Vart är Sverige på väg egentligen?!

Medlem
Vart är Sverige på väg egentligen?!

Jag har fått nog utav alla negativa förändringar som hänt nu under år 2008. Känns som allt har kommit på engång i en enda smäll! Jag menar bensinen, mat, A-kassa avgifter och tobak har gått upp i pris långt över gränsen, eller finns det inga gränser? Och vad får vi tillbaka?! Att betala mer skatter för att bli avlyssnade?!. Jag vet inte hur det ser ut för de flesta i Sverige men jag har exakt samma lön som innan. Tycker att folket reagerar för lite, känns så dött och ingen gör något åt saken. Om jag visste att jag kunde göra någon inverkan mot de beslut som tas skulle jag gett till 110% för att göra något åt saken, men det verkar som det inte spelar någon roll för folk i riksdagen och regeringen. Vart är vi på väg egentligen?!:(


signatur

Don't pull the thang out, unless you plan to bang, Don't even bang unless you plan to hit something!

Medlem

Problemet är att svenskar i allmänhet har en benägenhet att vänta och se. Och hoppas att någon annan ska ta tag i saker och ting.
En attityd som makthavarna f.ö. räknar med.


signatur

Jag tröttnade på min gamla signatur, men kom inte på något vitsigt att skriva som inte kändes fånigt, så det blev den här harangen i stället.

Medlem

majoriteten av problemen (eller ja, dom viktigaste problemen) är ju globala.

Det värsta är väl att "rika människor i väst-världen" tankar etanol, vilket gör att priset på mat ökar (en tankning, 80 liter, etanol kräver t.ex. lika mycket majs som en människa kan leva på under ett år)

Hur det kommer sig att oljepriset ökar just nu finner jag lite skumt... verkar som folk inte förens nu insett att vi förbrukar mer än vad som återvinns/jorden hinner producera - att skulle ta slut inom en snar framtid är dock inte sant. För inte allt för länge sedan hittades olja under Ryssland i så stor mängd att det nästan dubblerade mängder olja i världen.

Men jag håller med, känns som världen börjat bli riktigt fucked up när sådana viktiga grundstenar som mat och olja börjar bli för dyrt för en människa med normal inkomst i ett i-land så som Sverige. (Men så har jordbruket hållt på att kollapsa under flertalet år)

"Man får mer betalt för att vårda datorer än människor" <-- även det är ju ologiskt egentligen.

*EDIT*

http://www.e24.se/samhallsekonomi/varlden/artikel_549335.e24
härlig framtidsvision...


signatur

Go for it - ALL or Nothing!

Medlem
Skrivet av Werzion:

"Man får mer betalt för att vårda datorer än människor" <-- även det är ju ologiskt egentligen.

Marknadsekonomiskt är det hur logiskt som helst; det finns fler som vill och kan vårda människor än som vill och kan vårda datorer. Och man ska akta sig noga för att blanda ihop människovärde med marknadsvärde.

Medlem

Jag råder er att läsa Stiftelse-böckerna av Isaac Foundation.
En boksamling om ett imperium under nedgång, för varje dag som går så finner jag fler liknelser med hans böcker och världen som vi lever i nu... Skrämmande!

Medlem

Tror du menar Stiftelse böckerna av Isaac Asimov.


signatur

I can't even tell you at the moment, what at the moment means....even momentarily.

Medlem

Göran Persson sade redan för ett par år sedan att framtiden såg dyster ut. Då menade han inte p.g.a. att han kanske skulle förlora valet utan att världsekonomin haltade.

Alliansen tog över och fick den bördan med sig. Stor fördel för sossarna inför nästkommande val helt klart. Många är idag besvikna, men jag måste säga att jag som inte har hög lön har fått stora skattesänkningar vilket jag märkt på min skatteåterbäring som ökat med 500-600%. Det är jag i.a.f. tacksam för.

USAs problem har alltid fått Sverige att skita ner sig. Det är nog det vi ser nu också. Och väldigt många tror att detta bara är början till en kollaps i USA. Folk där blir ju redan av med hem och jobb till höger och vänster och banker går i konkurs då de lånat ut pengar till folk som inte kunnat återbetala lånen med ökade räntor (eller alls).Som jag förstått det tar staten över vissa bankers skulder och lägger över återbetalningen på befolkningen med skattehöjningar *yay* ... låter kriminellt i mina öron.
Oljetillgångarna blev heller inte tryggade genom krig i Mellanöstern och istället har man bara uppnått massmord av civila och egna och ekonomisk massförlust som fortfarande pågår.

Werzion: Fast kan Ryssarna utvinna den oljan än. Har de redan färdigställda riggar samt vill de exportera oljan till USA?

edit***

Inaktiv

Vart sverige är påväg? Jag tror att inom 20-30 år kommer vi i sverige acceptera att vi har blivit ett u-land.

Nu är filmen 9 månader gammal men hans ord väger lika mycket idag.

Fredrik Härén
http://www.youtube.com/watch?v=yH6-ihF2E48&feature=related


signatur

Ajebaje: I vanlig ordning handlar "debatten" mer om att hävda sig själv än att diskutera frågan.

Medlem

jag hoppas verkligen att svenskarna tröttnar och kommer göra nått, politker vet att vi svenskar aldirg orkar göra nått, men jag hoppas att det kommer att ändras, VI folket ska ha makten, inte några enstaka tjockisar.


signatur

R.I.P The_maxx

Medlem

Fredrik Härén är kannon bra, och man blir rädd, vilken bubbla vi i väst lever i, vi kommer bli brutat rövknullade av indien och kina, dom är ihopp över 2miljarder, vad har vi i väst som i framtiden dom vill ha? ingenting...


signatur

R.I.P The_maxx

Medlem

Simpo: Jaja, När Fredrik t.ex. berättar om sin tandläkarvistelse blir man lätt sned.

Ice: En vacker dag kommer vi behöva klampa in i Riksdagshuset och bära ut politikerna som inte gör sitt jobb. De lämnar inte sina poster av frivilja så lite hjälp på traven skulle inte skada.

Det kan inte vara olagligt heller om de inte hållit sina löften. De är folkvalda MEN baserat på det de gått till val på. Annars kan man säga vad som helst som folket vill höra för att vinna. Det borde vara straffbart om man uppenbart ljugit om det man tänker prestera.

Inaktiv

Det är klart vi kan kasta ut våra politiker, för det är vi som har valt dom!


signatur

Ajebaje: I vanlig ordning handlar "debatten" mer om att hävda sig själv än att diskutera frågan.

Inaktiv

Det började förändras ganska starkt långt tidigare.
För min del tycker jag det gått utför sedan 1993.
I dagsläget har jag gett upp Sverige och ser det som ett slags
melting pot land som slickar Bryssel i röven.


signatur

Bra kylning IsTheShit

Medlem

NACKSKOTT PÅ ALLA


signatur

#Komsi - Vi gillar Mulle

Medlem

njaaa, nog för att man blir av med problemet Lemuren, men man löser de precis inte:P


signatur

"I believe whatever doesn't kill you, simply makes you... stranger." Jokern

Youtube-proffs

Jag märkte alla denna skillnad när folk fick feta flippen och röstade på moderaterna.

De kommer ordna sig tillslut. Men sålänge politikerna åker taxi 50 meter istället för att gå till lunchstället och käkar kräftstjärtar till frukost varje morgon och sedan höjjer bensinskatten med massa % så kommer det aldrig bli bra.


signatur

Calle säger att jag är influencer

Medlem
Skrivet av BULP:

Problemet är att svenskar i allmänhet har en benägenhet att vänta och se. Och hoppas att någon annan ska ta tag i saker och ting.
En attityd som makthavarna f.ö. räknar med.

Jag håller med dig, bulpen.

Fredrik Härén är en riktig rikstönt. Jag har sett klippet tidigare men det enda jag minns var att jag tyckte att han var en riktigt fjant. Om någon orkar bestrida detta universella faktum så kanske jag kollar på filmen igen och återkommer med varför han är en idiot. Sektledare 101.

I övrigt tycker jag vi kan satsa mer pengar på att behålla sverige i toppen vad gäller välfärd och utbildning på bekostnad av att hjälpa andra länder. Hårdare tag på rätt ställen.


signatur

My goal in life is to be the person my dog thinks I am.

Medlem

A-kassa avgifter har sänkts i år...

Skrivet av ostmjuk hamster:

Simpo: Jaja, När Fredrik t.ex. berättar om sin tandläkarvistelse blir man lätt sned.

Ice: En vacker dag kommer vi behöva klampa in i Riksdagshuset och bära ut politikerna som inte gör sitt jobb. De lämnar inte sina poster av frivilja så lite hjälp på traven skulle inte skada.

Det kan inte vara olagligt heller om de inte hållit sina löften. De är folkvalda MEN baserat på det de gått till val på. Annars kan man säga vad som helst som folket vill höra för att vinna. Det borde vara straffbart om man uppenbart ljugit om det man tänker prestera.

Tips: Läs Alliansens valmanifest från 2006. Du lär bli förvånad över hur de genomfört det mesta de lovade. Undantaget är väl bensinskatten och försvaret.


signatur

"Moral är bra, men dubbel moral är inte dubbelt så bra"
Det fria operativsystemet: http://www.reactos.org

Medlem
Skrivet av Sipmo:

Vart sverige är påväg? Jag tror att inom 20-30 år kommer vi i sverige acceptera att vi har blivit ett u-land.

Nu är filmen 9 månader gammal men hans ord väger lika mycket idag.

Fredrik Härén
http://www.youtube.com/watch?v=yH6-ihF2E48&feature=related

okej, han har vissa poänger som totalt tappas bort av att hans retorik och allmänna framtoning kittlar min kräkreflex något alldeles oerhört....

Medlem
Skrivet av lave:

okej, han har vissa poänger som totalt tappas bort av att hans retorik och allmänna framtoning kittlar min kräkreflex något alldeles oerhört....

Tack.


signatur

My goal in life is to be the person my dog thinks I am.

Medlem
Skrivet av CastorFiber:
Skrivet av lave:

okej, han har vissa poänger som totalt tappas bort av att hans retorik och allmänna framtoning kittlar min kräkreflex något alldeles oerhört....

Tack.

Varsågod!

Medlem
Skrivet av lave:
Skrivet av CastorFiber:
Skrivet av lave:

okej, han har vissa poänger som totalt tappas bort av att hans retorik och allmänna framtoning kittlar min kräkreflex något alldeles oerhört....

Tack.

Varsågod!

Det har varit ensamt på toppen. Välkommen.


signatur

My goal in life is to be the person my dog thinks I am.

Medlem
Skrivet av CastorFiber:
Skrivet av lave:
Skrivet av CastorFiber:
Skrivet av lave:

okej, han har vissa poänger som totalt tappas bort av att hans retorik och allmänna framtoning kittlar min kräkreflex något alldeles oerhört....

Tack.

Varsågod!

Det har varit ensamt på toppen. Välkommen.

Hybris?


signatur

Jag tröttnade på min gamla signatur, men kom inte på något vitsigt att skriva som inte kändes fånigt, så det blev den här harangen i stället.

Medlem
Skrivet av Mr. G:

A-kassa avgifter har sänkts i år...

Skrivet av ostmjuk hamster:

Simpo: Jaja, När Fredrik t.ex. berättar om sin tandläkarvistelse blir man lätt sned.

Ice: En vacker dag kommer vi behöva klampa in i Riksdagshuset och bära ut politikerna som inte gör sitt jobb. De lämnar inte sina poster av frivilja så lite hjälp på traven skulle inte skada.

Det kan inte vara olagligt heller om de inte hållit sina löften. De är folkvalda MEN baserat på det de gått till val på. Annars kan man säga vad som helst som folket vill höra för att vinna. Det borde vara straffbart om man uppenbart ljugit om det man tänker prestera.

Tips: Läs Alliansens valmanifest från 2006. Du lär bli förvånad över hur de genomfört det mesta de lovade. Undantaget är väl bensinskatten och försvaret.

Talar inte alls om alliansen faktiskt och garanterat inte om fp (gillar deras skolpolitik). Vi får se vart det leder. Jag känner min hoppfull fortfarande. Problemet är att jag fortfarande ser rött

Medlem
Skrivet av BULP:
Skrivet av CastorFiber:
Skrivet av lave:
Skrivet av CastorFiber:
Skrivet av lave:

okej, han har vissa poänger som totalt tappas bort av att hans retorik och allmänna framtoning kittlar min kräkreflex något alldeles oerhört....

Tack.

Varsågod!

Det har varit ensamt på toppen. Välkommen.

Hybris?

Tja, varför inte? Eftersom jag inte tror på gudar har jag inga tvivel kring att jag är större än gud. Jag vet att jag har mina begränsningar... just nu kan jag inte komma på dem bara.


signatur

My goal in life is to be the person my dog thinks I am.

Medlem
Skrivet av CastorFiber:
Skrivet av BULP:
Skrivet av CastorFiber:
Skrivet av lave:
Skrivet av CastorFiber:
Skrivet av lave:

okej, han har vissa poänger som totalt tappas bort av att hans retorik och allmänna framtoning kittlar min kräkreflex något alldeles oerhört....

Tack.

Varsågod!

Det har varit ensamt på toppen. Välkommen.

Hybris?

Tja, varför inte? Eftersom jag inte tror på gudar har jag inga tvivel kring att jag är större än gud. Jag vet att jag har mina begränsningar... just nu kan jag inte komma på dem bara.

"Your only weakness, is that you dont have any!"


signatur

Morning Glory, the revival!
An "It's so easy" to be social, "It's so easy" to be cool

Medlem
Skrivet av Sipmo:

Det är klart vi kan kasta ut våra politiker, för det är vi som har valt dom!

Då tycker jag att vi ska göra det!


signatur

Don't pull the thang out, unless you plan to bang, Don't even bang unless you plan to hit something!

Medlem

Jag skådar den nya häxjakten i sverige, där alla anklagar alla för att vara politiker så bränner vi varandra på bål. lol.

Jag skulle gärna vilja ha lite mer "livserfarna" och jordnära politiker som förstår mellanklassen!

Medlem

Problemet är att folk kommer att glömma alla dessa negativa förändringar vilket leder till nästa problem som vi ännu kommer att acceptera med tiden. Jag tycker att vi ska stå för våran rätt i en demokratisk land och utnyttja våra rättigheter, who's with me?!


signatur

Don't pull the thang out, unless you plan to bang, Don't even bang unless you plan to hit something!

Medlem

med tanke på hur få som skriver i denn tråd så på detta forum så är det inte hög procent som är intresserad av att aktivt jobba för ändringar.

som ett experiment skapa en tråd där man ska redovisa under en 6månaders period / 1gång i månaden eller mer redovisar vad man aktivt gör för att ändra på saker som regeringen/riksdagen har beslutat om eller ska besluta om.

jag tippar på att aktiviteten kommer ligga på max 5personer om ens det och har jag fel blir jag extremt positivt överraskad.

Så ni som gnäller över det ena eller det andra visa vad ni går för istället .


signatur

quod similis saporem blandeque coruscant

123
Skriv svar