"Bensinpriset måste dubblas"

Medlem
"Bensinpriset måste dubblas"

Okej när jag läste detta blev jag så arg att jag var tvungen att starta en tråd om det.

Jag tycker att staten har kommit för långt med sina skattehöjningar, liksom finns det inga gränser? kan dom höja hur mycket dom vill?. Om bensinpriset dubblas då dubblas priserna nästan på all transport i hela Sverige utöver tåg osv.

Jag tycker som många gör är att bensinpriset är redan för högt. Visst är miljön viktig men jag tycker att dom överdriver med det hela genom att höja skatten, liksom folk måste till jobbet en viss tid eller andra ärenden. Skydda miljön FINE men sabba inte andras ekonomi/liv.

Det känns som om staten använder miljöfrågan för att få en högre inkomst och inte för att skydda miljön enbart.

Vad tycker ni?!

källa


signatur

Don't pull the thang out, unless you plan to bang, Don't even bang unless you plan to hit something!

Medlem

Jag tycker det är FÖR jävligt, läste nu att det inte var regeringen dock som föreslog detta.

Här är länk för er som inte gillar aftonbladet:

http://www.svd.se/nyheter/inrikes/artikel_1253197.svd


signatur

Ja, jag kanske är ute och cyklar men det är fanimej miljövänligt - purresnurre@2005

Medlem

Nee inte regeringen ÄN. Det kommer ifall dom ska genomföra det. Pengarna går rakt till staten i slutändan. Kravet är från EU, SIKA har meddelat vad det innebär och staten kan genomföra det. Utöver bensinen så har tobak höjts som bara den, snusdosa som kostar 2 kr att tillverka kostar 38-40 kr, maten har gått upp i pris och lönerna är detsamma. Seriöst!


signatur

Don't pull the thang out, unless you plan to bang, Don't even bang unless you plan to hit something!

Medlem

Spelar väl ingen roll vad regeringen säger eller gör. Med tanke på hur oljepriset skenar så KOMMER bensinpriserna att vara mer än det dubbla 2020.

Medlem

ah vadå vem behöver bensin när cykeln finns?


signatur

hejsanhejsanhejsan

Medlem

Ja, vart fan ska staten få stålar ifrån....när de t.ex. säljer kassakossor som Vin&Sprit. Klart de måste ta igen det någonstans.


signatur

Ja, jag kanske är ute och cyklar men det är fanimej miljövänligt - purresnurre@2005

Medlem

Men etanol som är "miljövänligt" skattas hela tiden också!


signatur

Don't pull the thang out, unless you plan to bang, Don't even bang unless you plan to hit something!

Medlem

jag kan tänka mig betala detta... allt för planetens skull.

Medlem
Skrivet av mosoloa1:

ah vadå vem behöver bensin när cykeln finns?

Alla bor inte centralt.

Medlem

Väldigt dåligt. Snart får vi väl gå eller cyckla för att komma fram.


signatur

-^-^--^-The sound of a bat cutting through space and time-^-^--^-

Medlem
Skrivet av PurreSnurre:

Ja, vart fan ska staten få stålar ifrån....när de t.ex. säljer kassakossor som Vin&Sprit. Klart de måste ta igen det någonstans.

Jag ska försöka hitta den, men de har räknat på det och ska tydligen tjäna nästan ännu mer på att bli av med det.

Inte helt osannolikt med tanke på att de fick ett bra pris för det.

Medlem

En dum fråga kanske men vad är kassakossor?, hittar ingen lämplig förklarning på nätet nämligen.


signatur

Don't pull the thang out, unless you plan to bang, Don't even bang unless you plan to hit something!

Medlem

En kassako är något som en person / företag tjänar ofantliga mängder pengar på, det kan vara en spelserie, det kan vara någon annan sorts produkt, oftast så brukar ovannämnda försöka mjölka ut så mycket pengar som möjligt från kassakon (därav namnet) och inte fortsätta vidare på ett nytt projekt.

Oftast så brukar man ge upp sin kassako när populariteten börjar sjunka, eller att vinsten börjar sjunka (kan bero på bland annat höjda kostnander eller liknande.)

Det är vad jag har fått för mig att en kassako är ungefär


signatur

Morning Glory, the revival!
An "It's so easy" to be social, "It's so easy" to be cool

Medlem

Blir skit sur på sånna härna förslag!
ALLA bor INTE i sthlm central, är det så jälva svårt att förstå för en del folk?
Jag flyttade till byn där mitt jobb ligger, pga jag orkade inte pendla.
Jag körde 5mil enkel resa

DET GÅR INTE NÅGRA BUSSAR IMMELLAN

så när jag vill åka hem till mor&far och kompisar så är det Bil

DET GÅR INTE NÅGRA BUSSAR IMMELLAN

5mil, vad ska jag göra? cykla?

Eller när man ska åka och storhandla mat, 3.2mil är det vi får åka då, vad ska man göra? ta nån av de få bussarna som går nån gång om dagarna till eksjö/tranås, gå ut till affärerna, sedan vänta i x antal timmar, träla runt med 4-6påsar mat, sen åka bussen hem å söliga som bussarna är så är nog hälften av maten förstört...

det funkar inte, ja det går i centrala sthlm, malmö, GBG osv..
Men inte ute i skogen, det går inte, snälla förstå det!


signatur

R.I.P The_maxx

Medlem

Alla vet att oljan kommer att bli dyrare och dyrare i takt med att den sinar - det är ingen idé att försöka protestera, man får försöka navigera runt detta ökande pris.

Jag vill också åka bil överallt och jag vill göra det så billigt som möjligt... jag förstår varför det är dyrt dock.

Snus däremot - det är bara löjligt, rökare kan gott betala alla hälsoproblem själva. Dyrare cigg, billigare snus, det är receptet.


signatur

My goal in life is to be the person my dog thinks I am.

Medlem
Skrivet av CastorFiber:

Alla vet att oljan kommer att bli dyrare och dyrare i takt med att den sinar - det är ingen idé att försöka protestera, man får försöka navigera runt detta ökande pris.

Jag vill också åka bil överallt och jag vill göra det så billigt som möjligt... jag förstår varför det är dyrt dock.

Snus däremot - det är bara löjligt, rökare kan gott betala alla hälsoproblem själva. Dyrare cigg, billigare snus, det är receptet.

Ja det är inte oljepriset som dubblas utan det är skatten isåfall.


signatur

Don't pull the thang out, unless you plan to bang, Don't even bang unless you plan to hit something!

Medlem

Detta är nog bara början på Bensinpriset kommer bli dyrare och dyrare och sen undrar man vad som kommer hända.


signatur

Ah, yes. 'Reapers.' The immortal race of sentient starships, allegedly waiting in dark space. We have dismissed that claim

Medlem

Ett smart drag för att få människor att skuta använda bilen allt för ofta. Bara bra enligt mig. Folk fattar inte hur allvarligt det är med miljön just nu.


signatur

"No one will be left to prove that humans existed". - Dave Mustaine

Medlem

Och hur hade regeringen tänkt sig att folk ute i glesbygden skulle transportera sig?


signatur

"Moral är bra, men dubbel moral är inte dubbelt så bra"
Det fria operativsystemet: http://www.reactos.org

Medlem
Skrivet av WaltX:

Ett smart drag för att få människor att skuta använda bilen allt för ofta. Bara bra enligt mig. Folk fattar inte hur allvarligt det är med miljön just nu.

Om det är så allvarligt så får dom göra så att miljöbilen blir som en standard och avsluta monopolen inom oljebranchen, i mina ögon ser detta mer ut som att mjölka pengar än att skydda miljön. Som det stog i artikeln så står bilkörningen i Sverige endast för 1 promille av världens koldioxid utsläpp eller rättare sagt 1 av 3 promille i Sveriges koldioxid utsläpp. Så man ska slå till i den stora delen före den lilla enligt mig. Kossan släpper ut mer koldioxid än vad bilen gör, det är en del av naturen och naturen ska tåla det men det är en annan diskussion.


signatur

Don't pull the thang out, unless you plan to bang, Don't even bang unless you plan to hit something!

Inaktiv

Jag tror faktist inte att det är bensinpriset som måste dubblas.

Vi måste även kunna lära dom nya generationerna hur miljön fungerar.

När vår generation får barn måste vi visa för våra barn att man cykla istället för att bilen.

Vi kan fortfarande använda bilarna och det är bra.

Vi kan inte stoppa miljöförstöringen om folket inte lärt sig riktigt.

Allt sitter i våra hjärnor, vi måste börja tänka om redan när vi är små.

Äta mera grönsaker.
Köp inte onödiga saker.
Återvinn allt som går.

T.ex nu ska ett barn ha " fullt med leksaker "
Förut fick man bara en nalle och en liten bil.

Sluta tillverka bilar,leksaker och satsa mer på vår mat.

Inaktiv

Staten har alltid stulit slantar från medborgarna.

Fastighetsskatten infördes "temporärt" när man byggde infrastrukturen och sedan behöll man den.
Har hört att detsamma gäller vägskatt.
Det senaste som upprör mig är att de ska tvinga folk att betala a-kassa. Även arbetslösa OCH företag.
Biltullar införs och det har ju redan lagts förslag om biltullar i fler städer OCH utanför stan, till exempel Essingeleden.

Så skyller man alltid på koldioxid, infrastruktur, slitage på vägar, etcetera.

Bla bla bla.


signatur

Bra kylning IsTheShit

Inaktiv
Skrivet av Krayze:

Men etanol som är "miljövänligt" skattas hela tiden också!

Det är inte helt miljövänligt, dom som gör det har dåliga arbetsförhållanden och etanolen flygs hit från brasilien som gör så att klimatet blir sämre, annars tycker jag att det är bra att dom höjer bensinskatten, in med med mer tåg!!!

Avstängd

27 kronor? Stackars lantisar, säger jag.

Medlem

Förbjud biltrafiken i städer istället.

Medlem
Skrivet av Pliskin:

Förbjud biltrafiken i städer istället.

Förbjud all privat biltrafik (affärer, restauranger och liknande måste fortfarande få sina varor) och bygg ut spårvagn och andra liknande transportmedel.

Medlem

Sjukt... dock kommer det aldrig hända.. en sak som jag inte förstår dock är att i thailand kostade bensinen dryga kronan, hur kan det vara så pass mycker billigare där!? tillockmed på småöar långt från fastlandet... hur kommer det dit??(transporten lär ju inte vara direkt billig) förstår inte riktigt det där.:|

Medlem
Skrivet av Krayze:

. Utöver bensinen så har tobak höjts som bara den, snusdosa som kostar 2 kr att tillverka kostar 38-40 kr.

Å nej !! Det är ju frukstansvärt att tobaken har blivit dyrare, då kan befolkningen i sydamerika odla mat till sig själva istället för stimulativa medel som de exporterar.:O


signatur

Programmer: an organism that turns coffein into software. Trollar och Trixar Bloggen

Medlem

Många utav er som tycker det är bra med dessa monsterpriser måste ha en förjävla bra utbyggd och fungerande lokaltrafik. Blixtsnabb och anpassad just för dig verkar den också vara.
Eller så bor ni en minut från närbutiken och två minuter ifrån arbetsplatsen. Alla kompisar bor säkert i samma trappuppgång som ni också.
I verkligheten ser det inte ut på detta något överdrivna sätt för den stora massan.

Det som är det viktigaste med en bil för min del (säkert för många andra också) är det faktum att en bil ger dig frihet att när du vill ta dig till den plats du vill. Du behöver inte anpassa dig efter dålig lokaltrafik och diverse tider hit och dit.

För väldigt stor del utav sveriges befolkning är bil ett måste för att kunna leva ett drägligt liv och sätta mat på bordet.

Hade jag bott i en storstad med cykelavstånd till det jag behöver och ett fungerande lokaltrafiknät hade jag inte heller brytt mig särskilt mycket över bensinpriserna.

Känner jag sverige som land rätt kommer säkert skor och cyklar att tokbeskattas i framtiden när ingen kör bil nå mer


signatur

Insert funny qoute here

Medlem

Tänk på mig, jobbar på bensinmack och 30% av alla kunder sågar mig precis om det är mitt fel att det höjs :(. Jag tycket också att det är för dyrt redan nu.

Skriv svar