projektarbete - Skapa sitt eget land?

Medlem
projektarbete - Skapa sitt eget land?

Jepp, Projektarbetet är dax och jag har funderat lite på hur man skulle skapa sitt eget land.
Inte ett riktigt land, utan mer av ett virtuellt land (något jag hittar på och skriver om)

När man ska göra ett land, vad ska man då tänka på? Borde jag ta med några viktiga saker som är viktigt och utelämna det mindre relevanta?
Jag utelämnar gärna mycket för att mest fokusera på det viktigaste. För det skulle ta, ursäkta språket, en jävla tid annars

Tips/tankar om vad man skulle kunna göra med detta?

/Sebbe


signatur

Det här är en signatur

Medlem

Du måste göra en väldigt informativ idé om hur själva landet ska styras, från varje liten stad (om du kör på kommuner) till hela landet i sig.

Vad för styrelseskick har landet?

Hur är det med lagarna?

Vad är lagligt?

Vad är olagligt?

Vilka språk pratas i landet?

Hur ser skolsystemet ut?

Exporterar/Importerar landet något? Om dom gör det, vad?

Har landet någon inhemsk polisstyrka som Gestapo?

Är det hög korrumption inom landet?

Hur fungerar vården som? Statligt eller privatägd? Kanske en symbios?

Vilka är den största religionen?
Har landet någon statsreligion eller är det öppet?

Är Staten något som styr och ställer totaliärt?

Hur är det med den personliga integriteten?
Är det kanske en väldigt liberal regering som sitter?

Finns det några inbördes strider partier emellan?

Är landet stabilt eller är det på gränsen till inbördeskrig/det är inbördeskrig?

Bryt ner det i så många delar som möjligt och skriv riktigt mycket om hur allting fungerar, försök att hitta information på hur det fungerar i sverige / annat land som du kanske har tagit inspiration från

Edit ; Finns tusentals saker du kan fråga dig själv, kom ihåg dock att själva dokumenterandet av projektet som är det viktigaste!


signatur

Morning Glory, the revival!
An "It's so easy" to be social, "It's so easy" to be cool

Medlem

Passar på att tipsa om "NationStates" - kan nog ge dig en del inspiration och idéer om inget annat


signatur

"That's the second biggest <object here> I've ever seen!"

Medlem

Gräv fram en av de andra trådarna som handlar om att ha egna länder och gör som resten av svensk skolungdom gör idag. ctrl+c, ctrl+v, signera med ditt namn.


signatur

My goal in life is to be the person my dog thinks I am.

Medlem

Bra tips! Speciellt du Greger!

Ta inte illa upp castor
Jo men sånt är ju viktigt, problem osv. Får ta en titt på hemsidan w4rhog länkade också


signatur

Det här är en signatur

Medlem

Vi fick skapa en hel kontinent i nian, fy vilken plåga.


signatur

"No one will be left to prove that humans existed". - Dave Mustaine

Medlem

skapa ett land av robottar utan människor.
Robottarnas lilla bibel som förklarar deras existens kan sammanfattas med en mening.
- Jag vaknade, nu ska jag göra det jag är instruerad att göra.

Du behöver inte gå in på lagar tex, utan robottar är väldigt enkla varelser som kanske kan följa en centraldators instruktioner. Vilka instruktioner denna centraldator delar ut får du fundera på själv, men som exempel så måste gamla robottar repareras eller kasseras och nya robottar måste byggas av andra robottar.

Enkelt, men kan bli intressant

btw, jag älskar robottar :/

robotrohn.com


signatur

thank you, come again

Medlem

Viktiga saker:

hur stor armè vill du ha
vilken typ av inrikning
vilka tanks, eller göra egna tanks?
Ubåtar eller faryg?
diktatur eller kejsardömme?
En snygg flagga är ett absolut måste.


signatur

R.I.P The_maxx

Medlem
Skrivet av Vaizard3:

Ta inte illa upp castor

Jag tar aldrig illa upp.


signatur

My goal in life is to be the person my dog thinks I am.

Youtube-proffs

Ja skulle ta lite betänketid innan jag väljer att ta tips från "U-Lands"-Castor.

JAg tycker Gregers tips låter bäst.


signatur

Calle säger att jag är influencer

Medlem
Skrivet av Polish:

Ja skulle ta lite betänketid innan jag väljer att ta tips från "U-Lands"-Castor.

U-land? Jag har några polare från Polen, de tror att jag är en gud för att jag har mobiltelefon...

Vad är det man brukar säga om glashus?


signatur

My goal in life is to be the person my dog thinks I am.

Medlem
Skrivet av CastorFiber:

Vad är det man brukar säga om glashus?

"Glashus är dåligt för den personliga integriteten"


signatur

"That's the second biggest <object here> I've ever seen!"

Inaktiv

Två frågor.
1.Är det här fusk?
2. Vilken årskurs går du i?


signatur

Game of the Year FZ. Du har väl inte glömt rösta?

Medlem
Skrivet av theHarmlessWarrior:

Två frågor.
1.Är det här fusk?
2. Vilken årskurs går du i?

1. Det räknas nog inte som fusk, själva arbetet ligger ju som sagt i att få ner allt han gör på papper, han måste göra en rejäl dokumentering av allt. Han skulle kunna lägga ner tio miljoner kronor på sitt projektarbete men ändå få IG för att han inte dokumenterade rätt.

2. I Gymnasiet tror jag att projektarbetet alltid ligger på tredje året :).

Medlem

Utgå ifrån vilken inriktining du läser. Läser du en statsvetenskapliginriktining gör arbete från det perspektivet, läser du med ekonomiinriktining hålla dig till det området. Att göra ett arbete där du fokuserar på _allt_ kommer i en föreläsares ögon kännas som ett lågstadieprojekt. Just my 2 cents

Medlem
Skrivet av w4rhog:
Skrivet av CastorFiber:

Vad är det man brukar säga om glashus?

"Glashus är dåligt för den personliga integriteten"

Jaha... Jag tänkte mer på "Passa dig så du inte får stryk... i ett.. eum... glashus".


signatur

My goal in life is to be the person my dog thinks I am.

Medlem
Skrivet av IceMan:

Viktiga saker:

hur stor armè vill du ha
vilken typ av inrikning
vilka tanks, eller göra egna tanks?
Ubåtar eller faryg?
diktatur eller kejsardömme?
En snygg flagga är ett absolut måste.

Den där kan ju alla svaret på!

1 . Så stor som möjligt, obligatorisk värnplikt från 13 års ålder!
2. Tanks, bombarflygplan och artilleri!
3. Egna såklart, med minst dubbla 150mm kanoner, raketkastare och cirka 2m tjockt pansar!
4. Fartygs/ubåthybrid som skjuter kärnvapenbestyckade missiler och har 500mm kanoner!
5. Diktatur känns passé, dags att införa kejsardöme igen.
6. Den här såklart ;


signatur

Morning Glory, the revival!
An "It's so easy" to be social, "It's so easy" to be cool

Inaktiv

Jag skulle suttit och spelat ett populärt strategi-spel som behandlar alla (nästan) dessa frågor, t.ex Civilization IV.

Se vilka alternativ de lagt in för t.ex ekonomi, utrikes/inrikespolitik o,sv och gör det till text i ditt arbete. Det borde spara dig lite tid, samtidigt som det är ganska mycket roligare att spela ett spel än att läsa en faktabok om stater (enligt mig).

I din loggbok/förord kan du sedan skrivit att du tagit hjälp av en del datorspel. Blir arbetet bra, så har du förmodligen fått ett par lärare till att bli imponerade.

Tänk bara utanför boxen och gör något de inte sett innan, då smäller det in ett MVG.

Medlem

Om han ska spela spel är väl någon av Paradox spel lite bättre, tex. Victoria eller Hearts of Iron(speciellt Hearts of Iron som i stort sett är ett excel spreadsheet och en världskarta i ett!)

Medlem
Skrivet av Puffin:

Om han ska spela spel är väl någon av Paradox spel lite bättre, tex. Victoria eller Hearts of Iron(speciellt Hearts of Iron som i stort sett är ett excel spreadsheet och en världskarta i ett!)

+1, HoI 2 är väldigt bra till det. Om du vill kan du ju t.o.m. modda in ditt eget land där med regering, politik, flagga etc.


signatur

"Moral är bra, men dubbel moral är inte dubbelt så bra"
Det fria operativsystemet: http://www.reactos.org

Medlem

Eeeeeh? Fusk att fråga om tips :P? Nu startar projektet på allvar...Ska börja med att ordna intervjuer/skicka mail till kunniga personer inom ämnet. Jag går i 3:an
Fast egentligen ångrar jag hela mitt val. Hade det inte redan varit försent så skulle jag gjort en "Zombieöverlevnadshandbok"


signatur

Det här är en signatur

Medlem
Skrivet av WaltX:

Vi fick skapa en hel kontinent i nian, fy vilken plåga.

Haha lika bra att göra en hel värld:)


signatur

We Will Fight For The Lost - Commander Shepard

1
Skriv svar