Inaktiv
Utbildning?

Ok, jag är 14 år och har ett år kvar på högstadiet.
Har ett stort intresse för datorer och datorspel.

Jag vill utbilda mig till något inom spel industrin.
Dock vet jag inte var. Jag bor i södra skåne och hade tänkt mig John Bauer. Jag håller på med mycket textur ändringar i spel så som counter strike source och en del andra source spel. Har även provat på modelling. Gick inte lika bra, men det krävs självklart träning. Jag undrar om det finns något specifikt gymnasium till något sådant och isåfall om det finns i skåne. Och jag vill också veta hur man ska söka jobb osv. DICE är ju ett exempel på något ställe jag skulle älska att jobba på. Tipps?

Medlem

Well, jag skulle helt ärligt hålla ett personligt intresse högt och hålla på med det du vill på fritiden under gymnasiet och läsa något naturprogram om jag var du. Och sen söka till någon högre utbildning inom det du vill hålla på med sedan efter gymnasiet.

Men är det inte lättare att bestämma dig för vad du vill hålla på med först? Det är inte direkt så att folk som jobbar med att utveckla spel har utbildning för att klara av alla delmoment.

Medlem

Jag skulle rösta på att läsa något naturprogram, precis som monkey säger. Sedan en civ.ing. linje på universitet så att du inte begränsar dig bara till spelindustrin.

Och tänk på att spelindustrin kan kräva underbetalda 12-timmarsdagar av dig

Medlem

Som de andra två säger. Läser man naturprogram så har man antagligen allt som behövs för att läsa vidare på universitet/högskola med inriktningen man vill köra på.
Ett tips kan ju vara att kolla på vad man behöver för de olika utbildningarna senare och se till att du har med det under gymnasietiden.

Pluggar dataspelsutveckling i Skövde och det krävs inte så mycket av dem här men jag vet att andra utbildningar jag velat söka till har mycket högre ribba. Sedan att själv pilla som du gör på sidan om är ett stort plus självklart Om du är nog bra och är med och gör någon mod tillsammans med folk kanske du inte ens behöver någon utbildning för att få börja jobba i spelindustrin. Att kunna visa upp något man gjort räknas för väldigt mycket.


signatur

osv.

Medlem

Jag tycker John Bauer låter bra, har själv gått IT-Media där. Men viktigast av allt är att du har intresset och viljan att lära dig dessa saker på fritiden
Så du har saker att visa upp vid intervjuerna till dom högre utbildningarna, och där skulle jag vilja tipsa om att välja KY-utbildning framför högskola.


signatur

Go for it - ALL or Nothing!

Medlem
Skrivet av danne_93_:

Ok, jag är 14 år och har ett år kvar på högstadiet.
Har ett stort intresse för datorer och datorspel.

Jag vill utbilda mig till något inom spel industrin.
Dock vet jag inte var. Jag bor i södra skåne och hade tänkt mig John Bauer. Jag håller på med mycket textur ändringar i spel så som counter strike source och en del andra source spel. Har även provat på modelling. Gick inte lika bra, men det krävs självklart träning. Jag undrar om det finns något specifikt gymnasium till något sådant och isåfall om det finns i skåne. Och jag vill också veta hur man ska söka jobb osv. DICE är ju ett exempel på något ställe jag skulle älska att jobba på. Tipps?

Du kan inte vara 14 år gammal och vara på sista året i högstadiet
Du måste de vara typ 16/17 år gammal om du går sista året!

Medlem

OffTopic: han är 14 nu, har ett år KVAR, alltså börjar nian nu till hösten - tycker jag stämmer alldeles korrekt. Man är oftast mellan 15-16 när man går ut nian.


signatur

Go for it - ALL or Nothing!

Inaktiv
Skrivet av Werzion:

OffTopic: han är 14 nu, har ett år KVAR, alltså börjar nian nu till hösten - tycker jag stämmer alldeles korrekt. Man är oftast mellan 15-16 när man går ut nian.

Sant, tack för tipsen allihopa. Jag geekar vidare!

Inaktiv

Jobb direkt är jättebra om det varar och är bra.
Gymnasium är mer som en nödvändighet och natur kan man läsa in på ett år.
Högskola / Universitet istheshit.
Du borde nog även fokusera på andra länder inom den branschen.


signatur

Bra kylning IsTheShit

1
Skriv svar