Hjälp! Jag ska köpa dator men kan inget om hårdvara

Flakmonkey
Hjälp! Jag ska köpa dator men kan inget om hårdvara

En gång i tiden så lirade jag enbart spel på PC. Visst gillade jag konsoler (hur kan man inte göra det?) men det var mest hos kompisar, så all mina egna resurser låg på att få så mycket prestanda som möjligt för mina surt förvärvade pengar. Då tyckte jag att det var kul att läsa tester där de jämförde olika grafikkort, moderkort, cpu, etc etc och att leta efter de bästa priserna var mer eller mindre ett fredagsnöje. Tiderna förändras dock och när HD-konsolerna kom så tog konsolerna över helt. Det var inget medvetet val egentligen utan det bara blev så och ju längre tiden gick desto mer avlägset kändes det att lägga ner pengar och kanske framförallt tid på en dator.

På senare tid har jag emellertid lekt med tanken på att köpa en bra dator igen. #Starcraft II var nog anledningen till att jag ens började fundera på det, men i takt med att jag tänkt allt mer på det desto fler anledningar hittar jag till att köpa en bra stationär burk. Jag saknar ju att spela FPS på PC, inte bara för att det är trevligt med mus och tangentbord utan även för att det är på PC som de är vackrast. Sen finns det ju många andra spel som inte finns till konsol som jag länge velat lira som The Witcher tex...

Så nu sitter jag här alltså här i köpatankar och surfar runt på olika sidor för att försöka komma på vad jag ska köpa för att få tillräckligt bra prestanda för så lite pengar som möjligt, precis som jag gjorde så ofta förr i tiden. Det finns emellertid en väldigt stor skillnad mellan nu och då och det är att jag nu inte har någon koll alls på vad som är värt att köpa. Visst skulle man kunna köpa något paket hos komplett och säkert få en helt okej deal, men det känns samtidigt som att man kan få mer för pengarna om man plockar ihop det själv.

Ni förstår kanske nu vad jag vill komma fram till? Jag behöver helt enkelt er hjälp så att jag inte gör bort mig. Är det Intel eller AMD som gäller? Vilket grafikkort ska jag ha? Hur mycket minne? Ja behandla mig som om jag inte kan någonting, för det gör jag inte längre. Någon direkt budget har jag inte, men målet är som sagt att få så mycket prestanda för pengarna som möjligt, så tänk mellanklass

#blogg

Medlem
Hjälp! Jag ska köpa dator men kan inget om hårdvara längre

-

Medlem

Så bra var jag på att infoga en bild.

http://pici.se/pictures/uVpKDGfMM.png

Medlem
Flakmonkey

Oh nice tråd på Sweclockers där

Är det någon större skillnad i prestanda mellan Intel och AMD-paketen som kostar lika mycket eller är det bara en ren smakfråga? Och vilken prisnivå ska man ligga på för att kunna vara lite framtidssäker? Behöver ju inte kunna med allt på högsta i Crysis förstås, men får gärna flyta på iaf ^^

Medlem
Skrivet av Nosnos:

Oh nice tråd på Sweclockers där

Är det någon större skillnad i prestanda mellan Intel och AMD-paketen som kostar lika mycket eller är det bara en ren smakfråga? Och vilken prisnivå ska man ligga på för att kunna vara lite framtidssäker? Behöver ju inte kunna med allt på högsta i Crysis förstås, men får gärna flyta på iaf ^^

http://img571.imageshack.us/img571/4606/budget.jpg

En helt vettig dator tagen från komplett. kör samma moderkort och har haft samma nätagg förr.

Då har du också rum för 2 minnesstickor till och ytterligare ett 5770(Crossfire 5770 alltså, mobot har stöd för det och det blir likvärd prestanda till ett 5870) om det skulle behövas senare.
Hårddisk och DVD-läsare kan du lägga till själv vid behov. Också chassi om det skulle va så att du vill byta.

8000 och det där skulle nog klara det mesta om du inte kör en 24" det vill säga.


signatur

Don't tell me i got no life, im a gamer, i got millions.

Medlem

Ja du Intel brukar vara bättre än AMD imo. Men AMD är generellt sett billigare så du kanske kan få en bättre dator för samma pris. Vet inte riktigt ärligen talat.
Sen skulle jag väll satsa på paketen för 7-8k om man vill vara lite mer framtidssäker.

Medlem
Skrivet av Turtle_droid:

Ja du Intel brukar vara bättre än AMD imo. Men AMD är generellt sett billigare så du kanske kan få en bättre dator för samma pris. Vet inte riktigt ärligen talat.
Sen skulle jag väll satsa på paketen för 7-8k om man vill vara lite mer framtidssäker.

AMDs nuvarande processorer är mer bang-for-the-buck i 1000-krs klassen, men då han skrev framttidssäkert så är det i5/i7 som gäller. Bra mycket snabbare också.


signatur

Don't tell me i got no life, im a gamer, i got millions.

Medlem

Har inte riktigt exakt koll på de flesta komponenter nu för tiden (ligger ett par år efter i mitt kunnande), MEN vad gäller nätagg kan jag direkt säga Corsair, som kebbe länkade. Det är ont om riktigt bra nätaggregat och med mer och mer törstiga och finkänsliga komponenter blir det allt viktigare med bra effekt och stabil strömförsörjning. Ju snabbare alla minnen och processorer blir desto viktigare är det att strömmen i datorn inte lider av ens små variationer då minsta lilla fel kan orsaka (speciellt under hög belastning då det brukar visa sig) beräkningsfel och få både drivrutiner och operativsystem att krascha och tvinga datoromstart.

Se bara till att kolla innan hur mycket effekt dina olika komponenter kräver så att du inte köper för klent nätagg (speciellt på 12V-kontakterna då de är för bl.a. grafikkort, och det är grafikkorten som kräver mest juice i datorn). Både jag och andra jag känner har drabbats av för klena nätaggregat då vi snålade lite och de helt enkelt inte sköter sig som de ska när grafikkortet skuttar upp i 90% eller högre av sin kapacitet.

Medlem

KlosterKattens förslag är bra, men överväg att köpa ett Radeon 5850 istället. På en speldator är grafikkortet den viktigaste komponenten och ett 5850 ger värde för pengarna. Om hundralapparna är viktiga, och om du inte ska överklocka och ha dig, kan du köpa ett lite billigare moderkort istället.


signatur

Aj, dina ögon!

Jag har testat Intel och AMD i olika omgångar genom åren, och pga. att Nvidia har bättre drivrutiner till sina grafikkort, samt att deras produkter fungerar bättre med Intels chipset, skulle jag lätt köra på ett Nvidia kort; gärna ASUS eftersom det är bra produkter. Maxa minne, kör gärna W7 så kommer det funka bra.


signatur

FZ - SAMLADE SKRIFTER: #walter_iego

Medlem
Skrivet av walter_iego:

Jag har testat Intel och AMD i olika omgångar genom åren, och pga. att Nvidia har bättre drivrutiner till sina grafikkort, samt att deras produkter fungerar bättre med Intels chipset, skulle jag lätt köra på ett Nvidia kort; gärna ASUS eftersom det är bra produkter. Maxa minne, kör gärna W7 så kommer det funka bra.

Håller inte alls med då ATI är mer prestanda för pengarna.


signatur

Don't tell me i got no life, im a gamer, i got millions.

Flakmonkey

tackar för alla tipsen Men gahh nu börjar jag ju vela här. Är det verkligen en ny dator som jag behöver? Tittar sig ju omkring i lägenheten och ser att det finns annat som jag kan lägga pengarna på, som ny spis och kylskåp till köket... eller ordna till badrumme tlitegranna...

Gat däm! Önskar att jag var tio år yngre då hade jag aldrig börjat vela, då hade det ju bara varit att beställa prylarna direkt

Skrivet av Nosnos:

tackar för alla tipsen Men gahh nu börjar jag ju vela här. Är det verkligen en ny dator som jag behöver? Tittar sig ju omkring i lägenheten och ser att det finns annat som jag kan lägga pengarna på, som ny spis och kylskåp till köket... eller ordna till badrumme tlitegranna...

Gat däm! Önskar att jag var tio år yngre då hade jag aldrig börjat vela, då hade det ju bara varit att beställa prylarna direkt

Äsch då, bäste herrn! Börja med en ny dator, sen betar du sakta men säkert av andra saker som spis, kylskåp och badrum senare. En sak i taget!

Inaktiv

Hur mycket badrum kan man fixa för priset av en dator?? Jag tycker det börjar ticka iväg bara man funderar på det.

När det gäller ny burk så har jag ett par hållpunkter,
Chassi - Chieftec Mesh (utan PSU), bra billigt och lättmeckat. Tänk bara på att skaffa vinklade SATA kablar om det inte kommer med moderkortet.
Moderkort - Gigabyte eller ASUS för säg en 1000-1500:- efter det betalar man bara för saker man inte behöver IMO. Håll dig lååångt borta från ASRock och dyl icke namnkunniga tillverkare.
Lagring - SSD må vara tufft men det är fånigt dyrt och i kraftig flux så kör på en vanlig disk, Hitachi rekommenderas.
Minne - Kingston value RAM fungerar strålande och är billiga.
PSU - Corsair eller Seagate, beroende på grafikkort borde ett runt 500W vara nog men räkna med att lägga en 1000:-.
Grafik - ATi, nVidia är för dyrt och bullrigt, mitt 5850 är mycket trevligt.
Kylning - Arctic cooling, billiga och bra grejer som inte låter mycket.
CPU - Smaksak men är det tajt med pengar skulle jag köpa något i stil med AMDs Athlon II X2 250 annars en Intel processor runt 3GHz med två kärnor, fler behöver du inte på ett skrivbord.

Lycka till!

Medlem

Jag har främst kört Nvidia hittills, men att om man köper ett nytt grafikkort så finns det inte mycket som talar till deras fördel.
När det gäller processorer så leder Intel klart i prestandatoppen men när man går ner lite i pris är AMD i allmänhet mer prisvärda.

Du kan få en vettig speldator för under 10k om du prioriterar lite och hoppar över SSD sålänge. Påverkar inte prestanda när man lirar men är grymt skönt om man växlar mycket mellan olika program/spel.

Medlem

hmm orkar inte riktigt läsa vad alla andra skrivit så jag lägger bara upp detta, jag köpte min dator i vintras för 7200:- ( i delar så det blev billigare ) här är de delar jag köpte ( inet.se )

1st XFX Radeon HD5770 1GB -- 1611kr (lägg til 38 kr så fåru oxå med alien versus predator) GRAFIK KORT

1st Intel Core i5 750, 2.66GHz ( 4 st kärnor så det blir 2.66 x 4 = 10.64 GHz) 2024kr PROCESSOR

1st Corsair HX 750W 80+ 1749kr
NÄTAGGREGAT

2st Revoltec 120mm Röd Transparent med Röd LED 73kr st 146för båda X-TRA FLÄKTAR

1st Asus P7P55D 1336kr
MODERKORT

Allt detta kostar i dagsläget 6866 (jag köpte ingen Hårdisk lr chassi för jag redan hade det men EXEMPEL pris skulle kunna vara:

Cooler Master 690 II Advanced 894kr bra o snyggt CHASSI

2TB Hitachi Deskstar 7K2000 1247kr)

jag använder en skitgammal hårdisk som var dåtiden HIGH TECH med hela 350GB det jag Föreslog har 2000, så det är en viss skillnad. hursomhelst med min dator spelar jag Battlefield bad company 2 på maxad grafik och en upplösning på 1650*1050 (22Tums widescreen), spelet går i som genomsnitt 50-70 fps, skulle det bli värre med tiden då spelen blir mer krävande, köp ett till 5770 för 1600 o wips så blir allting bra igen ( priset ligger säkert nere i 1000 då efter som det sjunker med tiden
Ah jag är själv ingen dator expert men det här är hur jag har lyckats med en relativt bra o billig dator


signatur

Rwa?

Medlem

Whoops glömde A-Data 4GB (2x2GB) Extreme Vitesta 1600MHz
1 407 kr ram-minne


signatur

Rwa?

1
Skriv svar