socker- och söthetsen!

ptr
Medlem
socker- och söthetsen!

Såg precis nyheterna på TV4 om att alla dagis och liknande skulle sluta upp med att servera produkter som innehöll socker och andra sötningsmedel till mellamål. De fick det att låta som om ifall barnen åt något med sylt till mellamål så var det adjöss good bye till både tänder och välbefinnande.
Det här är ju helt jävla idiotiskt? Vad jag kommer ihåg käkade jag jordgubbskräm med mjölk, skorpor med sylt, nyponsoppa med beskvier, glass varje gång någon fyllde år m.m. m.m. hela min uppväxt.
Har jag ett onormalt sötsug? absolut inte, käkar inte ens godis såvida jag inte går och handlar när jag är dödshungrig och blir anfallen av tusentals olika godispåsar i kassan... för då måste man ju bara ha lite godis :P.
Hur är mina tänder då? har bara haft två hål under min livstid (21år) och senast jag var hos tandläkaren sa han att de var så bra att jag inte behövde komma på något år. Så de stackars vuxentänder (heter det så?) som kommit fram under tidig ålder har fått stå ut med en jäkla massa socker och andra söta smaskiga saker.
kroppen? har ett bmi på 24.1 och då är det nog ändå mest muskler.

Jag har fan fått nog av den här jävla hetsen, fan bara en tidsfråga innan det kommer barnmatsburkar i lightversioner. låt barnen vara barn och se till att de är hyffsat aktiva och inte bara tittar på tv så ska de se att det går bra ändå!

bara jag som är konstig eller ska kvinnornas hets över vikt och kroppsideal som de mår dåligt över, men själva målat upp föras över till våra barn?

Medlem

Såg det reportaget också. Är väl inte så dåligt att man ger barnen lite nyttigare saker att äta, sålänge det inte går till överdrift dvs, dom är ju trots allt bara barn.


signatur

I can't even tell you at the moment, what at the moment means....even momentarily.

ptr
Medlem

självklart är det bra att barnen får nyttiga saker, men varför ta bort allt sådant som är lite sött? Så vitt jag vet så får väl det inte ens serveras glass och sådant på dagis längre?
Okej om det var allvarliga fetmaproblem över hela landet, men det är det inte, och visst finns det många fler överviktiga nu än då, men jag tror knappast det beror på vad barnen får på dagis.

Medlem

Men dagens problem är inte vad folk äter egentligen. Dagens problem är att föräldrar tror att en film eller en konsoll räcker för att stimulera ett växande barn.
Visst, ungen kommer växa, men inte på ett normalt sätt.
Barn ska vara ute och leka och inte sitta still framför en dator/tv hela dagarna.

Tittar man tilbaka i tiden ca 100 år så kan jag lova att den mat arbetarna käkade då skulle få Paulun att skita ner sig. Så fet och salt mat finns inte ens idag, men kollar du gamla fotografier så var alla från den tiden seniga och muskulösa.
Behöver ju inte vara smartast i världen för att räkna ut att det som dom gjorde var att använda kroppen till annat än att slöa med.

Sen tycker jag naturligtvis inte att sveriges barn ska få vilket skit som helst nertryckt i halsen, men så länge deras föräldrar tar lite ansvar och aktiverar dom samt sköter tandborstningen så är dom utom all fara.
Ska däremot ungarna börja med GI och räkna kalorier och allt vad det är, DÅ är dom körd för livet. Barn ska vara barn


signatur

Insert funny qoute here

Medlem

Det är ju först på senare år som vi har förstått att det är socker som är den största hälsofaran, och inte fett.


signatur
Medlem

All respekt för att någon, du i detta fallet, får nog av något i media. Jag känner ofta likadant.

Jag tycker dock att det är bra just när det handlar om socker - det är ju inte socker i sig eller godsaker som är problemet, alla vet vad man kan förvänta sig av godis, glass, kakor och annat. Det är värre när livsmedelsproducenter smugglar ner socker och liknande i maten för att locka till sig barns gunst... det är inte nyttigt, det är inte schysst imo.

Kolla in en del frukostflingor, mer godis än mat.

Men i övrigt är det för mycket hets över vad folk äter, receptet är ganska enkelt. Ät det du vill... med måtta.


signatur

My goal in life is to be the person my dog thinks I am.

ptr
Medlem
Skrivet av SFL|Krusty:

Men dagens problem är inte vad folk äter egentligen. Dagens problem är att föräldrar tror att en film eller en konsoll räcker för att stimulera ett växande barn.
Visst, ungen kommer växa, men inte på ett normalt sätt.
Barn ska vara ute och leka och inte sitta still framför en dator/tv hela dagarna.

Tittar man tilbaka i tiden ca 100 år så kan jag lova att den mat arbetarna käkade då skulle få Paulun att skita ner sig. Så fet och salt mat finns inte ens idag, men kollar du gamla fotografier så var alla från den tiden seniga och muskulösa.
Behöver ju inte vara smartast i världen för att räkna ut att det som dom gjorde var att använda kroppen till annat än att slöa med.

Sen tycker jag naturligtvis inte att sveriges barn ska få vilket skit som helst nertryckt i halsen, men så länge deras föräldrar tar lite ansvar och aktiverar dom samt sköter tandborstningen så är dom utom all fara.
Ska däremot ungarna börja med GI och räkna kalorier och allt vad det är, DÅ är dom körd för livet. Barn ska vara barn

som jag sa, håll barnen aktiva. har själv alltid spelat tv-spel och dator-spel, men även spelat fotboll, hockey m.m. det finns ju hur många olika saker som helst man kan göra, gäller bara att hjälpa barnen hitta det rätta.

självklart är det även fult med när det smusslas ner socker och annat för att locka barn. och andra saker som det där chokladsmöret eller vad det var som de gjorde reklam för förra året? men lite jordgubbskräm och glass har då aldrig skadat tycker jag ialla fall.

ptr
Medlem

och när vi ändå är inne på det här med småbarn. Alla nya regler om bakterier och grejer, barnen får ju knappt baka längre, är tydligen JÄTTEnoggrant med allt sådant. T.ex. min sambo som jobbar på dagis, hon la sin tröja nära diskhon och vad händer? jo chefen blir skitförbannad och gnäller på bakteriespriding m.m. och det är såklart inte chefens fel utan de riktvisningar hon fått. om cirka 30år kommer 90% av sveriges befolkning vara allergisk mot allt möjligt! får man inte i sig lite skit då och då kommer kroppen aldrig lära sig hur den ska hanskas med det. Som den där undersökningen Lituaen vs Sverige, var ju overkligt många fler barn som var allergiska mot ett och annat i Sverige jämfört med Lituan, varför? för att vi är alldeles för rena och töntiga av oss. När jag får barn ska jag fan säga åt ungen att slicka på toalettgolvet varje dag så han/hon blir lite motståndskraftig (om någon hört reklamen i GTA IV om killen som slickar på badrumsgolv )!

Medlem

orkar inte bryr mig inget problem imo

skulle jag ha ett barn så kan ju det faktiskt få nypnsoppa, blåbärspaj etc etc hemma.

jag föredrar att barnen får bra kost o så är det upp till föräldrarna att ge barnet godis om dom så vill.

bara inse att mat och häso trender förändras hela tiden , om par år så kanske man tycker att man ska äta minst 5 hotdogs per dag för att man har upptäckt att det är bra för kroppen, (obs extrem exempel)


signatur

quod similis saporem blandeque coruscant

Inaktiv

Socker är riktigt illa.
När de skriver sockerfritt och istället har haft i sötningsmedel som är 500 ggr sötare mår jag illa.
Transfetter är bland det värsta en kropp kan äta.


signatur

Bra kylning IsTheShit

Medlem

Definitivt Nej. Tycker att man borde återinföra lördagsgodis för att minska på sockerintaget (och även så att ungas kroppar inte skall exponeras för alla de främmande ämnen som stoppas i godiset) Det borde också ge bättre tandhälsa så slipper vi läsa i tidningarna om alla frätskador unga har på tänderna orsakade av läsk.

Unix, ja det är en fin "scam" fast att det är 500ggr sötare gör det inte 500ggr värre för oss, bara att det blir billigare för företagen i.o.m. att mindre "råvara" behövs men ger i princip samma effekt.
Sukralos finns i ketchup t.ex. och det är kanske helt ofarligt (stort frågetecken) men att reningsverken inte klarar av att bryta ner det och att det är ett hot mot miljön rapporteras det om. Vi får se vad som händer...

http://www.svd.se/nyheter/inrikes/artikel_821951.svd

Inaktiv

Ta bort allt godis och liknande från småskolorna, helt klart.
Sötningsmedel är sötare än socker, men det betyder inte att det är lika farligt som socker faktiskt är för tänder, muskler samt blodet.
Det är dock verkligen inte nyttigt.

Medlem
Skrivet av ptr:

och när vi ändå är inne på det här med småbarn. Alla nya regler om bakterier och grejer, barnen får ju knappt baka längre, är tydligen JÄTTEnoggrant med allt sådant. T.ex. min sambo som jobbar på dagis, hon la sin tröja nära diskhon och vad händer? jo chefen blir skitförbannad och gnäller på bakteriespriding m.m. och det är såklart inte chefens fel utan de riktvisningar hon fått. om cirka 30år kommer 90% av sveriges befolkning vara allergisk mot allt möjligt! får man inte i sig lite skit då och då kommer kroppen aldrig lära sig hur den ska hanskas med det.

I princip håller jag med dig, man måste få i sig lite skit, måste bli sjuk då och då för att få lite motståndskraft men idag är det läskiga saker kidsen har med sig hem från dagis.
Jag är inte förälder men vore jag det skulle jag oroa mig för vad alla andra barn har med sig för skit... lungsot, kolera, hiv... Att fjanta om en tröja låter överdrivet dock. Men att ett dagis bör skötas efter samma hygienprinciper som vilken vårdinrättning som helst tycker jag är rätt tänkt.


signatur

My goal in life is to be the person my dog thinks I am.

Medlem
Skrivet av ptr:

och när vi ändå är inne på det här med småbarn. Alla nya regler om bakterier och grejer, barnen får ju knappt baka längre, är tydligen JÄTTEnoggrant med allt sådant. T.ex. min sambo som jobbar på dagis, hon la sin tröja nära diskhon och vad händer? jo chefen blir skitförbannad och gnäller på bakteriespriding m.m. och det är såklart inte chefens fel utan de riktvisningar hon fått. om cirka 30år kommer 90% av sveriges befolkning vara allergisk mot allt möjligt! får man inte i sig lite skit då och då kommer kroppen aldrig lära sig hur den ska hanskas med det. Som den där undersökningen Lituaen vs Sverige, var ju overkligt många fler barn som var allergiska mot ett och annat i Sverige jämfört med Lituan, varför? för att vi är alldeles för rena och töntiga av oss. När jag får barn ska jag fan säga åt ungen att slicka på toalettgolvet varje dag så han/hon blir lite motståndskraftig (om någon hört reklamen i GTA IV om killen som slickar på badrumsgolv )!

Så sant så sant. Vi folk kan bita på våra nagla 24/7 och all möjlig skit. Hur mycket bakterier samlas inte under naglarna på bara en dag? Men sen när det kommer till andra saker, som är betydligt mindre "skitiga", då jäklar brakar de loss.
Visst att det finns vissa lagar för hur man ska hantera vissa saker, ex kött, är ju bra men till en viss gräns.

Över till sockerhetsen. Var inte folk mer väl mående för i tiden ändå att de åt all den här skitiga och feta maten? Fanns det övervikt? Fanns det light-produkter? Fanns GI-Metoden? Vad är det för fel på gammal hederlig husmanskost?


signatur

[http://donqen.blogg.se/]
- Glöm inte alzheimersdagen.

ptr
Medlem

husmanskost ftw

Medlem
Skrivet av cammo:

Det är ju först på senare år som vi har förstått att det är socker som är den största hälsofaran, och inte fett.

Lite tragiskt, för av några polacker har jag fått veta att socker, salt och mjöl kallas "de tre vita dödarna" sedan minst 70 år tillbaka.

Och det där med att vi är för renliga i Sverige tror jag inte ett dugg på.
Själv tror jag att det är maten som påverkar oss mest. Min vän som halsade mjölk varje dag hade allergier, astma och slemmig hals. Själv gillar jag inte mjölk dricker den inte längre och har ännu inte fått någon allergi/intolerans-diagnos.
(Acne sägs också vara kopplat till mjölk då mjölken innehåller hormoner som skall få kalvarna att växa snabbt.. som en liten parentes)

Hade själv magproblem som ung och sedan man uteslutit mjölk ur kosten har magen blivit mycket bättre (obs. att jag inte är laktosintolerant).

Ännu "roligare" blir det med att vi i skandinavien har högst benskörhet i världen när vi dricker mest mjölk. Och en del säger då att jaja, det är lättmjölkens A-vitamin som är orsaken (rätt nya rön vill jag minnas så tänk på alla som hällt i sig A-vitaminberikad mjölk under lång tid tack vara propagandan). Men jag läste för inte så länge sedan att mjölk även kan ha en obalans mellan fosfor och kalcium som skall stå i 1:1 förhållande men fosforn är högre i mjölken. När man dricker det blir kroppen sur och då bryts benvävnaden ner för att neutralisera surheten.

Någon gång i början eller mitten av 1900-talet började man introducera tillsatser i mat och jag skulle vilja se hur vår hälsas linje rört sig relativt till antalet ökade tillsatser.
Själv hade jag huvudvärk väldigt ofta som ung och tänkte inte riktigt på vad jag åt. Sedan man slutat äta micromat, dricka läsk och nästan helt uteslutit godis, pizzor, hamburgare (absolut inget BK och McD) så har den kommit väldigt sällan... Vad som styrker min uppfattning är att jag för några månader sedan köpte micromat igen och det resulterade direkt i huvudvärk resten av dagen. Ångrade det djupt. Aldrig mer.

Tolka fritt

Medlem
Skrivet av ostmjuk hamster:
Skrivet av cammo:

Det är ju först på senare år som vi har förstått att det är socker som är den största hälsofaran, och inte fett.

Lite tragiskt, för av några polacker har jag fått veta att socker, salt och mjöl kallas "de tre vita dödarna" sedan minst 70 år tillbaka.

Och det där med att vi är för renliga i Sverige tror jag inte ett dugg på.
Själv tror jag att det är maten som påverkar oss mest. Min vän som halsade mjölk varje dag hade allergier, astma och slemmig hals. Själv gillar jag inte mjölk dricker den inte längre och har ännu inte fått någon allergi/intolerans-diagnos.
(Acne sägs också vara kopplat till mjölk då mjölken innehåller hormoner som skall få kalvarna att växa snabbt.. som en liten parentes)

Hade själv magproblem som ung och sedan man uteslutit mjölk ur kosten har magen blivit mycket bättre (obs. att jag inte är laktosintolerant).

Ännu "roligare" blir det med att vi i skandinavien har högst benskörhet i världen när vi dricker mest mjölk. Och en del säger då att jaja, det är lättmjölkens A-vitamin som är orsaken (rätt nya rön vill jag minnas så tänk på alla som hällt i sig A-vitaminberikad mjölk under lång tid tack vara propagandan). Men jag läste för inte så länge sedan att mjölk även kan ha en obalans mellan fosfor och kalcium som skall stå i 1:1 förhållande men fosforn är högre i mjölken. När man dricker det blir kroppen sur och då bryts benvävnaden ner för att neutralisera surheten.

Någon gång i början eller mitten av 1900-talet började man introducera tillsatser i mat och jag skulle vilja se hur vår hälsas linje rört sig relativt till antalet ökade tillsatser.
Själv hade jag huvudvärk väldigt ofta som ung och tänkte inte riktigt på vad jag åt. Sedan man slutat äta micromat, dricka läsk och nästan helt uteslutit godis, pizzor, hamburgare (absolut inget BK och McD) så har den kommit väldigt sällan... Vad som styrker min uppfattning är att jag för några månader sedan köpte micromat igen och det resulterade direkt i huvudvärk resten av dagen. Ångrade det djupt. Aldrig mer.

Tolka fritt

Problemet är nog inte mjölken utan vad vi gör med mjölken från de att den tas från kossan och vidare till affärerna. Sen all den här hysterin om att man inte ska ge barn röd eller grön mjölk pga av fetthalten. Istället blir det blå/gul mjölk eller saft. Barn behöver fett för att växa. Men sen så kan man inte heller sitta framför en tv/dator hela dagarna utan barnen måste motionera också. Det är min uppfattning.


signatur

[http://donqen.blogg.se/]
- Glöm inte alzheimersdagen.

Medlem

Det har gått för långt ja, fast det har blivit lugnare än det har varit. Som ett exempel, TV. Reklamerna var nerspammade (kanske än idag [vad vet jag]) av massor light och no-suger produkter. Det kallar jag dagens ungdom.

edit: stavfel


signatur

hejsanhejsanhejsan

Medlem
Skrivet av mosoloa1:

Reklamerna var nerspammade (kanske än idag [vad vet jag]) av massor light och no-suger produkter.

Fnizz ^_^


signatur

Videomupp

Medlem
Skrivet av Donqen:
Skrivet av ostmjuk hamster:
Skrivet av cammo:

Det är ju först på senare år som vi har förstått att det är socker som är den största hälsofaran, och inte fett.

Lite tragiskt, för av några polacker har jag fått veta att socker, salt och mjöl kallas "de tre vita dödarna" sedan minst 70 år tillbaka.

Och det där med att vi är för renliga i Sverige tror jag inte ett dugg på.
Själv tror jag att det är maten som påverkar oss mest. Min vän som halsade mjölk varje dag hade allergier, astma och slemmig hals. Själv gillar jag inte mjölk dricker den inte längre och har ännu inte fått någon allergi/intolerans-diagnos.
(Acne sägs också vara kopplat till mjölk då mjölken innehåller hormoner som skall få kalvarna att växa snabbt.. som en liten parentes)

Hade själv magproblem som ung och sedan man uteslutit mjölk ur kosten har magen blivit mycket bättre (obs. att jag inte är laktosintolerant).

Ännu "roligare" blir det med att vi i skandinavien har högst benskörhet i världen när vi dricker mest mjölk. Och en del säger då att jaja, det är lättmjölkens A-vitamin som är orsaken (rätt nya rön vill jag minnas så tänk på alla som hällt i sig A-vitaminberikad mjölk under lång tid tack vara propagandan). Men jag läste för inte så länge sedan att mjölk även kan ha en obalans mellan fosfor och kalcium som skall stå i 1:1 förhållande men fosforn är högre i mjölken. När man dricker det blir kroppen sur och då bryts benvävnaden ner för att neutralisera surheten.

Någon gång i början eller mitten av 1900-talet började man introducera tillsatser i mat och jag skulle vilja se hur vår hälsas linje rört sig relativt till antalet ökade tillsatser.
Själv hade jag huvudvärk väldigt ofta som ung och tänkte inte riktigt på vad jag åt. Sedan man slutat äta micromat, dricka läsk och nästan helt uteslutit godis, pizzor, hamburgare (absolut inget BK och McD) så har den kommit väldigt sällan... Vad som styrker min uppfattning är att jag för några månader sedan köpte micromat igen och det resulterade direkt i huvudvärk resten av dagen. Ångrade det djupt. Aldrig mer.

Tolka fritt

Problemet är nog inte mjölken utan vad vi gör med mjölken från de att den tas från kossan och vidare till affärerna. Sen all den här hysterin om att man inte ska ge barn röd eller grön mjölk pga av fetthalten. Istället blir det blå/gul mjölk eller saft. Barn behöver fett för att växa. Men sen så kan man inte heller sitta framför en tv/dator hela dagarna utan barnen måste motionera också. Det är min uppfattning.

Ja, det har du helträtt i. På en sida hittade jag information om att när mjölken tas från kossan finns det 5000 bakterier i den, efter att företagen gjort den drickbar åt oss ligger bakterieantalet på 20.000.

Själv har jag en sådan metabolism som gör att jag aldrig blivit fet av stillasittande (och det när jag drack mycket läsk och käkade godis/chips pizzor etc.) men att röra på sig och vara ute i ljuset gör nog väldigt mycket för ens välbefinnande. Man ruttnar troligtvis bort och dör om man sitter inne hela tiden.

Medlem

Socket är naturligt, människor har alltid ätigt saker med mycket socker i. Bara det inte går till överdrift så behöver man inte vara orolig. Att man blir överviktig beror mest på att man äter mycket av allt eller tränar/rör sig för lite.

Att få i sig lite bakterier är bara nyttigt. Det motverkar allergier och håller vårat immunförsvar i trim.

Inte är Olle 6 år som gillar att leka i träsket och äta maskar mer sjuk än Svante som sitter inomhus i en kliniskt ren miljö ätandes naturmedicin varje dag. Det är nya bakterier som gör en sjuk, inte bakterier man fått i sig hundratals gånger innan.


signatur

"People don't plan to fail, they just fail to plan"

Medlem

ang möljken, så komsikt när folk "omfg ge inte barn röd mjölk den är västa orbar"

riktig mjölk, dvs dirkekt ifrån kon ärjag uppväxkt med och hela min släkt från nu och bakåt, å det går bra.


signatur

R.I.P The_maxx

Medlem
Skrivet av Naraccas:

Socket är naturligt, människor har alltid ätigt saker med mycket socker i. Bara det inte går till överdrift så behöver man inte vara orolig. Att man blir överviktig beror mest på att man äter mycket av allt eller tränar/rör sig för lite.

Att få i sig lite bakterier är bara nyttigt. Det motverkar allergier och håller vårat immunförsvar i trim.

Inte är Olle 6 år som gillar att leka i träsket och äta maskar mer sjuk än Svante som sitter inomhus i en kliniskt ren miljö ätandes naturmedicin varje dag. Det är nya bakterier som gör en sjuk, inte bakterier man fått i sig hundratals gånger innan.

Men förr i tiden var tillgängligheten långt mer begränsad. Hur mycket socker får dagens människa i sig jämfört med stenåldersmänniskan? Måste vara långt mer även om man inte får i sig det ofta. Vi slipper plocka våra bikupor själv

Ice: Ja, en hel del människor har inte problem, men fortfarande är det bara 30% av världens befolkning som tål den i vuxen ålder och det beror på någon slags genetisk mutation.
Och fortfarande är Skandinavien på topp när det gäller benskörhet trots att vi dricker mest mjölk. Om det bara beror på den A-vitaminet som tillsätts eller även kan skyllas på standardmjölk vet jag inte.

lol. Hittade det här på Wikipedia. Är det sant?

http://sv.wikipedia.org/wiki/Den_svenska_mj%C3%B6lkpropaganda...

1
Skriv svar