Dator vs TV, nyttigast?

Medlem
Dator vs TV, nyttigast?

Har en fundering angående dator användande och tv tittande.

Man hör ganska ofta klagomål från äldre som tex föräldrar och andra över att "ungdomar" tillbringar för mycket tid vid datorn och att det inte är nyttigt.
Ganska komisk situation enligt mig då dom "äldre" kan tillbringa timmar bara sittandes framför en tv. Jämför man dom psykiska "ansträngningarna" med varandra så måste man hela tiden göra medvetna val framför datorn medan man vid en tv bara väljer kanal.

Så min slutsats är att tv:n fördummar och förslöar bra mycket mer en vad datorn gör. Beklagar mitt kanske krångliga resonemang då jag inte är så bra på att föra över mina idéer till skrift .

Undrar nu vad resten av forumet anser om det här:up:


signatur

SNAFUBAR - Situation Normal: All Fucked Up Beyond All Repair/Recognition

Medlem

När jag hör ordet nyttig tänker jag på fysisk hälsa i första hand och då är väl varken dator eller tv särskilt nyttig.
Däremot så tror jag att datorn är väldigt mycket nyttigare psykiskt.
Som du säger, du gör medvetna val och beroende på vad du använder datorn till så utvecklar du diverse kunskaper du faktiskt kan ha nytta av i livet.

Sitter man däremot som en säck potatis framför dumburken så stimulerar du nog bara hjärnans belöningscentra lite grann.

Fast å andra sidan kan man leva väldigt nyttiga och hälsosamma liv fast man sitter framför datorn/tv ofta.
Lagom är alltid bäst i såna här sammanhang


signatur

Insert funny qoute here

Inaktiv
Skrivet av SFL|Krusty:

När jag hör ordet nyttig tänker jag på fysisk hälsa i första hand och då är väl varken dator eller tv särskilt nyttig.
Däremot så tror jag att datorn är väldigt mycket nyttigare psykiskt.
Som du säger, du gör medvetna val och beroende på vad du använder datorn till så utvecklar du diverse kunskaper du faktiskt kan ha nytta av i livet.

Sitter man däremot som en säck potatis framför dumburken så stimulerar du nog bara hjärnans belöningscentra lite grann.

Fast å andra sidan kan man leva väldigt nyttiga och hälsosamma liv fast man sitter framför datorn/tv ofta.
Lagom är alltid bäst i såna här sammanhang

Håller med där

Medlem

Tvn är också väldigt begränsad. Det är en envägskommunikation. Du får in massa information men du kan inte ge någon feedback. Internet är ett ställe som framför allt framhäver yttrandefrihet och vår rätt att debattera, därför gillar jag internet och datorn, även om det finns en massa jävla rövhål här, men dem får man väl tåla :).

Medlem

De är egentligen svåra att jämföra, men om man ska se det ur ett hälsoperspektiv så vinner datorn en landslide. Som de tidigare inläggen säger, TV fördummar genom att bara mata med information utan att hjärnan får behandla och svara på det den tar in. Att sitta vid internet eller att spela ett spel är ett utbyte, där datorn eller andra människor är bollplank för ens tankar och handlingar.


signatur

Remember when you were young? You shone like the sun

Inaktiv

TV = En massa tillrättalagt skräp, lögnande nyheter och en helsikes massa reklam...för att inte tala om alla ultradåliga serier.

Dator = Glädje.

Spelutvecklarna borde få motsvarande nobelpriset


signatur

Bra kylning IsTheShit

Medlem

Datorn har allting TVn har, men TVn har inte något som datorn har.
Och som andra sagt, vid datorn får man själv bestämma vad man vill ta in, sedan kan man i lugn och ro analysera vad man tagit in medans TVn bara matar, matar och matar även fast käften är full och man blir helt enkelt förslöad
/thread?


signatur

Morning Glory, the revival!
An "It's so easy" to be social, "It's so easy" to be cool

Medlem
Skrivet av unix:

TV = En massa tillrättalagt skräp, lögnande nyheter och en helsikes massa reklam...för att inte tala om alla ultradåliga serier.

Dator = Glädje.

Spelutvecklarna borde få motsvarande nobelpriset

Exakto!


signatur

R.I.P The_maxx

Medlem
Skrivet av Lusen:
Skrivet av SFL|Krusty:

När jag hör ordet nyttig tänker jag på fysisk hälsa i första hand och då är väl varken dator eller tv särskilt nyttig.
Däremot så tror jag att datorn är väldigt mycket nyttigare psykiskt.
Som du säger, du gör medvetna val och beroende på vad du använder datorn till så utvecklar du diverse kunskaper du faktiskt kan ha nytta av i livet.

Sitter man däremot som en säck potatis framför dumburken så stimulerar du nog bara hjärnans belöningscentra lite grann.

Fast å andra sidan kan man leva väldigt nyttiga och hälsosamma liv fast man sitter framför datorn/tv ofta.
Lagom är alltid bäst i såna här sammanhang

Håller med där

Jo, håller med om att lagom är bäst.

Skrivet av Greger:

Datorn har allting TVn har, men TVn har inte något som datorn har.
Och som andra sagt, vid datorn får man själv bestämma vad man vill ta in, sedan kan man i lugn och ro analysera vad man tagit in medans TVn bara matar, matar och matar även fast käften är full och man blir helt enkelt förslöad
/thread?

Uhm, /thread? Är ny här så har det någon innebörd?

Tack för responsen, ser ut som om ni också har liknande tankar.:)


signatur

SNAFUBAR - Situation Normal: All Fucked Up Beyond All Repair/Recognition

Medlem
Skrivet av Snafubar:
Skrivet av Lusen:
Skrivet av SFL|Krusty:

När jag hör ordet nyttig tänker jag på fysisk hälsa i första hand och då är väl varken dator eller tv särskilt nyttig.
Däremot så tror jag att datorn är väldigt mycket nyttigare psykiskt.
Som du säger, du gör medvetna val och beroende på vad du använder datorn till så utvecklar du diverse kunskaper du faktiskt kan ha nytta av i livet.

Sitter man däremot som en säck potatis framför dumburken så stimulerar du nog bara hjärnans belöningscentra lite grann.

Fast å andra sidan kan man leva väldigt nyttiga och hälsosamma liv fast man sitter framför datorn/tv ofta.
Lagom är alltid bäst i såna här sammanhang

Håller med där

Jo, håller med om att lagom är bäst.

Skrivet av Greger:

Datorn har allting TVn har, men TVn har inte något som datorn har.
Och som andra sagt, vid datorn får man själv bestämma vad man vill ta in, sedan kan man i lugn och ro analysera vad man tagit in medans TVn bara matar, matar och matar även fast käften är full och man blir helt enkelt förslöad
/thread?

Uhm, /thread? Är ny här så har det någon innebörd?

Tack för responsen, ser ut som om ni också har liknande tankar.:)

när någon skriver /thread brukar personen mena att denne har givit ett argument som är tillräckligt för att säga att diskussionen är över

Medlem
Skrivet av Famest:

Tvn är också väldigt begränsad. Det är en envägskommunikation.

Byt ut en sten mot sig själv när du sitter framför TV'n och ingen märker skillnad.


signatur

"Publiken undanbedes från att kasta in bilder på knasiga katter, som kan distrahera spelarna."
- noaxark

Medlem
Skrivet av Famest:
Skrivet av Snafubar:

Uhm, /thread? Är ny här så har det någon innebörd?

Tack för responsen, ser ut som om ni också har liknande tankar.:)

när någon skriver /thread brukar personen mena att denne har givit ett argument som är tillräckligt för att säga att diskussionen är över

Tack för förklaringen Famest, och ja diskussionen kan sägas vara över eftersom alla argument pekar åt samma håll och är bra.:up:


signatur

SNAFUBAR - Situation Normal: All Fucked Up Beyond All Repair/Recognition

Youtube-proffs

Beror på om man sitter och kollar Discovery eller Idol.

Beror på om man surfar på porr eller Wikipedia.


signatur

Calle säger att jag är influencer

Medlem
Skrivet av ScarFace:
Skrivet av Famest:

Tvn är också väldigt begränsad. Det är en envägskommunikation.

Byt ut en sten mot sig själv när du sitter framför TV'n och ingen märker skillnad.

Byt ut en genomsnittlig online-forum användare mot en sten och många skulle märka en förbättring...

Medlem
Skrivet av lave:
Skrivet av ScarFace:
Skrivet av Famest:

Tvn är också väldigt begränsad. Det är en envägskommunikation.

Byt ut en sten mot sig själv när du sitter framför TV'n och ingen märker skillnad.

Byt ut en genomsnittlig online-forum användare mot en sten och många skulle märka en förbättring...

Haha, word.

Får mig att tänka på alla dagliga regelbrott mot forumreglerna:
3.1. Tänk till innan du skriver


signatur

My goal in life is to be the person my dog thinks I am.

Medlem

Fan vad tråkigt allt skulle varit om man tänkte hela tiden.


signatur

"Publiken undanbedes från att kasta in bilder på knasiga katter, som kan distrahera spelarna."
- noaxark

Medlem
Medlem

Gränsen mellan TV och datorer håller på att suddas ut, så snart är problemet löst


signatur

"Moral är bra, men dubbel moral är inte dubbelt så bra"
Det fria operativsystemet: http://www.reactos.org

Inaktiv

Båda är så nyttiga (informations mässigt) som man gör dem till.

Nyttiga underhållning? Man frågar sig vad som är bäst. Om en tonåring sitter fram för datorn och springer runt som ett troll i låtsats värld eller om han går ut och super sig full med ett annat gäng.


signatur

Game of the Year FZ. Du har väl inte glömt rösta?

1
Skriv svar