Skolmat, pest eller kolera?

Medlem
Skolmat, pest eller kolera?

Vad tycker ni om skolmaten? Nu är det ju kanske inte så många som har upplevt den på sistone, men ni kan ju säga hur den var på er tid
Själv tycker jag att skolmaten ständigt når nya kvalitetsmässiga gropar, även om den (ytterst sällan) kan vara helt okej, men aldrig mer. Dessutom blir man inte mätt på den.:down:


signatur

To boldly go where everyone's been before.

Medlem

Jag tycker den håller förhållandevis hög standard, med tanke på till hur många de lagar samtidigt.

Dock har jag också problem med att bli mätt. Eller rättare sagt, hur mycket man äter blir man hungrig fort igen - ungefär som när man äter på Mcdonalds. Vet inte om det handlar om någon ingrediens som gör att man känner sig mätt, men som inte håller i längden eller vad det är...

Inaktiv

Begå ett brott så får du godare mat!


signatur

Ajebaje: I vanlig ordning handlar "debatten" mer om att hävda sig själv än att diskutera frågan.

Medlem
Skrivet av Sipmo:

Begå ett brott så får du godare mat!

Det är faktiskt riktigt ruttet, att interner på fängelser ska få bättre mat än skolbarn...

Instämmer i jämförelsen med McDonalds mat


signatur

To boldly go where everyone's been before.

Inaktiv

Jag tycker inte att skolmaten är så illa. Nu var det väldigt många år sedan jag åt på en grundskola men för bara en vecka sedan åt jag på Peder Skrivares Gymnasium i Varberg och jag tyckte maten var helt ok, man blev mätt och det smakade bra. Sen att det kostade 75kr att köpa maten är ju en helt annan femma.
Även på KMHS är maten riktigt bra.

Medlem
Skrivet av Oddman:
Skrivet av Sipmo:

Begå ett brott så får du godare mat!

Det är faktiskt riktigt ruttet, att interner på fängelser ska få bättre mat än skolbarn...

Instämmer i jämförelsen med McDonalds mat

Såvitt jag vet så får fängelsena samma mat som skolbarnen, sen att skolorna värmer upp maten, fryser ner den, och fortsätter värma upp / frysa under en timme då lunchen är framme är en helt annan sak

Jag tycker faktiskt inte skolans mat var så dålig, alla jävla provmaträtter som dom drog fram och dom pinsamma "tema veckorna" kunde dom ha besparat oss dock...

Men overall så var den helt klart duglig, mätt blev man väl när man hade tid att faktiskt få käka klart och inte behövde hetsäta på 5 min

Edit ; Titeln på tråden är HELT fel ute, skolmaten är inte dålig eller dålig, den är bra eller dålig. (DVS inget pest eller kolera, det snackar man bara om när man har två val där båda är jämnbördigt dåliga.)


signatur

Morning Glory, the revival!
An "It's so easy" to be social, "It's so easy" to be cool

Medlem

Nu vet jag ju inte hur det var på era skolor men dom skolorna jag gick på var det bara att ta mer mat om man inte blev mätt.

Oftast var maten ätbar, fast ibland var det inga höjdare.


signatur

I can't even tell you at the moment, what at the moment means....even momentarily.

Medlem
Skrivet av Rissan:

Nu vet jag ju inte hur det var på era skolor men dom skolorna jag gick på var det bara att ta mer mat om man inte blev mätt.

Problemet är att ofta är det så att hur mycket man än äter blir man hungrig snabbt igen.

Jag har väldigt bra matsmältning, så jag är medveten om att jag brukar bli hungrig snabbt, men i skolan går det extremt fort...

Men överlag tycker jag maten håller bra standard!

Medlem

Rubriken funderade jag lite över innan jag skrev pest eller kolera, efter att ha kommit fram till att skolmaten var riktigt risig, men men, det finns människor som tycker annorlunda, så efter min enorma brist på empati får jag väl be om ursäkt till alla som stör sig på rubriken.:)


signatur

To boldly go where everyone's been before.

Medlem

Tycker maten är som värst på onsdagar då man får fisk.
Annars brukar maten smaka skit


signatur

hejsanhejsanhejsan

Medlem

Äntligen någon med samma åsikter!


signatur

To boldly go where everyone's been before.

Medlem

Tyckte skolmaten var helt ok.. När jag bodde själv det sista året så ägde skolmaten till och med
Man uppskattar den mer om man inte har någon som lagar en varierad och bra kost åt en hemma redan.

Medlem

Idag fick vi gråa skivor av nåt som såg ut som skinka, det var det inte, det var köttfärslimpa.
Det är tyvärr också vanligt att man får med korta krulliga hårstrån i maten, men även en och annan plastbit :S

Medlem
Skrivet av Pliskin:

Idag fick vi gråa skivor av nåt som såg ut som skinka, det var det inte, det var köttfärslimpa.
Det är tyvärr också vanligt att man får med korta krulliga hårstrån i maten, men även en och annan plastbit :S

Något så hemskt har jag aldrig upplevt, men jag har sett grytor med innehåll som man starkt undrat över...:(


signatur

To boldly go where everyone's been before.

Inaktiv

Vafan ska folk klaga för.

Folk i Afrika sitter i Afrika och svälter varje dag!

Tänk på dom som inte tänker får mat varje dag.
Sen sitter vi i skolan och slänger, hatar maten.

Tycker faktist att vi ska vara glada för det vi får.

Inaktiv

Inga jämförelser med Afrika.. Så tröttsamt

Medlem
Skrivet av showerguy:

Vafan ska folk klaga för.

Folk i Afrika sitter i Afrika och svälter varje dag!

Tänk på dom som inte tänker får mat varje dag.
Sen sitter vi i skolan och slänger, hatar maten.

Tycker faktist att vi ska vara glada för det vi får.

Jo du har en poäng.


signatur

hejsanhejsanhejsan

Inaktiv

Tränger man in i ämnet så ser man att transfetter, som finns i mängder hos McDonalds och i diverse produkter, är riktigt illa, inte minst för hjärnan. Sedan har vi ju övervikten, som i sin tur skapar diabetes etcetera. Den vanligaste dödsorsaken är mig veterligen hjärt -och kärlrelaterade.
Det säger en hel del.
Med det i åtanke ska man inte vara glad för det man får.


signatur

Bra kylning IsTheShit

Inaktiv
Skrivet av Kibb:

Inga jämförelser med Afrika.. Så tröttsamt

Kibb, vilka/vad ska vi jämföra med då?

Barnen som ligger under rasmassorna i Kina eller?

Visa respekt för maten vi får.

Medlem

När man bor i ett i-land får man klaga över i-landsproblem.

Medlem

Suck. Jag hoppades slippa Afrika i det här, men det gick visst inte. Den här tråden handlar om svensk skolmat och era åsikter om den, inte om huruvida vi ska vara lyckliga som får mat eller inte.
Snälla skippa Afrika, de mår inte bättre av att ni tjatar om deras matproblem på ett sånt här ställe.


signatur

To boldly go where everyone's been before.

Medlem
Skrivet av showerguy:

Vafan ska folk klaga för.

Folk i Afrika sitter i Afrika och svälter varje dag!

Tänk på dom som inte tänker får mat varje dag.
Sen sitter vi i skolan och slänger, hatar maten.

Tycker faktist att vi ska vara glada för det vi får.

Visst, vi gör om sverige till ett U-land så vi får tyst på klagomålen!

Medlem
Skrivet av Pliskin:
Skrivet av showerguy:

Vafan ska folk klaga för.

Folk i Afrika sitter i Afrika och svälter varje dag!

Tänk på dom som inte tänker får mat varje dag.
Sen sitter vi i skolan och slänger, hatar maten.

Tycker faktist att vi ska vara glada för det vi får.

Visst, vi gör om sverige till ett U-land så vi får tyst på klagomålen!

Varför ska vi göra om Sverige till ett U-land?

Är det inte bättre om vi ger i alla fall 50% till Afrika av våran ekonomi så folk där kan få mat och dryck för att överleva och bygga upp sin U-lands position.


signatur

hejsanhejsanhejsan

Avstängd
Skrivet av Kibb:

Inga jämförelser med Afrika.. Så tröttsamt

Då jämför vi väl med typ Bangladesh eller något annat fattigt land.

Skrivet av båtsman:

När man bor i ett i-land får man klaga över i-landsproblem.

Är det så? Jag tycker ändå att det är riktigt ruttet att sitta här och gnäller över att maten inte smakar våra förfinade smaklökar samtidigt som den största svältkatastrofen sedan 1870 pågår nästan överallt annars.

Var istället glada att ni var en av de ca 0,02 % barn som föddes i Sverige under ert födelseår. Var glad över att ni tillhör de ablut rikaste människorna i hela världen, och som om det inte vore nog får vi vår skolmat gratis! Det kostar inte ett rött korvöre (förutom skatten då).

För övrigt tycker jag att skolmaten inte håller någon beundransvärt hög kvalitet, men med tanke på det antal människor som ska äta varje dag är det inte särskilt konstigt. Den hade kunnat vara mycket sämre.

Jag tycker faktiskt synd om de som lagar maten. Trots att de sliter för att laga mat som förhoppningsvis ska duga så får de bara en massa skit för det.

Medlem
Skrivet av mosoloa1:

Varför ska vi göra om Sverige till ett U-land?

Är det inte bättre om vi ger i alla fall 50% till Afrika av våran ekonomi så folk där kan få mat och dryck för att överleva och bygga upp sin U-lands position.

Då gör du Sverige till ett U-land på kuppen.

Medlem
Skrivet av EliasN:

Är det så? Jag tycker ändå att det är riktigt ruttet att sitta här och gnäller över att maten inte smakar våra förfinade smaklökar samtidigt som den största svältkatastrofen sedan 1870 pågår nästan överallt annars.

Är det verkligen det? Har du källa på det?

Citat:

Var istället glada att ni var en av de ca 0,02 % barn som föddes i Sverige under ert födelseår. Var glad över att ni tillhör de ablut rikaste människorna i hela världen, och som om det inte vore nog får vi vår skolmat gratis! Det kostar inte ett rött korvöre (förutom skatten då).

Ja, jag är jätteglad. Men mitt humör går bort om jag för varje sak jag gör måste tänka på att det finns de som har det sämre. Jag vet att de finns, men jag vill fortfarande äta mat jag också. Det är ingen idé vi gräver ner oss och börjar gråta bara för att det finns de som har det sämre. Gör något vettigt istället!

Skolmaten är finansierad med skattepengar, så gratis är det inte.

Citat:

För övrigt tycker jag att skolmaten inte håller någon beundransvärt hög kvalitet, men med tanke på det antal människor som ska äta varje dag är det inte särskilt konstigt. Den hade kunnat vara mycket sämre.

Jag tycker faktiskt synd om de som lagar maten. Trots att de sliter för att laga mat som förhoppningsvis ska duga så får de bara en massa skit för det.

Vi är överens om kvalitén på maten.

Dock tycker jag inte direkt synd om dem som jobbar i maten - skit är något alla får i olika mängder. De ska vara stolta över sitt arbete, även om folk klagar. Alla arbeten behövs, och man ska vara stolt över det man gör.

Medlem
Skrivet av EliasN:

Jag tycker ändå att det är riktigt ruttet att sitta här och gnäller över att maten inte smakar våra förfinade smaklökar samtidigt som den största svältkatastrofen sedan 1870 pågår nästan överallt annars.

Var istället glada att ni var en av de ca 0,02 % barn som föddes i Sverige under ert födelseår. Var glad över att ni tillhör de ablut rikaste människorna i hela världen, och som om det inte vore nog får vi vår skolmat gratis! Det kostar inte ett rött korvöre (förutom skatten då).

För övrigt tycker jag att skolmaten inte håller någon beundransvärt hög kvalitet, men med tanke på det antal människor som ska äta varje dag är det inte särskilt konstigt. Den hade kunnat vara mycket sämre.

Jag tycker faktiskt synd om de som lagar maten. Trots att de sliter för att laga mat som förhoppningsvis ska duga så får de bara en massa skit för det.

Jag håller med dig om att det känns fel att klaga på skolmaten men inte på grund av att folk i afrika svälter, utan för att jag betalar den.

Minns att man brukar säga att skolmat är långt sämre n fängelsemat... är det fortfarande så? I fängelset borde man få köpa/laga sin egen mat.
Man borde dessutom inte bli utsläppt förrens man betalat den kostnad som uppstår i och med att man blir fängslad. men det... är en annan tråd...


signatur

My goal in life is to be the person my dog thinks I am.

Medlem
Skrivet av CastorFiber:

Jag håller med dig om att det känns fel att klaga på skolmaten men inte på grund av att folk i afrika svälter, utan för att jag betalar den.

Missförstår jag dig nu? Att det känns fel att klaga för att du betalar för den?

Att du betalar för maten ger dig all rätt att klaga på den!

Medlem
Skrivet av båtsman:
Skrivet av CastorFiber:

Jag håller med dig om att det känns fel att klaga på skolmaten men inte på grund av att folk i afrika svälter, utan för att jag betalar den.

Missförstår jag dig nu? Att det känns fel att klaga för att du betalar för den?

Att du betalar för maten ger dig all rätt att klaga på den!

Han säger att det är fel att klaga på maten eftersom det är inte barnen själva som betalar för den, det är CastorFiber bland annat som betalar för den (skatt).

Dvs om man får något gratis så ska man inte klaga, man får ju det faktiskt gratis


signatur

Morning Glory, the revival!
An "It's so easy" to be social, "It's so easy" to be cool

Medlem
Skrivet av Greger:

Han säger att det är fel att klaga på maten eftersom det är inte barnen själva som betalar för den, det är CastorFiber bland annat som betalar för den (skatt).

Dvs om man får något gratis så ska man inte klaga, man får ju det faktiskt gratis

Okej, då är jag med.;)

På gymnasiet där jag har gått tror jag det handlat mycket om hur de prioriterat. Ibland får vi jättegod och mättande mat, men ibland får vi till exempel en soppa bestående av potatis, creme freiche och vatten. Behöver jag nämna att man inte blir mätt?

Skriv svar