Medlem
Kampsporter

Det är så att jag och min vän har bestämt oss att börja på antingen Wing Chun, Thaiboxning eller Taekwondo. Jag har läst på om de olika sporterna men jag kan fortfarande inte bestämma mig. Det jag vill är att förbättra min kropp, alltså styrka, smidighet och uthållighet. Vill må bättre och kunna försvara mig själv. Så jag undrar om någon av er har lite mer information än vad som finns på nätet? Vill veta lite om hur man tränar, vad för något dessa kampsporter är bra på osv. Anledningen till att jag valde just de här tre är att de var de enda intressanta som fanns i borlänge=)

Jo, jag vet att jag redan startat en tråd lik denna, men det var för 10månader sen, och den gav inte så mycket..


signatur

If something´s hard to do, its not worth doing.
q6600 3.6 ghz, 4gb DDR2, 8800GT 512mb

Medlem

Jag vet inte särskilt mycket, men Taekwondo är väl inte det bästa när det gäller att försvara sig. Försvara sig gör man bäst med kampsporter som involverar grepp och slag mot huvud/nacke.


signatur

Remember when you were young? You shone like the sun

Inaktiv

brottning ska väl vara det som gäller har jag hört... men nu tycker ju iofs jag att harvärjan nog i många fall är det lämpligaste vapnet


signatur

"An open mind is like a fortress with its gate unbarred and unguarded."

Medlem

om det gäller att försvara sig mot elaka domare, så verkar taekwondo effektivare än brottning. testa den kubanska skolan!

Medlem

Thaiboxning om du vill kunna försvara dej.
Komplettera med lite Krav Maga och, om du orkar, jiu jitsu så har du ganska gott med kött på benen för självförsvar.


signatur

yolo

Medlem

Jag kommer inte att tävla så mycket i tävlingar och så, inte i början iaf


signatur

If something´s hard to do, its not worth doing.
q6600 3.6 ghz, 4gb DDR2, 8800GT 512mb

Medlem

ignorera renodlad martial art om du bara ska fokusera på försvar annars skulle iaf jag kolla in en klub som är fokuserad på mma(mixed martial art) då får du lite av allt möjligt typ jui jitsu,brottning,muy thai
dvs både på backen och ståendes och det kombinerat med bas ruttens street fighting video instruktioner med tid o träning så lär du nog kunna ta hand om dig själv


signatur

quod similis saporem blandeque coruscant

Medlem

Håller med notumforce, är nog det bästa om du vill kunna försvara digsjälv. Men att du ska må bra kan du skippa med allt stryk du kommer få på träningar/matcher då det trots allt är en tävlingssport, Men känner du dig trygg ute så är det väl ett sätt att må bra.

Medlem

Thaiboxning utan tvekan. Kommer att ge mest på alla punkterna.

Medlem

Du bör ha i åtanke att aldrig rulla runt på marken och försöka få till en armbar om du någonsin råkar ut för en bråkstake. Du kommer att få en känga av hans kompis eller vem fan som helst som tittar på. Stå upp = thaiboxing. Fan, du kommer rätt långt på gatan med vanlig boxing också, garanterat bättre efter några öl än thaiboxing, stå på ett ben och sparka + full = ramla.


signatur

yolo

Medlem

Okej, tack för svaren=) Det lutar nog åt thaiboxning, eftersom jag bara har de tre att börja på.. Men tränar man tillräckligt på det? Alltså ökar man sin styrka och smidighet?


signatur

If something´s hard to do, its not worth doing.
q6600 3.6 ghz, 4gb DDR2, 8800GT 512mb

Medlem

^- Beror helt på vilken studio du tränar på, men av min erfarenhet så kommer du gråta dig till sömns ett par månader framöver efter varje träningspass och dagen efter. Och träning är vad du gör det till, förstår inte frågan riktigt med "tränar man tillräckligt".

Medlem

Definitivt! Nästan alla kampsporter erbjuder väldigt mycket träning, och smidighet är en grundsten i thaiboxning. Styrka får du också, men jag tror att du snarare får segare muskler än stora och pumpade, men starkare blir du såklart!


signatur

Remember when you were young? You shone like the sun

Medlem
Skrivet av lave:

om det gäller att försvara sig mot elaka domare, så verkar taekwondo effektivare än brottning. testa den kubanska skolan!

hahaha! :>

Inaktiv

Oavsett vad du väljer mellan Wing Chun, Thaiboxning eller Taekwondo, så är inget av dem till för att försvara sig på gatan.

För att oavsett om du tränat i 6 månader eller 20 år så kommer du inte kunna försvara dig på gatan, eftersom ingen människa vill ge den andre en sportslig chans, speciellt inte när den fått alkohol i blodet.

Det bästa självförsvaret på gatan är god självkänsla, gott självförtroende, trygg personlig utstrålning och ett par raska ben.

Slagsmål i verkligheten är 1vs1+??, no rules.

Det sämsta försvaret är någon form av våld. Det leder oftast till att du får betala den stora summan i slutändan, speciellt om du dessutom tränar eller har tränat någon kampkonst som lämnar tydliga märken.

Att börja träna en kampkonst för att kunna försvara sig på gatan är det sämsta argumentet.

Tips. Lär känna dig själv, spring regelbundet, känn ingen rädsla.


signatur

Ajebaje: I vanlig ordning handlar "debatten" mer om att hävda sig själv än att diskutera frågan.

Medlem

En spark mellan bena sätter stopp för det mesta


signatur

Nostalgia is a hell of a drug Benny.

Inaktiv

Har kampat rätt många år med diverse sporter. Boxning blev ganska många år och det är riktigt trevligt. Dock gör jag som Roberto...väljer att vara nykter.

Styrkelyfte också vilket ger snabbhet och styrka (alltså inte bodybuilding). Kombinationen boxning och styrkelyft är förödande god Svårt att träna samtidigt dock.

Brottning är annars riktigt bra.


signatur

Bra kylning IsTheShit

Medlem

Långdistanslöpning! Se bara till att vara så pass irriterande att den som vill slåss jagar efter dig två-tre mil. Efter det borde han vara så utmattat att du lätt kan knuffa omkull honom.

Medlem

svårt o fly på en trång krog imo.

Men håller med behåller man lugnet så kan man klara sig undan många situationer.


signatur

quod similis saporem blandeque coruscant

Medlem

MMA, ftw - hade själv börjat om jag var lite yngre och eventuellt kunnat tävla lite i framtiden men annars tror jag boxning är roligt/nyttigt.


signatur

My goal in life is to be the person my dog thinks I am.

Medlem

Tack för hjälpen.. Ska prova på thaiboxning ikväll, hoppas jag trivs;) Vad ska man äta efter en hård träning? När man läser om träningsdieter på internet så lär man sig ingenting, de har för många alternativ.. Jag är inte så bra på att välja:P


signatur

If something´s hard to do, its not worth doing.
q6600 3.6 ghz, 4gb DDR2, 8800GT 512mb

Medlem

Valfritt med mycket proteiner i, är det kroppen behöver för att bygga muskler.

om du tänkt införskaffa kosttillskott så är det en Gainer som gäller efter träning, alternativt proteinpulver samt Maltodextrin (snabba kolhydrater) (är dessa två saker Gainers innehåller, fördelen med att köpa dom två sakerna själv är att det delvis blir billigare samt att du kan bestämma mängden/doseringen av kolhydraterna själv)

http://sv.wikipedia.org/wiki/Protein - Ifall du känner för en djupdykning


signatur

Go for it - ALL or Nothing!

Medlem

Du kan väl äta lite vad du vill, din kropp kommer garanterat att förbränna det. Men ja proteiner ska du väl sätta i dig.


signatur

Remember when you were young? You shone like the sun

Avstängd

Jag måste börja pyssla med någon sport och på campushallen kan man träna kendo. Tror jag ska testa det. Har alltid gillat att fäktas. ^^

Medlem

Boxning tror jag på. Man lär sig ta stryk utan att bli förvånad, man blir snabb och man får lära sig skydda viktiga delar. Man trasslar inte med ben och tjafs som gör att man lätt tappar balansen. Man lär sig slå hårt på alla avstånd.

Bäst är dock att kunna springa fortast. Jag har provat och jag sprang fortast och det kändes bäst efteråt med tanke på att dom fyra påtända medtävlarna knappast led av några hämningar när det gällde att skada mig.

Medlem

Springa är bra, såklart är det bäst att undvika situationen överhuvudtaget och stanna hemma och mysa i soffan.
Men så ser inte verkligheten ut alltid, har man otur så får man nån gång försvara sej med nävarna eller bli lämnad som en liten blodpöl på marken. Då är det ju bra om ens träning gett lite kondition och muskler och dessutom lärt en hur man slåss


signatur

yolo

Medlem

Här är ett litet videoklipp på vad en boxare kan göra mot ett gäng arga turkgubbar...
Ju han är turk också, förresten.


signatur

yolo

Inaktiv

jag har tränat ju-jutsu sen jag var 6 år och det är det bästa självförsvaret någonsin. Och man får bättre kondition, styrka och balans.
börja med ju-jutsu istället

Medlem

rofl


signatur

quod similis saporem blandeque coruscant

Medlem

Aikido är nog ändå den mest överlägsna kampsporten.
Aikido är Chuck Norris.


signatur

yolo

123
Skriv svar