Vad anser du om mohammed karikatyrerna?

Inaktiv
Vad anser du om mohammed karikatyrerna?

Har börjat tänka dom senaste dagarna om "bomb dådet" på den danska ambassaden i Pakistan. För när det händer sådana saker som nu hotas demokratin, om folk hotas för att dom har ritat en bild på deras profet, då är det någonting fel! Visst, jag tycker det är dumt att dom danska tidningar trycker upp dom igen, men ändå.
Vad anser ni, ska pressfriheten göra ett undantag för vissa "heliga, religösa" grejer eller tycker ni att religonen går för långt isåfall?

Medlem

Först måste man förstå att karikatyrbilderna på Mohammed absolut inte var i ett "ha ha vad kul vi har", utan snarare ett hån.
Sedan så har jag hört att tidningen som la ut bilderna själva är knappast särskilt öppensinnade när det kommer till främmande religioner och kulturer, men det är ju som sagt något jag har hört och har ingen riktig källa på.

Och för det andra så var dom inte ens bra ritade eller kul heller, enbart förlöjligande, och det ger inte så en bra bild heller av danskarna, speciellt med tanke på det öppna hatet dom har mot länderna i mellanöstern


signatur

Morning Glory, the revival!
An "It's so easy" to be social, "It's so easy" to be cool

Medlem

Religioner ska tåla kritik om de ska fungera i ett demokratiskt samhälle.

Fredrik Reinfeldt karikatyr.

Medlem

Kan ni sluta skapa trådar om religion och annat trams som ni säkert vet kommar att starta konflikt och slutar med att tråden låses.

Hitta på någonting roligare att diskutera om!


signatur

"No one will be left to prove that humans existed". - Dave Mustaine

Medlem
Skrivet av WaltX:

Kan ni sluta skapa trådar om religion och annat trams som ni säkert vet kommar att starta konflikt och slutar med att tråden låses.

Hitta på någonting roligare att diskutera om!

Dom trådarna brukar ändå hålla på ett bra tag innan dom låses. Så det finns ett intresse för dom. Om du inte är intresserad är det enkelt att bara undvika dessa trådar.


signatur

I can't even tell you at the moment, what at the moment means....even momentarily.

Medlem

Jag tycker dels att reaktionerna demonstrerar ypperligt vad som är vridet och farligt med dessa övervintrade religioner.

Jag tycker gott man kan visa folk och det de tror på respekt, dvs det kan tyckas onödigt att publicera bild efter bild. Jag tycker också att efter sprängattentat och liknande har de förlorat rätten att bli upprörda. Nu måste vi visa att terrorism inte fungerar genom att fortsätta som om de inte finns. Vi publicerar och läser vad vi vill, liksom. Terror har ingen talan.

Det är så jävla fånigt att bli upprörd över en skämtteckning att jag blir mest stum.

Religion... så jävla dåligt. Så sjukt jävla dåligt. Dumheten ger mig andnöd.


signatur

My goal in life is to be the person my dog thinks I am.

Medlem

Jag tycker att man ska sluta göra religiösa karikatyrer, inte för att det är emot religionerna utan för att det tyder på att man inte har respekt för andra människor.

Trots att jag inte är religiös så har jag respekt för dem som är det och väljer att låta bli att hålla på med löjligheter.

Säg nu inte till mig att det inte är "arabernas rätt att bli arga på grund av ett skämt", det här är inget skämt, det är ett hån mot alla muslimer världen över, det är idioti.

Inaktiv

Är Islam religion? Jag var ganska säker på att det är politik.


signatur

Bra kylning IsTheShit

Medlem

har ett smidigt sätt att lösa allt.

Lägg ner religonen.


signatur

R.I.P The_maxx

Medlem

för det första tror jag inte jag har sett någon av dessa bilder... lite tråkigt och synd :'(

sen har jag väl inte så mycket att säga i diskussionen egentligen, förutom att när 20.000 människor nere i något mellanöstern-land står och bränner en flagga och svensk/nordisk media får det att likna som om hela mellanöstern hatar oss och siktar in sina missiler, hat, självmordbombare och mjältbrand mot oss - så bör man komma ihåg att skulle man efterlikna "utloppet" i sverige så hade det kanske varit 20 personer som stått vid någon park och eldat upp ett drink-paraply...


signatur

Go for it - ALL or Nothing!

Medlem
Skrivet av Werzion:

för det första tror jag inte jag har sett någon av dessa bilder... lite tråkigt och synd :'(

sen har jag väl inte så mycket att säga i diskussionen egentligen, förutom att när 20.000 människor nere i något mellanöstern-land står och bränner en flagga och svensk/nordisk media får det att likna som om hela mellanöstern hatar oss och siktar in sina missiler, hat, självmordbombare och mjältbrand mot oss - så bör man komma ihåg att skulle man efterlikna "utloppet" i sverige så hade det kanske varit 20 personer som stått vid någon park och eldat upp ett drink-paraply...

Bilderna är inte så svåra att hitta. Ville inte länka till dem men en snabbsökning på flashback.info borde ge dig bilderna.

Medlem
Skrivet av Famest:

Jag tycker att man ska sluta göra religiösa karikatyrer, inte för att det är emot religionerna utan för att det tyder på att man inte har respekt för andra människor.

Trots att jag inte är religiös så har jag respekt för dem som är det och väljer att låta bli att hålla på med löjligheter.

Säg nu inte till mig att det inte är "arabernas rätt att bli arga på grund av ett skämt", det här är inget skämt, det är ett hån mot alla muslimer världen över, det är idioti.

ehh...så om jag blir kränkt via en teckning på mig,så ger det mig rätten att döda den som gjorde den? Problemet är att personer som dig tycker att deras beteende är helt OK:evil:Att anklaga personer som gör en teckning som anses stötande ger väl för i H*LV*TE inte människor automatisk rätt att döda:down:

Medlem
Skrivet av HollowMan:
Skrivet av Famest:

Jag tycker att man ska sluta göra religiösa karikatyrer, inte för att det är emot religionerna utan för att det tyder på att man inte har respekt för andra människor.

Trots att jag inte är religiös så har jag respekt för dem som är det och väljer att låta bli att hålla på med löjligheter.

Säg nu inte till mig att det inte är "arabernas rätt att bli arga på grund av ett skämt", det här är inget skämt, det är ett hån mot alla muslimer världen över, det är idioti.

ehh...så om jag blir kränkt via en teckning på mig,så ger det mig rätten att döda den som gjorde den? Problemet är att personer som dig tycker att deras beteende är helt OK:evil:Att anklaga personer som gör en teckning som anses stötande ger väl för i H*LV*TE inte människor automatisk rätt att döda:down:

Idioter kommer det alltid finnas, tror du verkligen på att hela arabvärlden gick bärsärkagång över mohammed-bilderna?
Har det snackats något om att det är rätt att döda tecknaren? Nej, som sagt ett fåtal idioter (med globala mått mätt) ville få kål på han, det gör väl knappast att dom kan anses vara den stora massan.

Sluta vara så trångsynt och inse att man får skämta om det mesta, mohammed-bilderna var som sagt inte något skämt, det var ett öppet hån.


signatur

Morning Glory, the revival!
An "It's so easy" to be social, "It's so easy" to be cool

Medlem

Det är en 14:årig grabb i storbritannien som har blivit stämd för att han kallade scientlogkyrkan för kult, nu får det vara nog med daltandet med religioner.

Medlem
Skrivet av Greger:
Skrivet av HollowMan:
Skrivet av Famest:

Jag tycker att man ska sluta göra religiösa karikatyrer, inte för att det är emot religionerna utan för att det tyder på att man inte har respekt för andra människor.

Trots att jag inte är religiös så har jag respekt för dem som är det och väljer att låta bli att hålla på med löjligheter.

Säg nu inte till mig att det inte är "arabernas rätt att bli arga på grund av ett skämt", det här är inget skämt, det är ett hån mot alla muslimer världen över, det är idioti.

ehh...så om jag blir kränkt via en teckning på mig,så ger det mig rätten att döda den som gjorde den? Problemet är att personer som dig tycker att deras beteende är helt OK:evil:Att anklaga personer som gör en teckning som anses stötande ger väl för i H*LV*TE inte människor automatisk rätt att döda:down:

Idioter kommer det alltid finnas, tror du verkligen på att hela arabvärlden gick bärsärkagång över mohammed-bilderna?
Har det snackats något om att det är rätt att döda tecknaren? Nej, som sagt ett fåtal idioter (med globala mått mätt) ville få kål på han, det gör väl knappast att dom kan anses vara den stora massan.

Sluta vara så trångsynt och inse att man får skämta om det mesta, mohammed-bilderna var som sagt inte något skämt, det var ett öppet hån.

Har jag sagt att "hela arabvärlden" är skyldig?..nej det har jag inte.Nu senast råkade en dansk ambassad ut för självmordbombare i Pakistan med flera döda som resultat,allt detta hände p.g.a. jäkligt dålig teckning:evil: Är det några som är trångsynta,så är det nog "vissa" muslimer.

Medlem
Skrivet av Pliskin:

Det är en 14:årig grabb i storbritannien som har blivit stämd för att han kallade scientlogkyrkan för kult, nu får det vara nog med daltandet med religioner.

Är det några religiösa jag gärna slipper är det scientologerna.

Troligtivis kommer jag bli stämd, bortförd eller mördad nu:

Scientology is a cult.

Medlem

För det första skall man självfallet ha rätt till att säga vad man tycker och även publicera vad man vill publicera.

_Men_:

Som redaktör (eller vem det nu är som bestämmer vad som skall publiceras) får man tänka till lite också. Bara för att man har rätt till att publicera ngt, tex bilderna på Mohammed, så _måste_ man inte göra det. Man kan faktiskt avstå, just pga att man vet att det är många som tar illa upp. Tycker det är så jäkla knepigt sätt att tänka när man försvarar publiceringen med "vi har rätt till att publicera".


signatur

Time flies like an arrow, fruit flies like bananas.

We judge ourselves by our intentions and others by their behaviour.

Medlem
Skrivet av conthox:

För det första skall man självfallet ha rätt till att säga vad man tycker och även publicera vad man vill publicera.

_Men_:

Som redaktör (eller vem det nu är som bestämmer vad som skall publiceras) får man tänka till lite också. Bara för att man har rätt till att publicera ngt, tex bilderna på Mohammed, så _måste_ man inte göra det. Man kan faktiskt avstå, just pga att man vet att det är många som tar illa upp. Tycker det är så jäkla knepigt sätt att tänka när man försvarar publiceringen med "vi har rätt till att publicera".

Visst..kan hålla med om att det var onödigt att publicera skiten...Men att det blir en sådan stor sak av det,är ju helt makalöst idiotiskt.Det finns mycket som publiceras som kanske inte alla gillar,men att ta till bomber och hot om våld kan ju ändå inte vara speciellt civilicerat.

Medlem
Skrivet av HollowMan:
Skrivet av conthox:

För det första skall man självfallet ha rätt till att säga vad man tycker och även publicera vad man vill publicera.

_Men_:

Som redaktör (eller vem det nu är som bestämmer vad som skall publiceras) får man tänka till lite också. Bara för att man har rätt till att publicera ngt, tex bilderna på Mohammed, så _måste_ man inte göra det. Man kan faktiskt avstå, just pga att man vet att det är många som tar illa upp. Tycker det är så jäkla knepigt sätt att tänka när man försvarar publiceringen med "vi har rätt till att publicera".

Visst..kan hålla med om att det var onödigt att publicera skiten...Men att det blir en sådan stor sak av det,är ju helt makalöst idiotiskt.Det finns mycket som publiceras som kanske inte alla gillar,men att ta till bomber och hot om våld kan ju ändå inte vara speciellt civilicerat.

Händelserna bekräftade mångas fördomar om islam och dess anhängare.

Medlem

Yttrandefriheten i första rum. Kanske dumt att teckna dem, men vill man det har man rätten till detta.


signatur

"Moral är bra, men dubbel moral är inte dubbelt så bra"
Det fria operativsystemet: http://www.reactos.org

Medlem
Skrivet av Pliskin:

Händelserna bekräftade mångas fördomar om islam och dess anhängare.

Ungefär som när påven citerade en kristen kejsare från 1300-talet som påstod att islam är aggresivt och rent utav krigiskt, då protesterade muslimerna mot det - just genom att vara aggresiva med flagg- och plakatbrännande, skrik, sten mot ambassader osv.

Man undrar hur de tänker...


signatur

Time flies like an arrow, fruit flies like bananas.

We judge ourselves by our intentions and others by their behaviour.

Medlem

Det inte är hela stater som protesterar på det viset vore trevligt om folk slutar dissa hela nationer när det är individer som är mindre smarta.


signatur

quod similis saporem blandeque coruscant

Medlem
Skrivet av Notumforce:

Det inte är hela stater som protesterar på det viset vore trevligt om folk slutar dissa hela nationer när det är individer som är mindre smarta.

Vilka stater menar du?

Medlem
Medlem

Tycker dem ska tåla kritik iallafall, för liksom bomba en byggnad bara för att någon rita en bild av någon man tror på är lite väl...


signatur

Kan Gordon Freeman tala?

Medlem
Skrivet av PiLp:

Tycker dem ska tåla kritik iallafall, för liksom bomba en byggnad bara för att någon rita en bild av någon man tror på är lite väl...

Med tanke på vad vissa idioter gör för en kändis är också något ni borde lacka på då
Eller vad sägs om fotbollshuliganer?

För en muslim så är mohammed ytterst verklig, och nästan lika viktig som en själv, då är det självklart att man blir jävligt lack då, eftersom det för dom mest religiösa är det som att man gör ett riktigt elakt hån mot en själv.

Som sagt, idioter finns det överallt, man ska inte generalisera bara för att en ytterst liten mängd muslimer gick loco.


signatur

Morning Glory, the revival!
An "It's so easy" to be social, "It's so easy" to be cool

Inaktiv

Ser ingen som hälst anledning att publicera karikatyrerna annat än att provocera. Tycker det var fruktansvärt onödigt. Jag kan iofs inte förstå hur man kan bli så arg för det som många inom arabvärlden blev men tycker ändå att det var onödigt.

Om man tex har en kille i klassen med psykiska problem som inte kan hantera sin illska, ska man då reta honom och göra honom arg bara för att det är "tillåtet"?

Tycker dock inte att muslimer i grunden är värre än kristna, judar etc. All religion är i mina ögon något negativt. Ju mer fanatisk men är inom sin religion ju värre är det. Anledningen till att vi uppfattar kristna som "bättre" är att kristna inte är lika fanatiska. Om vi går tillbaka 500 år i tiden så var kristna likadana som muslimerna är idag, för att nämna ett exempel. Tänk er tex om det var folk ifrån Livets Ord som styrde Sverige, hur skulle det se ut då? Går inte ens att fantisera om.


signatur
Medlem
Skrivet av conthox:
Skrivet av Pliskin:

Händelserna bekräftade mångas fördomar om islam och dess anhängare.

Ungefär som när påven citerade en kristen kejsare från 1300-talet som påstod att islam är aggresivt och rent utav krigiskt, då protesterade muslimerna mot det - just genom att vara aggresiva med flagg- och plakatbrännande, skrik, sten mot ambassader osv.

Man undrar hur de tänker...

Och sen var det ju korstågen också. Islam förtjänar inte ens att tas upp i en diskussion om destruktiva religioner när kristendomen har suttit som en böld på världshistorien de senaste milleniet.

Ingen har någonsin sagt att det är okej att bomba och mörda, men detta tål att repeteras; Det är en extrem minoritet med vriden världsbild, som efter år av förtryck och manipulation av "kunniga" inom islam uttrycker sig på ett sånt sätt.

Det är hemskt att se hur Danmark mer och mer tas över av antiislamistiska organisationer och partier, och allt de baserar deras hat på är media. Och hur jävla mycket kan man lita på media? Svt köper sina nyheter och bilder. Och visst fan köper dom de mest intressanta nyheterna, vilket leder till att frilansare och nyhetsföretag gör något intressantare nyheter. Och det är vår världsbild baserat på, är inte det sjukt om något.

För övrigt håller jag med Greger om det mesta.


signatur

Remember when you were young? You shone like the sun

Medlem

Jag tror att vad länderna som styrs med Islams lagar behöver är tid, tid för folket att inse att det kanske inte är nödvändigt att diskriminera kvinnor och hänga folk för att de förkastar religionen. Här i västvärlden har vi haft den perioden och vi ahr tagit oss ur den, vilket mellan östern säkerligen också kommer göra förr eller senare.

Så länge vi ser till att ingen fanatiker som vill ta över världen får tag i kärnvapen borde de lämnas ifred därborta. Att rita bilder som förnedrar deras profet är elakt och onödigt. Det visar på en brist på förståelse för de människor som gärna vill tro på en Gud någonstans där uppe.


signatur

To boldly go where everyone's been before.

Medlem

De muslimska reglerna bör ju endast gälla muslimer imo, mer än så borde inte behövas sägas.

Det är som att en kristen säger till en hindu att man inte får "hava några gudar jämte mig" och begå hemskheter p.g.a. det.

Människor som inte är en del av en religion borde inte behöva upprätthålla de lagar/regler som religionen innefattar. Att påstå att det är bristande respekt att avbilda muhammed kanske inte är helt fel, men man har fortfarande all rätt att göra det.

Skriv svar