göra med en finsmakare. Ärligt talat, om en recenscent skulle ägna tid åt att gå igenom allt du skrivit i din kommentar så skulle de ju inte hinna göra något annat. Det är ju sånt diskussionsforum är till för, att gå in i smådetaljer som huruvida man gillar bildspelet för varje karaktär eller ej. Har du någonsin läst en recension som är så detaljerad?

Jag håller med om att FZ ofta gör hafsiga recensioner, framför allt betygen är ofta baserade på väldigt sublima saker. Enstaka grejer kan dra ner ett helt spel, medans en del spel får överbetyg bara för att recenscenten är helt insnöad på den typen av spel. Men denna tyckte jag var rätt bra även om det märks att recensenten inte är något fan av spelet. Men då hade risken blivit att spelet blivit höjt till skyarna mest av nostalgiska skäl.

Finsmakare? En recenscent ska precis inte göra något annat än just det, därav namnet. Att det sen är en uppföljare eller fortsättning från ett annat, ska ju inte riktigt ha med saken att göra i en recension; då fastnar man i jämförelser. Med 17 recenscenter i deras staff och ungefär 2 recensioner i veckan, kan man faktiskt önska att det gjordes mer ingående...

Medlem
Skrivet av luiga:

Lidodido: Känns som att vi har att göra med en finsmakare. Ärligt talat, om en recenscent skulle ägna tid åt att gå igenom allt du skrivit i din kommentar så skulle de ju inte hinna göra något annat. Det är ju sånt diskussionsforum är till för, att gå in i smådetaljer som huruvida man gillar bildspelet för varje karaktär eller ej. Har du någonsin läst en recension som är så detaljerad?

Jag håller med om att FZ ofta gör hafsiga recensioner, framför allt betygen är ofta baserade på väldigt sublima saker. Enstaka grejer kan dra ner ett helt spel, medans en del spel får överbetyg bara för att recenscenten är helt insnöad på den typen av spel. Men denna tyckte jag var rätt bra även om det märks att recensenten inte är något fan av spelet. Men då hade risken blivit att spelet blivit höjt till skyarna mest av nostalgiska skäl.

Nu menade jag ju inte att man skulle sitta och sätta betyg på exakt varenda liten detalj i spelet, men de omnämns inte ens. Många delar i grafiken är omgjorda, många delar är precis som förr fast uppdaterade, hade gått nämna några märkbara grejor som bildspelen för varje motståndare.

Sedan beror det ju alltid på vilket spel man spelar, men nu pratar vi ju i princip en remake av ett gammalt spel då alla karaktärer och spelupplägget är precis likadant, och då är det det som är omgjort man är intresserad av.

Sedan har jag väl inte skrivit en mall över hur man ska skriva en recension, men det var de punkter jag kunde hitta när jag verkligen letade. Som sagt i övrigt en välformulerad artikel, bra uppspaltat och indelat och kortfattat bra beskrivning av spelmekaniken.

MFC
Medlem

höhö, jag spelar Punch Out på kvällarna efter jobb o barnen gått o lagt sig (inget spelande på vardagarna) och kan säga att baserat på recensionen så LÄÄÄÄNGTAR jag efter detta spel! Det är precis det torftiga i det gamla spelet jag vill se i det nya.

EDIT: "jag spelar gamla Punch Out på kvällarna"


signatur

I believe that if life gives you lemons you should make lemonade & try to find somebody whose life has given them vodka & have a party - Ron White

Medlem

Har bara spelat igenom det en gång, och utmanande är det men inte frustrerande svårt. Fast andra varvet lär bli betydligt svårare förmodar jag. Spelet är i min mening grymt bra och lagom utmanande första gången. Iofs brukar jag tjuvträna lite snabbt innan jag möter en ny motståndare, vilket iofs förstör lite. Men man behöver ju självklart inte göra det.

"Klart bästa recensionen jag någonsin läst. Alltifrån den djupa, mångbottnade och ytterst smakfulla inledningen med referenser till alltifrån Dostojevskij till mer samtida händelser som Baren-Daniel 2001. Den fullständigt unika kompositionen du sammansätter i din recension är såpass träffande och hårdslående att du fullständigt knockar mig genom ditt fjärilslätta dansande på gränsen av det grammatiskt möjliga och, skulle jag vilja säga, de rappkäftade kommentarer som bara kan komma från någon vars mun hämtat inspiration från den bäste -- Muhammed Ali. Detta är ett stycke ren njutning att läsa, skickligt inbroderat via de snäva teckenbegränsningar vi FZ-skribenter har att röra oss med, och är helt enkelt spelkonst av den allra högsta magnitud. Tomas, du är en sann klippa och ja-..."

Så ehh, kom just på att redax-medlemmar inte får delta i såna här tävlingar. Det är lugnt, vill ändå inte ha några fjantiga boxningshandskar om nån nu skulle få för sig det... :$

Medlem

Det är ju ändå lite det som är meningen me wii versionen av punch out, det ska vara mer en remake av det äldre istället för att vara ett helt nytt spel.

Svårighetsgraden tycker jag ändå är bra i sig.

Medlem

Lätt en 5/5!! Punch Out är alltid roligt, och varför alla helatiden ska kräva massa nyheter förstår jag inte.. Att ändra på ett vinnande koncept är bara dumt! helt ärligt, hade det varit för många nyheter hade det fått dåliga betyg bara för att det inte hade varit likt förgångaren!

Tror jag vet varför, klart man ger ett dåligt betyg till ett spel man suger på


signatur

www.Nintendoblogg.se !! Nyheter om Nintendo o vad allt de berör!!

Medlem

Det bästa med recensionen var att den fick mig att släppa funderingarna på att skaffa en wii (åtminstone för tillfället).
Blev lite småsugen eftersom jag verkligen älskade punch out till nes. Men eftersom bättre grafik och ett kasst multiplayer-läge verkar vara de enda egentliga nyheterna så håller jag mig till att plocka upp orginalet nån gång ibland och kämpa mig fram till Tyson.

Om nintendo vore makalösa på att förvalta arvet av sina titlar som recensenten tycker, så borde de väl varit något mer kreativa med denna titel kan jag tycka. Matcherna vill man väl såklart ha rätt lika, men spelet verkar ju vara kopierat rakt av med upplägg, mellansekvenser (kollade youtube) etc.

Medlem
Skrivet av Sebastian Lind:

"Klart bästa recensionen jag någonsin läst. Alltifrån den djupa, mångbottnade och ytterst smakfulla inledningen med referenser till alltifrån Dostojevskij till mer samtida händelser som Baren-Daniel 2001. Den fullständigt unika kompositionen du sammansätter i din recension är såpass träffande och hårdslående att du fullständigt knockar mig genom ditt fjärilslätta dansande på gränsen av det grammatiskt möjliga och, skulle jag vilja säga, de rappkäftade kommentarer som bara kan komma från någon vars mun hämtat inspiration från den bäste -- Muhammed Ali. Detta är ett stycke ren njutning att läsa, skickligt inbroderat via de snäva teckenbegränsningar vi FZ-skribenter har att röra oss med, och är helt enkelt spelkonst av den allra högsta magnitud. Tomas, du är en sann klippa och ja-..."

Så ehh, kom just på att redax-medlemmar inte får delta i såna här tävlingar. Det är lugnt, vill ändå inte ha några fjantiga boxningshandskar om nån nu skulle få för sig det... :$

Haha fasen, märker ju att jag valde fel taktik. Är ju smöra man ska göra för att ha en chans.

......Vars kan jag skicka mutan?

Inaktiv

Oj oj oj. Det här vill man skaffa
Grejen är med såna här spel, att om man gör för många förändringar säger folk "Varför förstörde ni spelet? Jag vill uppleva känslan som jag hade när jag spelade det första"
Men om man gör för få förändringar
"Det här spelet kändes preicis likadant, förutom grafiken. Kunde dem inte har lagt in lite mera kreativitet i spelet?"

Vissa spel har kunnat balansera det här. Det bästa exemplet enligt mig är Super mario Galaxy.
Nya kontroller, nya banor och ett nytt upplägg.
Medans dem håller kvar klassiker som att prinssessan blir kidnappad, minnen från gamla spel och Marios enkla, men nynnbara musik.

12
Skriv svar