Sista dagen hos Looking Glass Studios

Flakmonkey
Sista dagen hos Looking Glass Studios

Ett vanligt argument när man är emot piratkopiering är att det drabbar utvecklare som gör bra spel. Att alla säger att ett spel är bra, men sen när man frågar om de köpt det så ser de ut som frågetecken. Hur som helst så finns det ett företag som ofta nämns när man blir tillfrågad och det är #Looking Glass Studios. De skapade en mängd spel men är mest kända för #Systemo Shock och #Thief-serierna som av många (däribland jag själv) klassas som två av de bästa till PC genom alla tider.

Trots detta så gick de alltså i konkurs något som de anställda fick reda 24 maj år 2000. Dagen efter träffades de för en sista dag tillsammans, en dag som filmades av en av företagets level designers. Den filmen har nu lagts upp på Youtube i fem delar och även om det kanske inte är den mest adrenalinstinna upplevelsen någonsin så tyckte iaf jag att den var både intressant och lite sorligt att se hur illa det kan gå trots att man gör något som är så jävla bra.

#blogg

Inaktiv
Sista dagen hos Looking Glass Studios

Aldrig hörtalas om looking glass studios o.0


signatur

Waffleman, 300 meters. northwest!

Flakmonkey
Skrivet av MiXiE:

Aldrig hörtalas om looking glass studios o.0

Ett tydligt bevis på hur orättvis spelvärlden är Men du har väl hört talas om Thief och System Shock iaf? Annars blir jag ju nästan lite rädd!

Medlem

Vilken imponerande kavalkad av dåliga frisyrer


signatur

Aj, dina ögon!

Medlem

noaxark, det är tio år gamla filmer.
Tippar på att du inte har samma frisyr idag som för tio år sedan, det är klart att hade man den ultimata frisyren på plats redan då så kanske det är likadant nu men de flesta saker förändras lite på den tiden

EDIT: Förbannat synd att det gick som det gick med looking glass studios men det visar väl bara att mjölkande av säkra kort tyvärr är "bättre" än att producera bra och unika saker

Medlem

Vet va theif serien och system shock är, men faktiskt aldrig kört nåt utav dom.

Medlem

Jag tycker synd om dem som inte har spelat Thief eller System shock:(


signatur

Just when I thought I was out... the pc pull me back in.

Medlem

Det fanns ju massor av anledningar att Looking Glass gick under, piratkopiering lär inte ha varit nån större faktor. Förstår inte varför det tas upp...

Läs här till exempel, en bra genomgång av varför företaget gick under:
http://www.ttlg.com/articles/lgsclosing.asp

Tydligen så sålde både Thief och System Shock 2 bra nog för att tjäna in pengar. Piratkopiering är givetvis väldigt dåligt för branschen men hela det där med "aha! piraterna dödade företag X" håller för det mesta inte.

Givetvis otroligt synd att LGS gick under. System Shock 2 är nog mitt genom tiderna favorit PC spel och utan tvekan ett riktigt mästerverk. Även deras andra spel som Terra Nova och Flight Unlimited var otroliga spel på sin tid (SS2 håller dock än idag).

1
Skriv svar