Är du snäll?

Medlem
Är du snäll?

Med tanke på allt snack om hur folk beter sig mot varandra tänkte jag att det kunde vara kul att veta hur FZs forumhängare ser sig själva. Alltså, är DU en snäll människa? Hjälper du tanter över gatan? Reser du dig för äldre på bussen? Slänger du skräpet i soptunnan? Spolar du toaletten efter dig? Flyttar du daggmaskar på asfalten till gräset? Tackar du för hjälpen? Tar du helt enkelt hänsyn till andra när du gör nåt?

Medlem

Så fan heller, snäll vad är det?


signatur

dom förnedrar hela Gamer-world!!!

Medlem

jag ser mig som "snäll". väluppfostrad, artig, tar inte så mycket plats, försöker låta bli att förolämpa folk (märk väl, detta är saker som inte alltid är positiva egenskaper!)

vad jag har märkt på senare tid är hur mycket man tjänar på att vara "snäll" i den mening som jag skriver ovan. om folk gillar dig går allt, verkligen allt, så mycket lättare. man kan säkert komma långt i livet genom att vara ett as också, men för mig fungerar det mycket, mycket bättre med att vara "snäll". (märk väl: jag försöker inte "utnyttja" det här genom att smöra för vissa, jag är likadan mot alla jag tycker bra om!)

på internet är jag lite av ett as dock.

Medlem

"Nice guys always finish last"

Jag skulle nog säga att jag är en typisk skitstövel som inte bryr mig om andra än mig själv och de jag känner. Umgås i regel inte med folk vars umgänge jag inte har något att vinna på.

Dominant, dryg och nonchalant. Lite av en narcissist skulle man kunna säga.

Nej, jag är inte snäll.

Medlem

Jag skulle betrakta mig som en snäll kis, det märks kanske på mitt "Why cant we all just get along" beteende på FZ, även om jag kan vara sarkastisk och ironisk ibland ^_^ Dock så är jag sämst på att beskriva mig själv, jag tycker att man alltid överdriver saker, även om det bara känns så.


signatur

Videomupp

Medlem

För min familj, vänner och arbetskamrater är jag snäll, pålitlig och ställer upp nästan alltid trots att jag sällan vill egentligen.

Är du en person jag aldrig träffat tidigare är jag artig, trevlig och hjälpsam.

Jag är dock långsint, tar mycket plats, låter mest, anmärker först, tillämpar ironi och självgodhet, och har alltid rätt, även då jag har fel.

Jag tror att vid en undersökning i mitt umgänge så skulle jag förmodligen anges både som elakast och snällast.

Jag är också en bra skådespelare.


signatur

My goal in life is to be the person my dog thinks I am.

Medlem

Egentligen så är alla handlingar själviska. Ett tydligt (och extremt) exempel är folk som går runt med rosa bandet hurtigt fastnålat på en (helst) svart tröja så att det syns extra tydligt. Istället för att skänka 1000 spänn till cancerfonden med posten så betalar man en tjuga för att kunna visa hur duktig man är.

Att hjälpa tanter över gatan gör man för ens egen skull, så egentligen finns ju inte begreppet snäll. Jag skulle översätta det till "hur mycket skuldkänslor har du?" eller "hur mycket bryr du dig om vad andra tycker om dig".

Och nej, att jag skriver detta betyder inte att jag är en röv. Tvärtom så är jag väldigt "snäll" efter din beskrivning, men jag vet att jag gör det för mig själv.


signatur

Remember when you were young? You shone like the sun

Medlem
Skrivet av HinduTimes:

Att hjälpa tanter över gatan gör man för ens egen skull, så egentligen finns ju inte begreppet snäll. Jag skulle översätta det till "hur mycket skuldkänslor har du?" eller "hur mycket bryr du dig om vad andra tycker om dig".

Jag hjälper inte tanter över gatan eller öppnar dörrar åt folk som kan göra det själva - jag hjälper folk som behöver hjälp, inte annars.

Jag håller med dig dock, i grunden handlar det mesta om själviska motiv.


signatur

My goal in life is to be the person my dog thinks I am.

Inaktiv

När det gäller familj och vänner så är jag alltid snäll, ställer alltid upp om det är något osv.
Jag reser mig upp på bussen om en äldre dam/herre vill sitta.
Jag är nästan löjligt generös.. Ibland går det tillochmed illa för mig själv..

Men jag är väldigt bra på att säga Nej och inte hjälpa folk om jag verkligen inte känner för det.

I'm human, I'm average.

Medlem

Ne Kibb, du är Lagom, du är Svensk


signatur

Videomupp

Medlem
Skrivet av HinduTimes:

Egentligen så är alla handlingar själviska. Ett tydligt (och extremt) exempel är folk som går runt med rosa bandet hurtigt fastnålat på en (helst) svart tröja så att det syns extra tydligt. Istället för att skänka 1000 spänn till cancerfonden med posten så betalar man en tjuga för att kunna visa hur duktig man är.

Att hjälpa tanter över gatan gör man för ens egen skull, så egentligen finns ju inte begreppet snäll. Jag skulle översätta det till "hur mycket skuldkänslor har du?" eller "hur mycket bryr du dig om vad andra tycker om dig".

Jag skulle nog säga att vissa saker går på ren reflex för att man är uppfostrad att göra typiska saker som att hålla upp dörren/öppna dörren, hjälpa gammla damer med kassar osv osv...iallfall så känner jag.
ibland har jag hjälp när jag har haft brottom och efteråt stått där och funderat "varför gjorde jag sådär? jag hade ju inte tid med det"


signatur

"I wrap my raskal two times, because i like it to be joyless and without sensation. Its a way to punishing supermodels."

Medlem

Det är ju intressant det här med att i slutändan är det bara egoism. Jag håller inte med. Hjälper man en annan människa så visst känns det bra, men du har ju samtidigt hjälpt en annan människa? Är det inte bra för den människan också? 1+1=2 bra? Som HinduTimes uttrycker det så låter det som att egoism är dåligt, men är det verkligen det i alla fall (dvs när någon annan får ut nåt av det).

Rosa bandet är väl också en grej som man kan klanka ner på, eller inte. Är det inte bättre att ge 20 kr än inget alls? Det känns som om det duger absolut inte (på internetforum) att göra något lite, det ska vara allt för då är man bra, eller inget för då är man också bra, men bara lite är man en fjant som bara försöker förhärliga sig (och dessutom kan man sällan göra allt, så så fort man har gjort nåt så ska man förlöjligas).

Angående Zelaxes kommentar så svarar jag bara: fjortismentalitet.

Medlem

jag behandlar folk som de behandlar mig. är du snäll så e jag snäll


signatur

1: Intel Xeon W3680 @ 3.3Ghz - 48Gb DDR3 - GTX970 4Gb

Medlem
Skrivet av m0rfar:

Flyttar du daggmaskar på asfalten till gräset?

daggmaskarna tar sig ju från gräset till andra områden för att de drunkar annars, så frågan är om det är så snällt att flytta dom till genomblött gräs igen

Igår lyfte jag en snigel från min sons leksakslastbil till ett löv så att han inte börjar "leka" med stackarn, men den var en liten en så jag krossade hans skal med fingrarna.
Jag antar att jag inte är så snäll...


signatur

thank you, come again

Medlem

Håller med HinduTimes, allt man gör har ett egoistiskt motiv bakom sig, vissa saker ses självklart som mindre egoistiska, men i slutändan så är det likväl personen som utfört handlingen som nog blir mest nöjd över vad han gjort.

Men det behöver ju såklart inte vara något negativt, det är ju i grund och botten helt mänskligt att göra så, varför inte?
Angående rosa banden ; Vi brukar ju knappast ge bort pengar om det nu inte trycks ner i halsen på en, inte fan att vi hade skänkt pengar till t.ex valfritt land i Afrika om det inte vore för alla snyfthistorier man hör, att tro att vi skulle ens orka röra arslet för att ringa är lite naivt, för som sagt vi människor är riktigt egoistiska

Och delad glädje är dubbel glädje, ännu mer skäl till att hjälpa andra, eller hur?


signatur

Morning Glory, the revival!
An "It's so easy" to be social, "It's so easy" to be cool

Avstängd
Skrivet av lave:

jag ser mig som "snäll". väluppfostrad, artig, tar inte så mycket plats, försöker låta bli att förolämpa folk (märk väl, detta är saker som inte alltid är positiva egenskaper!)

vad jag har märkt på senare tid är hur mycket man tjänar på att vara "snäll" i den mening som jag skriver ovan. om folk gillar dig går allt, verkligen allt, så mycket lättare. man kan säkert komma långt i livet genom att vara ett as också, men för mig fungerar det mycket, mycket bättre med att vara "snäll". (märk väl: jag försöker inte "utnyttja" det här genom att smöra för vissa, jag är likadan mot alla jag tycker bra om!)

på internet är jag lite av ett as dock.

Håller med om nästan allt där. Jag är snäll, och det får jag höra väldigt ofta. Mamma och pappa har uppfostrat mig till en ordentlig och ansvarstagande person. Jag har heller aldrig varit någon tonårsrebell. Det är inte många gånger jag inte har lytt mina föräldrar, kan jag säga.

Jag har också, precis som Lave, märkt att det lönar sig att vara snäll. Alla tycker att jag är jättetrevlig och pålitlig och så vidare. Jag har inte en enda referens som inte har något bra att säga om mig, vilket är mycket bra att ha i arbetslivet.
Däremot har jag aldrig gillat att smöra för folk, särskilt inte i skolan. Det tycker jag bara är dålig stil.

Trots detta så har jag aldrig varit särskilt bra på att hjälpa okända, t.ex. genom att resa på mig och låta en pensionär ta min plats eller så, av den anledningen att jag har blivit uppfostrad till en typisk svensk som är rätt tafatt och missar de flesta sådana tillfällen.
Häromdagen hände något som jag skäms över: Jag var på stan och väntade på några kompisar och smsade. Då såg jag att en gubbe, ungefär 10 meter framför mig, som stod lutad mot en pelare, ramlade. Jag visste inte vad jag skulle göra. En kille och en tjej i 20-årsåldern stod ganska nära honom och tjejen böjde sig ner och frågade hur det gick och då gick jag därifrån. Det värsta var att han låg där i kanske 5-10 sekunder innan någon reagerade.

Skrivet av HinduTimes:

Egentligen så är alla handlingar själviska. Ett tydligt (och extremt) exempel är folk som går runt med rosa bandet hurtigt fastnålat på en (helst) svart tröja så att det syns extra tydligt. Istället för att skänka 1000 spänn till cancerfonden med posten så betalar man en tjuga för att kunna visa hur duktig man är.

Att hjälpa tanter över gatan gör man för ens egen skull, så egentligen finns ju inte begreppet snäll. Jag skulle översätta det till "hur mycket skuldkänslor har du?" eller "hur mycket bryr du dig om vad andra tycker om dig".

Och nej, att jag skriver detta betyder inte att jag är en röv. Tvärtom så är jag väldigt "snäll" efter din beskrivning, men jag vet att jag gör det för mig själv.

Det där är inte själviskhet, utan bara hyckleri. När jag ger pengar gör jag inte det och försöker visa upp mig själv, utan jag gör det i skymundan. Jag gillar inte att få för mycket uppmärksamhet.

Hur som helst så tycker jag att det är ett väldigt löjligt påstående att alla handlingar är själviska. Jag är inte snäll mot andra för att jag själv ska må bra, utan för att jag bryr mig om andra. Att jag sedan mår bra efteråt är bara ett plus.
Själviskhet handlar inte om att gynna sig själv, det handlar om att gynna sig själv mer än andra.

Skrivet av Fenix:

jag behandlar folk som de behandlar mig. är du snäll så e jag snäll

Är det inte bättre att tänka tvärtom? Om du är snäll mot andra är de snäll mot dig.

Appropå det här med maskar så har jag alltid haft lätt för att tycka synd om djur och till och med saker. När jag var liten (typ 5) började jag gråta en gång för att mamma och pappa slängde ut en äppelskrut ur bilen när vi var på långresa, för jag tyckte synd om den stackars äppelskrutten som hamnade mitt ute i ingenstans bara så där.
En annan gång tyckte jag synd om en mygga som hade förirrat sig in i vår bil och följde med hem från vår stuga (~25 mil).

Förr brukade jag ofta hjälpa maskar upp ur vattenpölar, men det har jag slutat med. Jag har också slutat med att tycka synd om skräp och irriterande insekter.
Däremot tycker jag synd om snälla insekter, som sniglar och nyckelpigor, men det är en annan historia. ^^

Medlem
Skrivet av CastorFiber:

För min familj, vänner och arbetskamrater är jag snäll, pålitlig och ställer upp nästan alltid trots att jag sällan vill egentligen.

Är du en person jag aldrig träffat tidigare är jag artig, trevlig och hjälpsam.

..............................

Jag är också en bra skådespelare.

Skrivet av lave:

jag ser mig som "snäll". väluppfostrad, artig, tar inte så mycket plats, försöker låta bli att förolämpa folk (märk väl, detta är saker som inte alltid är positiva egenskaper!)

vad jag har märkt på senare tid är hur mycket man tjänar på att vara "snäll" i den mening som jag skriver ovan. om folk gillar dig går allt, verkligen allt, så mycket lättare. man kan säkert komma långt i livet genom att vara ett as också, men för mig fungerar det mycket, mycket bättre med att vara "snäll". (märk väl: jag försöker inte "utnyttja" det här genom att smöra för vissa, jag är likadan mot alla jag tycker bra om!)

^^passar rätt bra på mig.

Folk som ständigt ska går runt och smöra och slicka andra i arslet får mig att må illa.


signatur

I can't even tell you at the moment, what at the moment means....even momentarily.

Medlem

Klart q0rra är snäll.


signatur

<Raven> I tried setting my hotmail password to penis.
<Raven> It said my password wasn't long enough. :(

Inaktiv

hmm, jag är aldeles för snäll... Vågar stå upp för mig själv fast jag är aldrig ute efter en konflikt. Jag är en väldigt sansad person som tänker innan jag agerar. Om det händer något så är jag inte sen i att hjälpa till, även om det kan riskera mitt eget liv och välmående. Har varit i fight några gånger utan att ha slagit någon, bättre att brotta ner och lugna ner personen. Kallades Jesus som liten ^^

Medlem

vad troor dooooooooo.. jag ee sneell! :evil:


signatur

"du, hur känns det att vara en skitgubbe?"

Medlem

Kan inte säga att jag är sådär väldigt jätte snäll, skulle ljuga om jag sa något annat. Men artig, hjälpsam & trevlig är jag mot människor som förtjänar det.

Medlem
Skrivet av m0rfar:

Rosa bandet är väl också en grej som man kan klanka ner på, eller inte. Är det inte bättre att ge 20 kr än inget alls? Det känns som om det duger absolut inte (på internetforum) att göra något lite, det ska vara allt för då är man bra, eller inget för då är man också bra, men bara lite är man en fjant som bara försöker förhärliga sig (och dessutom kan man sällan göra allt, så så fort man har gjort nåt så ska man förlöjligas).

man kan inte göra allt heller utan då anses man extrem på ett negativt sätt. Jag tror att den gyllene vägen är att inte göra nåt alls, eller hålla tyst om man gör nåt


signatur

thank you, come again

Medlem

Jag är då inte snäll, jag är stygg! D:


signatur

Wune - "jo jag klarar crysis på high på allt för jag har 4 gig i ram minne. och dom är på 800 Mhz." - I lol'ed

Medlem
Skrivet av huxflux:

man kan inte göra allt heller utan då anses man extrem på ett negativt sätt. Jag tror att den gyllene vägen är att inte göra nåt alls, eller hålla tyst om man gör nåt

Lite som dom flesta svenskar då eller?

Själv så försöker jag vara så snäll som möjligt, vilket jag lyckas riktigt bra med, är hjälpsam och ibland lite väl generös, men jag är väl nöjd med det så, varför inte?


signatur

Morning Glory, the revival!
An "It's so easy" to be social, "It's so easy" to be cool

Medlem
Skrivet av Rissan:

Folk som ständigt ska går runt och smöra och slicka andra i arslet får mig att må illa.

Hatar också det något extremt. usch.


signatur

[http://donqen.blogg.se/]
- Glöm inte alzheimersdagen.

Medlem

Jag är lite både och. Ifall jag träffar någon som är godhjärtad så är jag så klart snäll mot den personen.

Men i t.ex skolan finns det en drös med falska idioter och tro mig jag är den sista som låter sådana ta någon plats ;).

Medlem
Medlem

försöker balansera mellan snäll pöjk och en skitstövel B)

förresten att hjälpa nån utan att kräva/förvänta nåt tillbaka är ren snällhet

Medlem

Bah... Jag är snällare än alla er tillsammans.
OCH ödmjuk!

Medlem
Skrivet av m0rfar:

Det är ju intressant det här med att i slutändan är det bara egoism. Jag håller inte med. Hjälper man en annan människa så visst känns det bra, men du har ju samtidigt hjälpt en annan människa? Är det inte bra för den människan också? 1+1=2 bra? Som HinduTimes uttrycker det så låter det som att egoism är dåligt, men är det verkligen det i alla fall (dvs när någon annan får ut nåt av det).

Rosa bandet är väl också en grej som man kan klanka ner på, eller inte. Är det inte bättre att ge 20 kr än inget alls? Det känns som om det duger absolut inte (på internetforum) att göra något lite, det ska vara allt för då är man bra, eller inget för då är man också bra, men bara lite är man en fjant som bara försöker förhärliga sig (och dessutom kan man sällan göra allt, så så fort man har gjort nåt så ska man förlöjligas).

Angående Zelaxes kommentar så svarar jag bara: fjortismentalitet.

Som sagt, så är jag själv väldigt "snäll". Och jag tycker om att vara snäll mot andra. Men jag är medveten om att det är ett arv från mina gener. Människan är ett flockdjur som måste hålla ihop för att överleva, man blir glad och belönar sig själv när man hjälper andra eftersom det ökar sammanhållningen i grupper. Egoism är inte dåligt, egoism är ju allas våra handlingar, och många handlingar är fantastiska!

Rosa bandet är ju bara ett väldigt tydligt exempel, att fästa en tjugokronorstygbit på bröstet gör man ju inte för att man är en omtänksam och god människa i grunden. Det gör man för att visa att man är minsann duktig och hjälper till. Hade man bara brytt sig om forskningen så hade man legat en tjuga i ett kuvert och skickat det. Då vet man även att hela tjugan når fram, något som man inte kan vara lika säker på om man lägger det på tygbiten.

Och de människor som Rissan beskrev är oftast de mest själviska av alla.

Men jag dömer ingen, jag är likadan själv! Jag är snäll!


signatur

Remember when you were young? You shone like the sun

12
Skriv svar