Vad tror ni kommer att hända?

Medlem
Vad tror ni kommer att hända?

Vardagen bjuder på lagom mängd otrevliga överraskningar som går att sega sig igenom... men så ibland dyker något upp som man har noll kontroll över. Och att ämnet är främmande för mig gör inte saken bättre.
I artikeln jag länkat till här nedan berättar man att "vår" nya atomkanon, som skall ge oss svar på frågor man haft kring ytterligare dimensioner och mörk materia, skall köras igång väldigt snart.

Jaha... jojo.... Ja jag tänker direkt på filmen Event Horizon då och hur bra det gick... och den prylen var ju inte ens stationerad på jorden?

Så vad tror ni väntar mänskligheten i Augusti?

http://www.metro.se/se/article/2008/06/30/20/4905-45/index.xm...

Medlem

Den är under jorden för att den skall få in så lite störande partiklar som möjligt.

Jag tror att det kommer att bli som med den förra acceleratorn. Några hundra miljoner och de kommer på någon ny partikel som man inte har någon praktisk nytta av ännu (om någonsin).

Värsta som kan hända är väl att inget händer.


signatur

"People don't plan to fail, they just fail to plan"

Medlem

kanske lite nya partiklar och kanske en ny dimension som upptäcks, vad vet jag. Vänta och se ^^.

och om nu "domedags" kritikerna har rätt så skulle det vara ett coolt sätt att dö på om vi blir slukade av ett svart hål, hellre det än ålderdomshem där jag blir lämnad 24 timmar och får ligga och skita i blöja.

Medlem
Skrivet av SwedishChaos:

kanske lite nya partiklar och kanske en ny dimension som upptäcks, vad vet jag. Vänta och se ^^.

och om nu "domedags" kritikerna har rätt så skulle det vara ett coolt sätt att dö på om vi blir slukade av ett svart hål, hellre det än ålderdomshem där jag blir lämnad 24 timmar och får ligga och skita i blöja.

Varför ska dem vänta så länge? Jag vill veta vad som händer nu! Det är ett coolt sätt att dö på som sagt

Medlem

om vi dras in i ett svart hål och kommer till ett ställe som i Event Horizon så är jag inte så värst peppad.ligger jag nog helldre och bajsar i en blöja.

men tror också den inte kommer att ge någe större upptäckter.


signatur

"I wrap my raskal two times, because i like it to be joyless and without sensation. Its a way to punishing supermodels."

Medlem

Jag hörde om detta på radio för ett par månader sedan. De "svarta hål" de skapar existerar under någon bråkdel av en sekund samt att de är så små att man får ha mikroskåp för att se dem.

Jag är inte så orolig.


signatur

My goal in life is to be the person my dog thinks I am.

Medlem

Äh, det gör inget. Mullvadsfolket kommer stoppa dem! ;>


signatur

Videomupp

Medlem

1) Det är inte en "atomkanon". LHC kolliderar protoner, dvs en av atomens beståndsdelar.

2) Jorden bombaderas oavbrutet av partiklar med mycket mycket högre energi än vad LHC någonsin kommer att skapa. Om inte det skapar svarta hål kommer LHC aldrig att göra det.

3) Metro? FFS.......

4) Angående grundforskning. CERN har producerat en himla massa saker som "inte är till någon praktisk användning" (upptäckt nya elementarpartiklar exempelvis), och som en kul bi-effekt har de också uppfunnit world wide web, samt ett helt nytt sätt att behandla cancer (protonterapi).

Kom dessutom ihåg att grundforskning på 1800-talet ligger till grund för i princip all teknik du använder idag.

Medlem

Kanske blir som i The Mist...


signatur

Den som äger mest när han dör vinner

Medlem
Skrivet av Metro:

och förhoppningen är att den ska ge forskare insikter om mörk materia av den typ som finns i svarta hål i rymden

haha....

Medlem

Att kasta pengar på en kilometerlång ring som kastar runt partiklar är väl en kul omväxling för att kasta pengarna i sjön, även om effekten är densamma.


signatur

Remember when you were young? You shone like the sun

Medlem
Skrivet av CastorFiber:

Jag hörde om detta på radio för ett par månader sedan. De "svarta hål" de skapar existerar under någon bråkdel av en sekund samt att de är så små att man får ha mikroskåp för att se dem.

Jag är inte så orolig.

Same same, det värsta som kan hända är att vi råkar öppna en port till en annan dimension, men då har vi lyckats underminera alla religioner, så...
Success!


signatur

Morning Glory, the revival!
An "It's so easy" to be social, "It's so easy" to be cool

Medlem
Skrivet av Naraccas:

Värsta som kan hända är väl att inget händer.

Kanske det, men som någon längre ner sade så var det egentligen ett rätt coolt sätt att säga adjö på men samtidigt... Så onödigt när man dagligen sopsorterar, försöker hitta på miljövänliga alternativ för att rädda moder jord och övervakar potentiella hot i form av asteroider från rymden men så genom ett litet knapptryck försvinner vi in i ett svart hål.
Inte säkert dock att vi utplånas utan tänk om vi poppar upp i en galax med lika utvecklat liv. Not alone!!!

Skrivet av lave:

1) Det är inte en "atomkanon". LHC kolliderar protoner, dvs en av atomens beståndsdelar.

2) Jorden bombaderas oavbrutet av partiklar med mycket mycket högre energi än vad LHC någonsin kommer att skapa. Om inte det skapar svarta hål kommer LHC aldrig att göra det.

3) Metro? FFS.......

4) Angående grundforskning. CERN har producerat en himla massa saker som "inte är till någon praktisk användning" (upptäckt nya elementarpartiklar exempelvis), och som en kul bi-effekt har de också uppfunnit world wide web, samt ett helt nytt sätt att behandla cancer (protonterapi).

Kom dessutom ihåg att grundforskning på 1800-talet ligger till grund för i princip all teknik du använder idag.

Mjo, fast i en artikel säger man

http://www.thenewstribune.com/news/promos/wirepicks/story/400...

Skrivet av thenewstribune:

Critics such as Wagner have said the collisions caused by accelerators could be more hazardous than those of cosmic rays.

Both may produce micro black holes, subatomic versions of cosmic black holes - collapsed stars whose gravity fields are so powerful that they can suck in planets and other stars.

But micro black holes produced by cosmic ray collisions would likely be traveling so fast they would pass harmlessly through the Earth.

Micro black holes produced by a collider, the skeptics theorize, would move more slowly and might be trapped inside the Earth's gravitational field - and eventually threaten the planet.

Medlem

Jag tro knappast vi behöver oroa oss för jordens undergång när den där sätts igång. Ska bli väldigt intressant och se om dom kan få fram några spännande resultat. Lär väl dock ta flera år innnan dom kan komma med nåt.


signatur

I can't even tell you at the moment, what at the moment means....even momentarily.

Medlem

The gates of hell!

Medlem

Antiklimax. Dom startar, dom hittar ingen Higgs-boson och sen så är det tillbaks till ritbordet.

Inaktiv

Tråkiga är egentligen att det nya som upptäcks blir patentbesudlat och hamnar i näringslivet och till sist kanske det tillverkar hamburgare snabbare, med bibehållen låg lön för anställda och ännu större storkova till några få.


signatur

Bra kylning IsTheShit

Medlem
Skrivet av lave:

1) Det är inte en "atomkanon". LHC kolliderar protoner, dvs en av atomens beståndsdelar.

2) Jorden bombaderas oavbrutet av partiklar med mycket mycket högre energi än vad LHC någonsin kommer att skapa. Om inte det skapar svarta hål kommer LHC aldrig att göra det.

3) Metro? FFS.......

4) Angående grundforskning. CERN har producerat en himla massa saker som "inte är till någon praktisk användning" (upptäckt nya elementarpartiklar exempelvis), och som en kul bi-effekt har de också uppfunnit world wide web, samt ett helt nytt sätt att behandla cancer (protonterapi).

Kom dessutom ihåg att grundforskning på 1800-talet ligger till grund för i princip all teknik du använder idag.

Ibland är det skönt att ha en vetenskapsman ombord.


signatur

My goal in life is to be the person my dog thinks I am.

Medlem
Skrivet av HinduTimes:

Att kasta pengar på en kilometerlång ring som kastar runt partiklar är väl en kul omväxling för att kasta pengarna i sjön, även om effekten är densamma.

För att upprepa vad jag sa: webben är en produkt av forskning på CERN. All elektronik du använder idag är en en produkt av grundforskning på 1800 och 1900 talet. Grundforskning är inte "pengar i sjön".

Skrivet av unix:

Tråkiga är egentligen att det nya som upptäcks blir patentbesudlat och hamnar i näringslivet och till sist kanske det tillverkar hamburgare snabbare, med bibehållen låg lön för anställda och ännu större storkova till några få.

Resultaten från CERN är tillgängliga för allmänheten. På exempelvis CERNs dokumentserver kan du gratis ladda ner allt som publiceras på CERN. Det är lite av vitsen med forskning -den är helt fri.

Om ideér föds som senare leder fram till produkter, så kan produkten patenteras. Inte grundidén.

Skrivet av Wagner et al:

LHC kommer att producera svarta hål och förstöra jorden...

Vi kan väl säga såhär, att om det stämmer, så har jag fel. Och då lovar jag att bjussa samtliga forum-medlemmar på en bärs .

EDIT:
jag har kikat på hans hemsida, där han presenterar sina "resultat" [http://www.nowpublic.com/technology/potential-danger-particle...]. Alla källhänvisningar som stöder hans beräkningar är antingen "privata brevväxlingar", sidor som inte finns eller helt enkelt bara "beräkningar" utan referens eller bevis... det får vara upp till var och en att bedömma hans trovärdighet.

Skrivet av CastorFiber:

Ibland är det skönt att ha en vetenskapsman ombord.

Jag får samma /facepalm känsla när jag läser vad metro säger om LHC som en gamer får när Jack Thompson går igång på tvspel....

Medlem

Jag tror faktiskt att det är mer sannolikt att alla svenskar, exakt samtidigt, halkar på varsin tvål, och bryter nacken och dör, än att den där ringen skulle generera svarta hål som förintar Jorden.

För övrigt så är det farligt för den mänskliga organismen att färdas snabbare än sexton kilometer i timmen. Man kan åka ifrån sin själ på det viset.


signatur

Jag tröttnade på min gamla signatur, men kom inte på något vitsigt att skriva som inte kändes fånigt, så det blev den här harangen i stället.

Inaktiv
Skrivet av erge:

The gates of hell!

Diablo 2008!


signatur

Ajebaje: I vanlig ordning handlar "debatten" mer om att hävda sig själv än att diskutera frågan.

Medlem

Så löjligt att något skulle gå fel. Och att det skulle vara pengar i sjön ? Nejdå, vetenskapen har gett oss så mycket tidigare och har säkert mer att ge.

För oss lekmän som inte är särskilt bildade inom naturvetenskapen så finns Bill Brysons "En kortfattad historik över nästan allting". Titeln förklarar sig själv, en enastående bok!

Medlem

vore intressant att veta vad kritikerna grundar sin oro på och vilka är de som är kritiker?

I annat fall får man väl anta att allt är i sin ordning och att vi har lite att oroa oss för, fast man vet ju aldrig. Människor är bra på det här med självförstörelse.


signatur

thank you, come again

Medlem
Skrivet av Greger:
Skrivet av CastorFiber:

Jag hörde om detta på radio för ett par månader sedan. De "svarta hål" de skapar existerar under någon bråkdel av en sekund samt att de är så små att man får ha mikroskåp för att se dem.

Jag är inte så orolig.

Same same, det värsta som kan hända är att vi råkar öppna en port till en annan dimension, men då har vi lyckats underminera alla religioner, så...
Success!

nja, det kommer finnas hundratusentals religoner om vad som finns i den andra dimensionen.


signatur

thank you, come again

Medlem

Dumt!


signatur

You can't win the game...

Medlem
Skrivet av fanboy:

Kanske blir som i The Mist...

'

Då föreslår jag av vi gör av oss med religösa och rednecks, bara utifall^^..

(ps, förstår du inte skämtet, se filmen!^^)

Medlem
Skrivet av SwedishChaos:
Skrivet av fanboy:

Kanske blir som i The Mist...

'

Då föreslår jag av vi gör av oss med religösa och rednecks, bara utifall^^..

(ps, förstår du inte skämtet, se filmen!^^)

Ja fyfan, jag har aldrig hatat religion så mycket som när jag såg The Mist, fyfan, jävla fundamentalister!

Medlem

"hitta nya dimensioner utöver de tre som vi känner till i dag."

Va?


signatur

Härmed lovar jag att aldrig köpa ett spel igen! Med undantag spel som jag MÅSTE köpa för att kunna spela.

Medlem
Skrivet av SoniC:

"hitta nya dimensioner utöver de tre som vi känner till i dag."

Va?

ja exakt, den utanför fönstret och wow. men vilken är den tredje?


signatur

"I wrap my raskal two times, because i like it to be joyless and without sensation. Its a way to punishing supermodels."

Medlem
Skrivet av SwedishChaos:
Skrivet av fanboy:

Kanske blir som i The Mist...

'

Då föreslår jag av vi gör av oss med religösa och rednecks, bara utifall^^..

(ps, förstår du inte skämtet, se filmen!^^)

Ha Ha... så sant!
Dock ska man säga att de lyckades jävligt bra med det i filmen


signatur

Den som äger mest när han dör vinner

12
Skriv svar