LHC - 16 dagar kvar.....

Medlem
LHC - 16 dagar kvar.....

16 dagar kvar tills man ska försöka cirkulera en stråle av protoner genom en av världens dyraste och häftigaste maskiner byggd för fysikexperiment.

LHC (Large Hadron Collider) är inhyst i en 27 km lång tunnel som ligger 100 meter under gränsen mellan Schweiz och Frankrike. Syftet med LHC är att accelerera protoner (som är en partikel av hadron-typ, dvs sammansatt av mindre partiklar) till en hög energi (7 TeV) och sedan krocka dem. Till att börja med räknar man med att hitta higgs partikel, som är den sista saknade partikeln i den så kallade "standardmodellen". Standardmodellen är för närvarande vår mest kompletta modell av hur materia fungerar.

Vidare hoppas man på att hitta en massa nya spännande saker - exotiska partiklar som inte beskrivs i standardmodellen (som kan förklara mörk materia), bevis för extra dimensioner eller något annat.

Läs mer på www.cern.ch, där man kan följa nedräkningen till start, samt kolla på bilder, filmer och mer, eller spana in Large Hadron Rap!

Och varför bry sig säger du? Jag nöjer mig med att påpeka att world wide web uppfans på CERN som en bieffekt av acceleratorbaserad fysik, samt att en av de bästa metoderna att behandla cancer (protonterapi) kom från samma forskningsfält...

Medlem

var inte det inte ungefär en sån här maskin som var med i boken änglar och demoner av Dan Brown? Dom sprang iaf runt på Cern:P

Medlem
Skrivet av Dali:

var inte det inte ungefär en sån här maskin som var med i boken änglar och demoner av Dan Brown? Dom sprang iaf runt på Cern:P

Jo, och Vittoria Vetra samt hennes pappa hade använt acceleratorn för att skapa antimateria, helt underbar bok :D!

Tycker det är löjligt att vissa tror att LHC ska förstöra universum eller något sådant, helt löjligt ju xD.

Låt oss hoppas att nya vetenskapliga upptäckter uppnås :D.

Medlem

Japp Japp, har countdownen som startsida. Det kommer bli grymt spännande att se vad vi får för resultat av detta.
Läste en artikel någonstans som definierade detta "världens genom tiderna viktigaste experiment" (det kan ju ifs. ses som ganska relativt).


signatur

I'm a snake, follow me!

Medlem

@Dali: jo, änglar och demoner utspelar sig på CERN. Dan Brown har iallafall fått namnet på LHC rätt, men inte så mycket annat....

@SuperTank: Om inte annat så är det utan tvekan det mest avancerade som mänskligheten byggt än så länge.

Medlem

Trodde du menade LHC (Linköpings Hockey Club)
Men det här låter med ballt


signatur

R.I.P The_maxx

Medlem

Dan Brown är ju något av en clown i mina ögon. Intressant fakta, men hans böcker saknar helt spänning.

Fan vad arg jag skulle bli om de orsakade världens undergång! Det skulle verkligen kännas värdelöst. Alla vet ju att människorna bör gå under i ett kärnvapenkrig eller av en meteorit. Det hade kännts riktigt ruttet om vi kolade vippen när vi letade efter små partiklar.
Detta kommer med all sannolikhet inte att hända.. Men arg skulle jag bli!


signatur

Remember when you were young? You shone like the sun

Medlem

Iceman: det sitter flera löpsedlar uppe på min institution som handlar om ishockeyklubben. Det blir kul för att alla där tänker på maskinen när de läser LHC (typ, maffian har affärer med LHC).

HinduTimes: Vaddå, att bygga en fantastiskt avancerad maskin under 20 år som skapar ett svart hål som sväljer jorden och större delar av galaxen.... kan du tänka dig något coolare sätt för jorden att gå under på? Och snälla, beskyll inte Brown för att handskas med något som är i närheten av "fakta"

Medlem
Skrivet av Famest:

Tycker det är löjligt att vissa tror att LHC ska förstöra universum eller något sådant, helt löjligt ju xD.

Chansen, om visst väldigt väldigt väldigt liten, så kan ett svart hål uppstå. Så man vet aldrig. Men den skulle visst i sådana fall vara så liten att den skulle försvinna lika snabbt som den kom till.

Jag tror vi är ganska säkra.


signatur

I'm a snake, follow me!

Medlem
Skrivet av HinduTimes:

Dan Brown är ju något av en clown i mina ögon. Intressant fakta, men hans böcker saknar helt spänning.

Va :O! Änglar och Demoner är ju ett grymt bra exempel på en bok som du absolut inte vill lämna ifrån dig, en bok som har lika mycket action som en film!

Gillade inte Da Vinci Koden jättemycket men Änglar och Demoner var ju superbra och det säger jag som vanligtvis avskyr den här typen av böcker xD.

Medlem
Skrivet av SuperTank:
Skrivet av Famest:

Tycker det är löjligt att vissa tror att LHC ska förstöra universum eller något sådant, helt löjligt ju xD.

Chansen, om visst väldigt väldigt väldigt liten, så kan ett svart hål uppstå. Så man vet aldrig. Men den skulle visst i sådana fall vara så liten att den skulle försvinna lika snabbt som den kom till.

Jag tror vi är ganska säkra.

Aa precis, alltså, hade vetenskapsmännen som utför experimenten varit rädda dem också, då hade det varit en sak. Men dem kan sin sak och eftersom dem säger att det inte lär hända något så litar jag på dem, kan inte mycket om kärnfysik, kan i princip inget alls

Medlem

standardargumentet MOT att LHC kommer att få jorden att gå under är att vi dagligen träffas av partiklar från rymden med mycket, mycket högre energi än de som ska krocka i LHC. och de har inte skapat något jord-sväljande svart hål ännu.

Medlem

Det finns action och så finns det action Famest, Dan Brown har ingen känsla för det

Och finns det några jag inte litar på så är det vetenskapsmän. Självgoda, exentriska och inneslutna typar (massiv generalisering, jag vet) som får massor av pengar att leka med. Har en vetenskapsman bestämt sig för något så är det så, äkta bevis är inte alltid nödvändiga för dem. Det är iaf det intrycket jag får av dem från den fantastiska boken En kortfattad historik över nästan allting av Bill Bryson. Ingen action i den, men den är bättre än Dan Browns smörja För helt ärligt, varenda manlig huvudrollsinnehavare i hans böcker är ju en bättre version av honom själv, den han önskar att han vore.


signatur

Remember when you were young? You shone like the sun

Medlem
Skrivet av HinduTimes:

Det är iaf det intrycket jag får av dem från den fantastiska boken En kortfattad historik över nästan allting av Bill Bryson. Ingen action i den, men den är bättre än Dan Browns smörja För helt ärligt, varenda manlig huvudrollsinnehavare i hans böcker är ju en bättre version av honom själv, den han önskar att han vore.

okej där håller jag med dig. En kortfattad historik läste jag i somras och kan inte säga något annat än att den totalförändrade min syn på vetenskapens värld, vilka hycklarde det fanns där och antagligen finns just nu också. Älskade dessutom kapitlet om Yellowstone-parken, man blir så rädd för jorden av att läsa det kapitlet :heart:!

Medlem
Skrivet av lave:

standardargumentet MOT att LHC kommer att få jorden att gå under är att vi dagligen träffas av partiklar från rymden med mycket, mycket högre energi än de som ska krocka i LHC. och de har inte skapat något jord-sväljande svart hål ännu.

orsaken varför man oroar sig är för att man har lämnat det öppet att en risk finns, även om den är minimal.
Nån som vet hur liten risken är?

Jag är inte själv speciellt orolig, men jag vet att det finns en risk, intressant vore bara att ha lite jämförelser på den


signatur

thank you, come again

Inaktiv

WE ARE ALL GOING TO DIE!!!

Jag tror snarare att experimentet är ett svart hål för pengar.


signatur

Ajebaje: I vanlig ordning handlar "debatten" mer om att hävda sig själv än att diskutera frågan.

Medlem
Skrivet av huxflux:
Skrivet av lave:

standardargumentet MOT att LHC kommer att få jorden att gå under är att vi dagligen träffas av partiklar från rymden med mycket, mycket högre energi än de som ska krocka i LHC. och de har inte skapat något jord-sväljande svart hål ännu.

orsaken varför man oroar sig är för att man har lämnat det öppet att en risk finns, även om den är minimal.
Nån som vet hur liten risken är?

Jag är inte själv speciellt orolig, men jag vet att det finns en risk, intressant vore bara att ha lite jämförelser på den

såvitt jag har förstått (det här är verkligen inte mitt ämne), så finns det EN teori som beskriver hur mikroskopiska svarta hål EVENTUELLT skulle kunna skapas i LHC OM teorin stämmer.

Nu är det så att i samma teori så evaporerar de svarta hålen väldigt snabbt på grund av hawkinstrålning.

Så, OM teorin stämmer är det ingen fara, om teorin INTE stämmer är det ingen fara. typ.

Medlem
Skrivet av Sipmo:

WE ARE ALL GOING TO DIE!!!

Jag tror snarare att experimentet är ett svart hål för pengar.

Se de sista raderna i mitt första inlägg .

Medlem

tycker Rubriken ska justeras, är ju faktiskt bara 15 dagar kvar, snart 14


signatur

Go for it - ALL or Nothing!

Medlem

Spännande.

Du får vara vetenskaplig korre, lave.


signatur

My goal in life is to be the person my dog thinks I am.

Youtube-proffs

FAN ta er alla om de blir ett svart hål eller något sånt skit.

Kan dom inte vänta i 80 år?


signatur

Calle säger att jag är influencer

Medlem
Skrivet av Polish:

FAN ta er alla om de blir ett svart hål eller något sånt skit.

Kan dom inte vänta i 80 år?

Nääe jag vill ha mer vetenskaplig progress NU (läs : Starkare vapen eller vad helt USA skulle använda *insert ny teknologi* till )

Inaktiv
Medlem
Skrivet av Polish:

FAN ta er alla om de blir ett svart hål eller något sånt skit.

Kan dom inte vänta i 80 år?

ptja, går allt åt helvete så dör du så fort att du inte hinner märka det. som ett nackskott typ. Så det är NPNP enligt mig.


signatur

Life is like a shit-sandwich; the more bread you have the less shit you eat.

Medlem
Skrivet av Famest:
Skrivet av Polish:

FAN ta er alla om de blir ett svart hål eller något sånt skit.

Kan dom inte vänta i 80 år?

Nääe jag vill ha mer vetenskaplig progress NU (läs : Starkare vapen eller vad helt USA skulle använda *insert ny teknologi* till )

jaa, "svart hålbomb" vore nått.


signatur

"I wrap my raskal two times, because i like it to be joyless and without sensation. Its a way to punishing supermodels."

MFC
Medlem

om den skapar ett svart hål som slukar världen.. så är det det bästa människan någonsin skapat/gjort


signatur

I believe that if life gives you lemons you should make lemonade & try to find somebody whose life has given them vodka & have a party - Ron White

Medlem
Skrivet av MFC:

om den skapar ett svart hål som slukar världen.. så är det det bästa människan någonsin skapat/gjort

Äsch, har du inte tålamod att vänta tre miljader år, så att solen får göra hela jobbet ?
Universum har ju faktiskt på något perverst snevridet och slumpartat sätt genererat organismer med medvetande... fast när man tänker efter så skulle det ju vara ett ganska fränt sätt att "gå ut med stil"


signatur

Programmer: an organism that turns coffein into software. Trollar och Trixar Bloggen

Medlem
Skrivet av Famest:
Skrivet av Polish:

FAN ta er alla om de blir ett svart hål eller något sånt skit.

Kan dom inte vänta i 80 år?

Nääe jag vill ha mer vetenskaplig progress NU (läs : Starkare vapen eller vad helt USA skulle använda *insert ny teknologi* till )

trist för dig. du lär få vänta i åtminstonde 100-200 år innan man hittat någon praktiskt tillämpning (som elektronik, radar, flygplan, bomber, tv, bilar eller porr-distribution) av det som LHC upptäcker de närmsta åren.

en sak som KAN komma till praktisk användning snart är "the grid". detta är (om jag fattat det rätt) ett system för att distribuera dator/beräkningskraft på samma sätt som internet är ett sätt att distribuera information utan att behöva lagra allt lokalt, och elnätet är ett sätt att distribuera elektricitet utan att alla behöver ett eget kraftverk. det kommer att behövas en rätt rejäl beräknings/överförings/lagrings kapacitet för att ta hand om datan från LHC. när allt är uppe och kör kommer LHC att producera ungefär 700 MB data per sekund.

en rätt intressant och lättläst broschyr finns på CERNs hemsida med mer info om LHC.

Medlem
Skrivet av lave:
Skrivet av Famest:
Skrivet av Polish:

FAN ta er alla om de blir ett svart hål eller något sånt skit.

Kan dom inte vänta i 80 år?

Nääe jag vill ha mer vetenskaplig progress NU (läs : Starkare vapen eller vad helt USA skulle använda *insert ny teknologi* till )

trist för dig. du lär få vänta i åtminstonde 100-200 år innan man hittat någon praktiskt tillämpning (som elektronik, radar, flygplan, bomber, tv, bilar eller porr-distribution) av det som LHC upptäcker de närmsta åren.

en sak som KAN komma till praktisk användning snart är "the grid". detta är (om jag fattat det rätt) ett system för att distribuera dator/beräkningskraft på samma sätt som internet är ett sätt att distribuera information utan att behöva lagra allt lokalt, och elnätet är ett sätt att distribuera elektricitet utan att alla behöver ett eget kraftverk. det kommer att behövas en rätt rejäl beräknings/överförings/lagrings kapacitet för att ta hand om datan från LHC. när allt är uppe och kör kommer LHC att producera ungefär 700 MB data per sekund.

en rätt intressant och lättläst broschyr finns på CERNs hemsida med mer info om LHC.

Jag har inte riktigt förståt det här med "The Grid" om jag ska vara ärlig. Det låter som det kommer fungera på samma sätt som SETI@Home, Folding@Home m.fl. men det kanske är grejen?

Citat:

Since 2000, Folding@home (FAH) has allowed a major jump in the capabilities of molecular simulation. By joining together hundreds of thousands of PCs throughout the world, calculations which were previously considered impossible have now become routine.

...

By combining merely ~25,000 computers (each with some sort of streaming processor), we could perform calculations on the Petaflop scale (1,000,000,000,000,000 floating point operations per second) a level of performance currently unmatched even by the fastest supercomputers. As Folding@home currently consists of approximately 200,000 actively processing computers, we expect that as this hardware becomes more common, we would easily surpass the 10 Petaflop level.

Är det något jag missat?


signatur

I'm a snake, follow me!

Skriv svar