Medlem
FRA lagen

"Allt du gör på nätet kommer att övervakas
Alla dina telefonsamtal kommer att avlyssnas

Den 17 juni röstar Sveriges riksdag om att införa allmän avlyssning av alla svenska medborgare. Försvarets Radioanstalt (FRA) ges i uppdrag att avlyssna all kabelburen kommunikation som passerar Sveriges gränser.

Nästan all kommunikation, även inom Sverige, passerar idag gränsen och kommer därmed att avlyssnas. E-post, sms, webbtrafik, chattar och mobil- och telefonsamtal, allt analyseras.

Ingen domstol är inblandad. Ingen brottsmisstanke krävs. Alla behandlas som misstänkta.

Även regering och myndigheter ges befogenhet att söka i den privata kommunikationen. Lagen öppnar för nya, godtyckliga användningsområden. Materialet kan dessutom lätt missbrukas eller hamna i fel händer.

Källskydd och meddelarfrihet blir tomma ord när varje kontakt med media kan vara avlyssnad.

Avlyssningen ska skydda mot odefinierade ?yttre hot?. I själva verket utgör den nya lagen i sig ett allvarligt hot mot det öppna och fria samhället."

http://www.stoppafralagen.nu/

1984 all over ...

Medlem

signatur

Morning Glory, the revival!
An "It's so easy" to be social, "It's so easy" to be cool

Medlem

Förtjänar all uppmärksamhet den kan få. http://www.stoppafralagen.nu/ - bra initiativ. Sprid!

http://www.stoppafralagen.nu/stoppafralagenA4.pdf - bra PDF i A4-format som alla borde skriva ut och sätta upp och dela ut.

Medlem

Denna lag är förjävlig

Medlem

Om den lagen går igenom så kommer jag att ha med ordet "bomb" i alla mejl jag skickar, om vi inte kan stoppa dem så kan vi iallafall överbelasta dom jävlarna.

Medlem
Skrivet av Pliskin:

Om den lagen går igenom så kommer jag att ha med ordet "bomb" i alla mejl jag skickar, om vi inte kan stoppa dem så kan vi iallafall överbelasta dom jävlarna.

Nu har jag helt tappat bort länken, men möjligheten att kunna skicka lite slumvist vald text till flera olika källor med hjälp av ett program är ju helt möjligt, om tillräckligt många kör det programmet så blir det faktiskt en jävla massa information, och förhoppningsvis så kan man överbelasta då.


signatur

Morning Glory, the revival!
An "It's so easy" to be social, "It's so easy" to be cool

Medlem

Jag älskar att dom[tm] övervakar oss och alla andra, så skönt att slippa tänka själv...

(ironi)


signatur

Go for it - ALL or Nothing!

Medlem

Jag vill inte ha något jävla storebrorssamhälle!:evil:

Medlem
Skrivet av Bobbenja:

Jag vill inte ha något jävla storebrorssamhälle!:evil:

Akta dej så de inte sätter dig i rum 101


signatur

Programmer: an organism that turns coffein into software. Trollar och Trixar Bloggen

Medlem

1 Vecka kvar då
*fattar ingenting*


signatur

hejsanhejsanhejsan

Inaktiv

Dom kan väl omöjligt sitta och läsa/lyssna igenom allt som alla säger/skriver?

Bör det inte vara så att dom använder sig av världens största superdator (!) som går efter vissa ord eller meningar osv. för att veta vad och vilka som är intressant/a att övervaka/läsa igenom?

Medlem
Skrivet av Kibb:

Dom kan väl omöjligt sitta och läsa/lyssna igenom allt som alla säger/skriver?

Bör det inte vara så att dom använder sig av världens största superdator (!) som går efter vissa ord eller meningar osv. för att veta vad och vilka som är intressant/a att övervaka/läsa igenom?

Dom sitter väll och lyssnar av samtal lite random

Inaktiv
Skrivet av Pliskin:

Om den lagen går igenom så kommer jag att ha med ordet "bomb" i alla mejl jag skickar, om vi inte kan stoppa dem så kan vi iallafall överbelasta dom jävlarna.

Jag är med dig på det, kan även tänka mig att klämma in fraser som "terrordåd", "spränga skiten i luften" samt "Anthrax i tusentals kuvert".
Nej, detta är vansinne enligt mig. Varför kommer ens denna fråga upp så högt kan man fråga sig.
Några saker jag funderar över är;
Vem/vilka kommer sitta och utvärdera informations flödet?
Hur definierar dom "odefinierade yttre hot?, och vem/vilka ska bestämma dessa defenitioner?
Hur ställer dom sig till företag som skickar sekretess belagd information till andra länder?

Enligt mig blir den "personliga sfären" våldtagen om denna "lag" träder i kraft.

Skrivet av Kibb:

Dom kan väl omöjligt sitta och läsa/lyssna igenom allt som alla säger/skriver?

Bör det inte vara så att dom använder sig av världens största superdator (!) som går efter vissa ord eller meningar osv. för att veta vad och vilka som är intressant/a att övervaka/läsa igenom?

Nej, det är klart...men det är själva grejjen med övervakning av informationen och vilken makt det medför. Vad händer om viss information kommer i fel händer, vilket den sannolikt kommer att göra?
Vilka ord/meningar kommer att väcka misstanke och ev. utredning?
Vem bestämmer vilka ord/meningar som ska väcka misstanke?

Inaktiv

178 riksdagsledamöter från alliansen pressas att rösta ja.

Endast 4 av dessa behöver gå emot partilinjen för att förslaget ska falla.

... 4 personer bestämmer om FRA-lagen skall gå igenom eller ej.


signatur

Ajebaje: I vanlig ordning handlar "debatten" mer om att hävda sig själv än att diskutera frågan.

Medlem

3 personer ska rösta emot enligt borås tidning. Behövs bara en till
Så bara upp till den personen nu..... Nån som har lust o mordhota nån riksdags-politiker? Jag kan bidra med en skåpbuss och svarta huvor...

Medlem
Skrivet av Fargo:

3 personer ska rösta emot enligt borås tidning. Behövs bara en till
Så bara upp till den personen nu..... Nån som har lust o mordhota nån riksdags-politiker? Jag kan bidra med en skåpbuss och svarta huvor...

De använder anna lind och olof palme som argument för signalspaning... att mordhota någon skulle ge dem mer av vad de vill ha.

Åh, hade vi bara läst mihajlo-mihaljovitch email hade allt löst sig... fånigt.

När kristdemokraterna försvarade förslaget i raksdagen kunde jag inte låta bli att tänka på att all den terror de är så rädda för beror på allt de står för själva. En vriden tro på ett fantasiväsen. Fånigt.


signatur

My goal in life is to be the person my dog thinks I am.

Medlem
Skrivet av CastorFiber:
Skrivet av Fargo:

3 personer ska rösta emot enligt borås tidning. Behövs bara en till
Så bara upp till den personen nu..... Nån som har lust o mordhota nån riksdags-politiker? Jag kan bidra med en skåpbuss och svarta huvor...

De använder anna lind och olof palme som argument för signalspaning... att mordhota någon skulle ge dem mer av vad de vill ha.

Åh, hade vi bara läst mihajlo-mihaljovitch email hade allt löst sig... fånigt.

När kristdemokraterna försvarade förslaget i raksdagen kunde jag inte låta bli att tänka på att all den terror de är så rädda för beror på allt de står för själva. En vriden tro på ett fantasiväsen. Fånigt.

Mihajlo hade ju en blogg där han skrev om sina planer, han hade ju också ett event på facebook... tänk om vi hade haft den här signal-spaningen innan!

Det är enbart löjligt och för att få mer insikt i vad medborgarna gör som denna lag förs fram, det är knappast så att terrorister skickar sin information okrypterat (och krypteringen kräver 15 superdatorer och en jävla massa tid på sig, nu snackar vi generationer) för att kunna knäckas, så det är helt enkelt vanliga svensson som drabbas...


signatur

Morning Glory, the revival!
An "It's so easy" to be social, "It's so easy" to be cool

Medlem

nu har väl lagförslaget gått tillbaka till försvarsutskottet tror jag det som man hade gick inte igenom.

Enl nyheterna på tv iaf.

sen undrar jag varför man skriker på detta nu som man sagt i tv och tidingar att rfa har ju gjort detta sen början på 90talet
dvs telefon,radiovågor, internet via satelit etc visserligen inte nått som alla visste men det var inte hemligstämplat. vetat om detta sen lumpen typ.
skillnaden är att om lagen inte gick vidare skulle rfa inte få fortsätta! spana via kabel ,för det gör dom idag det kan jag garantera.

Men iaf hade velat se folmomröstning på denna lag eftersom det handlar just om integreteten.


signatur

quod similis saporem blandeque coruscant

Medlem

Folkomröstning? vilken hiskelig tanke! USCH! att låta folket bestämma!? NO WAY

Inaktiv

Ser man ju hur det fungerat hittills.
Även när det är beslutande folkomröstning struntar politikerna i att följa ett nej.
Man använder samhällets kriminalitet som ett argument för att införa kontrollsamhället.


signatur

Bra kylning IsTheShit

Medlem

Det blir heller inte bara vårt problem om man dessutom ser det utifrån det här perspektivet.

"Sweden is a part of the European Union: a community of states which places a strong emphasis on the values of privacy, proportionality, and the mutual defence of those values by its members. But even as the EU aspires to being a closer, borderless community, it seems Sweden is determined to set its spies on every entry and exit to Sweden. When the citizens of the EU talk to their Swedish colleagues, what happens to their private communications then?"

"If the Lex Orwell passes, Sweden may not need something so sophisticated as a supercomputer to hear what the rest of the world thinks about their new values"

http://www.eff.org/deeplinks/2008/06/sweden-and-borders-surve...

Att på nätet "ropa" bomb, terror och sådant kanske blir straffbart i.o.m. att man försvårar deras spaning. Trettio år i cell kommer säkert ses som ett rimligt straff enligt svensk straffstandard? Alltså något kortare en stöld av bröd på ICA.

Medlem

Har inte varit hemma på ett tag. Vilka argument kör Ja-sidan? spelar de terroristkortet eller?

Medlem
Skrivet av boneless:

Har inte varit hemma på ett tag. Vilka argument kör Ja-sidan? spelar de terroristkortet eller?

Det och att alla som vill stoppa förslaget är pedofiler, fildelare eller maffian.


signatur

My goal in life is to be the person my dog thinks I am.

Medlem

^
Japp, så fort man motsätter sig så säger dom att det är för att skydda oss mot terrorister, jag undrar bara när vi hade ens ett vagt terrorhot mot oss ens...

Och hur mycket kan det hjälpa, egentligen? Knappast så att terroristerna skickar mail, brev eller sms över gränsen med all information, det är bra mycket mer sofistikerat än det...
Men folk tror väl att vi ens ska lyckas fånga Usama med hjälp av den här lagen, vilket enbart kommer slå till mot medelsvensson.


signatur

Morning Glory, the revival!
An "It's so easy" to be social, "It's so easy" to be cool

Medlem
Skrivet av Greger:

Och hur mycket kan det hjälpa, egentligen? Knappast så att terroristerna skickar mail, brev eller sms över gränsen med all information, det är bra mycket mer sofistikerat än det...
Men folk tror väl att vi ens ska lyckas fånga Usama med hjälp av den här lagen, vilket enbart kommer slå till mot medelsvensson.

Hej alla medterrorister!

Jihad på er allesammans. Nu till dagens punkt, kan vi ses utanför moskén innan vi bombar senare i veckan? Tyvärr kan inte mahumoud delta i självmordsbombningen då han är sjukskriven men han hälsar glad jihad till alla.

..eum...


signatur

My goal in life is to be the person my dog thinks I am.

Medlem

Skulle det vara effektivt att skapa ett p2p-program som skickar slumpad data mellan frivilliga klienter med syftet att spamma systemet? Om man gör det möjligt att även skicka verkliga okrypterade meddelanden genom det, kan inte FRA filtrera bort extratrafiken om de inte vill gå miste om tillfället att avlyssna helt öppen zomg-terroristkommunikation.

Om den slumpade datan även bestod av terroristartiklar och nyckelord som det är troligt att FRA:s söksystem kommer att använda sig av, blir den manuella uppgiften att gå igenom systemets "skörd" ett svårt och långsamt arbete.

Programmet skulle alltså funka på flera nivåer: dels skulle lagringen av kommunikationen bli kostsammare än den redan är, dels skulle genomgången av densamma försvåras, dels skulle FRA tappa anisktet om de lät ett okrypterat kommunikationsnät bli bortfiltrerat och dels skulle extrabelastningen på internet kanske få gensvar hos internetleverantörerna.

Jag tänker mig det som ett slags folding@home för cancern som nu äter av demokratin. Med piratebay som distributör och promoter skulle användarbasen potentiellt bestå av tiotusentals människor, från landet såväl som utlandet.

Vad tror ni? Låter det alls rimligt?


signatur

Aj, dina ögon!

Medlem
Skrivet av boneless:

Har inte varit hemma på ett tag. Vilka argument kör Ja-sidan? spelar de terroristkortet eller?

Att alla som inte tror att staten alltid är god och snäll är paranoida.

Skrivet av SwedishChaos:

Folkomröstning? vilken hiskelig tanke! USCH! att låta folket bestämma!? NO WAY

Man kan inte folkomrösta om allt såfort man inte är nöjd med de folkvaldas beslut.


signatur

"Moral är bra, men dubbel moral är inte dubbelt så bra"
Det fria operativsystemet: http://www.reactos.org

Medlem
Skrivet av CastorFiber:
Skrivet av Greger:

Och hur mycket kan det hjälpa, egentligen? Knappast så att terroristerna skickar mail, brev eller sms över gränsen med all information, det är bra mycket mer sofistikerat än det...
Men folk tror väl att vi ens ska lyckas fånga Usama med hjälp av den här lagen, vilket enbart kommer slå till mot medelsvensson.

Hej alla medterrorister!

Jihad på er allesammans. Nu till dagens punkt, kan vi ses utanför moskén innan vi bombar senare i veckan? Tyvärr kan inte mahumoud delta i självmordsbombningen då han är sjukskriven men han hälsar glad jihad till alla.

..eum...

Är mahumoud sjuk IGEN? Han måste verkligen gå till en doktor, tror iofs inte det är så bra att han sover i den där kalla grottan


signatur

Morning Glory, the revival!
An "It's so easy" to be social, "It's so easy" to be cool

Medlem
Skrivet av Mr. G:

Man kan inte folkomrösta om allt såfort man inte är nöjd med de folkvaldas beslut.

Nu är detta en superviktig grejj, vi snackar inte en ny skatt eller moms osv. Klart man skall folkomrösta om man vill ha Stasiinspirerad vardag eller inte. Men det faller väl inte i sakens natur att fråga om det via en omröstning. Allt handlar om att bestämma och kontrollera, då skulle en folkomröstning inte vara rätt väg så att säga.


signatur

Ja, jag kanske är ute och cyklar men det är fanimej miljövänligt - purresnurre@2005

Medlem
Skrivet av PurreSnurre:
Skrivet av Mr. G:

Man kan inte folkomrösta om allt såfort man inte är nöjd med de folkvaldas beslut.

Nu är detta en superviktig grejj, vi snackar inte en ny skatt eller moms osv. Klart man skall folkomrösta om man vill ha Stasiinspirerad vardag eller inte. Men det faller väl inte i sakens natur att fråga om det via en omröstning. Allt handlar om att bestämma och kontrollera, då skulle en folkomröstning inte vara rätt väg så att säga.

För många är nog skatter viktigare än detta tyvärr. Alla har sina hjärtefrågor, jag tycker vi bör rusta upp försvaret och brinner för detta, men jag anser inte att vi skall folkomrösta om det för det.


signatur

"Moral är bra, men dubbel moral är inte dubbelt så bra"
Det fria operativsystemet: http://www.reactos.org

Skriv svar