Kopieringsskydd

Medlem
Kopieringsskydd

Jag är så trött på alla speltillverkare som lägger in skit som Starforce eller SecuROM.

Vägrar köpa spel där jag vet att sån´t skit finns.

Var därför jag skaffade en PS3.

Pollen är f.ö. allvarligt menad.


signatur

Jag tröttnade på min gamla signatur, men kom inte på något vitsigt att skriva som inte kändes fånigt, så det blev den här harangen i stället.

Medlem

Kanske.

Dåliga kopieringsskydd är ett hårt slag i magen på PC:n. Nästan lika hårt som piratkopieringen.

Inaktiv

Jo just StarForce kan man bli lagom jävla förbannad på, tur att det dog ut. Förstår inte heller varför dom ens lägger in kopieringsskydd som dom lagt extremt mycket pengar på att utveckla.. Lägg dom pengarna på spelet istället för skyddet kommer brytas 1 vecka efter realesen av spelet ändå. Anpassa er inte efter piraterna!

Medlem

jag förstår inte hur industrin tänker.

"vi har ett stort problem med att folk tankar hem spel/film/musik från internet. bäst vi löser det genom att kraftigt försämra produkten som vi säljer jämfört med den som går att kopiera på internet"

(o-skippbara varningstexter före filmen, musik och spel som bara går att flytta/kopiera ett fåtal gånger, krav på internetuppkoppling för att kunna köra spelet....)

jag undrar ibland varför varan som jag betalar dyrt för är så pass underlägsen den som finns "gratis" tillgängligt online...

gör det lättare och bättre att använda lagliga produkter istället för svårare och sämre.....

Medlem
Inaktiv
Skrivet av lave:

jag förstår inte hur industrin tänker.

(o-skippbara varningstexter före filmen, musik och spel som bara går att flytta/kopiera ett fåtal gånger, krav på internetuppkoppling för att kunna köra spelet....)

Utan varnings texter kan de inte säga att man inte får ladda hem någon annan stans. Åtminstonde tror jag det. Klaga på juristerna.

Ett bra exempel på att piratkopieringen har skadat industrin det här. Men nej skydden kommer inte bli slutet


signatur

Game of the Year FZ. Du har väl inte glömt rösta?

Medlem

Vad är allt detta snack om att PC'n är utrotningshotad? Vad kommer det ifrån?

Back in the day snackade man om moores lag och visioner om vad den närstående framtiden skulle bjuda på i PC-sfären fullkomligen regnade över oss intresserade... Senaste 3 åren ungefär har det inte hänt alls lika mycket på PC-fronten som tidgare (från 486:an och framåt) - jag inbillar mig att utvecklingen stagnerat en smula... Större HDD's, mer RAM, "DX10 bluffen", fler kärnor i processorn, Vista, widescreen LCD's, lägre priser... Inget supertufft på PC-fronten vad jag kan minnas på länge... Om nya tekniken är för svår, för dyr eller rent av omöjlig vet jag inte mycket om men jag uppfattar att utvecklingen stannat av... du?

På konsollfronten däremot har det regnat nyheter vad gäller hårdvaran - PS3 exempelvis skall ju bara nyttja några procent av sin fulla kapacitet har jag hört... Jag tror dock att PC kommer att "gå om" konsollerna snart igen och konsollbegäret kommer blekna tills dess nästa konsolluppsättning dyker upp.

För mig som gärna kallar mig själv för gamer är att spela på konsoll lite som om en rallyförare tvingas köra sina lopp med en förvisso ny och fin bil men någon rallybil är det inte. Jag känner mig instängd, begränsad och oerhört frustrerad över handkontrollen, alla FPS går kategoriskt bort...

Sedan har speltyper som passar bättre framför tvn varit populära ett bra tag... guitarhero, singstar, rockband osv...

Kopieringsskydd kommer aldrig att fungera och det kommer alltid drabba fel personer. Det kommer dock inte drabba PC som underhållningsplattform dock. Vissa kommer välja fel och förhoppningsvis lära sig av sina misstag.


signatur

My goal in life is to be the person my dog thinks I am.

Medlem
Skrivet av CastorFiber:

Vad är allt detta snack om att PC'n är utrotningshotad? Vad kommer det ifrån?

Undrar jag med. Vad jag vet så säljer spel som aldrig förr.


signatur

"Moral är bra, men dubbel moral är inte dubbelt så bra"
Det fria operativsystemet: http://www.reactos.org

Medlem

De som gjorde Crysis har sagt att de inte ska göra fler PC-exklusiva spel, då dessa säljer sämre än motsvarande till konsoller.

Om det stämmer eller inte har jag inte en aning om, det kanske är på väg att bli en självuppfyllande profetia typ?

Medlem

PC'n är död


signatur

hejsanhejsanhejsan

Medlem
Skrivet av Mr. G:
Skrivet av CastorFiber:

Vad är allt detta snack om att PC'n är utrotningshotad? Vad kommer det ifrån?

Undrar jag med. Vad jag vet så säljer spel som aldrig förr.

undrar med det, det var ju några siffror släppta för nån månad sedan? där hadde PC runt 40% av marknaden, å PS3 hadde under 1%, har för mig det var nån summa pengar, uppdelat på vart det har sålts eller nått.


signatur

R.I.P The_maxx

Medlem

Sen beror det på var man bort i världen. I USA är konsoller väldigt populära, i Sverige är PC väldigt populärt.

Avstängd

PC är ju långt ifrån dött, kanske sjukt på sin höjd. Det produceras fortfarande massor av spel till PC. Jag är tveksam till om PC dör ut överhuvudtaget, jag tror faktiskt inte det. Det har pratats om det jättelänge, men än har det inte hänt något. Det är bara tomt prat.

CastorFiber, utvecklingen har saktat ner, ja, åtminstone för tillfället. Problemet ligger i att ledarna av metall som finns i nästan all datorhårdvara inte kan göras hur små som helst. Det är därför som de har börjat göra processorer med flera kärnor. Det spekuleras i att göra ledningar av organiskt material. Små keramiska supraledare hade inte varit så dumt, men väldigt dyrt. ^^

Hur som helst så tror inte jag att kopieringsskyddet kommer att döda PC. Det här med att behöva ha i skivan hela tiden och så vidare är jobbigt, men det kan man leva med.
Annars tycker jag inte att StarForce är så grymt dåligt som alla andra tycker. Jag tycker att det är en ganska bra grej. Visserligen kollar programmer skivan typ en gång i veckan eller nåt, men då kan du å andra sidan slippa skivan mellan gångerna. Fast då är det ju förstås bättre att slippa skivan överhuvudtaget.

Den bästa lösningen tycker jag att Guild Wars har. Du behöver ingen skiva utan bara ett account som är bundet till din cd-key. Även om du kan luska fram en nyckel så är risken stor att de upptäcker ditt fake-account och raderar det och du har förlorat timtals av spelande. (WoW har ju typ samma sak, men i Guild Wars tabbar du ner spelet lättare ).

Medlem
Skrivet av EliasN:

Annars tycker jag inte att StarForce är så grymt dåligt som alla andra tycker. Jag tycker att det är en ganska bra grej. Visserligen kollar programmer skivan typ en gång i veckan eller nåt, men då kan du å andra sidan slippa skivan mellan gångerna. Fast då är det ju förstås bättre att slippa skivan överhuvudtaget.

Starforce kollade väl aldrig skivan?

Det som var dåligt med Starforce var ju att det kunde förstöra datorn, vilket det bland annat gjorde med min.

Medlem
Skrivet av mosoloa1:

PC'n är död

döende kanske.


signatur

Ah, yes. 'Reapers.' The immortal race of sentient starships, allegedly waiting in dark space. We have dismissed that claim

Medlem

svarade nej


signatur

quod similis saporem blandeque coruscant

Medlem

fan PC lär ju aldrig dö ut


signatur

Informationsbrev, jasså det är så det kallas nu. Jag antar att de vill informera om vilket konto man ska betala in skadeståndssumman till.

Medlem

PC kanske är på nergången just nu, men om 2 år eller nåt sånt när PS3/360 har börjat åldras så kommer PC'n tillbaka(jag räknar inte ens med Wii här, det hade gammal teknik redan när det släpptes). Jag menar, spelen som finns på konsolerna nu pressar dom redan till gränsen.

Inaktiv

Pressar till gränsen är verkligen att ta i. PS2 spelen fortsätter ju bara att bli snyggare trots sina 7-8 år på nacken eller vad det nu kan vara.

Medlem

Kan inte komma ihåg sist jag såg en 360/PS3 review som inte klagade på dålig framerate eller framerate dips, själv tyder jag det som att konsolerna börjar få det lite tungt - jag menar, dom är ju i grunden 2-3 år gamla datorer.

1
Skriv svar