2D Boy: Pc-spelarna tar död på DRM

Robot
Avstängd
2D Boy: Pc-spelarna tar död på DRM

Håller med. World of Goo och Prince of Persia är föredömen.

Medlem

Är ju klart att företag för eller senare börjar lyssna till kunderna men på samma gång förstår man ju att dom vill försöka skydda sina produkter då dom lagt ner stora summor på dom.

Medlem

Förstår inte det negativa med att sälja begagnade spel riktigt...

Jag har i alla fall inte köpt ett enda spel med DRM sedan riktigt långt tillbaka i tiden.


signatur

"A lie is truth, until you recognize it as a lie. To see the truth behind those lies is probably the right thing to do. However, it may not necessarily bring happiness. Lies are Happiness."

PC-spelare
Dator: TUF Gaming B550 Pro, Ryzen 5600G, 16GB RAM, Sapphire Radeon RX 5600 XT

Medlem

eftersom min dator snart ska börja lekis var det ett tag sen jag lirade på den.

@Saarela81: skulle du tycka att det var ok för ikea att leverera ett bord med runddragna skruvar så att man bara kan montera ihop skiten 3 gånger(kass jämförelse, men ni hajar)?

Spel är ju lite som bröd. säljer mest/bäst när det är nybakat. Jävligt gnidet med sån mentalitet. det är på tok för mkt buisness i spelbranschen nowadays. det lockar till sig gnagare.

tacka vet jag 80-talet. Det var bättre förr =D

Jag är allt annat än grafikkåt, så jag säger bara hejja alla småföretag/indieutvecklare. Grafiken duger gott idag. lägg krutet på annat än graffe damnit!

Medlem
Skrivet av smuts:

Förstår inte det negativa med att sälja begagnade spel riktigt...

För konsumenten finns det ingen direkt negativ effekt men för företaget är det en förlust (för att använda deras betydelse av ordet) eftersom de mister en köpare. I deras ögon är begagnathandeln säkert minst lika förödande som piratkopiering då effekten är den samma. En person köper spelet och sprider det sedan vidare till andra.

Inaktiv

Man kan ju inte göra mer än att hålla med dom men jag blir verkligen orolig av den senaste tidens utspel kring hur DRM kan används för att stoppa begagnatförsäljning och hur speltillverkare ondgör sig över att dom inte får några pengar när någon säljer en av deras produkter begagnad.
Vem får det? Tror dom verkligen att dom framstår som balanserade sunda individer och kan vinna sympati och respekt genom att uppträda så verklighetsavfjärmade och småsint?
Det är rent bedrövligt.

Medlem

Jag har aldrig köpt begagnat..lär aldrig göra det...men det här låter ju bra Bort med DRM.

Medlem

Jag har inget alls emot DRM, dock hjälper det ju inte mot pirater iaf, så jag tycker att de borde göra bättre DRM eller skita i det.

Medlem

Jag köper en del spel begagnat det är en bra deal för både han som säljer och han som köper men det är väll lite som att hyra ut i andra hand antar jag^^


signatur

I got a Goldenshower.

Inaktiv

Intressanta siffror. Med tanke på Demigod tidigare som hade liknande siffror från deras gameserver, så kan man nog dra en hyfsad slutsats i alla fall.

Nämligen att folk piratar betydligt mer än trott. Båda spelen har fått goda omdömen och hade inga DRM skydd. Ändå kopierades de mångfaldigt mer än ärligt köpta versioner.

Medlem
Skrivet av Buio:

Intressanta siffror. Med tanke på Demigod tidigare som hade liknande siffror från deras gameserver, så kan man nog dra en hyfsad slutsats i alla fall.

Nämligen att folk piratar betydligt mer än trott. Båda spelen har fått goda omdömen och hade inga DRM skydd. Ändå kopierades de mångfaldigt mer än ärligt köpta versioner.

Du missar helt poängen och den är att spelet hade inte sålt bättre eller sämre med DRM, det de gjort nu är att ha minskat kostnaderna för själva skyddet och således har de trots likartad försäljning tjänat mer på spelet utan DRM. Sedan så släpptes spelet innan utsatt lansering (Gamestop klantade sig men själv tror jag dom medvetet släppte det tidigare) vilket ledde till att spelet gick att ladda ner i större utsträckning än spel med DRM.

Men spelet är egentligen ett MP spel och de som laddat ner det kommer inte få samma upplevelse som de som köpt det då de inte kan ansluta sig till Stardocks serverar. Om du läste Stardocks officiella uttalande om Gamestops blunder så hade du också varit medveten om att de var glada över att spelet var helt utan DRM eftersom de som laddar ner det får se spelet utan fel som kan uppstå när folk crackar det. Detta ,anser Stardock, hade varit mycket värre för många hade säkerligen trott att även retail utgåvan har dessa buggar och inte köpt spelet. Stardock verkar förstå hur man säljer ett spel på bästa sätt och jag kan bara applådera att dom insett det många andra tydligen inte fattat, att det är vi som köper produkterna som ska primeras, inte de som laddar ner dom.

Medlem
Skrivet av Fairfax:
Skrivet av smuts:

Förstår inte det negativa med att sälja begagnade spel riktigt...

För konsumenten finns det ingen direkt negativ effekt men för företaget är det en förlust (för att använda deras betydelse av ordet) eftersom de mister en köpare. I deras ögon är begagnathandeln säkert minst lika förödande som piratkopiering då effekten är den samma. En person köper spelet och sprider det sedan vidare till andra.

Mycket riktigt, fast i deras ögon är denna marknad betydligt mycket värre än piratkopieringen då den inte generar en enda krona. När någon testat en produkt som denne laddat ner kanske han/hon bestämmer sig att köpa den men en person som köpt något begagnat lär knappast köpa produkten en gång till. Allt deras skitsnack om att DRM av den värre sorten (alltså begränsning i antalet installationer) skulle bero på piratkopiering kanske vissa köper men jag har inte trott det för ett ögonblick, jag har hela tiden hävdat att detta är för att stävja begagnat marknaden. Företagen är inte korkade de är nog väldigt medvetna om att detta inte stoppar piratkopieringen för fem öre men det är bättre att folk tror det än att det är medvetna om den verkliga anledningen. Hade de gått ut med den hade de förlorat många kunder då de inte längre kan skylla på att de förlorar pengar på grund av olagligheter, att sälja spel vidare är fullt lagligt. Fast det kanske bara är en tidsfråga tills detta är olagligt, jag menar se vad som hände med TPB och den minst sagt skrattretande "bevisningen"...

Inaktiv
Skrivet av PcGamer:

Du missar helt poängen och den är att spelet hade inte sålt bättre eller sämre med DRM, det de gjort nu är att ha minskat kostnaderna för själva skyddet och således har de trots likartad försäljning tjänat mer på spelet utan DRM. Sedan så släpptes spelet innan utsatt lansering (Gamestop klantade sig men själv tror jag dom medvetet släppte det tidigare) vilket ledde till att spelet gick att ladda ner i större utsträckning än spel med DRM.

Nej, jag missade inte poängen. Snarare så missade du min poäng.

Jag syftade bara på de siffror som de två spelen visar, och det är att piratkopiering inte ligger på marginella siffror utan i vissa fall ligger mångdubbelt över den riktiga försäljningen.

Att hela tiden komma med ursäkter om att piratkopiering är marginellt och inte påverkar inkomster för producenterna är det jag syftar på. Piratkopiering av många spel är oerhört stor.

Visst går det att bortförklara en del av deras siffror och en del kanske bara laddade ner och testade men avinstallerade sen utan att spela mer (personligen tror jag inte ett dugg på det). Men när det är en faktor av 1 till 9 så spelar det inte så stor roll om det går att få ner faktorn många gånger om. Säg att vi teoretiskt putsar till siffrorna så det blir en 1:1. Det innebär fortfarande att 50% av de som spelade spelet piratkopierade det vilket är en enormt stor inkomstförlust för producenten.

Medlem
Skrivet av Buio:
Skrivet av PcGamer:

Du missar helt poängen och den är att spelet hade inte sålt bättre eller sämre med DRM, det de gjort nu är att ha minskat kostnaderna för själva skyddet och således har de trots likartad försäljning tjänat mer på spelet utan DRM. Sedan så släpptes spelet innan utsatt lansering (Gamestop klantade sig men själv tror jag dom medvetet släppte det tidigare) vilket ledde till att spelet gick att ladda ner i större utsträckning än spel med DRM.

Nej, jag missade inte poängen. Snarare så missade du min poäng.

Jag syftade bara på de siffror som de två spelen visar, och det är att piratkopiering inte ligger på marginella siffror utan i vissa fall ligger mångdubbelt över den riktiga försäljningen.

Att hela tiden komma med ursäkter om att piratkopiering är marginellt och inte påverkar inkomster för producenterna är det jag syftar på. Piratkopiering av många spel är oerhört stor.

Visst går det att bortförklara en del av deras siffror och en del kanske bara laddade ner och testade men avinstallerade sen utan att spela mer (personligen tror jag inte ett dugg på det). Men när det är en faktor av 1 till 9 så spelar det inte så stor roll om det går att få ner faktorn många gånger om. Säg att vi teoretiskt putsar till siffrorna så det blir en 1:1. Det innebär fortfarande att 50% av de som spelade spelet piratkopierade det vilket är en enormt stor inkomstförlust för producenten.

Du missar inte den första faktorn att inte ens kanske en 1% av alla dom som laddar ner en produkt ens skulle köpa den i verkligheten? Det är ingen inkomstförust när personen i fråga aldrig skulle ha köpt spelet.

Sluta vara en sån korsförare när det länge har varit den sekundära begagnade marknanden som varit ett hot mot utvecklarna men dom inte vågar ta det konflikten rakt ut eftersom det är stora företag mot varandra och skyller på pirater.

Inaktiv
Skrivet av Drunken_monkey_boxer:

Du missar inte den första faktorn att inte ens kanske en 1% av alla dom som laddar ner en produkt ens skulle köpa den i verkligheten? Det är ingen inkomstförust när personen i fråga aldrig skulle ha köpt spelet.

Sluta vara en sån korsförare när det länge har varit den sekundära begagnade marknanden som varit ett hot mot utvecklarna men dom inte vågar ta det konflikten rakt ut eftersom det är stora företag mot varandra och skyller på pirater.

Du missade faktorn att detta var två produkter som fick bra betyg och omdömen därför borde vara av större intresse. Om det var ett skitspel så kanske din siffra som är tagen ur luftan skulle ha en liten chans att vara rimligare.

Hur kan du säga att begagnat marknaden är ett större hot när dessa två spel visade siffror på 1:9 piratkopiering. Begagnat marknaden för PC är enormt liten i jämförelse med begagnat marknaden för konsoller, det är den bolagen är oroliga för och för tillfället inte kan göra så mycket åt.

För varje person som säger att piratkopiering är en stor faktor på PC, så finns det säkert tio som kommer med de vanliga bortförklaringarna att det inte är det. Ofta med det vanligaste argumentet att "inga som piratkopierar skulle köpt spelet ändå".

Medlem
Skrivet av Buio:
Skrivet av Drunken_monkey_boxer:

Du missar inte den första faktorn att inte ens kanske en 1% av alla dom som laddar ner en produkt ens skulle köpa den i verkligheten? Det är ingen inkomstförust när personen i fråga aldrig skulle ha köpt spelet.

Sluta vara en sån korsförare när det länge har varit den sekundära begagnade marknanden som varit ett hot mot utvecklarna men dom inte vågar ta det konflikten rakt ut eftersom det är stora företag mot varandra och skyller på pirater.

Du missade faktorn att detta var två produkter som fick bra betyg och omdömen därför borde vara av större intresse. Om det var ett skitspel så kanske din siffra som är tagen ur luftan skulle ha en liten chans att vara rimligare.

Hur kan du säga att begagnat marknaden är ett större hot när dessa två spel visade siffror på 1:9 piratkopiering. Begagnat marknaden för PC är enormt liten i jämförelse med begagnat marknaden för konsoller, det är den bolagen är oroliga för och för tillfället inte kan göra så mycket åt.

För varje person som säger att piratkopiering är en stor faktor på PC, så finns det säkert tio som kommer med de vanliga bortförklaringarna att det inte är det. Ofta med det vanligaste argumentet att "inga som piratkopierar skulle köpt spelet ändå".

Och det är där du kommer in och har bevis för att alla piratkopierade spel hade köpts om piratkopiering överhuvudtaget inte var möjligt? Det går i och för sig att säga åt andra hållet också. Däremot TROR jag (läs jag) att så inte är fallet.

Medlem
Skrivet av Buio:

Nej, jag missade inte poängen. Snarare så missade du min poäng.

Jag syftade bara på de siffror som de två spelen visar, och det är att piratkopiering inte ligger på marginella siffror utan i vissa fall ligger mångdubbelt över den riktiga försäljningen.

Att hela tiden komma med ursäkter om att piratkopiering är marginellt och inte påverkar inkomster för producenterna är det jag syftar på. Piratkopiering av många spel är oerhört stor.

Visst går det att bortförklara en del av deras siffror och en del kanske bara laddade ner och testade men avinstallerade sen utan att spela mer (personligen tror jag inte ett dugg på det). Men när det är en faktor av 1 till 9 så spelar det inte så stor roll om det går att få ner faktorn många gånger om. Säg att vi teoretiskt putsar till siffrorna så det blir en 1:1. Det innebär fortfarande att 50% av de som spelade spelet piratkopierade det vilket är en enormt stor inkomstförlust för producenten.

Att spela med en kopia av spelet ger ungefär samma upplevelse som att spela WoW med en piratkopia. Man missar en väldigt stor del av själva upplevelsen då det är ett MP spel med en SP del mer tänkt som en tutorial. Läs på lite om vad Stardock själva anser och om varför många (mig själv inkluderad) utan tvekan köper deras spel.

Nej det är inte en inkomstförlust om personerna inte tänkt köpa spelet oavsett och så enkelt är det, att tro annorlunda är i min åsikt väldigt naivt. Däremot är en begagnad produkt med största sannolikhet ett inkomstbortfall då jag starkt tvivlar på att dessa kommer köpa spelet igen. Enda anledningen till att drakonisk DRM existerar är denna marknad, sen får du tro vad du vill. Pc spel säljs visst vidare men du kanske har missat ställen som Tradera, Blocket, Ebay med flera samt att man inte behöver sälja spelet på dessa siter utan låta sin polare byta det eller liknande;).

Om du tänker efter vilka spel som har den här typen av kränkande DRM kanske du också inser att det INTE är spel som har MP utan de flesta spelen är SP. Mass Effect och BioShock är ett ypperligt exempel på detta då de saknar stöd för MP överhuvudtaget, därmed hade det inte heller varit någon risk att köpa dom begagnade om det inte varit för det faktum att de har en installationsbegränsning ;).

Medlem
Skrivet av Buio:

Du missade faktorn att detta var två produkter som fick bra betyg och omdömen därför borde vara av större intresse. Om det var ett skitspel så kanske din siffra som är tagen ur luftan skulle ha en liten chans att vara rimligare.

Hur kan du säga att begagnat marknaden är ett större hot när dessa två spel visade siffror på 1:9 piratkopiering. Begagnat marknaden för PC är enormt liten i jämförelse med begagnat marknaden för konsoller, det är den bolagen är oroliga för och för tillfället inte kan göra så mycket åt.

För varje person som säger att piratkopiering är en stor faktor på PC, så finns det säkert tio som kommer med de vanliga bortförklaringarna att det inte är det. Ofta med det vanligaste argumentet att "inga som piratkopierar skulle köpt spelet ändå".

Demigod må ha fått bra omdöme men faktum kvarstår att det är ett snyggare DOA. Sedan så är Stardock relativt små och förlitar sig på fansen istället för dyra kampanjer och jag är säker på att de tycker att spelet sålt så bra som dom hoppats.

"Referring to Demigod, he said, "Even Demigod, a game that shipped with no copy protection on the DVD, was massively pirated, and has had, to put it mildly severe launch issues with its multiplayer matchmaking which has had a negative impact on its Metacritic score has still managed to debut at the top of retail sales charts (not counting our digital sales)." http://www.1up.com/do/newsStory?cId=3174172

Vänta du bara, om bolagen får som dom vill så kommer de se till att denna marknad även på konsolsidan kommer bli avsevärt mindre än den är idag och det är personer som resonerar som dig som kommer vara orsaken till detta;).

Lika lite som jag kan bevisa att den ökade försäljningen av spel, musik och filmer beror på just denna kopiering, lika lite kan du bevisa att den beror på alla sabla DRM och idiotiska lagar. Men tänker man logiskt så inser man nog att det är ytterst få som verkligen skulle köpa alla de där låtarna som ligger på hårddisken. Det enda bolagen gör är att göra mig, (och många med mig) som ändå köper och har köpt media för flera tusentals kronor, mindre villig att ge dom mina pengar. Jag har inga som helst problem att bojkotta de bolag som behandlar sina kunder som kriminella av ren princip. Denna nyhet visar tydligt att det har haft en stor betydelse att många visat sitt missnöje. EA verkar äntligen ha fattat att drakonisk DRM bara kommer minska deras försäljning för tydligen kommer både The Sims 3 och Dragon Age vara fri från den. Om nu piratkopieringen innebär minskad försäljning varför tar de då bort denna typ av DRM?

Medlem
Skrivet av Buio:

Hur kan du säga att begagnat marknaden är ett större hot när dessa två spel visade siffror på 1:9 piratkopiering. Begagnat marknaden för PC är enormt liten i jämförelse med begagnat marknaden för konsoller, det är den bolagen är oroliga för och för tillfället inte kan göra så mycket åt.

För varje person som säger att piratkopiering är en stor faktor på PC, så finns det säkert tio som kommer med de vanliga bortförklaringarna att det inte är det. Ofta med det vanligaste argumentet att "inga som piratkopierar skulle köpt spelet ändå".

""inga som piratkopierar skulle köpt spelet ändå". Du kan inte bevisa motsatsen, så vad är problemet att jag sitter och hittar på massor av siffror när du också gör det?

Jag säger att alla som köper spel har en fetish att straffa sig själva med att betala för en produkt dom kan få gratis. För varje person som säger att dom inte har en fetish att plåga sig själva genom att betala, så finns det säkert tio som kommer med de vanliga bortförklaringarna att det inte är så det. Ofta med det vanligaste argumentet att "att jag betalar för att jag är en moralkärring och kan sova gott på nätterna"

"Begagnat marknaden för PC är enormt liten i jämförelse" Kolla t ex på sidor som tradera så har PCn nästan och inte mer sidor än 360, ps3an och WIIn tillsammans. Och detta mönster ser man på både E-bay etc. Plus att jag antar att du är insnöad hur det ser ut i sverige? Utomlands och speciellt i USA så är begagnade PC marknanden MYCKET Större än vad den är här i sverige där dom flesta butikerna vad jag vet inte tar in PC i inbyte medans dom gör det i USA.

Medlem
Skrivet av Drunken_monkey_boxer:

Jag säger att alla som köper spel har en fetish att straffa sig själva med att betala för en produkt dom kan få gratis. För varje person som säger att dom inte har en fetish att plåga sig själva genom att betala, så finns det säkert tio som kommer med de vanliga bortförklaringarna att det inte är så det. Ofta med det vanligaste argumentet att "att jag betalar för att jag är en moralkärring och kan sova gott på nätterna"

Nja, även om det kanske stämmer in på många så är min anledning till att köpa spel, filmer och musik att jag vill stödja de som gör dessa. Spel som dryper av kvalitet, filmer som jag kan se flera gånger om och musik jag aldrig tröttnar på betalar jag med lätthet för. Det är de som bara bryr sig om pengar, skiter i sina kunder (som att behandla dom som kriminella), släpper sina alster på löpande band med mera som jag inte vill ge mina pengar till. Jag skiter faktiskt blankt i att detta innebär att jag gör rätt för mig, det är inte därför jag betalar dyra pengar för media utan för att visa min uppskattning och ge dom möjligheten att göra ännu bättre produkter men jag förstår vad du menar och säkerligen är det många som är "moralkärringar" ;).

Inaktiv
Skrivet av Drunken_monkey_boxer:

""inga som piratkopierar skulle köpt spelet ändå". Du kan inte bevisa motsatsen, så vad är problemet att jag sitter och hittar på massor av siffror när du också gör det?

Du tog en siffra ur luften, medans jag nämnde de siffror 2D Boy och Stardock nämnt.

Kan bara sammafatta mina ståndpunkter:

Piratkopiering är ett problem och orsakar definitivt stora inkomstbortfall framförallt på PC sidan. Detta är problematiskt nu då PC marknaden för spel är på stadigt neråtgående. Jag ser gärna att den balanserar upp sig igen jämfört med konsoller.

Begagnatmarknaden är inte stor på PC sidan, bara på konsollmarknaden. Räkna med att bolagen kommer försöka stoppa begagnat på konsollmarknaden i framtiden (om de kan). Nästa konsollgeneration kommer säkert ha förändringar för att hindra detta på något sätt, pga krav från speltillverkarna.

Problemet är i grunden ett stort ha-begär, som marknaden själv har skapat. Så de biter sig själva i foten. Många vill helt enkelt ha mer än de klarar ekonomiskt, så de laddar ner. Vem har inte massor av mp3 som man aldrig lyssnar på.

Medlem

"Vad de försöker göra är att stoppa folk från att gå till Gamestop för att köpa 50-dollarsspel för 35 dollar"

Jahaja, om det vore så väl... På GameStop i Linköping så tar de ut nypris för begagnade spel, och det verkar inte göra någon skillnad att orginalfodralet inte ens finns... =/

1
Skriv svar