Arboga rättegången nu på Pirate Bay

Arboga rättegången nu på Pirate Bay

Alltså jag får lust att sänka denna skuta för gått, vilka j-vla nötter!!!!
:evil:

http://nyhetskanalen.se/1.617453/2008/09/05/obduktionsbilder_...

http://anytime.tv4.se/webtv/?treeId=901


signatur

"Cash, Rules, Everything, Around, Me - C.R.E.A.M. - Get the money! - Dollar, dollar bill y'all"

Medlem

Ennda problemet jag ser är:
hur kom materialet dit?


signatur

R.I.P The_maxx

Medlem
Skrivet av IceMan:

Ennda problemet jag ser är:
hur kom materialet dit?

Det mesta som sker i svenska rättegångar är (helt korrekt) offentliga handlingar.

Tyvärr så skiljer det sig väl en hel del mellan personer som begär att få ut dessa handlingar "den rätta vägen" och de som laddar hem via Pirate Bay.

Det känns rätt osmakligt att det finns folk som laddar hem detta bara för att det är "häftigt" att titta på bilder på mördade barn.

Medlem

Well, eftersom det är offentliga handlingar så är det väl inte så farligt att filerna finns på ThePirateBay?

etik och moral i all ära, folk kan ändå få tag på bilderna, detta hjälper bara till lite grann. Och folk är intresserade av fallet, klart att dem vill se bilderna, det är inte något konstigt i det. Människan är väldigt nyfiken.

Är själv inte intresserad av att se bilderna, hade personligen inte lagt upp dem på TPB heller, men jag tycker att om TPB inte tycker att filerna ska bort så kan vi låta det vara så, offentliga handlingar är till för bland annat folket...

Medlem

Problemet är väl snarare reglerna kring hantering av den här typen av material, som saker är nu så ÄR förundersökningen offentlig handling och därmed är det inget egentligt fel i publiceringen.

Frågan är om förundersökningar faktiskt ska lämnas ut hursomhelst eller om de kanske endast ska vara tillgängliga för allmänheten på plats, utan att kopior får tas med.

Medlem
Skrivet av Rainbearer:

Problemet är väl snarare reglerna kring hantering av den här typen av material, som saker är nu så ÄR förundersökningen offentlig handling och därmed är det inget egentligt fel i publiceringen.

Frågan är om förundersökningar faktiskt ska lämnas ut hursomhelst eller om de kanske endast ska vara tillgängliga för allmänheten på plats, utan att kopior får tas med.

Precis, det är där det borde ändras. Känsligt material kanske inte bör vara offentligt när det kan skada inblandade familjer.

Som sagt, teknikens utveckling går för snabbt, lagarna måste ändras och anpassas :).

Medlem

Ett scenario är ju att folk börjar göra detta i större skala, begär ut material ur "snaskiga" rättegångar och slänger upp det, fullt legalt att läsa materialet men det kan ju kännas lite tungt för brottsoffren att veta att dokumentation/bilder på skador i misshandel/våldtäkt ligger hemma hos varenda kotte och granskas.

Medlem

Jag tycker att det är okej, så länge man respekterar familjens eget önskemål att man inte tar med bilderna i torrenten.

Vilket dem tvär nekar till och tjafsar om yttrandefrihet som nå jävla fjollor. Lite vett och etikett ska man fanemej ha.

Medlem
Skrivet av SwedishChaos:

Jag tycker att det är okej, så länge man respekterar familjens eget önskemål att man inte tar med bilderna i torrenten.

Vilket dem tvär nekar till och tjafsar om yttrandefrihet som nå jävla fjollor. Lite vett och etikett ska man fanemej ha.

Vad då, så man ska ignorera yttrandefriheten bara så där ? Ändra i lagstiftningen gällandes offentliga dokument, trodde inte att yttrandefriheten skulle klassas som en bov..

Medlem

Att skälla på Piratebay är väl ändå lite som att gapa på Posten bara för att folk skickar polaroidbilder till varandra.


signatur
Medlem
Skrivet av Gortie:

Att skälla på Piratebay är väl ändå lite som att gapa på Posten bara för att folk skickar polaroidbilder till varandra.

Det är ju en viss skillnad då Pirate Bay kan välja att ta bort detta om de vill men i stället svarar en förälder som vill att de ska ta bort bilderna på sina mördade barn något i stil med: "det var då ett jävla gnäll".

Medlem

Är det inte dom som lägger upp skiten som ska hållas ansvariga dock?


signatur
Medlem
Skrivet av Gortie:

Är det inte dom som lägger upp skiten som ska hållas ansvariga dock?

Japp.

Medlem

Vilka jävla idioter...
Det finns mer än bara lagar, det finns etik också.
Hoppas att någon hittar den som svarat N J och ger personen en känga eller två, så kanske den personen växer upp.

Edit: Läsfel :S


signatur

yolo

Medlem
Skrivet av Famest:
Skrivet av SwedishChaos:

Jag tycker att det är okej, så länge man respekterar familjens eget önskemål att man inte tar med bilderna i torrenten.

Vilket dem tvär nekar till och tjafsar om yttrandefrihet som nå jävla fjollor. Lite vett och etikett ska man fanemej ha.

Vad då, så man ska ignorera yttrandefriheten bara så där ? Ändra i lagstiftningen gällandes offentliga dokument, trodde inte att yttrandefriheten skulle klassas som en bov..

ok ok, vi säger att dina barn har blivit knivmördade och folk lägger upp bilder på dem. Skulle du tycka det var skitkul och springa runt och skrika "hurra för yttrandefrihet, så alla kan se mina knivmördade barn!"

... jag tycker iaf att de ska respektera familjens önskan och ta bort bilderna iaf.

Inaktiv

Man kan ju förstå att de inte tar bort dem eftersom de knappt tar bort någonting. Sen att medierna uppmärksammar det gör ju bara att fler folk laddar hem bilderna.

Medlem

Vilka respekt lösa jä**ar:evil:


signatur

We Will Fight For The Lost - Commander Shepard

Medlem

Jävla idioter!


signatur

||||||||||||
||||||||||||

Medlem

Ja, en bra idé vore att skära ned tillgängligheten på sådana här dokument väldigt mycket. Antar att internet inte ens fanns när det beslutades om dess offentlighet vilket gör att det är en väldigt föråldrad lag som gör att dokumenten är offentliga. Gissar på att offentligheten var till för tidningar och dylikt inte för halva sveriges befolkning genom en torrent.


signatur

SNAFUBAR - Situation Normal: All Fucked Up Beyond All Repair/Recognition

Inaktiv
Skrivet av Döbringer:

Hoppas att någon hittar Nicklas Jangestig och ger honom en känga eller två, så kanske han växer upp.

WTF?! Den som svarar på hans brev borde någon läxa upp.


signatur

Game of the Year FZ. Du har väl inte glömt rösta?

Medlem
Skrivet av Shrudder:

Jävla idioter!


signatur

You can't win the game...

Medlem
Skrivet av theHarmlessWarrior:

WTF?! Den som svarar på hans brev borde någon läxa upp.

OOPS trodde N J var någon som var på Pirate bay... jag menar ju den personen som svararde honom istället.


signatur

yolo

Inaktiv
Skrivet av Döbringer:
Skrivet av theHarmlessWarrior:

WTF?! Den som svarar på hans brev borde någon läxa upp.

OOPS trodde N J var någon som var på Pirate bay... jag menar ju den personen som svararde honom istället.

OK
EDIT: Sådär så. Nu funkar koden


signatur

Game of the Year FZ. Du har väl inte glömt rösta?

Det skulle vara intressant och se hur den där j-vla PR dildon skulle agera om det kom ut dokument eller fotografier på Bandidos eller HA som dom absolut inte vill allmänheten skall tanka hem..

Liksom testa hur kompromisslös deras yttrandefrihets svada egentilgen är då knuttarna knackar på.
Det skulle ju vara kul och se Peter Sunde stå och argumtera med termer som: "Vi kämpar för att folk ska få sprida material" osv.. när det inte är en PR opp. som en stackars far som vädjar om att bildern apå hans slaktade barn tas bort..

Kanske skulle testa! ..grr!
:dead: :beatup:


signatur

"Cash, Rules, Everything, Around, Me - C.R.E.A.M. - Get the money! - Dollar, dollar bill y'all"

Inaktiv

Vet inte vilka jag hatar mest. MC gäng eller TPB


signatur

Game of the Year FZ. Du har väl inte glömt rösta?

Medlem

Varför är fokuset så hårt på TPB och deras agerande i saken?

Om inte tpb fanns skulle spridningen ske genom andra kanaler, grundproblemet är väl att man kan få kopior på den här typen av material utan restriktioner.

Man skulle kunna tänka sig att den här typen av material skulle vara tilllgängligt enbart på plats och att de kopior man får ta därifrån har vissa restriktioner ifråga om material som inkluderas, att så kan ske är ju bevisat redan tidigare.
Fallet där scientologernas material lämnades in till rätten, där fick man inte ta några kopior alls av det och scientologerna hade folk där som sträckläste materialet på plats(och dessutom rev ut bitar ur det) för att förhindra allmänheten från att ta del av det.

Medlem

Piratebay är bara så olagliga och "vidriga" som deras användare gör dom. Varför ska dom hållas skyldiga för nåt som någon annan gör?

Spöar ni upp brevbärarna också för att dom leverar post som ni inte gillar? Visst, Piratebay kan censurera sina användare men då ska väl FedEx, UPS, Posten och alla andra också göra det. Öppna och läsa igenom allt ni skickar och kolla om det är "ok". Jag vet att jämförelsen inte håller till hundra procent men den räcker för att illustrera min poäng.

Lägg energin där den hör hemma istället - på dom som faktiskt publicerade grejerna. Jag förstår att folk blir upprörda - jag skulle inte heller ha lagt ut det på nätet - men att gapa på Piratebay och prata om att dom borde misshandlas är bara korkat.


signatur
MFC
Medlem

Vidrigt, men så har vi en patetiskt lagstiftning som tillåter detta så jag vet inte vad som är värst faktiskt. Gråter inombords.


signatur

I believe that if life gives you lemons you should make lemonade & try to find somebody whose life has given them vodka & have a party - Ron White

Medlem
Skrivet av Margy:
Skrivet av IceMan:

Ennda problemet jag ser är:
hur kom materialet dit?

Det mesta som sker i svenska rättegångar är (helt korrekt) offentliga handlingar.

Tyvärr så skiljer det sig väl en hel del mellan personer som begär att få ut dessa handlingar "den rätta vägen" och de som laddar hem via Pirate Bay.

Det känns rätt osmakligt att det finns folk som laddar hem detta bara för att det är "häftigt" att titta på bilder på mördade barn.

Bilder på mördade barn-?!?!?!?! wtf, fan snackar du om??? =O


signatur

Rawr

Medlem
Skrivet av Crawller:
Skrivet av Margy:
Skrivet av IceMan:

Ennda problemet jag ser är:
hur kom materialet dit?

Det mesta som sker i svenska rättegångar är (helt korrekt) offentliga handlingar.

Tyvärr så skiljer det sig väl en hel del mellan personer som begär att få ut dessa handlingar "den rätta vägen" och de som laddar hem via Pirate Bay.

Det känns rätt osmakligt att det finns folk som laddar hem detta bara för att det är "häftigt" att titta på bilder på mördade barn.

Bilder på mördade barn-?!?!?!?! wtf, fan snackar du om??? =O

Läs nyheterna och hela tråden. Det finns bland annat obduktionsbilder med i rapporten som kan laddas ner ..

Skriv svar