Valet i USA och svensk media.

Medlem
Valet i USA och svensk media.

Vad tycker ni om den svenska bevakningen av presidentvalet i USA?
Finns det ens något race mellan de två kvarvarande kandidaterna?

http://svt.se/svt/jsp/Crosslink.jsp?d=22584&a=1233262&lid=puf...

http://www.youtube.com/watch?v=hnb2IrsU1Cg

http://www.youtube.com/watch?v=Y395Tftgz0E&feature=related

http://thinkprogress.org/2008/08/31/mccain-torture-waterboard...
(om det ligger någon sanning i det som sägs här vet jag inte. Men är det sant så... ja...)

edit: http://www.youtube.com/watch?v=gWJXvWNoRwM

För mig känns det som att Obama är en garanterad vinnare. Inte för att jag stödjer honom - Är fortfarande skeptisk, men han verkar mer trovärdig och jordnära än McCain.

Inaktiv

Vet inte om Obama är rätt väg att gå. Det senaste jag har hört om honom har fått mig att ändra uppfattning lite.

Har så himla svårt att välja en bra kandidat i de amerikanska valen då båda är tok-kristna och har en helt annat livssyn än vad jag har. Jag tror dock på McCain ifall ekonomin i USA skall återställas, Obama för världpolitiken. Just nu tycker jag att de skall fokusera på ekonomin.

Medlem

Ja... En del frågar sig om det är så bra att ha en president som tror på en "invisible sky daddy"
Känns kanske mindre jordnära då...

Men McCain kan som sagt tänka sig att stanna kvar i Irak i 100 år om det skulle behövas. Hur bra det är för USA's ekonomi kan man undra.

Medlem
Skrivet av ostmjuk hamster:

Ja... En del frågar sig om det är så bra att ha en president som tror på en "invisible sky daddy"
Känns kanske mindre jordnära då...

Men McCain kan som sagt tänka sig att stanna kvar i Irak i 100 år om det skulle behövas. Hur bra det är för USA's ekonomi kan man undra.

Man vill väll undvika att folk ska tänka tillbaka på vietnam när de tänker på dagens irak(dvs.. usa retirerar)

Medlem

Spelar ingen roll vem som vinner valet. Dom är ju bägge nickedockor åt neokonservativa och sionistiska lobbyister.

Inaktiv
Skrivet av erge:

Spelar ingen roll vem som vinner valet. Dom är ju bägge nickedockor åt neokonservativa och sionistiska lobbyister.

Skulle nog inte hålla med dig om att de följer sionisterna..

Medlem
Skrivet av erge:

Spelar ingen roll vem som vinner valet. Dom är ju bägge nickedockor åt neokonservativa och sionistiska lobbyister.

Medlem
Skrivet av dArp:
Skrivet av erge:

Spelar ingen roll vem som vinner valet. Dom är ju bägge nickedockor åt neokonservativa och sionistiska lobbyister.

Skulle nog inte hålla med dig om att de följer sionisterna..

Penny Pritzker. Behöver jag säga mer?

Inaktiv
Skrivet av erge:
Skrivet av dArp:
Skrivet av erge:

Spelar ingen roll vem som vinner valet. Dom är ju bägge nickedockor åt neokonservativa och sionistiska lobbyister.

Skulle nog inte hålla med dig om att de följer sionisterna..

Penny Pritzker. Behöver jag säga mer?

Nu är jag inte så insatt som du verkar vara, men vad har en smart Paris Hilton med de amerikanska presidentkandidaternas sionistfölje att göra?

Medlem

måste bara säga att jag faktiskt hittade en artikel på svt som tar upp hans flip-floppande. De länkar t.o.m. till en YouTube video! Trevligt måste jag säga.

http://svt.se/svt/jsp/Crosslink.jsp?d=88982&a=1185585&lid=puf...

Men samtidigt är jag fortfarande kritisk mot rubriksättningen och den korta texten jag tidigare länkat till som faktiskt inte berättar hela historien. Där låter det som att McCain aldrig tyckt något annat.

Medlem
Skrivet av dArp:
Skrivet av erge:
Skrivet av dArp:
Skrivet av erge:

Spelar ingen roll vem som vinner valet. Dom är ju bägge nickedockor åt neokonservativa och sionistiska lobbyister.

Skulle nog inte hålla med dig om att de följer sionisterna..

Penny Pritzker. Behöver jag säga mer?

Nu är jag inte så insatt som du verkar vara, men vad har en smart Paris Hilton med de amerikanska presidentkandidaternas sionistfölje att göra?

Du menar om man bortser ifrån det faktum att hon och hennes familj är kända sionister som finansierat flertalet presidentkandidater (som t.ex McCain) tidigare och som i nuläget finansierar Obamas valkampanj?

Tvivlar starkt på att man skulle finansiera kandidater som inte delar ens politiska värderingar. Finns ingen logik bakom det. Hur mycket inflytande nu Penny Pritzker har är svårt att säga men jag kan tänka mig att det är en hel del.

Medlem

obama är besta alternativet och nog är det skillnad vem av dom som vinner.

många kampanj bidrag är ju dolda dvs man vet inte vem som givit dom och sånt kan man inte påverka direkt.


signatur

quod similis saporem blandeque coruscant

Medlem

Det viktigaste är ju dock att den nuvarande prezen försvinner, inte sant!


signatur

My goal in life is to be the person my dog thinks I am.

Medlem

agree


signatur

quod similis saporem blandeque coruscant

Medlem
Skrivet av erge:

Du menar om man bortser ifrån det faktum att hon och hennes familj är kända sionister som finansierat flertalet presidentkandidater (som t.ex McCain) tidigare och som i nuläget finansierar Obamas valkampanj?

Tvivlar starkt på att man skulle finansiera kandidater som inte delar ens politiska värderingar. Finns ingen logik bakom det. Hur mycket inflytande nu Penny Pritzker har är svårt att säga men jag kan tänka mig att det är en hel del.

Hon är ju inte direkt den enda som stödjer en presidentkandidat.

Inaktiv
Skrivet av erge:
Skrivet av dArp:
Skrivet av erge:
Skrivet av dArp:
Skrivet av erge:

Spelar ingen roll vem som vinner valet. Dom är ju bägge nickedockor åt neokonservativa och sionistiska lobbyister.

Skulle nog inte hålla med dig om att de följer sionisterna..

Penny Pritzker. Behöver jag säga mer?

Nu är jag inte så insatt som du verkar vara, men vad har en smart Paris Hilton med de amerikanska presidentkandidaternas sionistfölje att göra?

Du menar om man bortser ifrån det faktum att hon och hennes familj är kända sionister som finansierat flertalet presidentkandidater (som t.ex McCain) tidigare och som i nuläget finansierar Obamas valkampanj?

Tvivlar starkt på att man skulle finansiera kandidater som inte delar ens politiska värderingar. Finns ingen logik bakom det. Hur mycket inflytande nu Penny Pritzker har är svårt att säga men jag kan tänka mig att det är en hel del.

Visst, hennes släkt må vara kända sionsiter. Men trots bidraget så tror jag inte att varken Obama eller USA skulle bli särskilt sionistiskt. Kanske är bidraget som en del i Obamas löfte om att öka inflytandet i världspolitiken, öka samarbetet med Israel?

Varför frukta ett gäng sionister när Israel är en erkänd stat (av de flesta av världens stater)?

Medlem
Skrivet av CastorFiber:

Det viktigaste är ju dock att den nuvarande prezen försvinner, inte sant!

Oh my gawd, vad trött jag blir på all denna häringa USA-bashningen.....

Medlem

Vad jag tycker om media:
Svensk media är lite Obama fixerad, det talas mer om Obama än McCain. Jag kan finna tre skäl till detta:
A) Svensk media gillar Obama mer
B) Svensk media anser att Obama kommer vinna (delvis baserat på A)
C) Obama gynnas av att han är exotisk, han har en enorm karisma (vilket även McCain har på sätt och vis) och har chans att bli USAs första svarta president.

Jag tror att skäl 2 & 3 väger tyngst här, journalister har yrkesetik och det som McCain säger är (förmodligen i de flestas) i deras värld fel ändå, så man kan lika gärna berätta vad han har att säga. Obama gynnas också att ett race med Clinton i svensk media, jämna val vill folk läsa om.
Delar av detta tror jag kommer innebära, logiskt nog, att McCain får mer utrymme nu. Han har nu historiens första kvinna som vice president (extra intressant med tanke på McCains ålder) och Obama-Clinton är över. Verkligheten i Sverige nu om man läser kan lätt bli "Obama har redan vunnit, han vinner snart i valet också", men om man läser nog på t.ex. SVT så visar det sig att det är jämnare än så.

Med det sagt så kan jag säga följande om kandidaterna:
Obama
+ Karismatisk
+ Sympatisk sjukvårdpolitik
+ Förmodligen skicklig inrikespolitiker

- För lite substans i det han säger
- Protektionism
- Saknar utrikespolitisk erfarenhet, något naiv i utrikespolitiken

McCain

+ Frihandel
+ Bra ställningstagande för mänskliga rättigheter
+ Erfarenheter av krig, han vet vad tortyr innebär, mycket erfaren politiker även när det gäller utrikesfrågor

- Inte lika sympatisk sjukvårdpolitik
- Tror fortfarande att kriget i Irak kan vinnas
- Åldern, överlever han i åtta år?

Slutkläm:
Två bra kandidater, McCain lite bättre än Obama. Amerikanarna gjorde bra val när de valde fram dessa två.


signatur

"Moral är bra, men dubbel moral är inte dubbelt så bra"
Det fria operativsystemet: http://www.reactos.org

Medlem

Ron Paul var väl en av få stora kandidater som inte finansierades av företag? Han hade givetvis inte en chans, men han var den kandidaten som fick mest bidrag från privatpersoner av alla, en sådan president skulle behövas, fastän han var republikan.

Sen att alla argument som tas upp är de som motståndarsidan använder känns ju lite fel. Jag tror definitivt att Obama skulle klara av utrikespolitiken. Sedan tror jag att det skulle vara ett viktigt steg för USA om han valdes. Även om det är mer korrekt att fokusera på vad dom står för så får man inte glömma att han är svart, och att om han blev vald skulle USA:s historia mycket väl kunna börja ett nytt kapitel.

Att Obama får mer uppmärksamhet är troligen för att McCain är ännu en äldre vit republikan med konservatistiska åsikter. Obama är ett fenomen på det sättet. Svart, ung och han smyger inte under stol med att han kan mäta sig med de stora historiska profilerna när det gäller förändring och progression.


signatur

Remember when you were young? You shone like the sun

Medlem
Skrivet av HinduTimes:

men han var den kandidaten som fick mest bidrag från privatpersoner av alla, en sådan president skulle behövas, fastän han var republikan.

Nja, det är Obama. Paul slog Internet-rekord, medan Obama slog privatpersons rekord.

Mr. Gs fortsatta analys:
Vem kommer att vinna? Jag tror McCain kommer vinna, han har visserligen inte i närheten av de summor som Obama har, men pengar vinner inte val, det gör personen, dess utstrålning (och till 10 % deras argument, den siffran kommer från boken "Konsten att få rätt"). McCain är krigshjälte, poppis i USA.


signatur

"Moral är bra, men dubbel moral är inte dubbelt så bra"
Det fria operativsystemet: http://www.reactos.org

Medlem
Skrivet av Mr. G:
Skrivet av HinduTimes:

men han var den kandidaten som fick mest bidrag från privatpersoner av alla, en sådan president skulle behövas, fastän han var republikan.

Nja, det är Obama. Paul slog Internet-rekord, medan Obama slog privatpersons rekord.

Mr. Gs fortsatta analys:
Vem kommer att vinna? Jag tror McCain kommer vinna, han har visserligen inte i närheten av de summor som Obama har, men pengar vinner inte val, det gör personen, dess utstrålning (och till 10 % deras argument, den siffran kommer från boken "Konsten att få rätt"). McCain är krigshjälte, poppis i USA.

Pengar är inte allt men glömmer du inte bort varifrån de kommer? Om han nu har ett sådant stort folkligt stöd som visas genom donationer så verkar det vara mer av en fördel än nackdel.

McCain flip-floppar för mycket för att jag skall kunna ha förtroende för honom. Så det spelar faktiskt ingen roll för mig om han är en hjälte. Det han gjorde i kriget för sina kamrater var modigt och oegoistiskt men han verkar inte längre ha koll på vad han vill göra. Självklart uppskattar jag personer med öppet sinne som välkomnar olika lösningar och som kan tänka sig ändra åsikt sig om nya bättre alternativ dyker upp. Men han har själv sagt att han inte håller med vad folket vill utan vill göra som han vill i vissa frågor och han beskrivs som en maverick som går sin egen väg. Vilken väg är det? Man kan väl inte gå åt två håll samtidigt?

Att Obama är en slags världskompis är inte bergsäkert heller då även han sagt saker som förvånat en. T.ex. under YouTube debates där han lyckade säga att "han inte skulle använda kärnvapen...ÄN" Än?
Men om det var en felsägning vet jag inte.

Medlem

Jag tror att McCains val av vicepresidentkandidat, Sarah Palin, kan komma att backfire:a hårt.

Läste förresten just ut Hunter S. Thompsons "Fear and Loathing: On the Campaign Trail '72".. doktorn följer kampanjandet för presidentvalet i tio långa månader. Roligt, och framförallt en oerhört intressant och fascinerande inblick i spelet som politiken är. Rekommenderas.

Medlem

Sarah Palin är väl rätt MILFig?


signatur

"Publiken undanbedes från att kasta in bilder på knasiga katter, som kan distrahera spelarna."
- noaxark

Medlem

jo, tror dock inte det kommer vinna särskilt många röster.


signatur

Life is like a shit-sandwich; the more bread you have the less shit you eat.

Medlem
Skrivet av ScarFace:

Sarah Palin är väl rätt MILFig?

Det var isåfall Ségolène Royal också, och se hur det gick för henne!

Ärligt talat tycker jag att hon (Palin) ser lite läskig ut. Men jag misstänker att det är åtminstone delvis på grund av det där psykopatstomatolleendet som många amerikaner reflexmässigt använder så fort en kamera är i närheten, och att hon egentligen ser rätt normal ut:

Medlem

Vid närmare eftertanke har ovan nämnda intryck också att göra med den där lätt fanatiska blicken som jag fördomsfullt associerar med kreationister (av vilka hon är en del) och dylikt folk:

Medlem
Skrivet av andman:

psykopatstomatolleendet

Det där går in i min privata ordbok hehe...


signatur
Medlem
Skrivet av ostmjuk hamster:

Pengar är inte allt men glömmer du inte bort varifrån de kommer? Om han nu har ett sådant stort folkligt stöd som visas genom donationer så verkar det vara mer av en fördel än nackdel.

Givetvis är det en fördel med många bidragande gräsrötter, min poäng var bara att det inte är givet att den med mest pengar vinner då det är människor och inte dollar sedlar som röstar.

Skrivet av ostmjuk hamster:

McCain flip-floppar för mycket för att jag skall kunna ha förtroende för honom. Så det spelar faktiskt ingen roll för mig om han är en hjälte. Det han gjorde i kriget för sina kamrater var modigt och oegoistiskt men han verkar inte längre ha koll på vad han vill göra.

Men i USA är det en betydligt större bonus än i Sverige.

Skrivet av ostmjuk hamster:

Att Obama är en slags världskompis är inte bergsäkert heller då även han sagt saker som förvånat en. T.ex. under YouTube debates där han lyckade säga att "han inte skulle använda kärnvapen...ÄN" Än?
Men om det var en felsägning vet jag inte.

Att Obama skulle använda kärnvapen tror jag inte är speciellt sannolikt.:P

Skrivet av andman:

Jag tror att McCains val av vicepresidentkandidat, Sarah Palin, kan komma att backfire:a hårt.

Jag tror snarare att hon kan locka Clinton anhängare.


signatur

"Moral är bra, men dubbel moral är inte dubbelt så bra"
Det fria operativsystemet: http://www.reactos.org

Medlem
Skrivet av Mr. G:

Jag tror snarare att hon kan locka Clinton anhängare.

Kanske ett fåtal med tanke på att hon är kvinna, men med tanke på att de står på olika ben vad gäller politisk agenda är det inte säkert.

Medlem

Kanske inte. Som någon annan uttryckte det: "And what people forget in this whole media-assumed argument of "Well she'll get Hillary voters," is that people forget that women hate and are very jealous of other women. If they see a cute chick being put up on the stand who has no qualifications other than her smile, they'll fucking hate that shit."

Tror det kan slå tillbaka på republikanerna.

Skriv svar