Vad gillar ni att läsa?

Medlem
Vad gillar ni att läsa?

Så, frågan är alltså, när ni sätter er ned för att läsa för nöjes skull, vad blir det?

För min egen del så handlar det om verklighetsflykt, varför svaret blir: Alternativ historia (s.k. "tänk om det hade hänt såhär" berättelser.), Science fiction och fantasy.


signatur

Jag tröttnade på min gamla signatur, men kom inte på något vitsigt att skriva som inte kändes fånigt, så det blev den här harangen i stället.

Medlem

Endast tre alternativ var för lite, gick inte att kryssa i alla (minus telefonkataloger). Läser allt från Kalle Anka till historiska romaner.

För tillfället läser jag Hugh Lauries 'The Gun Seller', som man nog kan kalla en kriminal komedi.

Edit: Annars är Stephen King, John Grisham, Oscar Wilde och Jules Verne storfavoriter.


signatur

I can't even tell you at the moment, what at the moment means....even momentarily.

Medlem

Skräck och fantasy.


signatur

"No one will be left to prove that humans existed". - Dave Mustaine

Medlem

Stephen King, Dean Koontz, Tom Clancy och Jules Verne.
Sen så finns det ju James Joyce's livsverk, Ulysses.

<edit>Robert Ludlum, Bourne böckerna är riktigt bra</edit>

Medlem

Nästan bara fantasy för min del.

Medlem

jag gillar science fiction ganska mycket, just nu försöker jag få tag i ett ex av Starship troopers( Heinleins bok, inte Verhoens film)


signatur

"I believe whatever doesn't kill you, simply makes you... stranger." Jokern

Medlem

Ken Follet
Conn Iggulden.


signatur

<Raven> I tried setting my hotmail password to penis.
<Raven> It said my password wasn't long enough. :(

Medlem
Skrivet av Thumba:

jag gillar science fiction ganska mycket,

Kan annars rekommendera allt som skrivits av David Weber.

Militärisk science fiction med tunga inslag av realpolitik.

(OK han har inte BARA skrivit SF, men det mesta av hans alster är SF.)


signatur

Jag tröttnade på min gamla signatur, men kom inte på något vitsigt att skriva som inte kändes fånigt, så det blev den här harangen i stället.

Medlem

Kalla Anka pocket går ann men inte något annat om det inte skulle vara fakta böcker.


signatur

hejsanhejsanhejsan

Medlem

Just nu läser jag mästaren och margarita av bulgakov. Bra bok som borde hamna i fantasyfacket. Stanislaw Lew är också en skön gubbe (solaris, fred på jorden osv). Klas Östergren är en svensk favorit.

Medlem

Fantasy och Illustrerad Vetenskap.


signatur

C-64, 64kb RAM, The Final Cartridge III, 5,25" 1541-II, WICO Bathandle <---In action Spelmusik

Medlem

Handhistorik. Nej men sci-fi och fantasy här med.

Inaktiv

Orkar typ aldrig läsa något som inte är fakta eller typ om Illuminati, psykologi eller nåt.


signatur

Bra kylning IsTheShit

Medlem

Kalle , Sci-fi och fantasy är det som gäller.samt manga som tyvärr inte stog som alternativ =(


signatur

Programmer: an organism that turns coffein into software. Trollar och Trixar Bloggen

Medlem

sällan jag läser böcker, men händer att man läser en hel del fiction på internet och en hel del fakta

och då jag bara kunde välja 3 alternativ så

Science fiction

Fantasy

Historiska romaner

Medlem

Läste mycket fantasy när jag var yngre men tröttnat grymt på det nu.

Nu blir det mest att man betar av diverse klassiker, senast Doktor Glas (för 3:e gången ).

Medlem
Skrivet av Ophe:

Läste mycket fantasy när jag var yngre men tröttnat grymt på det nu.

Nu blir det mest att man betar av diverse klassiker, senast Doktor Glas (för 3:e gången ).

hehe, doktor glas läste jag förra veckan

Medlem

Jävla bra bok det där.
Såg att du nämnde Ulysses, den är rätt skön att ha som lite lätt kvällslektyr

Inaktiv

Edit: Dumt inlägg

Medlem

Sci-fi. Läst typ endast WH40k litteratur i ett halvår nu Im fething hooked!


signatur

Videomupp

Medlem
Skrivet av unix:

Orkar typ aldrig läsa något som inte är fakta eller typ om Illuminati, psykologi eller nåt.

Vet inte om du skojar men jag känner ungefär som du. Är det inte fakta och inte går att nyttja i livet känns det som slöseri med tid.
Visst har man funnit spännande böcker men intresset är för vagt. Känner mig inte delaktig heller och det är kanske därför som jag föredrar spelandet.
Internet är annars min favoritbok.

Medlem

Sci-Fi och Fantasy, Douglas Adams och J.R.R Tolkien står högst upp bland favoriterna.


signatur

dom förnedrar hela Gamer-world!!!

Medlem
Skrivet av Ophe:

Läste mycket fantasy när jag var yngre men tröttnat grymt på det nu.

Nu blir det mest att man betar av diverse klassiker, senast Doktor Glas (för 3:e gången ).

Dr glas är grymt bra.

Medlem

Jag läser alldeles för lite... Just nu håller jag på med "World War Z" som många av er säkert läst.

Jag gillar skräck, ett drag jag ärvt efter min mor, tro det eller ej.

Jag läste mycket mer i mitt förra hem då jag hade ett badkar.

Svenska bäcker och författare har jag aldrig ens tittat åt, jag avskyr svensk film och misstänker att svenska böcker är precis lika fåniga... Lisa Marklund får mig att rysa med samma känsla som när jag ser hon proffstanten... vad heter hon nu... eum... Amelia eller vad hon heter, hon representerar allt jag inte vill ha i mitt liv.:D


signatur

My goal in life is to be the person my dog thinks I am.

Inaktiv
Skrivet av boneless:

Just nu läser jag mästaren och margarita av bulgakov. Bra bok som borde hamna i fantasyfacket.

En av de bästa böckerna jag läste förra året. Och jag läste den tack vare den här tråden. Några andra bra böcker jag läst nyligen är Midnattsbarnen av Salman Rushdie, Djurfarmen av George Orwell, Parfymen av Patrick Süskind och Exit Music av Ian Rankin (jag är ett svårt Rebus-fan). Just nu läser jag The broker av John Grisham, ingen favorit på förhand men det var en vän som rekommenderade den.


signatur

People think it must be fun to be a super genius, but they don't realize how hard it is to put up with all the idiots in the world.

Medlem
Skrivet av boneless:

Just nu läser jag mästaren och margarita av bulgakov. Bra bok som borde hamna i fantasyfacket.

Riktigt bra bok!

Skrivet av wiseguy:

Djurfarmen av George Orwell.

Läser du den måste du även läsa 1984, det är nästan som en uppföljare, även fast den är helt annorlunda. Samma författare som skrivit den.

För övrigt läser jag ganska mycket, vilket jag alltid har gjort. Numera blir det inte särskilt mycket skönlitteratur utan mest olika former av facklitteratur.

Inaktiv
Skrivet av båtsman:

Läser du den måste du även läsa 1984, det är nästan som en uppföljare, även fast den är helt annorlunda. Samma författare som skrivit den.

Läste den för tre-fyra år sedan. Ruskigt bra. Jag gillar den stilen på böcker.


signatur

People think it must be fun to be a super genius, but they don't realize how hard it is to put up with all the idiots in the world.

Medlem
Skrivet av wiseguy:

Läste den för tre-fyra år sedan. Ruskigt bra. Jag gillar den stilen på böcker.

Om du gör det bör du läsa Fahrenheit 451 av Ray Bradbury. Den är väldigt lik i 1984, fast samtidigt väldigt annorlunda.

Filmen Equilibrium/Cubic är väldigt inspirerad av de två böckerna, om du har sett den vill säga.

Inaktiv
Skrivet av båtsman:
Skrivet av wiseguy:

Läste den för tre-fyra år sedan. Ruskigt bra. Jag gillar den stilen på böcker.

Om du gör det bör du läsa Fahrenheit 451 av Ray Bradbury. Den är väldigt lik i 1984, fast samtidigt väldigt annorlunda.

Will do.

Citat:

Filmen Equilibrium/Cubic är väldigt inspirerad av de två böckerna, om du har sett den vill säga.

Nej, det har jag nog inte. Har du sett Brazil?


signatur

People think it must be fun to be a super genius, but they don't realize how hard it is to put up with all the idiots in the world.

Medlem
Skrivet av wiseguy:

Nej, det har jag nog inte. Har du sett Brazil?

Nej, men den verkar vara rätt bra, får se den, tack för tipset!

Equilibrium är inget mästerverk, men den fungerar.

123
Skriv svar