Nya ADSL tjänster hos BBB(högre upload bla)

Medlem
Nya ADSL tjänster hos BBB(högre upload bla)

Jag såg igår att Bredbandsbolaget har börjat uppgradera sina stationer runt om i landet för att lansera snabbare Bredbandstjänster för folk som inte har fiber indraget i sina hem. Dvs via telenätets kopparkablar.

Mer info finns på:
[http://www.bredbandsbolaget.se/turbodsl/]

Tydligen använder de sig utav VDSL2 denna gången och kan därför uppnå hastigheter upp till 40Mbit/sec i nerladdning och upp till 10Mbit/sec i uppladdning.
Men de verkar vara väldigt snålt när det gäller avstånd till station ifrån kund ifall ni frågar mig.
Vad tror ni? Är detta något som kan tänkas dyka upp även hos Telia med tanke på den efterfrågan efter högre upp hastigheter som funnits sedan ADSL tjänsterna lanserades?


signatur

"It aint about power, it's about balance!" InitialD

Medlem

Klart det kommer och klart det inte klarar av länge avstånd. Det är ju trotts allt koppar. Tror dock vi börjar närma oss maxgränsen för vad fort det kan gå över koppar.


signatur

Härmed lovar jag att aldrig köpa ett spel igen! Med undantag spel som jag MÅSTE köpa för att kunna spela.

Medlem

Wow, finns det ens folk som fortfarande har ADSL? Trodde det var förlegat vid det här laget.

Medlem

tyvärr så är det många som bara har det alternativet.

Själv så ska det tametusan finnas fiber typ rakt in i lägenheten nästa gång jag flyttar.


signatur

quod similis saporem blandeque coruscant

Medlem

För min del så kommer jag & familjen ifrån en bostadsrätt där vi hade fiber men köpte sedan huset där vi bor idag och fick då nöja oss med ADSL2+(24/2). Vilket jag faktiskt inte alls känner mig direkt nöjd med. Med tanke på att man hade 100/100Mbit innan för att sedan få ynka 2Mbit i upload.

Sedan att Bredbandsbolaget(Telenor) har dragit sitt nät till hyreshusen mitt över gatan (obs ett par meter ifrån vårat garage) och fortfarande inte kan erbjuda att dra vidare in i privatägda hus är lite retfullt. Lite roligt är väl också att alla villaägare här har en gång i tiden betalat exakt 20:- för att få dåtidens kabeltv indraget i sina privata hus via fd, kabelvision. Men men någon smart person på kabelvision de tyckte nån gång där på sent 80-tal att "vafan ska vi ändå dra till hyreshusen på andra sidan gatan så kan vi lika gärna fråga de som bor i villorna precis brevid".

Synd att de inte fungerar så idag.


signatur

"It aint about power, it's about balance!" InitialD

Medlem
Skrivet av StjärnKråkan:

För min del så kommer jag & familjen ifrån en bostadsrätt där vi hade fiber men köpte sedan huset där vi bor idag och fick då nöja oss med ADSL2+(24/2). Vilket jag faktiskt inte alls känner mig direkt nöjd med. Med tanke på att man hade 100/100Mbit innan för att sedan få ynka 2Mbit i upload.

Lite surt kan jag tänka mig. Fick ett erbjudande från min HSB-förening om att få 10/10mbit inkluderat i månadsavgiften utan någon förhöjd kostnad men när man liksom idag sitter med 100/100mbit för knappt 400kr/mån kändes det inte så värt det enligt min värdeekvation. Är ju ändå bara småpengar jag skulle spara.

Personligen tycker jag att alla borde ha möjlighet att få åtminstone 10/10mbit utan större problem. Kanske svårt ute i skogen men alla större städer med omnejd borde inte vara några problem. Men vad vet jag.

Medlem

Mitt 20/3 räcker... just nu.

Medlem

Tror bredband på kabel kommer dö ut såsmåningom, då snackar vi +10 år. Särskilt när 4G blir standard och det utlovas minst 100mbit och uppemot 1gbit. Läste lite om det i senaste PC För Alla, och det verkade minst sagt intressant. Jag väntar


signatur

Asus P5Q Pro | E8500 3.16GHz | XFX HD4890 1GB | Corsair 2x2GB | Corsair 620W | Spinpoint F1 1TB | Antec P183 | BenQ G2411HD 24" | Dell 17"

1
Skriv svar