3D-grafikkortens historia

Robot
Medlem
3D-grafikkortens historia

Ahh Voodoo Klart man lira med dem, awesome cards!

Medlem

Voodoo 2 Magic, mitt första kort.

Medlem

Jag kommer ihåg mitt Voodoo 2 kort när man fick med en beta version av Incoming och jag tyckte 3Dfx var så bra

Medlem

Mitt första var ett av Matrox korten, gick sedan över till ett Vodoo 2 som verkligen ägde
Kollar man listar verkar de flesta ha missat första Geforce generation och 3dje! (alltså missförstå mig rätt, de flesta användare verkar inte ha just dessa två generationen av GF, inklusive mig. Gick från Voodoo 2 till Geforce 2 till Geforce 4

Förresten tycker jag ni ska ändra titeln på denna nyhetsinlägget, grafikkort har funnits långt innan dessa.. Borde vara 3D grafikkortens historia.
Kommer ihåg ihåg innan dess på en pc om jag skulle skaffa ett 1MB grafikkort eller 2MB.. sen började de klydda med 3d kort å allt sånt trams

Medlem

Riva TNT2 med 64MB minne, mitt första grafikkort. Funkade faktiskt fram till december 2008, då den plötsligt dog.

Medlem

Ho ho, kraftiga kort det där.

Medlem
Medlem
Skrivet av UOme:

Mitt första var ett av Matrox korten, gick sedan över till ett Vodoo 2 som verkligen ägde
Kollar man listar verkar de flesta ha missat första Geforce generation och 3dje! (alltså missförstå mig rätt, de flesta användare verkar inte ha just dessa två generationen av GF, inklusive mig. Gick från Voodoo 2 till Geforce 2 till Geforce 4

Förresten tycker jag ni ska ändra titeln på denna nyhetsinlägget, grafikkort har funnits långt innan dessa.. Borde vara 3D grafikkortens historia.
Kommer ihåg ihåg innan dess på en pc om jag skulle skaffa ett 1MB grafikkort eller 2MB.. sen började de klydda med 3d kort å allt sånt trams

Dom har med Geforce 256.
Sen kan jag hålla med om att Geforce 3-serien inte blev så populär, lite samma sak med Geforce 5(FX).
Enligt mig själv, så var det Geforce 2 som satt igång det hela, då Geforce 1 ansågs vara sådär jämfört med Voodoo.

Inaktiv

Voodoo 2 och 3Dfx , de' va tider det. V2-korten kunde man väl köra SLI med?


signatur

War never changes.

Medlem

Voodoo 2 med 8MB minne var mitt första 3D-kort, så bra

Medlem

nu känner jag mig gammal.. jag har ägt större delen av korten som var listade


signatur

1: Intel Xeon W3680 @ 3.3Ghz - 48Gb DDR3 - GTX970 4Gb

Medlem

Voodoo 2 och Fire GL 1000 Pro, fina grejer!

Medlem

Orchid 3Dfx tillsammans med Matrox Millennium ftw!

Jag var så jävla mallig när jag hade köpt det.

Sen var det bara att samla "3Dfx Patchar" tills man storknade.


signatur
Medlem

awesome! får mig o tänka på när man va lite plutt då half life kom!

Medlem

Hoho, ja vi hade ett skitfett Voodoo 2-kort i familjens dator år 1900-någonting.

Medlem

Haha, kul att de visar en bild på en handdammsugare för FX 5800


signatur

ASUS TUF Z390-PRO GAMING, Intel Core i7-9700K, Noctua NH-D15, 4x8GB Corsair PC4-24000, Palit RTX 3080 GamingPro 10GB, 1.1TB SSD + 4TB HDD, X-Fi Titanium HD, Corsair RM1000i, Fractal Design R4

Medlem

Har fortfarande kvar mitt 3Dfx-kort, likaså mitt Voodoo2. Fina grejer!

Jag kommer ihåg när Cirrus logic var grymma på grafikkort! Det var länge sen det! *gammal*


signatur

Spelar just nu: Quake 2, Alien VS Predator, Serious Sam HD, Need for speed - Most wanted,
Joint operations, Doom3 och Far cry

Medlem

Ååå nostalgi! <3
första gången man såg nått med ett 3D kort, wow vilken skillnad det var spelen var Q2 och BattleZone.

äger själv:
Voodoo 2, 90mhz (om jag minns rätt) 12MB, har kvar låda, kablar manualer <3
TnT2 Pro.
två eller tre st Geforce 3 kort. G3Ti200. närmare bestämt.
9800Pro 128bm
1800GTO
8800GTS

Tror det är alla, gjort rätt så ordenltiga hopp när jag har köpt nytt har funkat bra så!


signatur

R.I.P The_maxx

Inaktiv

Hade en gång ett nVidia GeForce 3 Ti500. Va det klart bästa grafikkort jag någonsin ägt då. Hade det i 5 år och körde till och med Vista Ultimate med Aero Glas när det släpptes! Efter det blev det ett GeForce 6200, sen GeForce 8500GT och nu sitter jag på ett GeForce GTS 250...

Undrar vart grafikkorten är om 15 år igen?...


signatur

CZorg will rise again...

00a
Medlem
Skrivet av Blazter:

Haha, kul att de visar en bild på en handdammsugare för FX 5800

Haha la också märke till det:D Men om man klickar på den får man upp rätt bild

Medlem

:heart: nostalgi på hög nivå :heart:

Medlem

saknar mitt tnt2 ultra...

Medlem

Mitt första kort var ett Riva TNT2 32 Mb. Bytte till ett Voodoo3, och sen till ett Geforce4 Ti4200. Hade sedan ett 9800Pro rätt länge, som slutligen gav upp förra året (möjligtvis 07), då jag införskaffade ett GF 6700 (tror jag, har inte så bra koll längre, spelar inte PC längre). THose were the days.

Riktigt fin nostalgitripp dedär, tackar för länkningen FZ!

Medlem

Hmm... hade ett Righteous 3D först. Minns att vi startade igång Quake med vanliga quake.exe:n och inte fattade vad vi skulle göra för att få det att fungera =). Jaja, Internet fanns även på den tiden och lite Gl-quake senare så dreglades det friskt. Tror jag fixade ett Voodoo2-kort också senare. Minnet brister en aning.

Sen blev det ett Geforce, därefter Geforce 3, sen tror jag minsann det var 9800pro... och nu sitter jag fortfarande med ett slitet 7800GT. Härliga tider!

Inaktiv

Jag började med ett Voodoo2 sen blev det TNT2 ultra, GeForce 2, lite olika Geforce 4xxx, radeon 9600, Geforce 7900 Gtx och nu är det Radeon 4870 som sitter i.

Säkert nått kort man har glömt med...


signatur

A-64 X2 5000+ - 2GB DDR2 - NVIDIA GeForce 7900 GTX - HD 800GB SATA RAID - Creative Sound Blaster X-Fi 7.1 - 24" TFT Widescreen

Medlem

mitt första var ett Riva 128 4 mb och ett Voodoo 2

Medlem

Har ett Voodoo kort liggandes någonstans.
Och två stycken 9800 PRO, och lite annat smått och gott.

Jag hade Matrox Mystique och tyckte jag var hardcore.

Utvecklingen har gått framåt. Kommer ihåg dom 3d korten och när vi spelade första need for speed med pil-tangenterna, fan vad hi-tech det var.


signatur

3080, i9-11900F, DDR4 64GB

Medlem

1. Riva TNT 16MB var mitt första grymma kort.
2. Geforce 2 GTS 32MB
3. Geforce 2 GTS Ultra 64 MB
4. Geforce 8800 GTX 768 MB (Rejält hopp där)
5. Radeon HD 4890 1GB


signatur

C-64, 64kb RAM, The Final Cartridge III, 5,25" 1541-II, WICO Bathandle <---In action Spelmusik

12
Skriv svar