Giftig wokpanna

Inaktiv
Giftig wokpanna

Jag köpte en wokpanna idag och när jag rivit upp förpackningen kunde jag läsa:

"Överhetta inte ditt kokkärl eftersom det då kan uppstå rök som kan vara farlig för små djur med särskilt känsliga luftvägar, som t.ex. fåglar. Vi rekommenderar inte att ha fåglar i köket."

Wokpannan heter:
Tefal thermo-spot,
Tefal prometal pro interior.

Man blir inte så värst sugen på att laga någon mat om den ger ifrån sig giftiga gaser.

Vad är detta?


signatur

Ajebaje: I vanlig ordning handlar "debatten" mer om att hävda sig själv än att diskutera frågan.

Medlem

Fullt normalt.

Teflon (och andra nonstick beläggningar) utvecklar en giftig gas om det blir överhettat (300-400°C).

Sen att dom öht. tillverkar Wokpannor med teflon är motsägelsefullt, eftersom tillagningsmetoden dom är designade för ska ske mycket, MYCKET varmt. (De flesta vanliga spisar orkar inte ens upp i rätt temperatur).

Med det sagt, under normal användning så är det ingen fara såvidare du inte glömmer den på utan något i den.


signatur

Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life.
- Sir Terry Pratchett

Medlem

Om du inte har en pappegoja i köket så ska det nog gå bra...


signatur

Informationsbrev, jasså det är så det kallas nu. Jag antar att de vill informera om vilket konto man ska betala in skadeståndssumman till.

Medlem

papegoja, flickvän, båda babblar ju ungefär lika mycket... tar dom skada av samma (mängd) gifter tro?


signatur

Go for it - ALL or Nothing!

Medlem
Skrivet av Werzion:

papegoja, flickvän, båda babblar ju ungefär lika mycket... tar dom skada av samma (mängd) gifter tro?

Hahaha


signatur

||||||||||||
||||||||||||

Medlem

Har du inte en gasspis så blir wok faktiskt bäst på en vanlig, rejäl stekpanna. Större bottenyta = större spisplatta = mer värme = maten värms upp snabbare = godare wok.
En gjutjärnspanna är nästan öförstörbar, den kan du woka med i rejäl värme. Eller en stekpanna i rostfritt stål, om du kan hitta en sån.


signatur

yolo

Inaktiv
Skrivet av Werzion:

papegoja, flickvän, båda babblar ju ungefär lika mycket... tar dom skada av samma (mängd) gifter tro?

hahah ^^


signatur

ASUS P5Q, Q9550, 4096 MB RAM, HD4850, WD 500GB

Medlem

hadde ingen aning om detta :/
jag som gillar sånna pannor pga man slipper få allt å steka fast ^^


signatur

R.I.P The_maxx

Medlem

nackdelen är att du inte kan sätta på pannan och glömma den ett par timmar ice. Sen går skiten sönder också, gjutjärn ftw.

ontopic: Hur ska du kunna få ordentlig värme över hela wokpannan förresten? Så vitt jag vet har de ganska kassa kontaktytor så det blir lite knepigt om man inte eldar som en galning.


signatur

Life is like a shit-sandwich; the more bread you have the less shit you eat.

Medlem
Skrivet av IceMan:

hadde ingen aning om detta :/
jag som gillar sånna pannor pga man slipper få allt å steka fast ^^

Är inte det lite som t.ex. datorer? om det skiter sig så beror det inte på produkten i sig, utan SBT (Skit Bakom Tangentbordet)


signatur

Go for it - ALL or Nothing!

Medlem

Ajajaj, då blir det ingen wokad kyckling.


signatur

Asus P5Q Pro | E8500 3.16GHz | XFX HD4890 1GB | Corsair 2x2GB | Corsair 620W | Spinpoint F1 1TB | Antec P183 | BenQ G2411HD 24" | Dell 17"

Inaktiv

Tack för alla svar, idag blir det wokat! :9


signatur

Ajebaje: I vanlig ordning handlar "debatten" mer om att hävda sig själv än att diskutera frågan.

1
Skriv svar