Utomjordingar. Sant eller falskt?

Medlem

Jag tror helt klart att det finns liv på andra planeter, finns det inte i våran galax så lär det finnas på andra. Om universum är så förbannat stort så lär det ju finnas liv på andra planeter.
Eftersom att det finns så otroligt många galaxer runt om i universum så borde det även finnas liv som är lika välutvecklade som vi, jag menar, hur stor är chansen att jorden skulle vara den enda planeten i galaxen som har så pass välutveckat liv som människan. Om universum är oändligt bör det till och med finnas någon som ser ut exakt som jag, som gör exakt samma sak som jag gör nu på en plats som ser exakt lika dan ut, jag menar, någon gång (oändligt många gånger) borde det träffa rätt... Eller?

Edit:

Kan även lägga till att jag inte tror att männsikan någonsin kommer träffa annat liv i universum (förutom någon liten bakterie kanske). Låt oss säga att människan lyckas komma på en teknik som gör att vi kan resa i ljusets hastighet, då skulle det ändå ta 4,2 år att resa till den närmsta stjärnan (förutom solen). En av våra närmsta galaxer (bortsett från vintergatans satellitgalaxer) skulle ta ca 2.36 miljoner år att åka till och att åka från vintergatans ena ände till den andra skulle ta runt 100 000 år. :\

Medlem

Hörde att det finns vatten vid någon planet...sign på aliens?


signatur

hejsanhejsanhejsan

Medlem
Skrivet av mosoloa1:

Hörde att det finns vatten vid någon planet...sign på aliens?

Vatten finns överallt i hela universum. Om jag inte minns fel är det den näst vanligaste molekylen i hela universum.

På på flera av vårt solsystems planeters månar finns det vatten - vissa består till och med bara av is.

Så det behöver inte vara ett tecken - självklart kan det öka oddsen - men det behöver inte göra det.

Vidare: De former av liv som finns på jorden är beroende av vatten, vad säger att det inte finns liv som uppkommit på annat sätt?

Medlem
Skrivet av båtsman:
Skrivet av mosoloa1:

Hörde att det finns vatten vid någon planet...sign på aliens?

Vatten finns överallt i hela universum. Om jag inte minns fel är det den näst vanligaste molekylen i hela universum.

På på flera av vårt solsystems planeters månar finns det vatten - vissa består till och med bara av is.

Så det behöver inte vara ett tecken - självklart kan det öka oddsen - men det behöver inte göra det.

Vidare: De former av liv som finns på jorden är beroende av vatten, vad säger att det inte finns liv som uppkommit på annat sätt?

Väte är den vanligaste molekylen, finns det vatten så finns det syre, finns det syre så kan det finnas liv (kolbaserade varelser).

Medlem
Skrivet av Pliskin:

Väte är den vanligaste molekylen, finns det vatten så finns det syre, finns det syre så kan det finnas liv (kolbaserade varelser).

Jag vet inte riktigt vad det är du vill ha sagt?

Medlem

Det finns säkert andra livsformer... nånonstans i ett annat solsystem:D


signatur

Just when I thought I was out... the pc pull me back in.

Medlem
Skrivet av CastorFiber:

Personligen tycker jag att vi borde skicka iväg mänskilgt DNA ut i rymden, låta jordklotet pollinera världsrymden... vem vet vad som kan hända med dessa innan tidens slut. Sikta på en "bobar" planet, skjut dit en missil full av förutsättningar för liv.

Låter som en väldigt bra idé tycker jag

Inaktiv

Om några aliens faktiskt kom till jorden så skulle det vara synd om dom.
Människorna skulle ta blodprover, undersöka deras kropp, så dom skulle nog inte få något vänligt mottagande :(:down:

Medlem

klart det finns nån sorts av liv sen i vilken form är en annan sak.

Vilka viktiga faktorer krävs för att liv skall uppstå på en planet?

-Beträffande vad som krävs för att liv ska uppstå är både lätt och svårt att svara på. Å ena sidan krävs det egentligen inte mer än tillgång till en lämplig kolkälla, flytande vatten, och någon form av tillgänglig energi, för att liv ska kunna existera. Å andra sidan vet vi faktiskt inte exakt hur det går till när liv uppstår ur icke-liv. Det är rimligt att anta att vissa typer av organiska molekyler behövs för att liv ska uppstå, något som i och för sig inte är så ovanligt, och vidare krävs det troligen att någon form av informationsökande process äger rum (även det enklaste livet innehåller en oerhörd mängd information).

Men exakt hur detta går till är i dagsläget inte känt.

taget från rymdforum.nu


signatur

quod similis saporem blandeque coruscant

Inaktiv
Skrivet av lave:
Skrivet av Netstroyer:

Oddsen för utomjordingar går ju inte och bedömma .....

Men folk har försökt! Exempelvis finns den (ö)kända Drakes ekvation. Vad man tycker om den kan diskuteras, men denna är en rätt bra sammanfattning av min åsikt.

Skrivet av Wikipedia:

fl = the fraction of the above which actually go on to develop life

Estimated by Drake as 1.

Chansen för att liv ska utveklas på en planet som det teoretiskt skulle finnas liv på är 100%. Alltså är odds för liv i universum 100% (1:1) eller hur ska jag tolka dit svar Lave?


signatur

"An open mind is like a fortress with its gate unbarred and unguarded."

Avstängd

Jag tror att vi är ensamma i universum. Det finns knappast några riktiga utomjordingar.

Medlem

Varför skulle de inte göra det? Tror inte vi kommer möta de i alla fall.


signatur

Ah, yes. 'Reapers.' The immortal race of sentient starships, allegedly waiting in dark space. We have dismissed that claim

Avstängd

Tja, med tanke på hur stort universum är så är sannolikheten stor att det finns någon planet av alla miljarder med förutsättningar liknande våra - om vi utgår från att världen kom till av en slump, vilket jag inte gör.

Medlem

Jag tror ärligt att rymden är tid.

Svårt att beskriva hur jag själv tänker men en sak vet jag i alla fall, gud har någonting med det att göra.


signatur

hejsanhejsanhejsan

Medlem
Skrivet av mosoloa1:

Jag tror ärligt att rymden är tid.

Svårt att beskriva hur jag själv tänker men en sak vet jag i alla fall, gud har någonting med det att göra.

vet inte exakt hur du menar, men Gud finns inte, så lite fel har du allt.

utan rum finns ingen tid.

den är bra.


signatur

R.I.P The_maxx

Medlem
Skrivet av IceMan:

vet inte exakt hur du menar, men Gud finns inte, så lite fel har du allt.

Enligt dig ja. Hur tolkar du "Gud"?


signatur

"No one will be left to prove that humans existed". - Dave Mustaine

Medlem
Skrivet av EliasN:

Tja, med tanke på hur stort universum är så är sannolikheten stor att det finns någon planet av alla miljarder med förutsättningar liknande våra - om vi utgår från att världen kom till av en slump, vilket jag inte gör.

Det är ingen som påstår att livet uppstod av en slump. Förutsättningarna var precis sådana att liv uppstod. Det behövs ingen gud för det.

Medlem
Skrivet av WaltX:

Enligt dig ja. Hur tolkar du "Gud"?

Ungefär på samma nivå som monster under sängen, näcken, tomtar och troll.

Medlem
Skrivet av Netstroyer:
Skrivet av lave:
Skrivet av Netstroyer:

Oddsen för utomjordingar går ju inte och bedömma .....

Men folk har försökt! Exempelvis finns den (ö)kända Drakes ekvation. Vad man tycker om den kan diskuteras, men denna är en rätt bra sammanfattning av min åsikt.

Skrivet av Wikipedia:

fl = the fraction of the above which actually go on to develop life

Estimated by Drake as 1.

Chansen för att liv ska utveklas på en planet som det teoretiskt skulle finnas liv på är 100%. Alltså är odds för liv i universum 100% (1:1) eller hur ska jag tolka dit svar Lave?

de där siffrorna är baserade på jorden.

eftersom jorden är den enda planeten i solsystemet där liv kan ha uppstått så är chansen att de ska uppstå liv på planeter som liknar jorden/där liv kan utvecklas 100%


signatur

"I believe whatever doesn't kill you, simply makes you... stranger." Jokern

Medlem

finns SÄKERT liv där ute någonstans

Medlem

In a galaxy far far away...


signatur

-^-^--^-The sound of a bat cutting through space and time-^-^--^-

Medlem

Ja,sanolik heten att det finns någon sorts liv på någon av lägsen planet är väldigt stor.

Medlem
Skrivet av EliasN:

Tja, med tanke på hur stort universum är så är sannolikheten stor att det finns någon planet av alla miljarder med förutsättningar liknande våra - om vi utgår från att världen kom till av en slump, vilket jag inte gör.

Du måste väl själv inse hur absurt det låter eller har det gått så långt att all chimär har gjort att er (religösa) förmåga till logiskt och rationellt tänkande är som bortblåst?

Jag menar vi har ett universum som för många av oss är av helt obeskrivlig skala. Hur många planeter lär det finnas egentligen? Det är det ingen som vet men ifall universum faktiskt skulle vara oändligt genom teorin om multiversium så räcker det ens med en Googolplexian som referens.

Men här menar ni alltså att jorden skulle vara den enda planeten med förutsättning för liv på och att det finns helt enkelt inget liv i resten av universum? För att en bok - skriven av människor för över 2000 år sen - säger det? Snacka om waste of space och riktigt designtabbe av den där snubben gud.

Hur tänker ni som är troende egentligen? Ponera att vi skulle hitta liv i bakterifom på Mars, vad händer då? Hela er tro måste ju rasera på ett ögonblick eller har ni alltid någon bortförklaring som backup samtidigt som bibeln återigen skrivs om? Det måste ju ändå finnas någon liten misstro hos var och en av er om att det ni lever efter och det ni tror på kanske inte är "sanningen" trots allt? Och vad krävs det för att ni ska våga ta steget och själva inse att ni lever i villfarelse?

Jag vet i alla fall vad som krävs för att jag ska tro på intelligent design.

Inget illa menat men seriöst, det är på tiden att vakna upp. Halleluja!

Medlem
Skrivet av erge:
Skrivet av EliasN:

Tja, med tanke på hur stort universum är så är sannolikheten stor att det finns någon planet av alla miljarder med förutsättningar liknande våra - om vi utgår från att världen kom till av en slump, vilket jag inte gör.

Du måste väl själv inse hur absurt det låter eller har det gått så långt att all chimär har gjort att er (religösa) förmåga till logiskt och rationellt tänkande är som bortblåst?

Jag menar vi har ett universum som för många av oss är av helt obeskrivlig skala. Hur många planeter lär det finnas egentligen? Det är det ingen som vet men ifall universum faktiskt skulle vara oändligt genom teorin om multiversium så räcker det ens med en Googolplexian som referens.

Men här menar ni alltså att jorden skulle vara den enda planeten med förutsättning för liv på och att det finns helt enkelt inget liv i resten av universum? För att en bok - skriven av människor för över 2000 år sen - säger det? Snacka om waste of space och riktigt designtabbe av den där snubben gud.

Hur tänker ni som är troende egentligen? Ponera att vi skulle hitta liv i bakterifom på Mars, vad händer då? Hela er tro måste ju rasera på ett ögonblick eller har ni alltid någon bortförklaring som backup samtidigt som bibeln återigen skrivs om? Det måste ju ändå finnas någon liten misstro hos var och en av er om att det ni lever efter och det ni tror på kanske inte är "sanningen" trots allt? Och vad krävs det för att ni ska våga ta steget och själva inse att ni lever i villfarelse?

Jag vet i alla fall vad som krävs för att jag ska tro på intelligent design.

Inget illa menat men seriöst, det är på tiden att vakna upp. Halleluja!

Amen!

Medlem
Skrivet av erge:
Skrivet av EliasN:

Tja, med tanke på hur stort universum är så är sannolikheten stor att det finns någon planet av alla miljarder med förutsättningar liknande våra - om vi utgår från att världen kom till av en slump, vilket jag inte gör.

Du måste väl själv inse hur absurt det låter eller har det gått så långt att all chimär har gjort att er (religösa) förmåga till logiskt och rationellt tänkande är som bortblåst?

Jag menar vi har ett universum som för många av oss är av helt obeskrivlig skala. Hur många planeter lär det finnas egentligen? Det är det ingen som vet men ifall universum faktiskt skulle vara oändligt genom teorin om multiversium så räcker det ens med en Googolplexian som referens.

Men här menar ni alltså att jorden skulle vara den enda planeten med förutsättning för liv på och att det finns helt enkelt inget liv i resten av universum? För att en bok - skriven av människor för över 2000 år sen - säger det? Snacka om waste of space och riktigt designtabbe av den där snubben gud.

Hur tänker ni som är troende egentligen? Ponera att vi skulle hitta liv i bakterifom på Mars, vad händer då? Hela er tro måste ju rasera på ett ögonblick eller har ni alltid någon bortförklaring som backup samtidigt som bibeln återigen skrivs om? Det måste ju ändå finnas någon liten misstro hos var och en av er om att det ni lever efter och det ni tror på kanske inte är "sanningen" trots allt? Och vad krävs det för att ni ska våga ta steget och själva inse att ni lever i villfarelse?

Jag vet i alla fall vad som krävs för att jag ska tro på intelligent design.

Inget illa menat men seriöst, det är på tiden att vakna upp. Halleluja!

Snacka med en präst eller någon annan erfaren då du kommer känna dig blåst.

Förr eller senare kommer du förstå vad allt handlar om.


signatur

hejsanhejsanhejsan

Medlem

Tror utan tvekan det finns liv någon annanstans. Men dessvärre inte i närheten av oss


signatur

I'm a snake, follow me!

Medlem
Skrivet av mosoloa1:
Skrivet av erge:
Skrivet av EliasN:

Tja, med tanke på hur stort universum är så är sannolikheten stor att det finns någon planet av alla miljarder med förutsättningar liknande våra - om vi utgår från att världen kom till av en slump, vilket jag inte gör.

Du måste väl själv inse hur absurt det låter eller har det gått så långt att all chimär har gjort att er (religösa) förmåga till logiskt och rationellt tänkande är som bortblåst?

Jag menar vi har ett universum som för många av oss är av helt obeskrivlig skala. Hur många planeter lär det finnas egentligen? Det är det ingen som vet men ifall universum faktiskt skulle vara oändligt genom teorin om multiversium så räcker det ens med en Googolplexian som referens.

Men här menar ni alltså att jorden skulle vara den enda planeten med förutsättning för liv på och att det finns helt enkelt inget liv i resten av universum? För att en bok - skriven av människor för över 2000 år sen - säger det? Snacka om waste of space och riktigt designtabbe av den där snubben gud.

Hur tänker ni som är troende egentligen? Ponera att vi skulle hitta liv i bakterifom på Mars, vad händer då? Hela er tro måste ju rasera på ett ögonblick eller har ni alltid någon bortförklaring som backup samtidigt som bibeln återigen skrivs om? Det måste ju ändå finnas någon liten misstro hos var och en av er om att det ni lever efter och det ni tror på kanske inte är "sanningen" trots allt? Och vad krävs det för att ni ska våga ta steget och själva inse att ni lever i villfarelse?

Jag vet i alla fall vad som krävs för att jag ska tro på intelligent design.

Inget illa menat men seriöst, det är på tiden att vakna upp. Halleluja!

Snacka med en präst eller någon annan erfaren då du kommer känna dig blåst.

Förr eller senare kommer du förstå vad allt handlar om.

Tror inte någon präst har någon stor erfarenhet av astrologi.


signatur

-^-^--^-The sound of a bat cutting through space and time-^-^--^-

Medlem
Skrivet av mosoloa1:

Snacka med en präst eller någon annan erfaren då du kommer känna dig blåst.

Förr eller senare kommer du förstå vad allt handlar om.

Faktum är att jag har en barndomskompis vars farsa varit präst i över 30 års tid. Har haft en hel del diskussioner med honom. Något har i alla fall fått honom att tappa tron då han inte är varken präst eller anser sig själv vara troende längre.

Det finns hopp med andra ord.

Medlem
Skrivet av erge:
Skrivet av mosoloa1:

Snacka med en präst eller någon annan erfaren då du kommer känna dig blåst.

Förr eller senare kommer du förstå vad allt handlar om.

Faktum är att jag har en barndomskompis vars farsa varit präst i över 30 års tid. Har haft en hel del diskussioner med honom. Något har i alla fall fått honom att tappa tron då han inte är varken präst eller anser sig själv vara troende längre.

Det finns hopp med andra ord.

Sista post innan hopp i sängen
Okej då vill jag inte prata med dig så mycket mer om religion :P.


signatur

hejsanhejsanhejsan

Medlem

^ Rädd för att tappa tron?

Jag personligen tycker att hela idén med att tro på något som styr människan, men ändå inte (vi har fri vilja, men det är ändå guds vilja att saker händer, alltså har vi inte fri vilja), och även att han åstadkommer mirakel (Även om han har sagt att han INTE tänker göra något åt vad vi människor tänker göra), det är verkligen motsägelsefullt (i dubbla portioner).

Menmen, folk får tro vad dom vill, så länge dom inte försöker göra det värre för sina medmänniskor


signatur

Morning Glory, the revival!
An "It's so easy" to be social, "It's so easy" to be cool

Skriv svar