Kommer man till himlen om man...

Medlem
Kommer man till himlen om man...

säljer cigaretter?

Jag känner kristna och har sett muslimer sälja det. Hur "pro-life" är det egentligen?

Bara en fundering.

Medlem

Nej.

Jag tror i och för sig att man inte kommer dit om man INTE säljer cigaretter heller.

Inaktiv

Har tämligen lite med cigarettförsäljning att göra.
Röstade därför ett knivskarpt ja.


signatur

Bra kylning IsTheShit

Medlem
Skrivet av Margy:

Nej.

Jag tror i och för sig att man inte kommer dit om man INTE säljer cigaretter heller.

Samma här, men låt oss spekulera vidare
För jag kan som sagt inte se varför t.ex.den kristna guden skulle göra undantag för det här. Cigaretterna tar trots allt livet av människor.

Skrivet av unix:

Har tämligen lite med cigarettförsäljning att göra.
Röstade därför ett knivskarpt ja.

Hur tänker du då när du säger så?

Medlem

Nepp.


signatur

Meep!

Medlem

Om du inte säljer till andra kristna så kommer du till himmelen, men om du säljer till kristna så kommer du inte till himmelen.

Kill those infidels!


signatur

Morning Glory, the revival!
An "It's so easy" to be social, "It's so easy" to be cool

Medlem

Eftersom cigaretter är skadligt för de som nyttjar dem hamnar både säljare och konsument i helvetets sjunde cirkel. Allt enligt Dantes Inferno.


signatur

"That's the second biggest <object here> I've ever seen!"

Medlem

Cigaretter är nyttiga - massor med vitaminer och mineraler.

Jag lovar...


signatur
Medlem

Om man följer en religion som har tagit livet av miljontals människor, som har effektivt behållt klasskillnader, och som får folk att döma oliktänkande (som också är skapade av gud) och försöka konvertera hela världen till den rätta tron då tror jag inte att man kommer till himmelen.

Jag säger förstås inte att detta är sanningen för alla kristna, men jag har svårt att se varför någon skulle få åka till himlen, eller helvetet.


signatur

Remember when you were young? You shone like the sun

Inaktiv
Skrivet av unix:

Har tämligen lite med cigarettförsäljning att göra.
Röstade därför ett knivskarpt ja.

Hur tänker du då när du säger så?[/quote]

Om vi utgår från lite djupare frireligiositet så är inte Gud någon tvär gubbe med pekpinne. Det är mer som en förlåtande kompis.


signatur

Bra kylning IsTheShit

Medlem

Kommer Gandalf på te om man täljer en flöjt?
Är Darth Vader så arg för att han inte fick vara pappa-ledig för varken Luke eller Leia?

Himlen är en saga.

Saga.


signatur

My goal in life is to be the person my dog thinks I am.

Medlem
Skrivet av CastorFiber:

Himlen är en saga.

Det där är ju ungefär som att berätta vem mördaren är innan vi andra hunnit läsa ut boken


signatur

"That's the second biggest <object here> I've ever seen!"

Medlem
Skrivet av unix:
Skrivet av ostmjuk hamster:
Skrivet av unix:

Har tämligen lite med cigarettförsäljning att göra.
Röstade därför ett knivskarpt ja.

Hur tänker du då när du säger så?

Om vi utgår från lite djupare frireligiositet så är inte Gud någon tvär gubbe med pekpinne. Det är mer som en förlåtande kompis.

Så du menar att jag kan sälja cigaretter till kund "X" i 30år tills denne dör i lungcancer och sedan fortsätta sälja till man själv pensioneras utan att gud ser något fel i detta?

Medlem

det är väl kund X som köper cigg? du tvingar väl inte dina kunder att röka eller? är det någons uppgift att reglera detta så är det statens eller den enskilde rökaren, inte fan kan vi klandra tanten som råkar jobba i Kiosken.

Medlem

Ja det gör man! Tror inte det spelar så stor roll, hade varit värre om du fråga "...om man dödar någon".


signatur

hejsanhejsanhejsan

Medlem

Jag e själv muslim, och om man är djupt religös (det är inte jag) så får man inte ens röra öl eller cigaretter... Men egentligen hamnar man i himlen för ens handlingar... Man kanse måste sälja cigaretter för att överleva (ekonomiskt sätt altså:P)

Medlem
Skrivet av boneless:

det är väl kund X som köper cigg? du tvingar väl inte dina kunder att röka eller? är det någons uppgift att reglera detta så är det statens eller den enskilde rökaren, inte fan kan vi klandra tanten som råkar jobba i Kiosken.

Jag anser att man kan det. Om hon vill människors väl, vilket religion förespråkar (sägs det), så borde hon ta steget att ta bort cigaretter ur sortimentet.

Skrivet av Zefisu95:

Jag e själv muslim, och om man är djupt religös (det är inte jag) så får man inte ens röra öl eller cigaretter... Men egentligen hamnar man i himlen för ens handlingar... Man kanse måste sälja cigaretter för att överleva (ekonomiskt sätt altså:P)

Fast jag trodde att man måste tro på gud för att kunna komma till himlen? Så oavsätt hur god du är under ditt liv så kommer du att hamna i helvetet enligt minst en religionom du inte är troende. Är det inte så?

Varför får man skada andra människor för att kunna överleva själv?
Jag förstår visserligen vad du menar. Cigaretter har nästan alla och en liten livsbutik som slutarsälja cigaretter kanske förlorar kunden helt då kunden letar upp en annan butik med cigaretter och passar på att handla andra varor där också.
Det betyder dock inte att gud ger dig dispens på utdragna mord. Eller?
Är det inte meningen att man som god människa skydda sina medmänniskor från det onda? Så om du är smart nog att förstå att cigaretter är dåliga så borde du kämpa för att dumma konsumenten X inte får tag på cigaretter.

Skrivet av mosoloa1:

Ja det gör man! Tror inte det spelar så stor roll, hade varit värre om du fråga "...om man dödar någon".

Men hur vet du att någon inte dör av cigaretterna du sålt? Det gör inte mindre ont bara för att skadan inte syns. Och död är död, även man inte direkt uppfattar att något hänt personen.

Skrivet av CastorFiber:

Kommer Gandalf på te om man täljer en flöjt?
Är Darth Vader så arg för att han inte fick vara pappa-ledig för varken Luke eller Leia?

Himlen är en saga.

Saga.

Tror att det om Darth Vader är faktafel.

På fråga ett svarar jag. Den som täljer får veta.

...och påståendet längs ner kan jag inte kommentera. Inget är säkert.

Medlem

Jag svarar Tandkräm.


signatur

R.I.P The_maxx

Medlem
Skrivet av IceMan:

Jag svarar Tandkräm.

Briljant! Det är det är den stora frågan om universum! Tandkräm - 42!

(Läs Liftarens Guide till Galaxen)


signatur

To boldly go where everyone's been before.

Medlem

Hoppas inte det. Att sälja cigaretter = mördare.


signatur

"No one will be left to prove that humans existed". - Dave Mustaine

Medlem

Ingen kommer till himlen.
Sälja godis = mord!!!!!!!

Medlem

sälja kondomer = mord!!!

Medlem

det är snarare statistik då boneless om man ska lita på Stalin.


signatur

Morning Glory, the revival!
An "It's so easy" to be social, "It's so easy" to be cool

Medlem

Ju mindre ciggaretter som säljs dessto gladare blir vi rök allergiker


signatur

"Moral är bra, men dubbel moral är inte dubbelt så bra"
Det fria operativsystemet: http://www.reactos.org

Medlem
Skrivet av Greger:

det är snarare statistik då boneless om man ska lita på Stalin.

Jag tror inte Stalin kom till himlen heller...


signatur

"That's the second biggest <object here> I've ever seen!"

Inaktiv

Finns väl fortfarande inget bevis att himlen finns eller? Om nån kunde filma eller spela in hur himlen såg ut så hade jag lätt trott det.

När vi dör försvinner våra hjärnceller och vi bara försvinner.

Edit : Dessutom kan man inte tänka så långt.

Medlem
Medlem

Att sälja cigaretter är inte mord, snarare medhjälp till självmord om något.


signatur

<3

Inaktiv

Säljer du "speciella cigaretter" eller säljer du cigaretter till barn?


signatur

Game of the Year FZ. Du har väl inte glömt rösta?

Medlem

Man kan ju inte se någonting i himlen, eftersom man behöver något att ta upp ljus med. Och det har man inte när man är stendöd... Sådeså...


signatur

Remember when you were young? You shone like the sun

12
Skriv svar