Mörk vision för internets framtid...

Medlem
Mörk vision för internets framtid...

Nu vet jag inte hur mycket sanning det ligger bakom det här, men får det genomslag vore det fullständigt katastrofalt.

http://ipower.ning.com/netneutrality

Det skrämmande är att på många ställen i världen kommer det säkerligen att införas utan att gemene man märker särskilt mycket. Jag ryser ta mig fasen.

Medlem

Haha, påhitt säger jag bara...


signatur

||||||||||||
||||||||||||

Medlem

Det är ett skämt. Ni kan ju spana in användarens övriga filmer...

Allvarligare är väl att vi i Sverige har ett högst konkret förslag om att staten ska få avlyssna i praktiken alla svenskars Internettrafik (och en del annat). Votering i riksdagen 17 juni. I nuläget ser det ut att gå igenom. Det gör mig rädd, på allvar. Så fullkomligt idiotiskt och demokratividrigt.

Eller som Googles Peter Fleischer säger:

"Vi har kontaktat svenska myndigheter för att ge vår syn på förslaget och vi har gjort det klart att vi aldrig kommer att placera några servrar innanför Sveriges gränser om förslaget går igenom."
..
"Förslaget är sprunget ur en tradition inledd av Saudiarabien och Kina och hör helt enkelt inte hemma i en västerländsk demokrati." (källa)

SweClockers har en bra sammanfattning.

Oscar Swartz har skrivit (och skriver) mycket vettigt om lagförslaget, t.ex. här.

Medlem
Skrivet av andman:

Det är ett skämt. Ni kan ju spana in användarens övriga filmer...

Nej, det är inget skämt. Om du undersöker saken längre än fem sekunder ser du att IPower-videorna (om nätneutralitet etc.) på det kontot inte har nåt att göra med Athenes humor-prylar på samma konto. Sen må de använda tuttar för att få fram sin poäng, men ändå.

Det jag tvivlar på är hur mycket "insider"-info de egentligen har, och jag undrar hur mycket de spekulerar fritt.

Skrivet av andman:

Allvarligare är väl att vi i Sverige har ett högst konkret förslag om att staten ska få avlyssna i praktiken alla svenskars Internettrafik (och en del annat). Votering i riksdagen 17 juni. I nuläget ser det ut att gå igenom. Det gör mig rädd, på allvar. Så fullkomligt idiotiskt och demokratividrigt.

Ja, och det som är ännu vidrigare är att media formligen tiger sönder ämnet. Någon ledare eller krönika här och där manar till "debatt" på sin höjd. Ja, se för fan till att debattera då, för om några veckor kan det vara genomdrivet. Men det är ju viktigare med melodifestivaler och annat förbannad skit, så...

Förslaget ger dem befogenheter som Stasi-grabbarna i DDR bara kunde drömma om. Vad hände med brevhemligheten, en av grundpelarna för att få kunna klassa en stat som en demokrati? Uppe där med yttrandefrihet, mötesfrihet, organisationsfrihet, etc.
Och nu släpper vi iväg den utan att knappt en jävel blir berörd. Tack, svenska folket.

Medlem

Också förvånad att media inte skrivit något om det lagförslag som Andman tar upp, speciellt med tanke på aftonbladets pk-kampanj som de nu kör: http://ad.aftonbladet.se/RealMedia/ads/Creatives/OasDefault/i...

Medlem

Nätneutralitet är ett jätteviktigt ämne, men påståendet som länkas till överallt - att alla viktiga Internet-leverantörer i hemlighet har kommit överens om att strypa Internet as we know it i ett gemensamt svep någon gång under år 2012 - är bara löjligt. Men det är väl ett ypperligt exempel på hur man med enkla medel kan lura i folk vad som helst och generera enorm uppmärksamhet.

Angående avlyssningen - visst är media lika skyldiga. De skulle utan vidare, om de faktiskt brydde sig om sina påstådda demokratiska ideal, kunna trumma upp stark opinion mot lagförslaget och förmodligen stoppa det. Jag skäms för vår journalistkår.

Medlem

mullins: Tja, vad ska man säga... att köra en kampanj om tryckfrihet och samtidigt ignorera den nära förestående lagen som är det absolut största hotet mot frihet, såväl för press som för alla andra, är ett stort jävla skämt. Hade jag varit mer bitter och cynisk hade jag skrattat hela kvällen, men nu är det bara sorgligt.

Medlem
Skrivet av andman:

Det är ett skämt. Ni kan ju spana in användarens övriga filmer...

Allvarligare är väl att vi i Sverige har ett högst konkret förslag om att staten ska få avlyssna i praktiken alla svenskars Internettrafik (och en del annat). Votering i riksdagen 17 juni. I nuläget ser det ut att gå igenom. Det gör mig rädd, på allvar. Så fullkomligt idiotiskt och demokratividrigt.

Eller som Googles Peter Fleischer säger:

"Vi har kontaktat svenska myndigheter för att ge vår syn på förslaget och vi har gjort det klart att vi aldrig kommer att placera några servrar innanför Sveriges gränser om förslaget går igenom."
..
"Förslaget är sprunget ur en tradition inledd av Saudiarabien och Kina och hör helt enkelt inte hemma i en västerländsk demokrati." (källa)

SweClockers har en bra sammanfattning.

Oscar Swartz har skrivit (och skriver) mycket vettigt om lagförslaget, t.ex. här.

Om det där är sant, så vill jag inte bo i sverige mer...


signatur

Kan Gordon Freeman tala?

Medlem

Nån kan väl samla ihop lite fakta och starta en lista....så att man iallafall försöker påverka? Är inte så hajj på det där men kanske någon kan knåpa ihop något? Det är skrämmande att de skall avlyssna osv....och att media tiger. Aftonbladets drive är ett skämt eftersom de inte har fokuserat som du sa, på det största hotet.


signatur

Ja, jag kanske är ute och cyklar men det är fanimej miljövänligt - purresnurre@2005

Medlem

PiLp: Det är, tyvärr, sant. Svårt att tro, men så är det.

Bra portal med sammanställning av info och länkar: http://www.digitalidag.se/wiki/Portal:FRA

Oscar Swarts samling artiklar om lagen: http://swartz.typepad.com/texplorer/fralagen-oscars-artiklar....

Själva lagförslaget: http://www.regeringen.se/sb/d/8670/a/78367

Medlem
Medlem

Problemet ligger i att majoriteten av den svenska befolkningen nog inte förstår vad detta har med något att göra, och kommer därför bara skriva på någon lista och sedan så är det inte mer med det, alternativt börja säga "Ja men jag gör inget olagligt så jag har inget att frukta", om man vill ha något gjort och sagt så måste man nog börja demonstrera riktigt rejält och börja upplysa så många som möjligt om riskerna, och peka på forna länder som har försökt att få bort all personlig integritet hos befolkningen.


signatur

Morning Glory, the revival!
An "It's so easy" to be social, "It's so easy" to be cool

Medlem
Skrivet av Greger:

...och peka på forna länder som har försökt att få bort all personlig integritet hos befolkningen.

Det ironiska är att vi inte behöver peka på någon annan. Folk har kort minne: http://sv.wikipedia.org/wiki/Informationsbyr%C3%A5n

Det var bara några år sedan som en stor, kritisk rapport publicerades, "Rikets säkerhet och den personliga integriteten. De svenska säkerhetstjänsternas författningsskyddade verksamhet sedan år 1945": http://www.regeringen.se/sb/d/108/a/458

Men den är uppenbarligen lätt att ignorera och hela IB-affären är tydligen lätt att glömma, åtminstone så länge media inte lyfter ett finger. Sorgligt är ordet.

Medlem
Skrivet av andman:

Det är ett skämt. Ni kan ju spana in användarens övriga filmer...

Allvarligare är väl att vi i Sverige har ett högst konkret förslag om att staten ska få avlyssna i praktiken alla svenskars Internettrafik (och en del annat). Votering i riksdagen 17 juni. I nuläget ser det ut att gå igenom. Det gör mig rädd, på allvar. Så fullkomligt idiotiskt och demokratividrigt.

Eller som Googles Peter Fleischer säger:

"Vi har kontaktat svenska myndigheter för att ge vår syn på förslaget och vi har gjort det klart att vi aldrig kommer att placera några servrar innanför Sveriges gränser om förslaget går igenom."
..
"Förslaget är sprunget ur en tradition inledd av Saudiarabien och Kina och hör helt enkelt inte hemma i en västerländsk demokrati." (källa)

SweClockers har en bra sammanfattning.

Oscar Swartz har skrivit (och skriver) mycket vettigt om lagförslaget, t.ex. här.

Är det inte så att nu kan de spana hur mycket de vill? Det är oreglerat. Men att det i och med lagförändringen kommer ske vissa begränsningar och vissa tillägg?

Inaktiv

Vad kan vi på FZ göra för att FRA-lagen inte skall gå igenom?


signatur

Ajebaje: I vanlig ordning handlar "debatten" mer om att hävda sig själv än att diskutera frågan.

Medlem
Skrivet av båtsman:

Är det inte så att nu kan de spana hur mycket de vill? Det är oreglerat. Men att det i och med lagförändringen kommer ske vissa begränsningar och vissa tillägg?

Nej, nej, nej. Förslaget går ut på att tvinga Internetoperatörer att ansluta sig till statens eget hemliga nät, så att FRA kan kika på all trafik. Det är inget som finns idag.

Förre FRA-chefen sa att FRA sysslat med olaglig signalspaning sedan 1976, men genom satellit - inte kabel. Han medgav också att de var fullt medvetna om att det strider mot Europakonventionen och därmed grundlagen (som är underordnad Europakonventionen).

Känns tryggt att folk som medvetet bajsat på lagen i 32 år ska få access till min Internettrafik. Verkligen. Alla anställda kommer säkerligen att respektera alla begränsningar (som f.ö. kan modifieras i en handvändning). Sannerligen...

Medlem
Skrivet av Sipmo:

Vad kan vi på FZ göra för att FRA-lagen inte skall gå igenom?

Jag har inte hunnit prova http://argumentera.se/FRA-lagen.php själv än men det verkar vara ett enkelt sätt att generera brev med argument (som man själv kan redigera) och välja vilka man vill skicka till.

http://www.digitalidag.se/wiki/Portal:FRA är som sagt en bra startpunkt. Förutom tips på vad man kan göra så har de sidor om en massa riksdagsledamöter med information om var de står i frågan. Kanske välj några lokala att maila till?

Och sprid ordet. Att de kan genomföra något så idiotiskt beror till stor del på att folk helt enkelt inte känner till förslaget. Berätta för vänner och bekanta vad som håller på att hända.

Medlem

Tycker den här är värd att bumpa upp, speciellt med dom här orden ;

Skrivet av andman:

Och sprid ordet. Att de kan genomföra något så idiotiskt beror till stor del på att folk helt enkelt inte känner till förslaget. Berätta för vänner och bekanta vad som håller på att hända.


signatur

Morning Glory, the revival!
An "It's so easy" to be social, "It's so easy" to be cool

Medlem
Skrivet av andman:

Jag har inte hunnit prova http://argumentera.se/FRA-lagen.php

Testade den, den verkar vara smidig. Maila på!

Skrivet av andman:

Och sprid ordet. Att de kan genomföra något så idiotiskt beror till stor del på att folk helt enkelt inte känner till förslaget. Berätta för vänner och bekanta vad som håller på att hända.

Exakt, ring runt och öppna ögonen!


signatur

Time flies like an arrow, fruit flies like bananas.

We judge ourselves by our intentions and others by their behaviour.

1
Skriv svar