Fotboll blev tråkigt när...

Inaktiv
Fotboll blev tråkigt när...

... spelarna själva kunde bestämma när de ville få frisparkar (bara att lägga sig ner så fort en motståndare är i närheten)
... spelarna fokuserade mer på hur de såg ut utseendemässigt på planen än hur de spelade.
... en spark på benskyddet ger spelaren skador så allvarliga att han rullar runt i spasmer på planen.

Förresten, något jag alltid undrat över - varför protesterar spelarna mot domsluten? Visst att de blir frustrerade, men ingenting förändras oavsett hur fel domarnas beslut var? Det är väl inte direkt så att domen kan förändras efter att den gjorts? >.<

Och när ett spelarbyte görs, varför håller den inspringande spelaren alltid på och pekar åt alla håll? Hälsar han på sina kamrater eller meddelar han förändringar i uppställningen? Eller menar han "Ni är sååå döda efter matchen"?
Eller försöker dom helt enkelt se viktiga ut eftersom de vet att kameran filmar dem när de springer in?

#blogg


signatur

I got it from my mama!

Flakmonkey
Fotboll blev tråkigt när...

Fotboll kan inte bli tråkigt! Eller jo det kan det ju förstås, det kan vara förbannat tråkigt i långa stunder, men så händer det något fantastiskt som gör att man kommer tillbaka till det om och om igen. Fast jag håller med om divafasonerna och tycker att de borde kunna straffas i efterhand. Det går ju inte att ändra på resultatet om något lag vinner på en straff de filmar till sig, men spelaren som gör det borde straffas hårt. Samma sak med en spelare som visas ut pga filmning, då borde avstängningen nästa match tas bort.

Men men.. Protestera mot domsluten gör de nog för att få en fördel nästa gång domaren ska blåsa. Är förmodligen inte alla domare som går på det (hoppas jag iaf inte) men kan tänka mig att domare från mindre fotbollsländer kan påverkas av det om någon stor stjärna står och skriker på dem...

Vid spelarbyten tror jag nog att det är just taktik de försöker förmedla... men vem vet, kanske drar de lite "din mamma"-skämt till motståndarna för att få dem ur balans ^^

Medlem

Om man står och kollar på fotboll kanske man blir förvånad över då en person protesterar på en domare. Men om man är på plan så är det andra grejer.

Sen så har aldrig fotboll varit jättekul, det är bandy som gäller såklart. Det borde alla veta O.O

Medlem

Jag tycker inte att det är annorlunda på plan heller egentligen, av min erfarenhet i fotboll och ishockey. Vad domaren säger är lag, och det är ingen mening att gorma om deet inte är helt fullkomligt otroligt befängt, och då måste man ändå vara sansad som domarn alls ska lyssna på en.

Jag spelade som "polis" i ishockeyn. Var inte bland de bättre i laget, så istället störde jag motståndarnas spel. Jävlades och var i vägen, och folk är så aggressiva av sig att jag kunde orsaka halvdussinet utvisningar till våran fördel per match om det gick någotlunda bra. De lärde sig aldrig heller.

Håller med om att det är löjligt med all fåfänga och allt fjoll på planen också. Kan man stå ska man stå. Många gånger blåser inte domaren för filmningar, och då är hela ens lag en man kort bara för att man ligger och åmar sig som billig prostituerad på gräset/isen. Väldigt juste mot laget.

Och visst KAN domaren ändra på ett domslut. Det går alltid. Men av ren princip gör de så ytterst, ytterst, ytterst sällan, annars skulle ju spelarna bli vana vid att få sin vilja genom, och då skulle alla vara på domaren ännu mer varenda gång de får ett domslut mot sig.

Medlem

På tal om ingenting så är Japanerna fantastiska frisparkare!

Medlem

Nosnos har rätt angående spelarbytena.
Har själv spelat fotboll och ofta så säger man åt sina lagkamrater att t.ex. byta position, eller spela mer defensivt/offensivt och så vidare.

Vidare så tycker jag att det inte borde gå att byta spelare efter 85:e minuten, förutom vid skada då, för att undvika taktiska byten som görs bara för att slösa tid.
Samt borde spelare kunna bli avstängda i efterhand, i ett par matcher vid filmningar som orsakar straffar och frisparkar vid avgörande situationer.

Medlem

Domarbeslut KAN vändas i extremfall, det är alltid svårt att veta exakt vilka fall som är av den typen så det är alltid värt att protestera ifall man tycker att det är fel. Dessutom så är det också som Nosnos säger, det kan få domaren att tveka inför nästa beslut ifall de får honom att ifrågasätta sig själv.

En domare kommer aldrig ändra sig själv direkt på planen, det skulle förstöra hans trovärdighet ifall han började säga saker som "Hmmm kanske jag hade fel där, borde nog ändra mig". De som händer är snarare att matchen pausas en kort stund så man kan kolla på inspelningarna och avgöra vad som är rätt eller fel.

Men även detta är som sagt extremfall.

Och ja utseendefixeringen är ju alltid så intressant i fotboll, för jag bryr mig såklart mycket mer om Beckhams nya tatuering och vill att de filmar den så ofta de kan, istället för att låta mig se hur matchen går.


signatur

Vila i frid, Mikael "The_Maxx" Löfgren
Tack för den tid du var med oss, även om den var alltför kort

1
Skriv svar