Skrivet av Gullet:
Skrivet av dofilusåkaffe:
Skrivet av CodeMasterMike:

Jag har da aldrig förstatt mig pa hela den här "hotet i öst" saken som alla är sa rädda för.

Hur manga ganger har Ryssland anfallit Sverige jämfört med, hur manga ganger har Sverige anfallit Ryssland?

Jag är da inte ett dugg rädd för att Ryssland helt sonika skulle invadera Sverige, da vi varken är ett hot eller har nagot som dom vill ha. Salänge vi stannar utanför NATO.

Jag är mer rädd för USA och all den galenskap dom haller pa med.

Sverige har ju i stort sett aldrig anfallit Ryssland och de ytterst få gånger vi gjort det har det varit frågan om försvarskrig. Det finns en anledning till att t.ex. finnarna alltid tittat österut med bävan ty de har alltid varit yttersta fronten mot barbarerna.

Den enda anledningen till att vi inte är ryssar sedan länge är att vi Svenskar har vart extremt duktiga på krig iallafall förr i tiden.
Tycker du ska plocka upp lite historieböcker.

nja...vet inte om ja kan gå med på att vi har varit extremt duktiga när det gäller krig...skulle snarare säga att den största anledningen att vi inte är ryssar är för att just ryssarna är våldsamt dåliga när det gäller krig

Kolla upp dessa: Gustav Wasa, Gustaf II Adolf (protestantismens beskyddare), Karl X, Karl XI (innovatören), Karl XII (administratören, fältherren). Kan nämna några andra goa också såsom t.ex. Carl Gustaf Wrangel.

Inte att förglömma alla soldater som riskerade sitt blod så att vi kunde vara svenskar och inte danskar/ryssar/tyskar idag.

Leve Sverige....Hurra hurra hurra


signatur
Medlem

sen när har tyskland varit ett hot enda anledning till att sverige var nere där o röjde var för att dom behövde få in pengar i slutändan gick dom ganska mycket back. hade inget med att tyskland inte var ett hot och för den delen existerade ens tyskland då allt var ju uppdelat mellan olika förstendömen som i sin tur var uppdelat på en bunt länder och det skiftade . beroende på när man fick in nytt grus .

danskarna är dom enda som varit det reela hotet under den tidsperioden min personliga åsikt o kan inte se att det skulle misstämma på något sätt. , ryssland inte så mycket däremot så var svenskar o slogs i ryssland och det gick ju rakt åt faders vet inte hur många svenskar som togs tillfånga men det var väl par tusen minst.


signatur

quod similis saporem blandeque coruscant

Skrivet av Notumforce:

sen när har tyskland varit ett hot enda anledning till att sverige var nere där o röjde var för att dom behövde få in pengar i slutändan gick dom ganska mycket back. hade inget med att tyskland inte var ett hot och för den delen existerade ens tyskland då allt var ju uppdelat mellan olika förstendömen som i sin tur var uppdelat på en bunt länder och det skiftade . beroende på när man fick in nytt grus .

danskarna är dom enda som varit det reela hotet under den tidsperioden min personliga åsikt o kan inte se att det skulle misstämma på något sätt. , ryssland inte så mycket däremot så var svenskar o slogs i ryssland och det gick ju rakt åt faders vet inte hur många svenskar som togs tillfånga men det var väl par tusen minst.

Jag sade tyskar inte Tyskland. Sen jo tyskarna var ett hot mot Svenska intressen t.ex handeln i norra delarna.
När det gäller Ryssland så än en gång är det som så att det är ryssarna som varit aggressiva och ofta gaddat ihop sig med andra av Sveriges fiender. Därpå har det blivit många försvarskrig som har tvingat Sverige att gå på offensiven.

Den enda riktiga gången det "gick åt fanders" som du säger mot Ryssland är i stort sett bara Poltava som vi förlorade tack vare konung Karl låg i feber på en brits och kunde inte kommendera på sitt vanliga skarpa och skickliga sätt.

Inte nog med det, personliga tvister mellan Carl Gustaf Rehnskiöld och Axel Gyllenkrok gjorde att orderna till trupperna och sammanhållningen därimellan inte var 100%.


signatur
Medlem
Skrivet av boneless:

vi kan säga att 1809 inte är så länge sen eller så vänder vi på saken och inser att Sverige är det land i världen som haft fred längst (eller?).

Kan inte tänka ut nåt annat land alls.:\


signatur

When I need an m16 theres gona be plenty on the ground!

Medlem
Skrivet av sargebiffy:
Skrivet av boneless:

vi kan säga att 1809 inte är så länge sen eller så vänder vi på saken och inser att Sverige är det land i världen som haft fred längst (eller?).

Kan inte tänka ut nåt annat land alls.:\

Fast Schweiz kommer ändå mycket nära. Det var i samband med Napoleonkrigen som Sverige eller Schweiz senast var i krig.
Dock var vi nära att ryka ihop med norrmännen när vår union med dem splittrades för lite mer än hundra år sen.

Medlem

bjosarn cast Resurrection on thread <Krig?>

http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=148&a=844628
Då var det dags igen, håll i hatten.


signatur

"A word to the wise is infuriating." - Hunter S. Thompson
http://www.fz.se/bloggar/min_kamp/

Medlem

Folk får kriga hur mycket dom vill, skjut huvudet av varann, peppra kroppar fulla med kulor, skjut sönder ansikten och tarmar, men blanda inte in oss civila.

Medlem

Krig har ju en tendens att göra det och man räknar med det, tyvärr. Tycker Georgien borde lära sig att inte mucka med Ryssens småbarn. Varesig man tycker det är rätt eller fel det Georgien håller på med, så är det ganska idiotiskt att försöka väcka den ryska björnen.


signatur

"A word to the wise is infuriating." - Hunter S. Thompson
http://www.fz.se/bloggar/min_kamp/

Medlem

förövrigt är nationalromantisk historieskrivning tröttsamt. Var inte t.ex. Gustav Wasa också en stor skithög med ett lyckat skattesystem?

Medlem
Skrivet av boneless:

förövrigt är nationalromantisk historieskrivning tröttsamt. Var inte t.ex. Gustav Wasa också en stor skithög med ett lyckat skattesystem?

Gustav Vasa var en tyrann, ja. Men vad har det att göra med Geogrigen 2008 :?


signatur

"Moral är bra, men dubbel moral är inte dubbelt så bra"
Det fria operativsystemet: http://www.reactos.org

Medlem
Skrivet av Mr. G:
Skrivet av boneless:

förövrigt är nationalromantisk historieskrivning tröttsamt. Var inte t.ex. Gustav Wasa också en stor skithög med ett lyckat skattesystem?

Gustav Vasa var en tyrann, ja. Men vad har det att göra med Geogrigen 2008 :?

De har kommit lika långt teknologiskt där som vi gjort under GV?


signatur

My goal in life is to be the person my dog thinks I am.

Medlem

Jahopp då var det dags igen... Ryssarna kommer förmodligen vedergälla attacken varpå USA och övriga väst fördömmer Ryssarna.

Akta er Ryssland, vet ni inte att endast Israel och USA får kriga!? Skäms!

Medlem
Skrivet av Mr. G:
Skrivet av boneless:

förövrigt är nationalromantisk historieskrivning tröttsamt. Var inte t.ex. Gustav Wasa också en stor skithög med ett lyckat skattesystem?

Gustav Vasa var en tyrann, ja. Men vad har det att göra med Geogrigen 2008 :?

Inte så mycket för mig men tydligen för andra, tråden visar att det kan finnas ett samband mellan ryssrädsla och nationalism.

Medlem

Jag ser fortfarande ingen koppling eftersom Gustav Vasa inte slogs med ryssen. Hade du talat om Gustav II Adlof, Karl XII eller Gustav III hade jag kunnat se en koppling, men inte med Gustav Vasa.

Skrivet av lillhenke:

Akta er Ryssland, vet ni inte att endast Israel och USA får kriga!? Skäms!

Jag tolkar uttalandet som att du tycker krig är bra, för inte är det väl så att du tycker Ryssland har rätt att anfalla Georgien bara för att Israel slåss i Mellanöstern?


signatur

"Moral är bra, men dubbel moral är inte dubbelt så bra"
Det fria operativsystemet: http://www.reactos.org

Medlem
Skrivet av Mr. G:

Jag ser fortfarande ingen koppling eftersom Gustav Vasa inte slogs med ryssen. Hade du talat om Gustav II Adlof, Karl XII eller Gustav III hade jag kunnat se en koppling, men inte med Gustav Vasa.

Skrivet av lillhenke:

Akta er Ryssland, vet ni inte att endast Israel och USA får kriga!? Skäms!

Jag tolkar uttalandet som att du tycker krig är bra, för inte är det väl så att du tycker Ryssland har rätt att anfalla Georgien bara för att Israel slåss i Mellanöstern?

Ja jag tycker krig är jättebra! Krig är bra för utvecklingen, se bara på allt bra som kommit tack vare krig... atombomb... ehhh.... napalm.

Medlem

mr G: jag är väl medveten om vad GV gjorde och inte gjorde, jag är trotts allt skolad historiker. Min text var kopplad till det som skrevs strax ovan där våra gamla kungar blir till någon form av hjältar.

Medlem
Skrivet av boneless:

mr G: jag är väl medveten om vad GV gjorde och inte gjorde, jag är trotts allt skolad historiker. Min text var kopplad till det som skrevs strax ovan där våra gamla kungar blir till någon form av hjältar.

Ah, du menade att nationalismen förlåter gamla synder för inhemska Kungar? Det är ju helt sant.


signatur

"Moral är bra, men dubbel moral är inte dubbelt så bra"
Det fria operativsystemet: http://www.reactos.org

Medlem
Skrivet av boneless:

...tråden visar att det kan finnas ett samband mellan ryssrädsla och nationalism.

Så sant som det var sagt.


signatur

"A word to the wise is infuriating." - Hunter S. Thompson
http://www.fz.se/bloggar/min_kamp/

Medlem
Skrivet av bjosarn:

Krig har ju en tendens att göra det och man räknar med det, tyvärr. Tycker Georgien borde lära sig att inte mucka med Ryssens småbarn. Varesig man tycker det är rätt eller fel det Georgien håller på med, så är det ganska idiotiskt att försöka väcka den ryska björnen.

Wow...tänk om du stött USA lika mycket i kriget mot terror,som du stöder Ryssland i att begå terrorhanlingar.

Inaktiv
Skrivet av HollowMan:
Skrivet av bjosarn:

Krig har ju en tendens att göra det och man räknar med det, tyvärr. Tycker Georgien borde lära sig att inte mucka med Ryssens småbarn. Varesig man tycker det är rätt eller fel det Georgien håller på med, så är det ganska idiotiskt att försöka väcka den ryska björnen.

Wow...tänk om du stött USA lika mycket i kriget mot terror,som du stöder Ryssland i att begå terrorhanlingar.

Jo, alla som inte står bakom Abu Ghurayb och Guantanmo hatar demokrati och männskliga rättigheter.....


signatur

"An open mind is like a fortress with its gate unbarred and unguarded."

Medlem
Skrivet av HollowMan:
Skrivet av bjosarn:

Krig har ju en tendens att göra det och man räknar med det, tyvärr. Tycker Georgien borde lära sig att inte mucka med Ryssens småbarn. Varesig man tycker det är rätt eller fel det Georgien håller på med, så är det ganska idiotiskt att försöka väcka den ryska björnen.

Wow...tänk om du stött USA lika mycket i kriget mot terror,som du stöder Ryssland i att begå terrorhanlingar.

bjosarn sa förvisso bara att det var fel att bråka med ryssen, inte att ryssen hade rätt, så jag hade väntat med att kalla honom för ryssvän.


signatur

"Moral är bra, men dubbel moral är inte dubbelt så bra"
Det fria operativsystemet: http://www.reactos.org

Medlem
Skrivet av HollowMan:

Text.

Jag stödjer inte rysslands handlingar på något vis, och ser inte någonstans att jag skrivit det heller?
Däremot tycker jag att man bör tänka efter några extra gånger innan man ger sig in med vapen mot områden som är under Rysslands beskydd. Då får man räkna med att bli nertryckt i leran.

Sen förstod jag inte riktigt vad du menade. För att jag menar att det är ganska, vad ska jag säga, obegåvat att mucka med ryssen så ställer jag mig bakom terrorhandlingar?


signatur

"A word to the wise is infuriating." - Hunter S. Thompson
http://www.fz.se/bloggar/min_kamp/

Medlem
Skrivet av bjosarn:
Skrivet av HollowMan:

Text.

Jag stödjer inte rysslands handlingar på något vis, och ser inte någonstans att jag skrivit det heller?
Däremot tycker jag att man bör tänka efter några extra gånger innan man ger sig in med vapen mot områden som är under Rysslands beskydd. Då får man räkna med att bli nertryckt i leran.

Sen förstod jag inte riktigt vad du menade. För att jag menar att det är ganska, vad ska jag säga, obegåvat att mucka med ryssen så ställer jag mig bakom terrorhandlingar?

If you're not with us you're against us!


signatur

Morning Glory, the revival!
An "It's so easy" to be social, "It's so easy" to be cool

Medlem
Skrivet av bjosarn:
Skrivet av HollowMan:

Text.

Jag stödjer inte rysslands handlingar på något vis, och ser inte någonstans att jag skrivit det heller?
Däremot tycker jag att man bör tänka efter några extra gånger innan man ger sig in med vapen mot områden som är under Rysslands beskydd. Då får man räkna med att bli nertryckt i leran.

Sen förstod jag inte riktigt vad du menade. För att jag menar att det är ganska, vad ska jag säga, obegåvat att mucka med ryssen så ställer jag mig bakom terrorhandlingar?

Mucka med USA och utstå konsekvenserna är ungefär samma sak,åtminstånde för mig.

Medlem
Skrivet av Greger:
Skrivet av bjosarn:
Skrivet av HollowMan:

Text.

Jag stödjer inte rysslands handlingar på något vis, och ser inte någonstans att jag skrivit det heller?
Däremot tycker jag att man bör tänka efter några extra gånger innan man ger sig in med vapen mot områden som är under Rysslands beskydd. Då får man räkna med att bli nertryckt i leran.

Sen förstod jag inte riktigt vad du menade. För att jag menar att det är ganska, vad ska jag säga, obegåvat att mucka med ryssen så ställer jag mig bakom terrorhandlingar?

If you're not with us you're against us!

Ett helt klart och enkelt budskap att förstå,vad är problemet.Du vet väl att detta bygger på själva grundtanken?inte att du "måste" hålla med dom i 100% om allt..Eller hur tolkar du detta?

Medlem
Skrivet av Hollowman:

Ett helt klart och enkelt budskap att förstå,vad är problemet.Du vet väl att detta bygger på själva grundtanken?inte att du "måste" hålla med dom i 100% om allt..Eller hur tolkar du detta?

Bara för att man inte håller på någon betyder inte per definition att man är emot dom, vilket budskapet är.
Allting är inte svart eller vitt förstår du, och därför är det där budskapet väldigt... dåligt.


signatur

Morning Glory, the revival!
An "It's so easy" to be social, "It's so easy" to be cool

Medlem
Skrivet av Greger:
Skrivet av Hollowman:

Ett helt klart och enkelt budskap att förstå,vad är problemet.Du vet väl att detta bygger på själva grundtanken?inte att du "måste" hålla med dom i 100% om allt..Eller hur tolkar du detta?

Bara för att man inte håller på någon betyder inte per definition att man är emot dom, vilket budskapet är.
Allting är inte svart eller vitt förstår du, och därför är det där budskapet väldigt... dåligt.

Det är ju du som tolkar det budskapet...att antingen är du emot 100% eller för 100%...meningen med budskapet enligt "mig" är att..."stå på din kompis sida när han råkat illa ut"...detta betyder ju inte att man kanske håller med sin polare till 100%,utan kanske endast till 70%...Men det spelar ingen roll om han inte har 100% rätt...någon angriper din kompis,antingen hjälper du honom...eller så skiter du i det och bangar ur:(...för mig är valet busenkelt,jag väljer att stå på min kompis sida.

Medlem

HollowMan: Du jämställer en global terroristorganisation med en stat alltså? Det var intressant.


signatur

"A word to the wise is infuriating." - Hunter S. Thompson
http://www.fz.se/bloggar/min_kamp/

Medlem
Skrivet av bjosarn:

HollowMan: Du jämställer en global terroristorganisation med en stat alltså? Det var intressant.

Hur kom du fram till det?

Medlem

Jag pratar om Georgien som muckar med Ryssland. Du pratar om en global terroristgrupp som muckade med USA?
Så förstod jag iaf ditt

Citat:

tänk om du stött USA lika mycket i kriget mot terror,som du stöder Ryssland i att begå terrorhanlingar.

och

Citat:

Mucka med USA och utstå konsekvenserna är ungefär samma sak,åtminstånde för mig.


signatur

"A word to the wise is infuriating." - Hunter S. Thompson
http://www.fz.se/bloggar/min_kamp/

Skriv svar