Vad tycker du om telefonförsäljning?

Medlem
Vad tycker du om telefonförsäljning?

Eftersom telefonförsäljning spelar stor del av marknaden och försäljningen i Sverige så tyckte jag det vore intressant att veta vad folk här på fz tycker om det.
Själv tycker jag det är intressant att höra vad erbjudandet gäller för att veta hur mycket saker och ting har gått ner i priser och hur långt erbjudandet får mig att spara.


signatur

Don't pull the thang out, unless you plan to bang, Don't even bang unless you plan to hit something!

Medlem

Hatar telefonförsäljare. Har jobbat själv som en, och har aldrig känt mig så smutsig i hela mitt liv.

Medlem

Jag har själv tidigare arbetet med försäljning av bla bredband via telefon. Det var rätt rolig form av försäljning och produkten var inte någonting man direkt "prackade" på kunderna och ersättningen/timme var väldigt hög.

Men att själv bli uppringd av olika företag som erbjuder, pröva på paket, undersökningar osv tycker jag bara är drygt då bättre information och likanande erbjudanden finns online, när det passar mig.

Medlem

Haha. Dagens I-landsproblem. xD Om du inte vill ha varan och ett vänligt nej inte räcker är det ju bara att lägga på.

Medlem

Jag brukar oftast inte ens svara när jag ser ett "säljar-nummer"
i telefonen. NIX nästa.


signatur

[http://donqen.blogg.se/]
- Glöm inte alzheimersdagen.

Medlem

Då jag själv jobbar som säljare och gör en hel del cold calling så har jag ingenting emot det. Faktum är att det är ganska kul att prata med dåliga/nya säljare när dom ringer en för det brukar sluta med att dom har ingenstans att ta vägen och samtidigt fått en 10 minuters snabbkurs i AIDA. Men det beror lite på vad det är för produkt, börjar dom försöka pracka på en strumpor etc så klipper jag direkt.

Förstår inte riktigt det onödiga hatet som folk har mot telefonförsäljare. Dels är det den överlägset bästa kanalen för försäljning idagsläget och är du en duktig säljare kan du utan större problem ha snittlöner på 50 000 - 60 000kr av att jobba 75% (eller mindre) i en schyst kontorsmiljö. Så att skämmas för att man jobbar som telefonförsäljare är ju vansinne. Då hade jag skäms mer som industriarbetare som jobbar 5-skift och knappt har ut hälften.

Men då är jag ganska partisk och skulle aldrig kunna tänka mig ett jobb där jag inte har en lön efter prestation. Det för mig är idioti.

Så ifall det är någon som idag jobbar som telefonförsäljare här på forumet; kört hårt. The sky is the limit.

Medlem

tycker inte någon ska skämmas över sin lön. hatar telefonförsäljning som fenomen men inte säljarna.

Medlem

Till sommaren ska jag börja jobba inom en liknande branch, telekommunikatör åt bl.a tele2 och under kundtjänsten ska jag även försöka ge olika erbjudanden. Jag vill inte. JAG VILL INTE! Jag hatar telefonförsäljare, jag kommer hata mig själv, men just nu var det de mest intressanta jobbet här inom min lilla kommun. Å andra sidan så är det folk som ringer till mig och inte jag till dem, men att försöka packa på folk som redan är arga som fan ett erbjudande känns ju inte så inbjudande precis. Men vafan, sålänge jag tjänar pengar så...

Medlem

Jag HATAR telefonförsäljare. Jävla pack.
Nej, jag vill inte prenumerera på kalsonger. Nej Jag vill inte prenumerera på strumpor. Nej jag vill inte byta till glocalnet. Nej jag vill inte ha telenor. NEEEEEEEEEEEEEEEEEEJ!


signatur

1: Intel Xeon W3680 @ 3.3Ghz - 48Gb DDR3 - GTX970 4Gb

Medlem

Jag älskar telefonförsäljare, dom ringer alltid när det är som lägligast, är aldrig etriga eller försöker sälja saker till mig även om jag säger nej flera gånger, och bäst av allt så ringer dom inte hela tiden Telefonförsäljare är guds gåva till mänskligheten!


signatur

Morning Glory, the revival!
An "It's so easy" to be social, "It's so easy" to be cool

Medlem

Jag hatar telefonförsäljare.
har själv jobbat så man vet ju, den som ljuger mest, tjänas mest.


signatur

R.I.P The_maxx

Medlem
Skrivet av boneless:

tycker inte någon ska skämmas över sin lön. hatar telefonförsäljning som fenomen men inte säljarna.

Visst.

Jag har nixat mig 100 gånger men följer inte upp med det där samtalet så jag kommer aldrig med på listan.

En del försäljare är ganska trevliga. Det skulle vara nice om en röst kunde meddela den som ringer först att jag aldrig kommer acceptera gratis strumpor, kalsonger och böcker - jag kommer aldrig prenumrera på någonting och jag kommer inte köpa hälsoprodukter av något slag via telefon.

Har fått en del deals från mina nuvarande leverantörer dock... 3, bbb, canal digital osv...


signatur

My goal in life is to be the person my dog thinks I am.

Medlem

Svarar inte i telefon.


signatur

"Publiken undanbedes från att kasta in bilder på knasiga katter, som kan distrahera spelarna."
- noaxark

Medlem
Skrivet av ScarFace:

Svarar inte i telefon.

Det gör inte jag för det mesta heller...


signatur

My goal in life is to be the person my dog thinks I am.

Medlem

Jag brukar svara och sedan lägga på. När morsan svarar så gör hon mig så förbannad då hon nappar på allting. Hon kan aldrig säga nej eller bara lägga på.


signatur

"No one will be left to prove that humans existed". - Dave Mustaine

Inaktiv

Jag tycker det är roligt att prata med någon på telefon, sist så ringde en kille och frågade hur mycket jag rökte osv...

Medlem

Tacka vet jag nummerpresentatörer så man slipper svara när man ser att det är försäljare som ringer.

Folk som jobbar som försäljare säger ofta att det räcker med att ge ett vänligt nej så är det över, detta har jag dock aldrig varit med om och ingen jag känner heller.

Jag tycker förövrigt att telefoner i sig är extremt irriterande.


signatur

I can't even tell you at the moment, what at the moment means....even momentarily.

Medlem

Hatar dom så mycket.


signatur

-^-^--^-The sound of a bat cutting through space and time-^-^--^-

Medlem
Skrivet av IceMan:

Jag hatar telefonförsäljare.
har själv jobbat så man vet ju, den som ljuger mest, tjänas mest.

^
sant.

Medlem

nix ftw och hittils bara fått 2 samtal sen jag fixade det ca ett år nu.

och när jag sa vänligt att jag är med i nix så sa dom förlåt o sa att dom skulle uppdatera sina register inte hört av dom sen iaf så verkar ha funkat.

Höllt på som castro men till slut så pallade jag inte att svara o höra en säljare i luren ja det är jobbigt när säljare ringer ex antal ggr per dag o vecka o samma företag dag ut o in fast man sagt nej 1000gr till samma erbjudanden.

Skulle nästan kalla det hemfridsbrott tametusan.

nu ska man bara bli av med dom jkla bostads tidingarna som man får från metro o dn det måste verkligen vara papperslöseri.

Typ fixa en web sida eller dyl o presentera arketekt nyheter o blommiga lampor o ny fin bajsbrunn toa formad kylskåp o annat jox


signatur

quod similis saporem blandeque coruscant

Medlem
Skrivet av IceMan:

Jag hatar telefonförsäljare.
har själv jobbat så man vet ju, den som ljuger mest, tjänas mest.

Snälla, var är facepalm.jpg när den väl behövs?

En telefonförsäljares lön baseras till stor del på ett provisionsystem. Ifall någon tomte sitter och ljuger för kunderna och gör sk skenaccepter så kommer självklart detta fram när det börjar ramla in klagomål tillsammans med att säljarens inlösengrad drastiskt sjunker. Säljaren i fråga ligger risigt till.

Så för att summera så till och med Ice förstår; den som ljuger mest, tjänar minst och får i regel kicken med kort varsel.

Medlem
Skrivet av erge:
Skrivet av IceMan:

Jag hatar telefonförsäljare.
har själv jobbat så man vet ju, den som ljuger mest, tjänas mest.

Snälla, var är facepalm.jpg när den väl behövs?

En telefonförsäljares lön baseras till stor del på ett provisionsystem. Ifall någon tomte sitter och ljuger för kunderna och gör sk skenaccepter så kommer självklart detta fram när det börjar ramla in klagomål tillsammans med att säljarens inlösengrad drastiskt sjunker. Säljaren i fråga ligger risigt till.

Så för att summera så till och med Ice förstår; den som ljuger mest, tjänar minst och får i regel kicken med kort varsel.

Tror att det iceman menade var att den som är mest karismatisk också därefter tjänar mer en de andra kollegorna genom att han får mer sålt.


signatur

Programmer: an organism that turns coffein into software. Trollar och Trixar Bloggen

Inaktiv

Bolag som inte vill betala seriös lön.

Säljare med ständigt magknip "går det ihop denna månad".

De flesta säljer väl mot företag också och de verkar ju aldrig ringa privatperson på mobil.

Kan tänkas vara bättre än att tvingas sitta på arbetsforum och annat svammel om man är arbetslös.

Fungerar i längden? Nah, inte på den nivån.


signatur

Bra kylning IsTheShit

Inaktiv
Skrivet av erge:
Skrivet av IceMan:

Jag hatar telefonförsäljare.
har själv jobbat så man vet ju, den som ljuger mest, tjänas mest.

Snälla, var är facepalm.jpg när den väl behövs?

En telefonförsäljares lön baseras till stor del på ett provisionsystem. Ifall någon tomte sitter och ljuger för kunderna och gör sk skenaccepter så kommer självklart detta fram när det börjar ramla in klagomål tillsammans med att säljarens inlösengrad drastiskt sjunker. Säljaren i fråga ligger risigt till.

Så för att summera så till och med Ice förstår; den som ljuger mest, tjänar minst och får i regel kicken med kort varsel.

Haha...ja om alla telemarketing företag hade varit så seriösa så hade det nog funkat så...tyvärr är det dock alldelles för många som inte är det.

Medlem
Medlem

Om man inte bryr sig så postar man inte heller nånting i tråden.

dvs du bryr dig med andra ord äegd ;D


signatur

quod similis saporem blandeque coruscant

Medlem
Skrivet av erge:
Skrivet av IceMan:

Jag hatar telefonförsäljare.
har själv jobbat så man vet ju, den som ljuger mest, tjänas mest.

Snälla, var är facepalm.jpg när den väl behövs?

En telefonförsäljares lön baseras till stor del på ett provisionsystem. Ifall någon tomte sitter och ljuger för kunderna och gör sk skenaccepter så kommer självklart detta fram när det börjar ramla in klagomål tillsammans med att säljarens inlösengrad drastiskt sjunker. Säljaren i fråga ligger risigt till.

Så för att summera så till och med Ice förstår; den som ljuger mest, tjänar minst och får i regel kicken med kort varsel.

Vilket telemarketing företag har du jobbat på? För alla som jag känner som har jobbat inom branchen beskriver det som många gör, dålig lön, strul med lön & arbetstid etc. Undrar seriöst vilken del av branchen du jobbat med om man ser på din utopiska uppfattning av yrket.

Måste säga att jag avskyr telefonförsäljning som fenomen, även fast jag gått med i NIX så får jag allt möjligt på hemtelefonen som jag måste säga nej till. Fast nu har dom gått över till mobilen istället, så jag blir uppringd från allt till 2 gånger om dagen till en gång varannan dag.

Om jag väl svarar så säger jag nej direkt vad dom än försöker sälja, men finns en hel del jobbiga försäljare som jag tyvärr brukar ventilera mig på ibland.

Medlem

Kul att dom alltid säger att dom ska ringa tillbaka bara för att vara vänliga...som tur är så ringer dom aldrig tillbaka


signatur

Informationsbrev, jasså det är så det kallas nu. Jag antar att de vill informera om vilket konto man ska betala in skadeståndssumman till.

Medlem

Nix funkar bra för mig med. Endast ett fåtal pajasar som ignorerar att man inte är intresserad. Jag har programmerat in dom mest envetna säljarna i telefonen så när dom ringer svarar jag helt enkelt inte hehe.

En riktigt bra lista på säljar nummer som vanligtvis inte dyker upp på Eniro finns här.


signatur
Medlem
Skrivet av Drunken_monkey_boxer:
Skrivet av erge:
Skrivet av IceMan:

Jag hatar telefonförsäljare.
har själv jobbat så man vet ju, den som ljuger mest, tjänas mest.

Snälla, var är facepalm.jpg när den väl behövs?

En telefonförsäljares lön baseras till stor del på ett provisionsystem. Ifall någon tomte sitter och ljuger för kunderna och gör sk skenaccepter så kommer självklart detta fram när det börjar ramla in klagomål tillsammans med att säljarens inlösengrad drastiskt sjunker. Säljaren i fråga ligger risigt till.

Så för att summera så till och med Ice förstår; den som ljuger mest, tjänar minst och får i regel kicken med kort varsel.

Vilket telemarketing företag har du jobbat på? För alla som jag känner som har jobbat inom branchen beskriver det som många gör, dålig lön, strul med lön & arbetstid etc. Undrar seriöst vilken del av branchen du jobbat med om man ser på din utopiska uppfattning av yrket.

Vet inte riktigt vad det är du syftar på som jag fått att framstå som "utopiskt". Hade samma arbetstider som de flesta andra telemarketingföretag och man fick en grundlön på runt 14 000kr och en månadsbudget som man skulle nå upp till. När man gjorde det så gick man på ren provision resten av all försäljning under månaden. Det var inte ovanligt att toppsäljarna hade ut runt 50 000kr/mån. Så har det varit hos de telemarketingföretag som jag jobbat för tidigare och då har produkterna bland annat varit bredband- och telefonitjänster för Telia och BBB.

Kan ju inte tala för dina polare som jobbat/jobbar inom telemarketing men uppenbarligen jobbade dom på fel ställe eller var helt enkelt inte tillräckligt bra säljare. Inget konstigt med det. Finns en anledning till att det är så hög personalomsättning inom telemarketing.

Själv jobbar jag som säljare inom finans- och försäkringsbranchen mot både privatkunder och företag.

Kan flexa med arbetstiderna så gott som hur mycket jag vill så länge jag håller min månadsbudget. Dvs om jag klarar min budget redan efter 2 veckor kan jag gå ner och jobba 25% resten av månaden om jag vill (men tjänar givetvis mindre då). I skrivandes stund har jag t.ex valt att vara ledig i tre veckor med grundlön eftersom att jag klarade budgeten redan första veckan pga höga försäljingsvolymer.

Utopiskt? Nej, kan jag väl inte påstå. Det är ett psyktiskt krävande jobb som få klarar av i längden men det är bra betalt och jag kan själv styra min lön och mina arbetstider.

Good enough for me.

12
Skriv svar