Lärares gränser...l

Medlem
Lärares gränser...l

Min klass hade kemiprov för ett par veckor sen. Till de provet skulle man läsa några sidor för att få G-VG. Och plugga på ett fördjupningspapper för att nå VG-MVG nivå. Så jag pluggade mycket och var väl förberedd. När vi väl hade provet så visade sig att nästan ingenting var taget ur boken. Det var bara fördjupnings uppgifter. Nästan hela klassen fick G-IG. Och det är bara en i klassen som inte blivit sänkt. Och alla tror att det är jag (:D). Men jag vet inte säkert. Men min kompis hade otur, han fick reda på att han fick IG, först idag! Han har haft VG på alla uppgifter och prov hittils men nu blir han sänkt till IG om han inte gör ett omprov imorgon....får lärare göra så? Jag vet inte riktigt vad som är rätt och fel :S


signatur

Informationsbrev, jasså det är så det kallas nu. Jag antar att de vill informera om vilket konto man ska betala in skadeståndssumman till.

Medlem

Att man inte väljer frågor från boken eller att sänka betyget på en elev som inte uppnår kraven?


signatur

"No one will be left to prove that humans existed". - Dave Mustaine

Medlem

Det där med att göra ett prov som inte alls är enligt boken har jag erfarenhet ifrån, hade en SO lärare som var så förr.

Att sänka betyg från VG till IG bara pga ett prov (och där han har haft VG innan) är ju däremot fel, känns inte som att han har rättighet att bara gå efter ett prov

Du får väl snacka med läraren om det, eller din kompis


signatur

Morning Glory, the revival!
An "It's so easy" to be social, "It's so easy" to be cool

Medlem

Om jag inte minns fel är det enligt nya betygsregler så att man ska klara av alla delar i kursen. Alltså, får man IG på en del har man inte klarat av alla delmål och ska därför inte ha G. Har man inte MVG på alla delmål kan man inte få MVG och så vidare.

Eller något sånt... Inte säker på hur det är tänkt i teorin, och alla lärare följer det olika hårt i praktiken.

Fast detta är på gymnasiet, vet inte hur det är på andra nivåer.

Medlem
Skrivet av Exeron:

Min klass hade kemiprov för ett par veckor sen. Till de provet skulle man läsa några sidor för att få G-VG. Och plugga på ett fördjupningspapper för att nå VG-MVG nivå. Så jag pluggade mycket och var väl förberedd. När vi väl hade provet så visade sig att nästan ingenting var taget ur boken. Det var bara fördjupnings uppgifter. Nästan hela klassen fick G-IG. Och det är bara en i klassen som inte blivit sänkt. Och alla tror att det är jag (:D). Men jag vet inte säkert. Men min kompis hade otur, han fick reda på att han fick IG, först idag! Han har haft VG på alla uppgifter och prov hittils men nu blir han sänkt till IG om han inte gör ett omprov imorgon....får lärare göra så? Jag vet inte riktigt vad som är rätt och fel :S

Visst får läraren gör så, men är det rättvist mot eleverna och är man en bra pedagog om man gör så? Nej, det är man inte.

Kanske skulle klarna om man hörde var läraren hade för syfte med att lägga upp det på det här sättet, men tveksam till det.

Inaktiv

Har han haft VG på allt innan och får IG på ett prov så hade jag gått raka vägen till rektorn om jag fått IG i slutbetyg. Det är ju bara löjligt.

Var ett tag sen man fick betyg men tror inte mycket har ändrats.


signatur

Könssjukdomar är som Pokémon...man är inte tuff förrän man har dem alla.

Inaktiv

Läraren får enligt reglerna sänka dig till IG även om du haft MVG på alla prov utom t.ex. det sista. Klarar du inte målet G för ett prov som ingår i kursen så har du inte heller rätt att få godkänt i kursen hur duktig du än varit i de resterande proven.

Han/hon har dock en skyldighet att säga till att du ligger på IG i kursen 2 veckor innan det slugiltiga betyget sätts. Alla ska få en chans att nå G i alla kurser.

Att han/hon inte tog frågor ur boken ni läste ur har han/hon faktiskt också rätt till, men det är verkligen inte snället eller pedagogiskt.

Inaktiv
Skrivet av Exeron:

Min klass hade kemiprov för ett par veckor sen. Till de provet skulle man läsa några sidor för att få G-VG. Och plugga på ett fördjupningspapper för att nå VG-MVG nivå. Så jag pluggade mycket och var väl förberedd. När vi väl hade provet så visade sig att nästan ingenting var taget ur boken. Det var bara fördjupnings uppgifter. Nästan hela klassen fick G-IG. Och det är bara en i klassen som inte blivit sänkt. Och alla tror att det är jag (:D). Men jag vet inte säkert. Men min kompis hade otur, han fick reda på att han fick IG, först idag! Han har haft VG på alla uppgifter och prov hittils men nu blir han sänkt till IG om han inte gör ett omprov imorgon....får lärare göra så? Jag vet inte riktigt vad som är rätt och fel :S

fan va fel asså.


signatur

ASUS P5Q, Q9550, 4096 MB RAM, HD4850, WD 500GB

Inaktiv

Hade ett digitalteknikprov en gång. Läraren tog då med en fråga på slutet som gav många poäng i provet. Den frågan fanns inte med i någon bok och läraren sa före provet att den nivån/typen av frågor kommer inte med. När så provet kom fanns alltså en mer eller mindre omöjlig fråga med. Jag var den enda som löste den. Efteråt togs frågan bort och räknades inte, men jag fick behålla poängen eftersom jag löste den. Har för mig att proven måste innehålla frågeställningar som finns i litteraturen.

Vad jag tycker är riktigt illa är när en lärare har ett ämne där det inte kommer något prov och där han därmed kan sätta betyget hur han vill på eleverna.


signatur

Bra kylning IsTheShit

Medlem

känns lite konstigt att man bara får en dag på sig att läsa till omprovet också. Är det bara din kompis som måste göra omprovet imorgon och resten som får sänkt betyg får mer tid på sig?


signatur

thank you, come again

Medlem
Skrivet av huxflux:

känns lite konstigt att man bara får en dag på sig att läsa till omprovet också. Är det bara din kompis som måste göra omprovet imorgon och resten som får sänkt betyg får mer tid på sig?

Nej alla som har fått IG har fått reda på det tidigare, min kompis fick reda på det först idag när betygen sätts. Så jag förstår inte varför han ens ska bry sig om att göra provet imorgon :S


signatur

Informationsbrev, jasså det är så det kallas nu. Jag antar att de vill informera om vilket konto man ska betala in skadeståndssumman till.

Medlem
Skrivet av Exeron:
Skrivet av huxflux:

känns lite konstigt att man bara får en dag på sig att läsa till omprovet också. Är det bara din kompis som måste göra omprovet imorgon och resten som får sänkt betyg får mer tid på sig?

Nej alla som har fått IG har fått reda på det tidigare, min kompis fick reda på det först idag när betygen sätts. Så jag förstår inte varför han ens ska bry sig om att göra provet imorgon :S

Well, har sett en helt annat version av samma scenario. Läraren ger en elev massor av chanser att rädda sitt betyg genom extra undervisning eller tillfällen till prov. Men eleverna/eleven i fråga skiter totalt i detta, och slutar med att dom förstår allvarligt precis när betygen ska sätta och börjat tjata om en chans att få rädda sitt betyg. Detta händer oftare än att en lärare är orättvis, believe me.

Inaktiv

Jag tror på Drunken_monkey_boxer. Kom ihåg för en 5-6 år sedan när jag var lärare på PS-gymnasiet i varberg. Då hände exakt samma scenario som Drunken_monkey_boxer beskrev.

Är detta dock inte fallet så har dom inte rätt att underkänna honom om han fick reda på det nyligen. Men du kan inte heller få G. Han får helt enkelt göra om det du behöver göra under sommaren för att sedan lämna in det när nästa termin börjar.

Medlem

Hur viktigt är det egentligen med betygen...


signatur

hejsanhejsanhejsan

Medlem
Skrivet av mosoloa1:

Hur viktigt är det egentligen med betygen...

Väldigt viktigt? I alla fall på gymnasiet, då det krävs mer för att komma in när man ska vidareutbilda sig.

På högstadiet visar höga betyg ofta att man har en fungerande studieteknik - inte alltid - men ibland. Och det lönar sig i längden.

Inaktiv
Skrivet av mosoloa1:

Hur viktigt är det egentligen med betygen...

Lol ahah!

Edit, Framtiden x))

Medlem

Fick reda på idag att jag har G i alla ämnen, grattis till mig.

Ett VG också


signatur

hejsanhejsanhejsan

Medlem
Skrivet av showerguy:
Skrivet av mosoloa1:

Hur viktigt är det egentligen med betygen...

Lol ahah!

Edit, Framtiden x))

betygen är inte så viktigt änndå, beror på vad man ska göra ifs, men om man efter gymansiet vill jobba med nått, så kvittar det, iallafall med min å kompisars efarenhet, det brukar mest vara frågor "vad har du jobbat med förut?" som är intresanna, om jag vetat detta så hadde jag varit hemma mera ifrån skolan.


signatur

R.I.P The_maxx

Medlem
Skrivet av mosoloa1:

Hur viktigt är det egentligen med betygen...

Om man vill komma in på sin linje så är det ju bra med bra betyg... men visst jag kan hålla med dig, idag är betyg-hysterin helt galen. Några i min klass börjar tamefan nästan lipa över ett G. Står inte G för Godkänd ?


signatur

[http://donqen.blogg.se/]
- Glöm inte alzheimersdagen.

Medlem

Ja precis det jag menar. G räcker gott o väl.


signatur

hejsanhejsanhejsan

Inaktiv

Får man G som slutbetyg jobbar man oftast mot dom högre målen på gymnasiumet.

Varför inte försöka sig på ett VG/MVG i 9:an då ligger man ju där man behöver. Då slipper man bara extra kurser och hjälp på gymnasiumet.

Man jobbar väl oftast alltid mot dom högre "MÅLEN" om jag inte har fel? x

Edit,

Som min mamma säger :

Vem vill ställa sig som reserv??

Medlem
Skrivet av mosoloa1:

Ja precis det jag menar. G räcker gott o väl.

Inte om du vill bli läkare, eller något annat med höga intagningspoäng.

Medlem
Skrivet av showerguy:

Får man G som slutbetyg jobbar man oftast mot dom högre målen på gymnasiumet.

Varför inte försöka sig på ett VG/MVG i 9:an då ligger man ju där man behöver. Då slipper man bara extra kurser och hjälp på gymnasiumet.

Man jobbar väl oftast alltid mot dom högre "MÅLEN" om jag inte har fel? x

Edit,

Som min mamma säger :

Vem vill ställa sig som reserv??

Nej, jag var nog otydlig innan.
Alltså jag går i 8:an (slutet nu) och då har ju inte betygen allt för stor mening. Man måste ju sträva efter höga betyg men jag tycker att ibland kan det bli lite för mycket av det helt enkelt. Inom rimliga gränser och man måste ha ett liv utanför skol arbetet också. Fast det är ju vad jag tycker.


signatur

[http://donqen.blogg.se/]
- Glöm inte alzheimersdagen.

Medlem
Skrivet av Donqen:

Nej, jag var nog otydlig innan.
Alltså jag går i 8:an (slutet nu) och då har ju inte betygen allt för stor mening. Man måste ju sträva efter höga betyg men jag tycker att ibland kan det bli lite för mycket av det helt enkelt. Inom rimliga gränser och man måste ha ett liv utanför skol arbetet också. Fast det är ju vad jag tycker.

Syftet med skolgången fram till gymnasiet och högre studier är att lära sig att lära. Det viktigaste är en bra studieteknik - något som hjälper otroligt när man kommer upp på högre nivå.

Inaktiv

båtsman skrev:
Syftet med skolgången fram till gymnasiet och högre studier är att lära sig att lära. Det viktigaste är en bra studieteknik - något som hjälper otroligt när man kommer upp på högre nivå.

Håller med. Det finns mycker bright folk med G. MVG talar egentligen om att man har kapacitet att göra det hela.


signatur

Bra kylning IsTheShit

Inaktiv
Skrivet av Exeron:

Min klass hade kemiprov för ett par veckor sen. Till de provet skulle man läsa några sidor för att få G-VG. Och plugga på ett fördjupningspapper för att nå VG-MVG nivå. Så jag pluggade mycket och var väl förberedd. När vi väl hade provet så visade sig att nästan ingenting var taget ur boken. Det var bara fördjupnings uppgifter. Nästan hela klassen fick G-IG. Och det är bara en i klassen som inte blivit sänkt. Och alla tror att det är jag (:D). Men jag vet inte säkert. Men min kompis hade otur, han fick reda på att han fick IG, först idag! Han har haft VG på alla uppgifter och prov hittils men nu blir han sänkt till IG om han inte gör ett omprov imorgon....får lärare göra så? Jag vet inte riktigt vad som är rätt och fel :S

Fan vilken bra lärare, lr ja lära ska man ju själv göra och inte bara stencila.

Inaktiv

Du kommer inte sakna det för enns du inte får det längre. Jag önska att jag också hade en sån lärare. Mina lärare säger precis allt som kommer på provet och alla frågor. Alla som får MVG förtjänar det inte tycker jag


signatur

Game of the Year FZ. Du har väl inte glömt rösta?

Medlem

Ett ord: högskoleprovet - alla slackers bäste vän, inklusive undertecknad. Gjorde provet fyra gånger för att få ett resultat jag var nöjd med och kunde då sova igenom halva gymnasiet, skita i betygen och ändå ha goda förutsättningar för högskolestudier.

Medlem
Skrivet av Kibb:

Jag tror på Drunken_monkey_boxer. Kom ihåg för en 5-6 år sedan när jag var lärare på PS-gymnasiet i varberg. Då hände exakt samma scenario som Drunken_monkey_boxer beskrev.

Vafalls, jag pluggade på PS för 4-5 år sen nånting.
kanske man känner till dig då
vilka ämnen hade du ?

edit : kom på att jag kunde kolla din profil. kände tyvärr inte igen namnet

Medlem

Hela grundskolesystemet är sjukt. Dels bara tre olika betyg, G, VG och MVG. Vissa som har svårt att koncentrera sig (de som direkt hamnar i facket "bråkiga eleverna" och som tvingas leva upp till det) kan inte få bättre än G och känner då att det är ovärt att försöka eftersom steget till VG är så stort.

Det finns så jävla mycket skit att säga om dagens skola.


signatur

Remember when you were young? You shone like the sun

12
Skriv svar