Borde Sverige vara en monarki eller republik?

Inaktiv
Borde Sverige vara en monarki eller republik?

Jag såg at det här börjades diskuteras i "Amerikanare" forumet och började tänka på det här: Borde Sverige bli en republik eller hålla fast som monarki?

Tycker ni att kungen är nödvändig? Är han bara ett PR trick, eller en gubbe som verkligen behövs?
Eller tycker ni att det inte spelar någon roll?

Diskutera!

Medlem

Vi lever väl i en republik?


signatur

Morning Glory, the revival!
An "It's so easy" to be social, "It's so easy" to be cool

Medlem
Skrivet av Greger:

Vi lever väl i en republik?

Niet vi har SO ,successionsordningen samt en kung vilket gör oss till en monarki.


signatur

Programmer: an organism that turns coffein into software. Trollar och Trixar Bloggen

Medlem

Monarki. För Kung och fosterland!


signatur

R.I.P The_maxx

Inaktiv

Kan man sin historia blir man lite illamående när man hör ordet monarki.
Feodaladeln har levt kvar länge nog. Krossa monarkin !!


signatur

Bra kylning IsTheShit

Medlem

Monarki är ute tycker jag, finns ingen somhelst anledning att ha en kung som står och ser glad ut med sin vinkande hand. Republik är en del av Sverige idag också men finns det en kung så är det en monarki. Så jag säger bort med kungen och sänk skatten:P(inte för att kungen tar så mycket av våra skattepengar)


signatur

Don't pull the thang out, unless you plan to bang, Don't even bang unless you plan to hit something!

Medlem

medveten om att en president skulle kosta mera än en kung?


signatur

R.I.P The_maxx

Medlem

Nee men staten skulle klara sig fint utan kungen, vi har ju folk som regerar så vi behöver ingen president. Så jag säger bort med bodera:)


signatur

Don't pull the thang out, unless you plan to bang, Don't even bang unless you plan to hit something!

Medlem

vem ska vara statschef då


signatur

R.I.P The_maxx

Medlem
Skrivet av Krayze:

Nee men staten skulle klara sig fint utan kungen, vi har ju folk som regerar så vi behöver ingen president. Så jag säger bort med bodera:)

Vem skall då respentera sverige har du tänkt, tycker att kungafamiljen gör sitt jobb ganska bra.?


signatur

Programmer: an organism that turns coffein into software. Trollar och Trixar Bloggen

Medlem

Det kan jag vara:D, nej men jag tycker statsministern skulle sköta det ganska bra eftersom statsministern representerar de flesta beslut som tas i Sverige till utlandet också.


signatur

Don't pull the thang out, unless you plan to bang, Don't even bang unless you plan to hit something!

Medlem

Monarkin är förlegad. Avskaffa skiten och bort med kungen.

Medlem
Skrivet av IceMan:

medveten om att en president skulle kosta mera än en kung?

source?

Medlem

han menar väll USA:s president?

OT: jag kör nog på anarkism, men eftersom de finns alldelens för många människor för att de skulle funka så leker jag halv konservatist och väljer monarki:up:


signatur

"I believe whatever doesn't kill you, simply makes you... stranger." Jokern

Inaktiv

Monarki fungerar utmärkt och är ett bra PRtrick.

Medlem

Är med på Nagashs linje, jag tycker det är bra att ha kungafamiljen som representanter för Sverige och åka på statsbesök osv. Då kan statsministern fokusera mer på politiken istället för att fjanta runt på artighetsbesök.

Möjligtvis får dom lite väl mycket pengar för det men det är en annan diskussion.


signatur

I can't even tell you at the moment, what at the moment means....even momentarily.

Medlem

Om vi hade en republik så skulle det absolut inte betyda att vi hade samma sorts republik som USA.
Vi kan göra precis som vi vill.
T ex; en president, vald av riksdagen, som enbart har som jobb att främja Sveriges intressen utomlands, rent diplomatiskt. Presidenten får inte uttala sej om inrikespolitiken och har ingen politisk makt. Ungefär som kungen, fast någon som är vald på sina meriter och inte på livstid.
Monarkin är otroligt förlegad och trist och direkt olämplig i en demokrati.


signatur

yolo

MFC
Medlem
Skrivet av 4eye:
Skrivet av IceMan:

medveten om att en president skulle kosta mera än en kung?

source?

Burma....


signatur

I believe that if life gives you lemons you should make lemonade & try to find somebody whose life has given them vodka & have a party - Ron White

Medlem
Skrivet av 4eye:
Skrivet av IceMan:

medveten om att en president skulle kosta mera än en kung?

source?

Radio, som sade så, finns tydligen kosnads underskökningar om detta.


signatur

R.I.P The_maxx

Medlem

Monarki såklart! Länge leve Kungen!


signatur

"Moral är bra, men dubbel moral är inte dubbelt så bra"
Det fria operativsystemet: http://www.reactos.org

Medlem

Frågan är... vad är monarki och Republik?


signatur

hejsanhejsanhejsan

Medlem
Skrivet av mosoloa1:

Frågan är... vad är monarki och Republik?

Skrivet av mosoloa1:

Google is your friend.

Inaktiv

Självklart republik av den enkla anledningen att jag anser att man ska ha den mest lämpade för en uppgift. Man ska inte kunna ärva ett yrke. Det är både effektivare och mer rättvist att utse folk pga deras kompetens istället för vem de är född av. Det är ungefär som att utse en kärnforskare med hjälp av att kolla vem som har störst skostorlek.

Om vi ska ha kungahuset kvar så tycker jag att man borde privatisera det. Om nu kungen är så viktig i representationssyfte så tycker jag att olika företag kan få hyra in honom för representation. Då skulle kungen få betalt det han är värd, om det nu är något. Dessutom så skulle vi skattebetalare slippa betala.


signatur
Medlem

Kungen är ju fransk, eller?


signatur

Don't pull the thang out, unless you plan to bang, Don't even bang unless you plan to hit something!

Medlem
Skrivet av Krayze:

Kungen är ju fransk, eller?

Nja, han har ett franskt påbrå som är den Bernadotteska kungaätten


signatur

Programmer: an organism that turns coffein into software. Trollar och Trixar Bloggen

Medlem

Monarki helt klart enligt mig, det är en del av Sveriges historia som lever vidare, och personligen tycker jag att även fast dom inte får bestämma något, så gör dom ett riktigt bra jobb i att representera oss i världen.

Medlem
Skrivet av Iceguppi:

Självklart republik av den enkla anledningen att jag anser att man ska ha den mest lämpade för en uppgift.

Den mest lämpade är den som ägnat hela sitt liv åt att förbreda sig på sin uppgift. Se bara på Victorias mertilista:

Kronprinsessan började förskolan i Västerleds församling 1982.
På hösten 1984 började hon i lågstadiet i Smedslättskolan i Bromma. Mellanstadiet gick Kronprinsessan Victoria i Ålstensskolan i Bromma och fortsatte sedan på natur- och samhällsvetenskapliga programmet i Enskilda Gymnasiet, Stockholm.

Student 1996
Kronprinsessan tog studenten 1996. Under sommarloven ägnade hon sig åt extra språkträning bland annat i USA och Tyskland.
Kronprinsessan konfirmerades sommaren 1992 i Räpplinge kyrka på Öland.

Under skoltiden genomförde Kronprinsessan två PRAO-perioder, på Husgerådskammaren på Kungliga slottet och Historiska Museet i Stockholm.

Studier i franska
Under läsåret 1996/97 studerade Kronprinsessan franska vid Centre International d´Etudes Francaises vid Université Catholique l´Ouest i Angers, Frankrike.

För att få en bred inblick i den svenska riksdagens och regeringens arbete följde Kronprinsessan hösten 1997 ett särskilt upplagt program.

FN-praktik
Vårterminen 1998 började Kronprinsessan Victoria studier vid Yale University i USA. Hon studerade bland annat statskunskap och historia. I samband med vistelsen i USA praktiserade Kronprinsessan också två perioder vid FN i New York (juni och september 2002) och ytterligare en period vid Sveriges ambassad i Washington D.C. (maj 1999).
Hösten 2000 ägnade sig Kronprinsessan åt studier i konfliktlösning och internationell fredsfrämjande verksamhet.

Under våren 2001 studerade Kronprinsessan Sveriges ordförandeskap i EU.

Regeringskansliet
Hösten 2001 genomförde Kronprinsessan Victoria ett studieprogram i regeringskansliet. Hon besökte då också Swedish Style i Tokyo och amerikanska västkusten med anledning av Nobeljubileet.

Våren 2002 genomförde Kronprinsessan ett studieprogram vid SIDA och besökte bland annat Uganda och Etiopien. Hon fortsatte med sina officiella representationsuppdrag. Hösten 2002 praktiserade Kronprinsessan vid Svenska Exportrådets kontor i Berlin och Paris.

Grundläggande soldatutbildning
Utbildningsprogrammet fortsatte 2003 med studiebesök inom det svenska näringslivet, ett studie- och praktikprogram inom lant- och skogsbruk samt "Grundläggande soldatutbildning" vid SWEDINT.

2004 deltog Kronprinsessan i statsbesöket till Island, besökte Saudiarabien och Ungern med svenska officiella delegationer, besökte FN-organ i Rom, genomförde studiebesök hos företag i Sverige och fortsatte med sina officiella representationsuppdrag.

Under hösten 2004 följde Kronprinsessan kurser vid Försvarshögskolan i Stockholm med inriktning på statskunskap, internationella relationer och konfliktlösning.

Biståndsarbete i Asien
Våren 2005 gjorde Kronprinsessan flera resor utomlands, bland annat till Australien med anledning av Swedish Style in Australia och till Japan för att närvara vid världsutställningen i Aichi.
Vidare reste Kronprinsessan till Bangladesh och Sri Lanka för att studera biståndsarbetet i dessa länder. I juni 2005 besökte hon Turkiet i främjandesyfte tillsammans med näringsminister Thomas Östros.

Samhällsstudier
Från hösten 2005 koncentrerades Kronprinsessans studier i samhällsorienterande ämnen.

Diplomatprogrammet
Som ett led i sina fortlöpande studier inledde Kronprinsessan Victoria i september 2006 utbildningen i Utrikesdepartementets diplomatprogram.
Programmet omfattade bland annat föreläsningar, seminarier och gruppövningar.

Kronprinsessan gjorde också studiebesök på olika myndigheter och institutioner.

Utbildningen omfattade två terminer och avslutades i juni 2007.

Studier i franska
Under hösten 2007 kommer Kronprinsessan bl.a. att praktisera vid EU-representationen i Brüssel samt studera franska.

http://www.royalcourt.se/kungafamiljen/hkhkronprinsessanvicto...


signatur

"Moral är bra, men dubbel moral är inte dubbelt så bra"
Det fria operativsystemet: http://www.reactos.org

Inaktiv

Jag är väldigt osäker på vad jag tycker, men jag tycker det är fel att kungen får så hög lön som han får, när skatten kan gå till så mycket bättre saker, tex. polisen, sjukvårdarna och brandmännen och många fler

Medlem
Skrivet av Lusen:

Jag är väldigt osäker på vad jag tycker, men jag tycker det är fel att kungen får så hög lön som han får, när skatten kan gå till så mycket bättre saker, tex. polisen, sjukvårdarna och brandmännen och många fler

Kungen har inte en gigantlön, de mesta av pengarna går till hans resor ute i världen för att göra reklam för Sverige.


signatur

"Moral är bra, men dubbel moral är inte dubbelt så bra"
Det fria operativsystemet: http://www.reactos.org

Medlem

Jag är välldigt mycket pro-kungen.
han äger, och systmet gillar jag med.
otroligt mycket bra reklam man får av en Kung, mycket bättre än vad en fet stadsminister kan visa upp. En sak som folk faktist verka glömma bort.

Länge leve sveriges Konung!


signatur

R.I.P The_maxx

Skriv svar