Copyright på hemsidor

Medlem
Copyright på hemsidor

Kom att tänka på en sak när jag satt o slösurfade...
Om inte hemsidan har en copyright-stämpel, får jag ta den sidan och göra i princip vad jag vill med den? Exkl. bilder då.

T.ex. [http://www.adata.com.tw/]
Där står det "Copyright© 2002-2007 A-DATA Technology Co., Ltd. All rights reserved." innebär det att sidan inte är upphovsrättsskyddad 2008? Alltså får jag ta hela hemsidelayouten till min egen hemsida?


signatur

Asus P5Q Pro | E8500 3.16GHz | XFX HD4890 1GB | Corsair 2x2GB | Corsair 620W | Spinpoint F1 1TB | Antec P183 | BenQ G2411HD 24" | Dell 17"

Medlem

Om jag inte missminner mig får du inte ta någonting även om det står copyright eller ej, skyddet gäller ändå.

Medlem
Skrivet av Achronos:

Om inte hemsidan har en copyright-stämpel, får jag ta den sidan och göra i princip vad jag vill med den?

"En copyrightsymbol (©) är mestadels till för att man ska kunna se vem som har skapat verket utifall man skulle vilja komma i kontakt med personen i fråga. Du kan med andra ord, om du vill, endast ange en e-post-adress eller dylik bredvid din copyrightsymbol.
Det är inget krav att du har med en copyrightsymbol på ditt verk (din hemsida i detta fall) för att den ska skyddas av upphovsrättslagen enligt Bernkonventionen som Sverige och de flesta andra länder skrivit på. I slutet av 1997 hade 127 länder anslutit sig till denna konvention. "


signatur
Medlem

Har du ditt namn på plånboken, om inte.. får jag göra i princip vad jag vill med den?

Medlem

Såvitt jag vet så är det endast grafiken som i så fall skulle vara upphovsrättsskyddad. Däremot är inte layouten det och får "kopieras" hur mycket du vill.

1
Skriv svar