Någon annan som vill bli spelutvecklare?

Inaktiv
Någon annan som vill bli spelutvecklare?

Tja!

Jag vet inte hur intresset är hos er andra gamerz men jag har i alla fall en längre tid velat bli spelutvecklare. Så jag kollade upp lite skolor i Sverige. Har letat runt en del och hittat två skolor som jag kan tänka mig som båda ligger i Stockholm, www.futuregames.se www.enterthegarden.se, den första kan man läsa speldesign eller 3D-grafik och på den andra kan man läsa 3D-animation eller leveldesign. Den första var två år lång, den andra ett år. Sista ansökningsdagen för båda är ganska snart men man kan säkert söka efteråt om man är riktigt pro

Någon som har andra tips på skolor? Eller kanske någon annan som är sugen att söka? Vem vet xD

Medlem

Well... hur länge har du programmerat?
Jag tror det är ganska viktigt om du vill bli spelutvecklare att du har redan gjort liknande saker långt innan, för det är nog inte lika glamoröst och enkelt som du tror (om du nu är lite nybörjare inom ämnet) att vara just spelutvecklare.

Om inte annat så finns det nog några spelutvecklare här på forumet om jag inte minns fel, och även lite äldre trådar om ämnet där det finns lite mer hjälp angående val av skola och så


signatur

Morning Glory, the revival!
An "It's so easy" to be social, "It's so easy" to be cool

Medlem

Aldrig, tycker inte man ska blanda arbete med sin hobby. Men det är kanske bara jag ;p

Medlem
Skrivet av Drunken_monkey_boxer:

Aldrig, tycker inte man ska blanda arbete med sin hobby. Men det är kanske bara jag ;p

Om man vill arbeta som det, så visst! Jag läste lite programmering för att jag hade datorspel som hobby. Upptäckte snabbt att programmering inte är något för mig.

Inaktiv

Greger, defaultar till programmerare så fort nån frågar om spelutveckling? tsk tsk tsk

well... hur länge har du animerat?
x]

nä men som ovan säger, du ska helst ha hållt på innan ..
och tro inte att skapa spel är något som man bara kan göra så där ..

jag ser helst att folk går med i olika mod-lag och modar nån motor, inte för att göra en färdig mod, för det går typ inte nu för tiden .. men för att få nått grepp om vad som krävs för att få med sin gubbe/datakååååd/animation/yaddayadda i ett spel ..

3d-animation .. nu har jag inte gått the garden, men jag var sugen på det när dom startade den ..
vågar gissa på att 3d-animation handlar om .. animation, dvs .. fokuseras på att få karaktärer att röra på sig .. inte så mycket modellera dom

vill nog dock säga att spelutveckling är det mest glamorösa .. ehm, eller nått
jag menar, man får ju göra det man själv verkligen gillar och som man själv valt, blir inte bättre än så ..
kanske om man fick lite narkotikum och flickor på köpet .. men det sistnämnda går ganska så mycket bort om man väljer spelutveckling *fniss* ..

Inaktiv

Är det inte en hård konkurans som programerare?


signatur

Game of the Year FZ. Du har väl inte glömt rösta?

Medlem

Får hoppas för din egen skull att du har förkunskaper inom något ifall du ska söka. Annars är det nog mest bara bortkastad tid och energi.

Medlem

Jag siktar på att bli spelutvecklare, men istället för att gå en speciell linje om datorspel har jag valt att läsa en bredare.
Jag ska läsa Datavetenskap i Liu.

Medlem

Exakt varje person vill bli spelutvecklarna förutom jag.


signatur

hejsanhejsanhejsan

Medlem

Kommer att söka till power house Ligger iförsig en bit ifrån Stockholm men Kramfors låter väll som ett ganska mysigt ställe att plugga i två år?


signatur

Programmer: an organism that turns coffein into software. Trollar och Trixar Bloggen

Medlem
Skrivet av theHarmlessWarrior:

Är det inte en hård konkurans som programerare?

Det är brits på programmerare. Tänkte själv minska den bristen om några år


signatur

"Moral är bra, men dubbel moral är inte dubbelt så bra"
Det fria operativsystemet: http://www.reactos.org

Medlem

Här i skövde finns det 3 program. Ett för designers, ett för grafiker och ett för programmerare... iof finns det ett för ljud också.

Behöver inga direkta förkunskaper för varken designer eller grafiker även om det är ett plus i det senare. Programmerare vet jag inte så bra men är ju bra om man kan en del innan.

Detta är iof högskola med allt vad det innerbär (mycket kunskap i bredd på områdena så man får läsa sig till mycket om det man är intresserad av själv) och sista ansökningsdagen är förbi sedan länge men lycka till i ditt letande.


signatur

osv.

Inaktiv
Skrivet av Mr. G:
Skrivet av theHarmlessWarrior:

Är det inte en hård konkurans som programerare?

Det är brits på programmerare. Tänkte själv minska den bristen om några år

Bra programmerare kommer det nog alltid vara brist på.


signatur

People think it must be fun to be a super genius, but they don't realize how hard it is to put up with all the idiots in the world.

Medlem
Skrivet av Brain:

Vad ska man satsa på om man vill bli leveldesigner till ett spel?

Design typ... men det bästa är nog att göra mods till existerande spel och på så vis få in en fot i branchen.


signatur

osv.

Inaktiv
Skrivet av Mr. G:
Skrivet av theHarmlessWarrior:

Är det inte en hård konkurans som programerare?

Det är brits på programmerare. Tänkte själv minska den bristen om några år

Är du säker? Trode att det fanns på tok för många.


signatur

Game of the Year FZ. Du har väl inte glömt rösta?

Medlem

signatur

"Moral är bra, men dubbel moral är inte dubbelt så bra"
Det fria operativsystemet: http://www.reactos.org

Medlem

Nja fan, tror jag satsar mer på något inom foto & Video, skulle kunna vara en eventuell utbildning men väntar nog tills efter gymnasiet, som tur är valde jag ett estetiskt


signatur

Informationsbrev, jasså det är så det kallas nu. Jag antar att de vill informera om vilket konto man ska betala in skadeståndssumman till.

Medlem

Visste att det var brist på prrgrammerare men inte att den var så hög. Dock så är behövet tyvärr störst inom mindre glamorösa områden som databasprogram, nätverk/webbapplikationer och inte minst affärssystem.

Kollar man runt lite så ser man ganska snabbt hur liten del av detta området som spelprogrammering verkligen är.


signatur

"People don't plan to fail, they just fail to plan"

Medlem

Bristen på programmerare har mer att göra med att dom som kan, flyttar ut ur sverige rätt fort eftersom dom kan få roligare jobb, och bättre betalt i tex. England eller USA. Samma med Webdesigners och CNC operatörer i Sverige. Du kan i stort sett få dubbla lönen i Norge som webdesigner.

Medlem
Skrivet av Drunken_monkey_boxer:

Aldrig, tycker inte man ska blanda arbete med sin hobby. Men det är kanske bara jag ;p

Word. Man skall inte skita där man äter.

Medlem

Detta var vad jag satte av att bli med mitt gymnasie val , tyvärr tröttnat lite på datorer skulle nog helst vilja Level Design fortfarande dock eftersom man hållt på med det till både Cod serien och Half life.

Men men nu sere ut och bli Lumpen sen Polis högskolan.

1
Skriv svar