Nationaldagsvandring

Medlem
Nationaldagsvandring

Dagens utflykt till spenaten var varm och trevlig. Mitt i svensk nationalsdags-yra så drar jag och en vän ut i skogen för att se Sverige från sin bästa sida. Kompisen har varit ute och rekat dagen innan och påtalar direkt för mig i telefon, vikten av myggmedel. Han har inte fel för så fort bildörren öppnas så hör jag det välbekanta surrandet runt huvudet.
För att inte förvandlas till en mänsklig mc-donalds för myggorna så trotsar vi värmen med långbyxor och långärmat. Något vi kommer ångra flera gånger under sommarsolen :/
Trots myggstift och ett glatt humör så håller de små blodsugarna på att göra mig smått galen. Ett evigt surrande och ett evigt viftande för att försöka hålla dem på säkert avstånd. Trots att jag ofta tänker mig själv som en riktig naturmänniska så lider jag högljutt av både stickande myggor och brännande nässlor.

Häckeberga är ett stort naturområde i närheten av Skurup och inte alls långt därifrån vi spelar airsoft. Naturen består av allt från sköna sommarängar med rådjur och hjort till bokskog med nybökade vildsvinshålor. Små grodor bjuds det också på och vi ser flera stycken under dagen:

Min kompis är på rådjursjakt medan jag mest har blicken i marken för att hitta något trevligt makro-objekt. Blommorna består mest av små vita saker som snabbt blir långtråkiga. Därför åkte den här bilden genom Photoshop i ett försök att göra den lite mer spännande:

Efter ca 3 1/2 timma med allt från skogsbrynsskygga rådjur till pilsnabba skogsmöss så ser vi åter igen parkeringen och den efterlängtade bilen. Jag sitter glad men trött och gäspar då vi åker hem. Dagen har varit mycket trevlig och hemma väntar pizza och en lagom bakis sambo. Ganska mysigt!

Nationaldagen till ära så hittar jag det här back-krönet som i alla fall för mig representerar ett Sverige i sommarskrud:

Hoppas ni haft en minst lika trevlig nationaldag

// Manuel

#blogg

Medlem
Nationaldagsvandring

Appropå photoshop, hur mycket photoshoppar du? Alla bilder du lägger ut, eller bara några få? Mycket eller lite? Vad är det i första hand du gör?


signatur

Lär dig av andras misstag, du hinner inte göra alla själv.

Medlem

Jag kör ju alla bilder genom Photoshop, dels för att jag alltid plåtar i RAW-format och måste "framkalla" i raw-konverteraren. Men också för att kolla över exponering, kontrast och vitbalans. Det jag nästan alltid gör är att jag justerar kontrasten och rättar till vitbalansen. Kameran har en märklig tendens till att ge kalla färger då man minst anar det.
En mycket bra och smidig funktion är också "Curves" som ger lite mer tryck i bilden. Skall dock användas med måtta!

1
Skriv svar