Känner du någon alkoholist i din bekantskapskrets?

Medlem
Känner du någon alkoholist i din bekantskapskrets?

Jag läste igenom 18-års tråden och kände lite vibbar på att alkohol bara är en kul grej. Visst, till viss del (imo).. men har det några sidoeffekter?

Det är rätt så ointressant att veta varför man tycker att alkohol är bra i den här tråden, det är mer intressant att veta hur många som känner sig drabbade på något sätt.

Personligen känner jag 1 som har dött pga alkoholen, 1 alkoholist, 1 fd alkoholist och 4 som jag tror njuter lite väl mycket av det.


signatur

thank you, come again

Inaktiv

Beror väl på. I min direkta bekantskapskrets är det nog ingen just nu som jag betraktar som alkoholist. Om jag breddar det till varenda kotte jag känner blir det nog några stycken dock.

En nära har dött av alkoholism och en annan är ren efter torken.

Men jag har skaffat mig tillräckligt mycket insikt och erfarenhet för att ha förstått att det enbart indirekt är alkoholens fel att man blir alkoholist. Finns det ingen alkohol kan man inte missbruka det och således heller inte vara alkoholist, men alkoholen är inte den direkta orsaken till att man blir missbrukare.
Många moralkärringar ser alkohol som något slags smittbärande gift, vilket jag anser är helt fel tänkt och också delvis orsaken till att man inte når några större framgångar med att motverka missbruk.

Medlem

Det finns en gen som alkoholister har, gör att dom inte "tål" sprit som andra, så där imo är spriten den direkta orsaken.

har kännt en kille, riktigt kusligt måste jag säga :/
sedan vet man om några st på håll. riktigt otrevligt.


signatur

R.I.P The_maxx

Inaktiv

Tillståndet brukar utvecklas på basen av psykisk spänning, ångest, oro, etc
Det anses numera att arvsanlag kan spela en roll för uppkomsten. Ofta finns sociala faktorer med.
Bristande anpassning till livssituationen, äktenskapsbekymmer och ekonomiska problem kan bidra.
Vid långvarigt missbruk uppstår ett kroniskt förgiftningstillstånd, som till stor del beror på en leverrubbning.
Den alkoholsjuke blir avtrubbad, nervös, ångestfylld, aggressiv och kan få besvär med minnet.

Vet någon hit och dit som dött och någon som blivit. Har sett folk med hutlöst bra förhållanden också (300K månadslön) som har låtit spriten ruinera allt.


signatur

Bra kylning IsTheShit

Inaktiv
Skrivet av IceMan:

Det finns en gen som alkoholister har, gör att dom inte "tål" sprit som andra, så där imo är spriten den direkta orsaken.

har kännt en kille, riktigt kusligt måste jag säga :/
sedan vet man om några st på håll. riktigt otrevligt.

Eh, det är väl ett typexempel på att alkoholen är en indirekt orsak. Det är ju genen som direkt orsakar alkoholism. Som jag ser det åtminstone.

Sen råder det mycket oklarheter kring det här med "missbrukargenen". Det finns inget ett ensamt skäl till att folk missbrukar alkohol och alltså inte bara en lösning på allt.

Medlem

Finns en känd alkis i Linkg han var gift, drev ett företag och var rätt så rik, men går idag på gatorna som uteliggare, helt otroligt var det kan förstöra.


signatur

R.I.P The_maxx

Medlem

Nope, känner ingen.


signatur

"No one will be left to prove that humans existed". - Dave Mustaine

Youtube-proffs

Känner en del. Då menar jag en del som är bra påväg att bli alkoholister.

Dricker på vardagarna, läggern er multum (6-7K) per månad på att bara dricka och supa. Vet inte om det är en fas i deras liv eller något men jag misstänker att dem kommer råka illa ut om man lever för att supa ner sig.

Jag menar, man dricker skiten och dagen efter spyr man ut det som en jävla idiot. (Iaf vissa).


signatur

Calle säger att jag är influencer

Medlem

Jag är ingen nykterist men att supa varje helg både fredag och lördag klassar jag som att ha stora alkoholproblem. Man kan göra vettigare saker istället. Sen finns det dom som blir "stora och starka" av alkohol. Dessa personer kanske ska tänka om och kanske låta bli drickandet.

Jag känner flera alkoholister som idag har familj, bra jobb osv men för hur länge?


signatur

C-64, 64kb RAM, The Final Cartridge III, 5,25" 1541-II, WICO Bathandle <---In action Spelmusik

Medlem

Min kompis pappa är alkolist.
På grund av detta är min kompis nykterist

Inaktiv

Jag tycker folk borde inse att alkoholism INTE är en sjukdom, utan ett beroende som vilket som helst annat.

För att bli alkoholist krävs att du dricker ganska rediga mängder för att bli fast. Sedan över går det till en sjukdom, hur går det till!?

Jag riktar mig inte mot någon i forumet, utan bara kastar ur mig en åsikt.

EDIT: Känner en som blev alkoholist när vi var 16 år ungefär, han är helt pantad nu och jag känner inte längre någon medkänsla. Inte på grund av alkoholen utan för att han är en hemsk människa.

Medlem

nope har ingen bekant eller bekant bekant som är alko ,


signatur

quod similis saporem blandeque coruscant

Medlem

har flertal polare som är alkolister/narkomaner också, både kombinationer är ingen vidare kan jag säga, det har också fört dem till kriminaliteten, jag säger inte att alkolist gör dig kriminell, men huruvida din situation du lever i, hur den var var och är så kan det finnas en stor risk att man hamnar i dåligt sällskap. eller blir ett dåligt sällskap

har även ett par nära släktingar som vägrar släppa flaskan, jävligt sorligt och ruskigt när det gått för långt

Medlem
Skrivet av dArp:

Jag tycker folk borde inse att alkoholism INTE är en sjukdom, utan ett beroende som vilket som helst annat.

För att bli alkoholist krävs att du dricker ganska rediga mängder för att bli fast. Sedan över går det till en sjukdom, hur går det till!?

Jag riktar mig inte mot någon i forumet, utan bara kastar ur mig en åsikt.

EDIT: Känner en som blev alkoholist när vi var 16 år ungefär, han är helt pantad nu och jag känner inte längre någon medkänsla. Inte på grund av alkoholen utan för att han är en hemsk människa.

Jag tror att det till en början iaf beror på hur du trivs i det tillstånd som alkoholen ger dig, på ett sätt som gör att du heller är i det tillståndet än i verkligheten. Att det sen dricks rediga mängder för att behålla känslan kommer som tvåa som leder till ett beroende.

Unix beskrev bra flera olika faktorer som kan leda till ett alkoholberoende och när man tänker efter så går nog alla minst en sån fas nån gång i livet. Använder man då alkoholen som nån typ av bedövningsmedel/verklighetsflykt för sina psykiska problem ökar risken för att hamna i ett beroende.

Jag har lite svårt för det här med genen, kan inte nån som inte har denna gen bli alkoholberoende tex?


signatur

thank you, come again

Medlem
Skrivet av RoGGe:

Men jag har skaffat mig tillräckligt mycket insikt och erfarenhet för att ha förstått att det enbart indirekt är alkoholens fel att man blir alkoholist. Finns det ingen alkohol kan man inte missbruka det och således heller inte vara alkoholist, men alkoholen är inte den direkta orsaken till att man blir missbrukare.
Många moralkärringar ser alkohol som något slags smittbärande gift, vilket jag anser är helt fel tänkt och också delvis orsaken till att man inte når några större framgångar med att motverka missbruk.

Hur skulle någon som hade alla förutsättningar för att bli alkoholist göra om det inte fanns någon alkohol/drog att vända sig till? Skulle man leva olycklig resten av sitt liv för att man saknade nåt som inte finns eller skulle man försöka ta tag i sitt liv?

Jag har ingen aning, men det vore intressant att veta, kan man inte experimentera?


signatur

thank you, come again

Medlem

Tycker också det är roligt att alkolism klassas som en sjukdom. Det är ett håller med föregående om att det är (åsikt) ett beroende som med alla andra saker folk blir beroende av.

Att det skulle vara ärftligt tycker jag är en lustig tanke. Vi hade i Lumpen en hel dag om alkohol och under denna dag så fick vi göra tester för att se hur mottagliga vi var till att bli alkolister. Detta test med sina teorier om ärftlighet gjorde mig bara mer övertygad om att endast handlar personlighet.

Enligt testet var jag den mest mottagliga personen av alkolism. 2 alkolister inom nära familj (Pappa och morfar) samt stark alkohol resistans


signatur

[size="15"]Ugh!?[/size]

Inaktiv
Skrivet av huxflux:
Skrivet av RoGGe:

Men jag har skaffat mig tillräckligt mycket insikt och erfarenhet för att ha förstått att det enbart indirekt är alkoholens fel att man blir alkoholist. Finns det ingen alkohol kan man inte missbruka det och således heller inte vara alkoholist, men alkoholen är inte den direkta orsaken till att man blir missbrukare.
Många moralkärringar ser alkohol som något slags smittbärande gift, vilket jag anser är helt fel tänkt och också delvis orsaken till att man inte når några större framgångar med att motverka missbruk.

Hur skulle någon som hade alla förutsättningar för att bli alkoholist göra om det inte fanns någon alkohol/drog att vända sig till? Skulle man leva olycklig resten av sitt liv för att man saknade nåt som inte finns eller skulle man försöka ta tag i sitt liv?

Jag har ingen aning, men det vore intressant att veta, kan man inte experimentera?

Svårt att säga. Men man kan bli missbrukare av annat än just substanser klassade som droger. Spelberoende, gambling, sex, mat, adrenalin-kickar, osv.

Läste för ett tag sen någonstans att det fanns en teori om att en del alkoholister hade lättare för att trilla dit pga en mycket starkare euforiserande effekt från alkoholen än vad som är normalt. Detta finner jag mycket troligt då jag sett en del med helt ordnade liv bara det att dom dricker väldigt mycket av den enda anledningen till att dom gillar det väldigt mycket. När dom blir påverkade av alkohol påminner det litegrann om när någon är påverkad av extremt euforiserande droger som exempelvis ecstacy
Är detta styrt av en medfödd gen har man alltså anlag för att lättare bli alkoholist och då kan man nästan betrakta det som en sjukdom som kräver motaktioner.

Men detta representerar bara en mycket liten del av de människor jag träffat som haft problem med alkoholen.
De allra flesta vill jag påstå helt enkelt bara är tvättäkta missbrukare. Det spelar inte någon större roll vilken drog det är, dom klarar bara helt enkelt inte av att vara nyktra.

Medlem
Skrivet av c-row:

Min kompis pappa är alkolist.
På grund av detta är min kompis nykterist

Jag har lite samma "uppväxt", fast i mindre skala.

Befann mig mycket i yngre dagar (och fortfarande, fast som aktiv medlem) vid en MC-klubbs stuga (inte Bandidos eller Hells Angels haha) och där såg man på dom vuxna vad som hände när dom fick lite alkohol i sig... på gott och på ont.
Helt säker på att detta bidragit ordentligt till att jag tog avstånd till mina närmsta kompisar som började kröka (och senare visat sig knarka) redan under 6'an på mellanstadiet (ena kompis dog av sina egna spyor under en fest året efter vi slutat gymnasiet).

Jag är inte nykterist, men bra nära (senaste halvåret p.g.a. att inte förstöra träningsresultat dessutom).

*EDIT*

Röstar NEJ då jag valt att undvika dessa människor. Människor i ens omgivning (kan ha) har stor effekt på en själv, därav valet att undvika den mörka delen av samhället.


signatur

Go for it - ALL or Nothing!

Inaktiv
Skrivet av Werzion:

Jag är inte nykterist, men bra nära (senaste halvåret p.g.a. att inte förstöra träningsresultat dessutom).

*EDIT*

Röstar NEJ då jag valt att undvika dessa människor. Människor i ens omgivning (kan ha) har stor effekt på en själv, därav valet att undvika den mörka delen av samhället.

Mycket vettigt tänkt. Och att du har kommit till den insikten utan erfarenheten är ett tecken på duktigt med genuin visdom.
Att välja omgivning är i det stora att välja vem man är.

Medlem
Medlem

Är väldigt nära kompis med en person som dricker alltför mycket, han tar något att dricka minst en gång om dagen och super sig rejält berusad kanske 3-4 dagar i veckan. Det har blivit värre och värre på ganska kort tid, men jag tror inte att han är "beroende" än, men är verkligen på god väg.

Han har inte haft det så lätt den senaste tiden och vi har försökt få honom att lugna ner sig lite men han vill inte lyssna på oss.

Jag själv dricker relativt ofta men jag kan hålla kontroll över läget och dricker för det mesta lagom mycket. Har däremot på senare tid försökt minska drickandet pga. min kompis.

Medlem
Skrivet av RoGGe:

Att välja omgivning är i det stora att välja vem man är.

Så sa Hitler också

OT: Under mina år som student i Lund skulle nog typ hälften av min umgängeskrets klassats som alkoholister... - "there's a time and place for everything..."


signatur

"That's the second biggest <object here> I've ever seen!"

Inaktiv
Skrivet av w4rhog:
Skrivet av RoGGe:

Att välja omgivning är i det stora att välja vem man är.

Så sa Hitler också

Eh va?

Medlem
Skrivet av 1. Allmänna regler:

1.6. Illegala substanser
Vi tillåter under inga som helst omständigheter diskussioner relaterade till droger eller narkotika, hur laglig den aktuella substansen än må vara.

"18-års tråden" tas bort medan en tråd om alkoholism får vara kvar?

Hursomhelst,
Det är individens - inte drogens - fel att h*n är missbrukare.

...tänk på det.

(Off-topic )


signatur

Everybody wants to go to heaven, but nobody wants to die.
Except the man who killed for God.

Inaktiv

Vad som gör den ene alkoholist och den andre inte beror bara på självdiciplin tror jag. Men jag tror att det är mycket enklare för vissa att åka dit än för andra.

Skulle tvivla på att det har med gener att göra, skulle snarare tro att det har med vissa människors enzymer att göra. Vissa droger ger enorm effekt på vissa medans det inte känns på andra, just på grund av att de skiljer sig i enzymer.

Kan detta ha med alkoholism att göra också?

Inaktiv
Skrivet av dArp:

Vad som gör den ene alkoholist och den andre inte beror bara på självdiciplin tror jag. Men jag tror att det är mycket enklare för vissa att åka dit än för andra.

Skulle tvivla på att det har med gener att göra, skulle snarare tro att det har med vissa människors enzymer att göra. Vissa droger ger enorm effekt på vissa medans det inte känns på andra, just på grund av att de skiljer sig i enzymer.

Kan detta ha med alkoholism att göra också?

Kanske, men detta styrs i grunden av gener.

Medlem

Nykterist på grund av politiska skäl. Alkohol förstör samhället totalt. 90% av våldsbrotten begås av alkoholpåverkade personer och alkoholen kostar samhället miljarder kr per månad. Det säger ganska mycket... Alkohol är samhällets värsta fiende och därför avstår jag helt.

Medlem

Har tragiskt nog en morfar med alkoholism och en rätt så överdriven alkoholkonsumtion i hemmet vilket har påverkat mig i så pass hög grad att jag har stora problem med påverkade personer och dricker knappt alls, möjligtvis cider. Mina släktingar blir påverkade väldigt negativt av alkohol.:down:


signatur

SNAFUBAR - Situation Normal: All Fucked Up Beyond All Repair/Recognition

Medlem
Skrivet av Snafubar:

Mina släktingar blir påverkade väldigt negativt av alkohol.:down:

Vet många som blir det. :/

Det är konstigt att inte alla droger är förbjudna när några är det. Alkohol är ju en riktigt farlig drog det också, precis som alla andra droger.

"Jamen, man kan ju inte förbjuda för då smugglas det och så bränns det!"

Ska man ge upp för brottsligheten? Ska man häva lagen emot mord bara för att det begås mord? xD

Medlem
Skrivet av Mikaelh:

Vet många som blir det. :/

Det är konstigt att inte alla droger är förbjudna när några är det. Alkohol är ju en riktigt farlig drog det också, precis som alla andra droger.

"Jamen, man kan ju inte förbjuda för då smugglas det och så bränns det!"

Ska man ge upp för brottsligheten? Ska man häva lagen emot mord bara för att det begås mord? xD

Ja, man blir ju obestridligt påverkad/hög på alkohol precis som på hash men alkohol lever kvar på grund av våra "traditioner", dags att förändra dom men tror inte att det går att genomföra med lagens hjälp utan man måste förändra vårat samhälle från grunden för att en förändring ska ske.


signatur

SNAFUBAR - Situation Normal: All Fucked Up Beyond All Repair/Recognition

12
Skriv svar