Tenn soldater

Inaktiv
Tenn soldater

Jag har nästan alltid velat bygga, sen måla tenn soldater, några av er kanske tycker jag är fånig men jag gillar att hålla på att fixa med små grejer, och verkligen koncentrera mig, plus att jag är historisk intresserad av just 15- 1700talet, så jag undrar, är det någon annan som är intresserad, och vet ni någon bra svensk sida för det?

Inaktiv

Du för beredder för Empire: total war? Övar lite taktiker? Eller kanske du tänker rita av spelplanen i spelet och sedan sätta ut gubbar på den. Sjukt cool idé.

On topic: Nej det gör jag inte. JAg tror att tennsoldater övergick till warhammer i plast. Om du gillar warhammer så finns det säckert en massa sidor men tenn soldater finns inte allt för många av


signatur

Game of the Year FZ. Du har väl inte glömt rösta?

Medlem

Du kan alltid kolla med någon hobbybutik.


signatur

-^-^--^-The sound of a bat cutting through space and time-^-^--^-

Inaktiv

Vi gjorde detta när vi var yngre, och det är en relativt billig hobby samtidigt som jag tror det blir kul eftersom samlingen växer fort.

Det vi använde för tillverkningen av soldaterna var:

1. Gummiformer, tvådelade i form av diverese soldater, orcher, drakar.
2. En "slev", kan inte den riktiga termen. Lägg i en bit tenn, smält det i "sleven" och häll det i formen och stäng åt med nån tvinn.

Målandet skedde med någon detaljfärg som satt bra på metall.

Själva formerna du köper kan kosta en liten slant, tenn får du tag i billigt och lätt från fabriker, tror det är väldigt billigt i kilopris.

Hade gärna gett dig namn, nummer, hemsideadresser till tennsoldats-skapare, men har nästan inget minne av den tiden, vet bara att det var billigt, gick fort, och försatte oss små barn i trans i timtal.

Medlem

jag målade lite förut, fast jag köpte färdiggjutna figurer, väldigt detaljerade var dom. Ska se om jag hittar stället köpte ifrån...


signatur

yolo

Medlem

Jag hittade Magtoys, det var inte därifrån jag beställde men dom har både akrylfärger (Vallejo) och figurer / former från Prince August, som jag använde/målade.


signatur

yolo

Inaktiv
Skrivet av Döbringer:

Jag hittade Magtoys, det var inte därifrån jag beställde men dom har både akrylfärger (Vallejo) och figurer / former från Prince August, som jag använde/målade.

Tack så mycket! Grejen är att det kostar så mycket att importera, och jag har inte den ekonomin :\

Medlem

Jag beställde från ett ställe som hette Tennsoldaten, dom hade t o m butik i Stockholm men det är tyvärr nedlagt nu.
Jag vet ingenting om Magtoys, men dom är i a f svenska...


signatur

yolo

Medlem

Magtoys är bara importörer. Prince Augusts formar och tillbehör finns att köpa i många leksaksaffärer, så det är bara att smyga in och leta lite. Som sagt, Vallejos akrylfärger är suveräna, kan t ex köpas på unispel.com. Det beror lite på vad du vill göra också. August gör soldatformar med karoliner (eller iaf är det det som finns att få tag på i Sverige). Figurer är inte så stort i Sverige, men det är massivt på kontinenten. Det var 20 år sen jag höll på så jag vet inte hur mycket bättre saker har blivit, men jag hade rejält kul då iaf. Några tips om du ska gjuta själv:
- Skaffa åtminstone en rejäl handske att hålla i formen med när du häller.
- Gör egna gummisnoddar av vita gummiband, dom smäller inte av om man spiller på dom och klämman som följer med startsatserna brukar inte räcka.
- Skaffa helst en gasbrännare för tenn-smältningen.
- Skaffa grundfärg på sprayflaska (om du kan använda sån nånstans utan att folk avlider av stanken).

Medlem

Höll på det det när jag var yngre. Köpte formar ifrån den lokala leksaksaffären och löddtenn ifrån järnhandlaren. Dock är det bly i det tennet så man får tvätta händerna efteråt.


signatur

"People don't plan to fail, they just fail to plan"

Medlem

Höll också på med tennsoldater när jag var mindre, fick akut sug att gräva fram mina gamla formar.

Skrivet av Naraccas:

Höll på det det när jag var yngre. Köpte formar ifrån den lokala leksaksaffären och löddtenn ifrån järnhandlaren. Dock är det bly i det tennet så man får tvätta händerna efteråt.

Jo, leta på leksaksaffärer, fanns på dom förr och som Naraccas skrev så brukar tenn finnas hos järnhandlare och liknande.:)


signatur

SNAFUBAR - Situation Normal: All Fucked Up Beyond All Repair/Recognition

Inaktiv
Skrivet av Naraccas:

Höll på det det när jag var yngre. Köpte formar ifrån den lokala leksaksaffären och löddtenn ifrån järnhandlaren. Dock är det bly i det tennet så man får tvätta händerna efteråt.

Hur fick du smält bly hemma? Det räcker ju inte direkt med en vanlig tändare för att smälta det.

Smälte en del bly i skolan förr och var med om en liten explosion i träslöjden så det skvätte flytande bly över mig. Huden började koka och "krullade sig" på armarna och på halsen. Aj aj aj
Då hade vi i alla fall gasoltuber om jag inte minns fel, har du bra utrustning hemma eller?

Medlem
Skrivet av dArp:

Hur fick du smält bly hemma? Det räcker ju inte direkt med en vanlig tändare för att smälta det.

Smälte en del bly i skolan förr och var med om en liten explosion i träslöjden så det skvätte flytande bly över mig. Huden började koka och "krullade sig" på armarna och på halsen. Aj aj aj
Då hade vi i alla fall gasoltuber om jag inte minns fel, har du bra utrustning hemma eller?

Antar att tennet var utblandat med bly (det blir lite stabilare har jag för mig), du kan använda en kastrull och värma det på spisplattan (se dock till att använda en kastrull du inte är rädd om och skydda väggen vid spisen, risk för stänk (min mormors vägg har fina spår efter gjutning)). Eller så kan skaffa ett begagnat spritkök att smälta ner det i.

Lusen, fråga efter tenn i samma butik som du köper formarna i (när du hittat nån dvs) för dom kan ha bakom disken och fråga järnhandeln för det är inte säkert att dom har det framme eller ens tänkt på det.


signatur

SNAFUBAR - Situation Normal: All Fucked Up Beyond All Repair/Recognition

1
Skriv svar