IQ och vad olika nivåer passar till

Inaktiv
IQ och vad olika nivåer passar till

Hittade just en beskrivning av hur personer med olika IQ är och vad de kan tänkas passa till och åstakomma. Texten är skriven av Paul Cooijmans som är grundare för flera High IQ societies, bland annat Giga Society där endast de som har en IQ på 190 eller mer får vara med (intelligentare än 99.9999999% av befolkningen). Kommentera gärna texten med egna uppfattningar och åsikter.

Lower than 20 - Profound retardation
Usually multi-handicapped with obvious physical deformities and short life expectancy. Heavily dependent on others. Can learn no or only the very simplest tasks.

20-34 - Severe retardation
Basic intellectual tasks, including language, are difficult to learn. Can learn some self-care behaviour but remain dependent on others. There are usually motor problems and physical anomalies. Usually not employable.

Profound and severe retardation are typically caused by brain damage during pregnancy or early in life, and as such not genetic and not inherited.

35-49 - Moderate retardation
Can learn simple life skills and employment tasks with special education. May be employed in special settings, and achieve some independence. Often socially immature. The most intelligent animals, such as some chimpanzees, parrots and dolphins, are in this range. Chimpanzee "IQ"s are sometimes quoted as high as 80 or 90, but those are childhood age-peer scores that correspond to adult IQs of only just over 40.

50-69 - Mild retardation
Educable, can learn to care for self, employable in routinized jobs but require supervision, might live alone but do best in supervised settings, immature but adequate social adjustment, usually no obvious physical anomalies.

Moderate and mild retardation, contrary to the more severe forms, are typically not caused by brain damage but part of the normal variance of intelligence, and therefore largely genetic and inherited. This is important with regard to the question whether or not retarded persons should be allowed to have children; for especially the moderate and mild forms of retardation, wherewith it physically is possible to have children, are the most likely to be inherited.

70-79 - Borderline retarded
Limited trainability. Have difficulty with everyday demands like using a phone book, reading bus or train schedules, banking, filling out forms, using a video recorder or microwave oven, etcetera, and therefore require assistance from relatives or social agencies in the management of their affairs. Can be employed in simple tasks but require supervision.

80-89 - Below average
Above the threshold for normal independent functioning. Can perform explicit routinized hands-on tasks without supervision as long as there are no moments of choice and it is always clear what has to be done. Assembler, food service.

This is also the IQ range most associated with violence. Most violent crime is committed by males from this range. This does obviously not mean that all males in this range are violent. But when the average IQ of a group is in this range, one may expect trouble with with relatively many male members of that group.

And, this is the range into which men of average or just above average intelligence sink when under the influence of alcohol; alcohol reduces IQ by 10 to 25 points while drunk (own observation), which explains why many drunk men are violent and aggressive (own hypothesis).

90-99 - Average
Able to learn a trade in a hands-on manner and perform tasks involving decisions. Craftsman, sales, police officer, clerk.

100-109 - Average
Able to learn from written materials. Employable in senior positions.

110-119 - Above average
Able to learn in "college" format. Bachelor degrees. Manager, teacher, accountant. Just capable of taking high-range tests.

120-129 - Borderline gifted
Capable of gathering and inferring own information. Master degrees. Attorney, chemist, executive.

130-139 - "Gifted"
May be able to write a legible piece of text like an article or modest novel. Minor literary figures. Ph.D. The "soft" sciences. In this range lies the median of scores on high-range tests. Regular psychology's IQ tests should not be trusted beyond this range as their correlation with "g" breaks down there, if such scores are given at all.

140-149 - Highly intelligent
Capable of rational communication and scientific work. From this range on, only specific high-range tests should be considered. Important scientific discoveries and advancement are possible from the upper part of this range on.

We do not yet know if intelligence from about this range on is simply the extreme end of a normal distribution centered at 100 and largely formed by heredity, or if high intelligence may in some cases have other causes (non-inherited or non-genetic) which cause it to deviate from the normal curve centered at 100 and form a kind of "bump" in the far right tail, similar to the bump in the retarded range (which is caused by non-inherited and non-genetic effects).

150-159
Under investigation

160-169
Under investigation

170-179
Under investigation

180-185
In this range one would expect the IQs of the few most intelligent individuals alive.


signatur
Medlem

Så... Paul är med i en förening där endast han och hans vänner är med i?
Vad är meningen med just den här tråden, den passar väl bättre som ett svar i redan befintliga IQ och Mensa tråden?


signatur

Morning Glory, the revival!
An "It's so easy" to be social, "It's so easy" to be cool

Inaktiv

Hehe jag gjorde nyss ett test på internet med typ 40 frågor, och enligt det så är jag "borderline retarded".. Tack för den

Medlem

Undrar om det finns ett ord för sånna som är besatta av att mäta intelligens och tycker det är viktigt.....


signatur

I can't even tell you at the moment, what at the moment means....even momentarily.

Medlem

Återigen: det är bullcrap att du kan gå enbart efter IQ-test för att avgöra "vad man passar för". Är du otroligt begåvad, men lat, otrevlig och illaluktande kommer du aldrig, någonsin, att gå långt inom något yrke.

Att sätta samman IQ med din eventuella akademiska prestation är helt befängt, och får mig att tro att författaren aldrig varit inom den akademiska världen. Forskning är 90% transpiration och 10% inspiration.

Att man är kapabel till "rational communication" för att man har hög IQ? Återigen -bullcrap.

Nej, IQ-test mäter hur bra du presterar på IQ-test. Att tro att det säger något som helst om din arbetsförmåga inom olika områden är bara dumt. (Utom i extremfallen -jag tror inte att någon som konsekvent presterar 10-20 på IQ test är mest lämpad att forska....)

EDIT: en snabb googling får fram att den gode Paul Cooijmans har upptäckt "In January 2006 I by accident discovered a hidden message in the Rider-Waite Tarot that apparently no one had seen before in 95 years. It is of some importance. Although this is not at all my normal field of work, it is one of my major feats.".

Där sjönk hans vetenskapliga cred till någonstans på samma nivå som aftonbladets i mina ögon...

Inaktiv

Greger: Paul är inte själv med i Giga Society, han har bara varit med och startat den. Håller dock med om att det är lite larvigt på den nivån, det finns bara 6-7 personer i hela världen med den IQn och just så många har tydligen gjort tester och hört talas om föreningen. Tycker att båda trådarna handlar om iq men om ganska olika inriktningar, därför gjorde jag en ny.

Kibb: Jasså vilket test var det? Många online tester som rättar sig själv ska inte tas seriöst.


signatur
Medlem
Skrivet av lave:

Återigen...

+1

Tack, Lave.


signatur

My goal in life is to be the person my dog thinks I am.

Inaktiv

www.intelligencetest.com gjorde jag. Har ingen aning om hur seriöst det faktiskt är men det såg bra ut.

Inaktiv

Släpper de in vilka mongon som helst i Giga Society? Ska starta en där man måste ha över 200. Jag vill inte slösa mitt värdefulla och enastående intellekt på folk som har mindre än så.

Inaktiv

teX: Det finns Grail Society, där ska du ha IQ 240, dvs vara den mest intelligenta människa som någonsin levt. Lite löjligt men det ligger väl någon slags prestige att startat den med högst intagning.


signatur
Medlem


signatur

My goal in life is to be the person my dog thinks I am.

Medlem

signatur

Morning Glory, the revival!
An "It's so easy" to be social, "It's so easy" to be cool

Inaktiv

Jag ska starta en klubb för oss som är "borderline retarded" och har runt 70 IQ! Där inte alla superfreaks kan mobba oss!
*sigh* No reason to live anymore.. Byebye.

Inaktiv
Skrivet av Iceguppi:

teX: Det finns Grail Society, där ska du ha IQ 240, dvs vara den mest intelligenta människa som någonsin levt. Lite löjligt men det ligger väl någon slags prestige att startat den med högst intagning.

Låter lite som att vara ful och starta en förening för det vackra folket, dvs inte så himla smart.

Inaktiv

teX: Paul har väl en IQ på i alla fall 160 så osmart är han väl inte direkt.

Kib: Har du problem att använda en telefonkatalog eller att läsa en busstidtabell? De som är på gränsen till retard har det står det


signatur
Inaktiv

Nja problem har jag inte. Går oftast ganska smärtfritt, sen att jag blir förbannad på telefonkatalogen för att den är så jäkla stor och allt är skrivet så jäkla smått, det är ju en annan femma.
Undra om jag ska säga detta till min flickvän, då vill inte hon ha mina barn kan jag tänka mig

Medlem

kibb: kanske ska man spela handikappad om man inte är så sugen på kidz

Inaktiv
Inaktiv

Tråkiga med till exempel Mensa är ju att de gör abstrakta test.
Tusan så lätt för oss som har matematik som favoritämne typ.

För mig är reell intelligens att begripa att låta gumman gå före i
kön utan att ilskna till på na. Eller att inte titta åt höger när jag svänger vänster i korsningen.


signatur

Bra kylning IsTheShit

Medlem
Skrivet av unix:

Tråkiga med till exempel Mensa är ju att de gör abstrakta test.
Tusan så lätt för oss som har matematik som favoritämne typ.

För mig är reell intelligens att begripa att låta gumman gå före i
kön utan att ilskna till på na. Eller att inte titta åt höger när jag svänger vänster i korsningen.

i stockholmstrafiken kollar man överallt innan man svänger

håller med om det övriga


signatur

thank you, come again

Inaktiv

Syftade på dem som BARA tittar till höger och svänger vänster ...


signatur

Bra kylning IsTheShit

Medlem
Skrivet av unix:

Syftade på dem som BARA tittar till höger och svänger vänster ...

jag förstår det, var bara lite skämtsam på bekostnad av alla i stockholmstrafiken


signatur

thank you, come again

Inaktiv

Tycker att det där om att de flesta våldsamma män har en iq på 80-89 stämmer ganska bra, tycker ni inte?


signatur
Medlem
Skrivet av Iceguppi:

Tycker att det där om att de flesta våldsamma män har en iq på 80-89 stämmer ganska bra, tycker ni inte?

Jag tycker ofta man får höra att de oerhört övergrymma våldsmännen som våltar, mördar och styckar för glatta livet har en ovanligt hög IQ. Presterar dåligt men har hög IQ.


signatur

My goal in life is to be the person my dog thinks I am.

Inaktiv

Castor: Vissa seriemördare har varit väldigt smarta ja. Jag syftade dock på den vanlige bråkstaken/huliganen på stan.


signatur
Medlem
Skrivet av Iceguppi:

Castor: Vissa seriemördare har varit väldigt smarta ja. Jag syftade dock på den vanlige bråkstaken/huliganen på stan.

Jag tror inte huliganers låga IQ relaterar till våldet, jag tror det är fotbollsintresset.

Snabbt IQ-test:

1 - Gillar du fotboll?
2 - Har du ditt lags halsduk i din ägo?
3 - Kan du minst en hejaramsa utantill?
4 - Hur många spelare får vara på fotbollsplanen samtidigt?

Har du svarat "ja" på alla frågorna är din IQ runt 12.


signatur

My goal in life is to be the person my dog thinks I am.

Medlem

speciellt om du svarat "ja" på fråga fyra...

Medlem
Skrivet av lave:

speciellt om du svarat "ja" på fråga fyra...

Precis. Du gillar tydligen inte fotboll.


signatur

My goal in life is to be the person my dog thinks I am.

Medlem

Smart! Du måste ha en IQ på över 158! Därmed har du klarat inträdesprovet i MUMSA (Massa Ubersmarta Människor Samsas Alltid).

Sätt in 4000:- på mitt konto så skickar vi medlemskort och en intyg att du är lite bättre än alla andra.

Medlem
Skrivet av lave:

Smart! Du måste ha en IQ på över 158! Därmed har du klarat inträdesprovet i MUMSA (Massa Ubersmarta Människor Samsas Alltid).

Sätt in 4000:- på mitt konto så skickar vi medlemskort och en intyg att du är lite bättre än alla andra.

Nice! Ingår inträde på mingelkvällarna?
Istället för namnskylt har man sin IQ på lappen, så man inte besvärar sig men något puddo i onödan.


signatur

My goal in life is to be the person my dog thinks I am.

12
Skriv svar