Margarin vs. Smör

Inaktiv
Margarin vs. Smör

Använder ni margarin eller smör till att laga mat hemma?

Varför använder ni det?


signatur

Ajebaje: I vanlig ordning handlar "debatten" mer om att hävda sig själv än att diskutera frågan.

Medlem

Margarin ja, det är väl afaik lite fetare, medans smör brer man på mackorna


signatur

Morning Glory, the revival!
An "It's so easy" to be social, "It's so easy" to be cool

Inaktiv

Båda....


signatur

Just because i don't care doesn't means i don't understand

Medlem
Inaktiv

Margarin till matlagning, smör till mackor.

Medlem

Arla's Margarin i min stekpanna.


signatur

Programmer: an organism that turns coffein into software. Trollar och Trixar Bloggen

Inaktiv

Helst olja som inte innehåller fleromättat etcetera.
Har aldrig smör eller margarin på bröd längre. Man avvänjer sig.
Detsamma gäller socker. Undviker det konstant.


signatur

Bra kylning IsTheShit

Medlem

Smör eller olja i stekpannan, Becel på mackor.


signatur

I'm a snake, follow me!

Medlem

olja eller smör.. margarin är halvfabrikat. mitch hedburg sa nått i stil med "i love acid man, acid opened up my mind.. when I was on acid I learned that butter is better than margerine.. I saw through the bull-shit".


signatur

Life is like a shit-sandwich; the more bread you have the less shit you eat.

Medlem

Smör till mackor, margarin ibland till bakning, rapsolja till matlagning.


signatur

I can't even tell you at the moment, what at the moment means....even momentarily.

Medlem

Smör och olja i matlagning, och till mackor margarin, men jag säger "smör" till det ändå

Hur många gör också det?


signatur

[size="15"]Ugh!?[/size]

Medlem

Smör till mackorna, margarin används men väldigt sällan. Har också märkt att jag oftast inte behöver något extra fett till min mat vid stekning utan låter fettet i maten göra jobbet.

Medlem

Som att fråga "har du volvo eller saab?".

Jag lagar mycket mat men aldrig med margarin och definitivt inte med smör.

Olja, skall det vara.


signatur

My goal in life is to be the person my dog thinks I am.

Medlem

Precis som ostmjuk brukar jag tycka att fettet i maten är mer än tillräckligt men det funkar ju inte på allt och då blir det margarin.

Inaktiv

Angående margarin:

"Margarin innehåller på kemisk väg
hårdgjorda vegetabiliska fleromättade fetter."

"på kemisk väg hårdgjorda"

"på kemisk väg"


signatur

Ajebaje: I vanlig ordning handlar "debatten" mer om att hävda sig själv än att diskutera frågan.

Medlem
Skrivet av anon_19389:

Margarin till matlagning, smör till mackor.

Tvärtom för min del. Smör till matlagning, margarin till mackor.


signatur

Jag tröttnade på min gamla signatur, men kom inte på något vitsigt att skriva som inte kändes fånigt, så det blev den här harangen i stället.

Margarin? En jäkla styggelse imo, mer skit än naturligt. Fin länk du hade där, Sipmo. Ett annat bra citat från den: "Av alla de farliga margarinerna angavs Becel [i raporten] vara den allra farligaste. Den orsakar både cancer och kärlsjukdom."

Smör, olivolja och bregott all the way. Bra smak och dessutom väldigt om inte helt naturliga (osäker på rapsoljan i bregottet).

Edit: anledningar

Medlem
Skrivet av SeniiL:

Smör och olja i matlagning, och till mackor margarin, men jag säger "smör" till det ändå

Hur många gör också det?

Jag, och det kostade mig en poäng på ett samhällskunskaps prov


signatur

"Moral är bra, men dubbel moral är inte dubbelt så bra"
Det fria operativsystemet: http://www.reactos.org

Medlem

Margarin för att man kan baka med det:up:


signatur

We Will Fight For The Lost - Commander Shepard

Medlem

enligt dom flesta anses becel vara bra , skitsamma egentligen den mängd margarin/smör man använder är ju minimalt inte så man äter det med sked


signatur

quod similis saporem blandeque coruscant

Avstängd

Smör på alla typer av bröd och margarin till all bakning och lagning.

Medlem
Skrivet av EliasN:

Smör på alla typer av bröd och margarin till all bakning och lagning.


signatur

Don't pull the thang out, unless you plan to bang, Don't even bang unless you plan to hit something!

Avstängd

Sipmo, angående länken:

Ja, jag vet inte riktigt vad jag ska säga. Jag har hört så mycket tjoller om cancer i mina dagar att det blir svårt att ta såna där larm på allvar. I dagens samhäller får man cancer av allt. :/

Medlem

jag lagar aldrig mat
mamma fixar de än så länge ^^
Fast möjligt att jag gör nudlar nån dag.


signatur

Rawr

Medlem

Olja funkar ypperligt till matlagning. Må så vara att det är 100% fett, men det är bra för dig!


signatur

Neva knock on 'eavens door.
Ring da bell an scurry, ee 'ates dat.

Medlem
Skrivet av EliasN:

Sipmo, angående länken:

Ja, jag vet inte riktigt vad jag ska säga. Jag har hört så mycket tjoller om cancer i mina dagar att det blir svårt att ta såna där larm på allvar. I dagens samhäller får man cancer av allt. :/

Så vad hindrar dig från att leta efter alternativ föda till det skräp du kanske äter och vant dig vid?
Själv är jag förbannad över att vi måste betala extra för ekologisk mat som vi EGENTLIGEN borde haft tillgång till hela tiden till normala priser. Grundlurade är vi allihopa. Först gör de massa "mat" med tillsatser som en efter den andra gör oss sjuka och sedan gör man business av att sälja mat som faktiskt är mat och innehåller näring. Friskt?
Folk tycker att allt är som vanligt och jättebra. Nej. Som vanligt är det inte, för det var inte förrän i början av 1900-talet som man började förgifta maten med tillsatser och på den vägen har man gått tills vi når dagens vidriga sörja till mat. Självklart märker vi inte att det är vidrigt då man på företagen med lite magi får även bajs att smaka underbart gott. Och smak är vad alla vill ha.

edit:ops fel person citerad

Inaktiv
Citat:

I Livsmedelsverkets tidning "Vår Föda" meddelade man under våren 2002 att verkets ledande expert i näringslära får sin lön betald av margarinindustrin.

Vidare har margarinindustrin flera dietister anställda. Vi har också i mina nyhetsbrev kunna läsa hur journalister som ifrågasätter margarinindustrins propaganda motarbetas och döms bort inom utbildningssektorn.

länk

edit: Det står 50/50 mellan smör och margarin, är det någon av er som tänker köpa smör nu istället för margarin?


signatur

Ajebaje: I vanlig ordning handlar "debatten" mer om att hävda sig själv än att diskutera frågan.

Medlem

Men nej! Smör steker man i, gör paj på etc. Bregott, Lätta och liknande saker har man på mackan.

Margarin är en produkt gjord för matlagning som bara förstör smaken...

Ska man steka kött i smör så kan man med fördel börja med lite olivolja, när det börjar fräsa har man i en klick smör.

EDIT: Margarin i paj är hädelse!


signatur

[size="9"]CONCORD Notice: Don't drink and fly. Drunken jumping can result in loss of ship through "navigational error".[/size]

Medlem
Skrivet av Mellanare:

Ska man steka kött i smör så kan man med fördel börja med lite olivolja, när det börjar fräsa har man i en klick smör.

Man skall lägga i smöret direkt efter oljan för då kan man se på smöret när det är dags att börja steka - olja som fräser låter nätan lite för varmt?
Smöret skall fräsa... i oljan.

(Jag kollar osunt mycket matlagningstv, bbc food ftw)


signatur

My goal in life is to be the person my dog thinks I am.

Medlem

Är det inte så att folk oftast kallar all "bordsmargarin" för smör? Även fast det inte är det. Becel, Lätt och Lagom är margarin t.ex (kolla på förpackningen) fast det flesta kallar det för smör.
Det flesta matfetter man steker i är i själva verket smör och inte margarin.

Något jag fått för mig..


signatur

<3

12
Skriv svar