Fantasy tråden

Medlem
Fantasy tråden

Behöver rekommendation på en fantasy bok som finns översatt till svenska.

Ge även lite råd varför den är bra.


signatur

Den som äger mest när han dör vinner

Medlem

Vilken fantasy bok som helst? Finns ju massor av olika sorters fantasy. Lite svårt att bara välja en sådär. xD

Medlem

Wheel of time serien? Lär hålla dig sysselsatt.

Medlem

På svenska heter den väl Sagan om Drakens återkomst eller något sånt.

Medlem

När jag var mindre rådiggade jag Sagan om Belgarion, men läste bara 3 av böckerna, vet inte varför. Får börja om igen.


signatur

[size="15"]Ugh!?[/size]

Medlem

Hum... Jag har läst Wheel of time och Belgarion.
Mer!


signatur

Den som äger mest när han dör vinner

Medlem

"Dragons of autumn twilight" av Margaret Weis och Tracy Hickman ska finnas översatt till svenska. Tror den heter "Höstmörkrets drakar" eller något liknande.
På engelska är den första delen i en trilogi, tror att det kanske blev fler böcker i den svenska översättningen, men är inte säker.

Utspelar sig i TSR:s "Dungeons and dragons" universum


signatur

Jag tröttnade på min gamla signatur, men kom inte på något vitsigt att skriva som inte kändes fånigt, så det blev den här harangen i stället.

Medlem

A Song of Ice and Fire är hands down den bästa fantasy som någonsin skrivits enligt mig, George gör inte samma misstag som frikkin' wheel of time snubben gjorde och överförklara allting så det finns noll mystik kvar i världen.

här är den på svenska kan tyvärr inte lova att översättningen är skitbra, men det bör den vara.

edit: belgarion är läsvärd om jag inte minns fel också. Läs dock inte något av katherine kerr, usch för devvery serien.


signatur

Life is like a shit-sandwich; the more bread you have the less shit you eat.

Medlem
Skrivet av sno0zer:

A Song of Ice and Fire är hands down den bästa fantasy som någonsin skrivits enligt mig, George gör inte samma misstag som frikkin' wheel of time snubben gjorde och överförklara allting så det finns noll mystik kvar i världen.

här är den på svenska kan tyvärr inte lova att översättningen är skitbra, men det bör den vara.

edit: belgarion är läsvärd om jag inte minns fel också. Läs dock inte något av katherine kerr, usch för devvery serien.

Problemet med deverry serien är väl det faktum att författaren hoppar både framåt och bakåt i tiden. kan emellanåt bli en smula rörigt. Frånsett den detaljen tycker jag den är läsvärd.

"Överförklara".

Nja, det tycker jag nog inte att han gjorde. Men det finns väl ingen lag som säger att alla ska tycka likadant som jag.

Gillar drakenserien skarpt.


signatur

Jag tröttnade på min gamla signatur, men kom inte på något vitsigt att skriva som inte kändes fånigt, så det blev den här harangen i stället.

Medlem

Du måste läsa om Discworld serien som är skriven av Terry Pratchett !


signatur

Programmer: an organism that turns coffein into software. Trollar och Trixar Bloggen

Medlem

Finns ju en rätt känd serie, kommer inte ihåg vad den heter, något med "ringen" kanske? Typ "berättelsen om" eller "sagan om", nåt sånt i alla fall. Har för mig att den är ganska känd.

Annars finns ju "Sagan om Mallorea", som är uppföljare till "Sagan om Belgarion". Ungefär samma stuk på båda.

Terry Pratchett är riktigt rolig.

Böckerna om Narnia är ganska bra, men de är nog för lite yngre personer.

Medlem

Mycket bra råd!
Jag håller på att läsa Nick Perumov - Svärdens väktare.
Den kan jag rekommendera starkt... det är emellan böckerna jag behöver en till...


signatur

Den som äger mest när han dör vinner

Medlem

Kan ju rekommendera The Farseer Trilogy (eller berättelsen om fjärrskådarna på svenska) av Robin Hobb.

Var som en frisk fläkt ifrån de vanliga "nu kommer den stora och farliga überbusen och vill ta över hela världen och huvudpersonen måste stoppa honom till varje pris!"-serierna.

Medlem

Du kan ju testa Philip Pullmans trilogi "Den mörka materian" (tror jag den hette). Annars är herr Pratchetts böcker bland det bästa och roligaste jag läst.


signatur

To boldly go where everyone's been before.

Inaktiv
Skrivet av båtsman:

Finns ju en rätt känd serie, kommer inte ihåg vad den heter, något med "ringen" kanske? Typ "berättelsen om" eller "sagan om", nåt sånt i alla fall. Har för mig att den är ganska känd.

Aa, jag har också hört talas om den, jag tror min farsa har läst den.


signatur

Ajebaje: I vanlig ordning handlar "debatten" mer om att hävda sig själv än att diskutera frågan.

Medlem
Skrivet av Sipmo:

Aa, jag har också hört talas om den, jag tror min farsa har läst den.

Fan vad coolt!:O

Avstängd

Jag vill rekommendera dig att läsa Katherine Kerrs böcker om Deverry. De är bra. Handlar om några personer i Deverry, ett land som till stora delar liknar kelternas. Serien innehåller 12 böcker och utspelar sig i tre akter (1-4, 5-8, 9-12) och i de flesta böckerna får man följa de olika karaktärernas inkarnationer i olika tider. Det handlar rätt mycket om det - reinkarnation och hur de olika personernas handlingar påverkar dem själva i deras nästa liv.

Edit: Sagan om Belgarion borde du läsa och även första boken i Sagan om Mallorea, men jag avråder dig starkt från att fortsätta. Första boken i Mallorea fungerar som en bra epilog, men resten av serien är skräp. Jag förundras fortfarande över hur Eddings kan plagiera sig själv så grovt.
Ja, det är verkligen samma stuk i båda serierna, Båtsman.

Måste förresten tillägga att du måste läsa Pratchetts böcker om Skivvärlden, som de andra tipsat om (läs de andra också, förresten). Alla böcker är fristående (även om vissa böcker handlar om samma personer) och de är riktigt kul. Fram tills jag läste hans böcker trodde jag att det inte gick att kombinera fantasy och komedi. Jag hade fel.

Sedan kan du ju läsa Terry Goodkind. Jag läste de första två böckerna och sen stannade jag. Anledningen till det var att det kändes som att serien redan var slut då, men hoppsan hejsan så fick de ett nytt problem och en ny fiende. Det kändes verkligen som ett definitivt slut i andra boken och det är så jag har tänkt lämna den också.

Jag måste även tipsa om Graham Patrick Taylors böcker. Han har skrivit tre fristående böcker. Skuggornas Besvärjare, Nemorensis och Tersias. Alla tre böcker utspelar sig i 1700-talets London med omnejd och har en väldigt mörk ton. Egentligen är det inte så mycket fantasy, men böckerna är ändå väldigt bra.

Medlem
Skrivet av EliasN:

Jag förundras fortfarande över hur Eddings kan plagiera sig själv så grovt.
Ja, det är verkligen samma stuk i båda serierna, Båtsman.

Byt namn på platserna bara så har du en ny serie!

Han har ju skrivit några till böcker om den världen, "Belgarath besvärjaren" och någon om Polgara också. Kan vara kul att läsa om man gillade de tidigare böckerna. Kommer inte ihåg vilken klass de håller, var många år sen jag läste dem sist.

Avstängd

Mm, jag har sett de böckerna på Biblioteket, men efter besvikelsen som kallas Sagan om Mallorea så vet jag inte om jag vågar ta risken att läsa de böckerna. Det ryktas att han ska ha plagierat sig själv i sina andra böcker också.

Edit: Jag missade tydligen kommentarerna kring Deverry. Kerr hoppar som sagt både framåt och bakåt i tiden i böckerna. Personligen tycker jag att hon sköter detta på ett snyggt sätt. Det fungerar och det är inte rörigt, i min mening. Den enda nackdelen som jag kan komma på är väl att man ibland vill fortsätta läsa om vad som händer nu istället för då, och tvärtom.

En sak som jag störde mig på i början var tonen i böckerna. Alla människor har en egen vokabulär och sitt eget sätt att tala och skriva. Jag gillade inte riktigt Kerrs stil, men jag har vant mig. Sedan var jag lätt irriterad på att det verkade saknas några vanliga inslag av fantasy. Det fanns visserligen alver och magi, men båda var ganska... "svaga". Alverna var inte så alviska och magin var inte så magisk. Nu tycker jag dock inte det längre, men om det beror på att det verkligen har ändrats eller på om jag har vant mig kan jag inte säga.

Jag ska förresten även säga att jag började läsa den i nian först men slutade i andra boken. Förra året började jag om, men stannade i tredje boken och för några månader sedan började jag om med tredje boken och nu är jag inne på elfte (av tolv). Antagligen var jag inte tillräckligt mogen vid första försöket. Det var nu tre år sedan.

Medlem

Ursula K Le Guins böcker om övärlden är helt klart läsvärda.

Medlem
Skrivet av BULP:

"Dragons of autumn twilight" av Margaret Weis och Tracy Hickman ska finnas översatt till svenska. Tror den heter "Höstmörkrets drakar" eller något liknande.
På engelska är den första delen i en trilogi, tror att det kanske blev fler böcker i den svenska översättningen, men är inte säker.

Utspelar sig i TSR:s "Dungeons and dragons" universum

som jag minns det hette triologin draklanskrönikan på svenska, och höstmörkrets drakar är som du säger första delen.

den följs sedan upp av triologin draklanslegenderna, sen fortätter det vidare, men så långt kom jag aldrig.


signatur

För de ord, som till andra man har sagt, ofta man bitter får böta.

Medlem

Har läst den trilogin, och ett gäng andra böcker i Dragonlance universumet. Riktigt bra böcker.

Medlem

Tack tack!
Mkt bra råd.

Kommer nog ta upp A song of fire and ice som sno0zer rekommendera.


signatur

Den som äger mest när han dör vinner

Medlem
Skrivet av R_ufo:

Ursula K Le Guins böcker om övärlden är helt klart läsvärda.

+1.

I övrigt diggar jag China Miévilles böcker, men jag vet inte om han finns översatt till svenska.

Gene Wolfes "book of the new sun" finns iallafall på svenska. grymt bra serie även den. sen om du vill kalla den fantasy, sci-fi eller något annat är upp till dig...

Medlem

Tjaa, jag måste bara pusha lite mer för Discworld (ja, jag gillar dom skarpt, kanske syns på min Sig. ) , Finns 36 böcker/ historier i serien hittils.

Det är humorböcker i fantasymiljö mer än ren fantasy. Tar sig inte på så stort allvar och är inte så jääävla seeeg som vissa *host*wheel of time*Ähost* belgarionböckerna*host*

Se bara till att läsa dom på engelska, mycket av humorn slaktas då dom översätts.


signatur

Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life.
- Sir Terry Pratchett

Medlem

Harry potter
Eragon
Guldkompassen
eller nån David Eddings bok


signatur

You can't win the game...

1
Skriv svar