Medlem
Alperna!

Jag hade tänkt att planera en resa till alperna, men det finns massor av orter och områden, så man vet ju inte vart man bör åka!

Så jag tänkte bara kolla om någon av er har lite mer kunskap och kanske kan ge något tips på vad 8-10 medelbra snowbord/skidåkare borde hitta på.


signatur

Remember when you were young? You shone like the sun

Medlem

Jag kan tyvärr inga orter, men jag vet precis vad 8-10 medelbra snowboard/skidåkare borde göra i alperna...

Japp, du gissade rätt, ni borde jobba för en bättre miljö!
Finns nog inte så mycket mer att göra i Alperna förutom att åka snowboard/skidor


signatur

Morning Glory, the revival!
An "It's so easy" to be social, "It's so easy" to be cool

Medlem

Rephrase: Så jag tänkte bara kolla om någon av er har lite mer kunskap och kanske kan ge något tips på var 8-10 medelbra snowbord/skidåkare borde åka någonstans.


signatur

Remember when you were young? You shone like the sun

Medlem

Enda skidorten i alperna som jag besökt är den italienska byn Livigno. Åkmässigt var det helt outstanding jämfört med dom andra skidorter jag besökt. Det enda som kommer i närheten är Trysil i Norge. Långa långa åk, korta liftköer, gott om snö, få irritationsmoment.

Dock var Livigno väldigt inriktat på skidåkning, för snowboardåkare är det nog inte särskilt kul. Vill man ha något som passar alla i alperna är det nog dom stora orterna i Österrike eller Schweiz som gäller.

Det fina med dom italienska alperna var annars helt klart den italienska maten. Min erfarenhet av matkulturen i Österrike och Schweiz är att det är rätt fettspäckat och otäckt. Men det kanske är annorlunda på sportorterna...


signatur

Well, life is hard. Theyre just afraid of change.
-- Shannon Hoon

Medlem

själv så skulle jag undvika snö så mycket som det bara går

hellre solbränt hud än kall pung

Medlem

Allt som har en halfpipe är bra.

Medlem

Hur du än gör med resan får du nog snabba dig innan alperna smälter bort. Man vet aldrig så som klimatet är nuförtiden.

Annars kan jag varmt rekommendera Trysil i Norge, mycket bra skidort.


signatur

To boldly go where everyone's been before.

Medlem

Italien låter trevligt! Då kan mna ju åka söderut några dagar också! Men hur menar du med att det inte passar snowboardåkare? Ingen av oss åker i parker och sådant, så det är inget krav.


signatur

Remember when you were young? You shone like the sun

Medlem

Kan varmt rekommendera Österrikiska Bad Gastein, underbar skidåkning och jävligt mysig stad. För övrigt brukar staden vara fullsmockad med svenskar som är nere och säsongsjobbar december->april

Medlem
Skrivet av HinduTimes:

Italien låter trevligt! Då kan mna ju åka söderut några dagar också! Men hur menar du med att det inte passar snowboardåkare? Ingen av oss åker i parker och sådant, så det är inget krav.

Det var väl just det att det knappt fanns några vettiga halfpipes, snowboardland eller liknande som många tycker hör till när man åker bräda. Chanserna till off-piståkning var också rätt begränsade.

Men nöjer man sig med att åka i vanliga pister så är det ju en helt annan sak, då är det bara att rekommendera.


signatur

Well, life is hard. Theyre just afraid of change.
-- Shannon Hoon

Medlem
Skrivet av Askamaia:

Kan varmt rekommendera Österrikiska Bad Gastein, underbar skidåkning och jävligt mysig stad. För övrigt brukar staden vara fullsmockad med svenskar som är nere och säsongsjobbar december->april

Nästan för mycket svenskar, känns som man fortfarande är i Sverige.

Sen kändes inte området särskilt stort och det var mycket folk. Jag hann aldrig testa men jag hörde att Sportgastein var bättre, dit kommer man med buss från Bad Gastein.

När det gäller bra åkning finns det troligtvis bättre ställen.

Medlem
Skrivet av båtsman:
Skrivet av Askamaia:

Kan varmt rekommendera Österrikiska Bad Gastein, underbar skidåkning och jävligt mysig stad. För övrigt brukar staden vara fullsmockad med svenskar som är nere och säsongsjobbar december->april

Nästan för mycket svenskar, känns som man fortfarande är i Sverige.

Sen kändes inte området särskilt stort och det var mycket folk. Jag hann aldrig testa men jag hörde att Sportgastein var bättre, dit kommer man med buss från Bad Gastein.

När det gäller bra åkning finns det troligtvis bättre ställen.

sportgastein är typ 10 gånger bättre än backarna som går ner i stan, dom ligger högt uppe på toppen, underbar skidåkning där

Medlem

Var ligger Alperna?


signatur

hejsanhejsanhejsan

Inaktiv
Skrivet av mosoloa1:

Var ligger Alperna?

Tror det ligger typ i bulgarien eller något. Tror att jag är ganska säker iaf.

Medlem
Skrivet av mosoloa1:

Var ligger Alperna?

Det ligger på gränsen mellan Danmark och Turkiet.

1
Skriv svar