Särskrivningar

Medlem
Särskrivningar

Jag är ute och surfar på Arbetsförmedlingens sida regelbundet och jag skrattar alltid lika gott när jag läser komiska särskrivningar.

Nu är jag tvungen att starta en tråd om det. Här kan ni skriva ner roliga särskrivningar som ni har läst.

Särskrivningen som fick mig att starta den här tråden, skriven av en arbetsgivare:

Citat:

Vi söker personer som har några års arbetslivserfarenhet. Du är: noggrann, utåt riktad, kan uttrycka dig väl i tal och skrift och kan arbeta minst 3 dag/kvällar i veckan.

Här har ni några klassiker:
http://www.skrivihop.nu/exempel/roliga.php

P.S. Givetvis är det inte bara på Arbetsförmedlingen som man ser särskrivningar, men det är extra illa när en arbetsgivare (chef, VD) särskriver.

Medlem

Haha, definitivt WTF material


signatur

||||||||||||
||||||||||||

Medlem

Jag tycker det är skrämmande med alla dessa särskrivningar, felstavningar och gramatiska fel som ständigt dyker upp i tidningar, platsannonser, brev från myndigheter, offentliga handlingar m.m. Det verkar som att korrekturläsning inte längre existerar. Samtidigt kan det ge upphov till komiska situationer som i Mikaelhs exempel.

Medlem

En tråd om sär skrivningar! Spännande!


signatur

Remember when you were young? You shone like the sun

Medlem

Det konstigaste är ju att särskrivningar är det absolut enklaste misstaget att undvika. Säger du det som ett ord (utan paus) så skriver du det utan mellanrum.

Hur svårt kan det vara?

Medlem
Skrivet av Margy:

Det konstigaste är ju att särskrivningar är det absolut enklaste misstaget att undvika. Säger du det som ett ord (utan paus) så skriver du det utan mellanrum.

Hur svårt kan det vara?

Uppenbarligen är det väldigt svårt:D

Om man vill leta fel så är för övrigt tidningen Metro en guldgruva när det gäller särskrivningar och sakfel. Jag syftar på annonserna då.

Edit: Stavfel:P


signatur

C-64, 64kb RAM, The Final Cartridge III, 5,25" 1541-II, WICO Bathandle <---In action Spelmusik

Medlem

Aha. Du tänker på exempelvis tråden "Tenn soldater" ?

Medlem

^^ xD!

Men vissa har ju faktiskt svårt med att stava och skriva rätt och kom igen, så farligt är det inte! xD

OBS: Fick själv en varning (av firefox) att jag stava fel på ett ord här! ^^

Inaktiv

jag gjorde 2 särskrivningar och ett stavfel på min spore karatärs namn. Jag tror inte att man kan ändra på det så det är lite pinsamt.


signatur

Game of the Year FZ. Du har väl inte glömt rösta?

Avstängd

Sär skrivningar kan vara bra till googling, men det är nog allt.

Jag tror att en av an led ning arna till att folk är så värde lösa på att skriva ihop ord nu för tiden är för att vi dels är in fluerade av sär skrivande ameri kaner (och britter och liknande, för den delen) och dels för att mellan slaget är så lätt tillgängligt på tangent bordet. Sedan har det säkert även en del att göra med att folk helt enkelt inte vet.

Jag undrar dock hur så många inte kan de enkla reglerna, och samma sak med de och dem. Om man inte vet så tar man reda på det. Hur svårt kan det vara?

(Hoppas folk förstår att mina särskrivningar i det här inlägget är på skoj. )

Edit: Det enda man behöver tänka på, är att om det rör sig om namn, förkortningar eller flera ord så är det bindestreck som gäller.

Medlem

rollig tråd,

Youtube-proffs

Heter det så klart eller såklart?


signatur

Calle säger att jag är influencer

Medlem
Skrivet av Polish:

Heter det så klart eller såklart?

Det beror på sammanhanget.

Så klart - exempelvis om vädret som är så klart.

Såklart - självklart och liknande.


signatur

C-64, 64kb RAM, The Final Cartridge III, 5,25" 1541-II, WICO Bathandle <---In action Spelmusik

Medlem

En kul grej jag tänkte på när jag lirade kunskapstester på www.vetgirig.nu för många år sen är när man svarat rätt fick man antingen "Rätt" eller "Godkänt" som besked.

Jag svarade Koreakriget på en fråga och fick "godkänt" och vid ett senare tillfälle kom samma fråga upp igen och då la jag in särskrivningen Korea kriget och fick "rätt".

Det frätte svårt på mina ögon då:D


signatur

C-64, 64kb RAM, The Final Cartridge III, 5,25" 1541-II, WICO Bathandle <---In action Spelmusik

Medlem
Skrivet av Kresko:

^^ xD!

Men vissa har ju faktiskt svårt med att stava och skriva rätt och kom igen, så farligt är det inte! xD

OBS: Fick själv en varning (av firefox) att jag stava fel på ett ord här! ^^

Ja, firefox är helt galet, allt ska vara särskrivet enligt denna webläsare

T.ex. grafikkkort, det ska visst vara två ord... O.o ^^


signatur

Wune - "jo jag klarar crysis på high på allt för jag har 4 gig i ram minne. och dom är på 800 Mhz." - I lol'ed

Youtube-proffs

Ok , en till då! Såkallad eller Så kallade ?


signatur

Calle säger att jag är influencer

Medlem
Skrivet av Polish:

Ok , en till då! Såkallad eller Så kallade ?

Så kallad: "En så kallad.."

Så kallade: "De så kallade.."

Något sånt - försöker komma på vilka mer alternativ det finns. Någon som kommer på fler?

Medlem

..."över huvud taget" eller "Överhuvudtaget" ?


signatur

My goal in life is to be the person my dog thinks I am.

Medlem
Skrivet av CastorFiber:

..."över huvud taget" eller "Överhuvudtaget" ?

Enligt Bonniers synonymordbok: "Överhuvudtaget el. över huvud taget"

EDIT: Det är alltså valfritt.

Inaktiv

Yrkestitlar funkar alltid så bra när de särskrivs:

Liv vakt, sjuk sköterska, brand man, trä slöjd lärare

Avstängd
Skrivet av Ariath:
Skrivet av Polish:

Heter det så klart eller såklart?

Det beror på sammanhanget.

Så klart - exempelvis om vädret som är så klart.

Såklart - självklart och liknande.

Från början var det ju två ord. Det är så klart att det är så, men här, precis som på många andra ställen (som idag), märker vi att orden till slut växte ihop och blev ett nytt ord, även om betydelsen är densamma.

Lätt saltade chips eller lättsaltade chips? Vad är skillnaden? Sug på den ni.

Edit:
I vissa ord kan vi se att två ord bara har skrivits ihop (som i hop, så klart och i dag) och då spelar det ingen roll, men ibland kan vi se att flera ord satts ihop och ordningen vänts (som yrkestitlarna i föregående inlägg). För att dra en matteparallell så kan vi säga att när vi ska faktorisera ett uttryck (som brandman) kan vi ibland få olika svar: t.ex. man som släcker bränder och man gjord av brand/eld, även om bara ett av dem är reellt.

Medlem

Ett annat exempel på det EliasN talar om är ordet "kanske" som till början kan ha stavats och uttalats "kan ske"

Kanske ;)?


signatur

<3

Medlem
Skrivet av EliasN:
Skrivet av Ariath:
Skrivet av Polish:

Heter det så klart eller såklart?

Det beror på sammanhanget.

Så klart - exempelvis om vädret som är så klart.

Såklart - självklart och liknande.

Från början var det ju två ord. Det är så klart att det är så, men här, precis som på många andra ställen (som idag), märker vi att orden till slut växte ihop och blev ett nytt ord, även om betydelsen är densamma.

Lätt saltade chips eller lättsaltade chips? Vad är skillnaden? Sug på den ni.

Edit:
I vissa ord kan vi se att två ord bara har skrivits ihop (som i hop, så klart och i dag) och då spelar det ingen roll, men ibland kan vi se att flera ord satts ihop och ordningen vänts (som yrkestitlarna i föregående inlägg). För att dra en matteparallell så kan vi säga att när vi ska faktorisera ett uttryck (som brandman) kan vi ibland få olika svar: t.ex. man som släcker bränder och man gjord av brand/eld, även om bara ett av dem är reellt.

Informationsrikt.

Angående chipsen så sög jag två sekunder och kom fram till att båda är korrekta:)


signatur

C-64, 64kb RAM, The Final Cartridge III, 5,25" 1541-II, WICO Bathandle <---In action Spelmusik

Avstängd
Skrivet av urken:

Ett annat exempel på det EliasN talar om är ordet "kanske" som till början kan ha stavats och uttalats "kan ske"

Kanske ;)?

Alldeles riktigt. Det kom jag på när jag gick i mellanstadiet.

Skrivet av Ariath:

Informationsrikt.

Angående chipsen så sög jag två sekunder och kom fram till att båda är korrekta:)

Tackar. ^^

Ja, båda är ju korrekta, men vad är skillnaden? Diskuterade det med en kompis för ett tag sedan när vi skulle cykla och spela tennis. Jag minns emellertid inte exakt vad vi kom fram till.

Jag har alltid varit intresserad av språk och hur det kommer sig att vi talar som vi gör idag, och så vidare.
I min bokhylla har jag därför en del böcker om just det ämnet (bl.a. Om ett Ord 1 & 2, några ordlistor, en lista över motsatsord (antonymer) och en bok om grammatiska regler).

Visste ni t.ex. att ordet vulgär kommer från latinets vulgus, vilket betyder folk. Vulgär betyder alltså ungefär folklig, men det var först på senare tid som vi började använda det som vi gör nu. Det här visar lite på hur vårt tycke och smak har förändrats genom tiden.

Medlem
Skrivet av EliasN:

Ja, båda är ju korrekta, men vad är skillnaden? Diskuterade det med en kompis för ett tag sedan när vi skulle cykla och spela tennis. Jag minns emellertid inte exakt vad vi kom fram till.

Som jag ser det är det ingen skillnad på de båda sätten att skriva dem. Betydelsen är den samma.


signatur

C-64, 64kb RAM, The Final Cartridge III, 5,25" 1541-II, WICO Bathandle <---In action Spelmusik

Medlem
Skrivet av Ariath:
Skrivet av EliasN:

Ja, båda är ju korrekta, men vad är skillnaden? Diskuterade det med en kompis för ett tag sedan när vi skulle cykla och spela tennis. Jag minns emellertid inte exakt vad vi kom fram till.

Som jag ser det är det ingen skillnad på de båda sätten att skriva dem. Betydelsen är den samma.

Som sagt, betydelsen är exakt likadan. Den ytterst minimala skillnaden skulle möjligtvis vara att "lätt saltade chips" är mer formellt att säga medan "lättsaltade chips" är något som snarare skulle komma ur gemene mans mun.

Medlem

Jag skulle nog säga att lättsaltade chips är en produkt, ett fenomen. Det är något specifikt. Lätt saltade chips är chips som någon saltat lite lätt på.

Väldigt lika, men jag lägger ändå en viss skillnad i det, om än omedvetet.

Angående om det ska vara idag, ikväll och inatt eller i dag, i kväll och i natt är fortfarande en smaksak - huvudsaken är dock att man är konsekvent och använder samma form.

Medlem
Skrivet av båtsman:

Jag skulle nog säga att lättsaltade chips är en produkt, ett fenomen. Det är något specifikt. Lätt saltade chips är chips som någon saltat lite lätt på.

Väldigt lika, men jag lägger ändå en viss skillnad i det, om än omedvetet.

Precis min tanke.

Avstängd

Ungefär så skulle jag också beskriva saken. På sätt och vis blir ju alla hopskrivna ord och uttryck lite av ett namn.
Eller rättare sagt: eftersom det blir ett nytt ord skiljer vi det från originalorden och eftersom det oftast används i bara ett eller några typ av fall (lättsaltade chips är ju namnet på de lätt saltade chips som säljs i förpackningar) så ser vi det nästan mer som ett namn än som ett allmänt vedertaget uttryck.
En liten, men ibland viktig, skillnad.

12
Skriv svar