Id försiktiga med att licensiera ut

Robot
Medlem
Id försiktiga med att licensiera ut

är det något id software kan så är det motorer även om dom kanske inte används i samma utsträckning som t.ex. unreal motorerna!

Medlem

Jag personligen är inget fan av id's motorer. Tycker de ser lite väl plastiga ut men med vacker grafik.


signatur

Смерть решает все проблемы. Нет человека, нет проблем

Medlem

Fattar inte varför megatexture inte används flitigare idag, nu när det har funnits ett tag. Varför gör inte andra utvecklare sina egna motsvarigheter?


signatur

Aj, dina ögon!

Inaktiv
Skrivet av noaxark:

Fattar inte varför megatexture inte används flitigare idag, nu när det har funnits ett tag. Varför gör inte andra utvecklare sina egna motsvarigheter?

Eftersom det var id software som utvecklade tekniken så har de väl rättigheter till det, så handlar säkert om licensiering.

Jag tror att tekniken är väldigt intressant, det ska bli kul att se hur Rage och Doom 4 ser ut. De kommer använda en mer avancerad version med mycket högre upplösning. Men med tanke på att det verkar kräva enormt med lagringsutrymme så finns det väl vissa begränsningar också. Rage på 360 kommer ju att ha hårdare komprimerad data då DVD inte räckte till.

För exempel om Quake Wars och Megatexture kan man kolla här:
http://www.beyond3d.com/content/articles/95/1

Medlem

Förhoppningsvis så visas det väl något om spelen på E3 om en dryg månad. Då vet vi om ID tech 5 klarar dagens krav på snygg grafik etc...


signatur

Ja jag vet att jag är bäst!

Medlem

iD är bäst.


signatur

Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.

Medlem
Skrivet av nudelsdesign:

klarar dagens krav på snygg grafik etc...

krav på snygg grafik? vilka då?
kan ju bara tala för mig själv, men jag tycker alla spel idag går över mina krav på grafiken. det finns andra saker i spel jag har kvar på som inte alltid uppfylls. men det är en annan historia

Medlem
Skrivet av Buio:

För exempel om Quake Wars och Megatexture kan man kolla här:
http://www.beyond3d.com/content/articles/95/1

Nu använde ju inte Quake Wars megatexturer i dess riktiga benämning, och verkligen inte på det sätt som det ska användas i ID Tech 5. QW var mer som ett mellanting.

Edit: Som ett resultat var QW i varje fall sjukligt bra optimerat, och jag kunde maxa det på en två år gammal dator.

Medlem

Det lilla man har sett ser ju riktigt bra ut iaf. Men det är svårt att säga än så länge. Men man har ju alltid haft en förkärlek för ID's skapelser

Inaktiv
Skrivet av Dreamtale:
Skrivet av Buio:

För exempel om Quake Wars och Megatexture kan man kolla här:
http://www.beyond3d.com/content/articles/95/1

Nu använde ju inte Quake Wars megatexturer i dess riktiga benämning, och verkligen inte på det sätt som det ska användas i ID Tech 5. QW var mer som ett mellanting.

Edit: Som ett resultat var QW i varje fall sjukligt bra optimerat, och jag kunde maxa det på en två år gammal dator.

Quake Wars är ändå det enda exempel man kan ge hittills och dessutom är artikeln en genomgående analys av tekniken i helhet.

Dessutom för mig är QW alltid = QuakeWorld, som old school gamer man är.

Det är ju sant, från början var det glada kommentarer för varje spel som licensierade UE3, läser man sådana offentliggöranden idag följs det av en ström kommentarer från folk som tycker de spelen aldrig skiljer sig åt grafiskt - besvikna kommentarer då alltså. Det har klart blivit ett mättat intresse.

Är Id mer kräsna med att välja licensanter (förutsatt att de levererar motorn bra då först, men det betvivlar inte jag) kommer det att spegla varumärket gott.

1
Skriv svar