Bästa gitarr solona

Medlem
Skrivet av Greger:

CastorFiber ; Menar du möjligtvis på nelson mandelas 80årskalas där eric clapton ENBART spelar rytmgitarr?

Nej, jag har en "best of" bestående av två cd's, den enda är livevarianter av låtarna...

Jag har dock sett det du pratar om och håller med!


signatur

My goal in life is to be the person my dog thinks I am.

Medlem

Ja, Mark Knopfler är sjukt grym med. Finns inget härligare än hans sound på gurran Det überlånga solot i Telegraph Road är riktigt najs

Medlem

Bara en fråga: Vad är det egentiligen som gör ett gitarr solo till ett gitarr solo?

Jag gillar Tom Morello och Buckethead!

Medlem
Skrivet av Kresko:

Bara en fråga: Vad är det egentiligen som gör ett gitarr solo till ett gitarr solo?

Jag gillar Tom Morello och Buckethead!

Jag skulle vela säga när hela bandet lägger vikten på gitarren, sångaren slutar sjunga, basen kör sin slinga, trummorna spelar som vanligt och gitarren spelar många olika noter istället för att repetera samma riff om och om igen.

Sen kan dock gitarrsolon finnas i bakgrunden av sångaren också, men vanligast är väl att kalla det för solo när vikten läggs på gitarren.

Medlem
Skrivet av Famest:
Skrivet av Kresko:

Bara en fråga: Vad är det egentiligen som gör ett gitarr solo till ett gitarr solo?

Jag gillar Tom Morello och Buckethead!

Jag skulle vela säga när hela bandet lägger vikten på gitarren, sångaren slutar sjunga, basen kör sin slinga, trummorna spelar som vanligt och gitarren spelar många olika noter istället för att repetera samma riff om och om igen.

Sen kan dock gitarrsolon finnas i bakgrunden av sångaren också, men vanligast är väl att kalla det för solo när vikten läggs på gitarren.

Precis. Det ser man på namnet också. Gitarrsolo. Alltså att man bara fokuserar på gitarren vid ett speciellt tillfälle.


signatur

"No one will be left to prove that humans existed". - Dave Mustaine

Medlem
Skrivet av WaltX:
Skrivet av Famest:
Skrivet av Kresko:

Bara en fråga: Vad är det egentiligen som gör ett gitarr solo till ett gitarr solo?

Jag gillar Tom Morello och Buckethead!

Jag skulle vela säga när hela bandet lägger vikten på gitarren, sångaren slutar sjunga, basen kör sin slinga, trummorna spelar som vanligt och gitarren spelar många olika noter istället för att repetera samma riff om och om igen.

Sen kan dock gitarrsolon finnas i bakgrunden av sångaren också, men vanligast är väl att kalla det för solo när vikten läggs på gitarren.

Precis. Det ser man på namnet också. Gitarrsolo. Alltså att man bara fokuserar på gitarren vid ett speciellt tillfälle.

Okej, det finns då säkert en massa simpla gitarr solon som man knappt märker är gitarr solon. xD

Medlem

Njae, om de tillhör själva ljudmattan för låten så kallar man de snarare för licks, eller så kan det helt enkelt vara ett riff också. Så tror jag iallafall att det är.

Personligen så är jag inte så mycket för hela "nu har vi kört refrängen två ggr, nu kör vi det obligatoriska gitarrsolot, sedan kör vi refrängen igen men en ton högre" stuket, som många okreativa rockband ofta kör med. Solon måste få komma naturligt, som de gör i tidigare nämna Comfortably numb!


signatur

Remember when you were young? You shone like the sun

Medlem

för lite pantera i den här tråden

Medlem

stordiggar pearl jam alive börjar vid 3:30 har precis lagom känsla. Iofs känns det inte som på skivan i videon. får leta runt efter ett ordentligt exempel.


signatur

Life is like a shit-sandwich; the more bread you have the less shit you eat.

Medlem
Skrivet av HinduTimes:

Njae, om de tillhör själva ljudmattan för låten så kallar man de snarare för licks, eller så kan det helt enkelt vara ett riff också. Så tror jag iallafall att det är.

Personligen så är jag inte så mycket för hela "nu har vi kört refrängen två ggr, nu kör vi det obligatoriska gitarrsolot, sedan kör vi refrängen igen men en ton högre" stuket, som många okreativa rockband ofta kör med. Solon måste få komma naturligt, som de gör i tidigare nämna Comfortably numb!

ohh ja! Första solot i Comfortably Numb spelas direkt efter första refrängen och med samma ackord som i refrängen (glömt vilka ackord det var nu men D är tonarten om jag inte missminner mig) Sen efter andra refrängen så kommer det ultimata solot till samma ackord som verserna (Bm-A-G-Em-Bm, har jag för mig:D) Så sjukt vacker låt !!!

Medlem

http://www.youtube.com/watch?v=qFDQo_-vSZM
Börjar efter typ 5.32
Ända jag kan komma att tänka på så här dags på morgonen.

Medlem

Opeth har en hel del sköna oxå. Tycker att de kommer så otroligt naturligt i deras låtar.

Dock så tycker inte youtube om större delen av deras låtar då de är över 10 min långa.


signatur
Medlem

signatur

"No one will be left to prove that humans existed". - Dave Mustaine

Medlem

Master of Puppets - Metallica


signatur

-^-^--^-The sound of a bat cutting through space and time-^-^--^-

Medlem

signatur

"No one will be left to prove that humans existed". - Dave Mustaine

Medlem

The Prisoner - Iron Maiden Mellan 3:45 - 4:59 får jag gåshud. Dagens Iron Maiden har tappat mycket av det där. Inte för att dom är dåliga nu men dom lät faktiskt mycket bättre förr.

Fixat WaltX


signatur

C-64, 64kb RAM, The Final Cartridge III, 5,25" 1541-II, WICO Bathandle <---In action Spelmusik

Medlem

Använd Splicd.com.


signatur

"No one will be left to prove that humans existed". - Dave Mustaine

Inaktiv

Rory Gallagher - Tattood Lady

Rory Gallagher - Shadow Play

Underbar snubbe! Fruktansvärt skön! kolla gärna in andra låter me honom. Philby å Moonchild är två riktigt sköna!

Medlem

Green Grass & High Tides

Första solot är underbart.


signatur

dom förnedrar hela Gamer-world!!!

Medlem

Inget stort fan av gitarrsolon faktiskt. 90% av fallen är hellre tekniska än vackra. Tackar vet jag Steely Dan som väljer att briljera genom hela låten.

Medlem

signatur

||||||||||||
||||||||||||

Medlem

Börjar vid 2.15 -> 3.17


signatur

||||||||||||
||||||||||||

Medlem

den här pöjken spelar steely dans "rikki don't lose that number" ruskigt fint!

http://www.youtube.com/watch?v=b4SzPexQRUQ&feature=related

Inaktiv

Comfortably Numb, framförallt solot i slutet, är ju utan tvekan ett av de bästa.

Annars :

Blood Brothers
5.50>6.45

Powerslave
3.10>4.00

Medlem

Am i Evil?

Yes I am!


signatur

dom förnedrar hela Gamer-world!!!

Medlem
Medlem

Minneskonsert för George Harrison, Prince spelar solo:
http://www.youtube.com/watch?v=PLmZKsWRL9E

Så länge den nu finns kvar, bajsbarnen på viacom har tagit bort ett annat klipp med video (som inte finns att få tag på nån annanstans, grattis till dumheten).

Medlem

Återigen, använd Splicd.com för att göra det smidigare.


signatur

"No one will be left to prove that humans existed". - Dave Mustaine

Medlem

Men snälla

Gitarrsolot Deep Purples Highway star ofc

http://www.youtube.com/watch?v=YLdPKkLsUPU

Skriv svar