Bully förbjuds i Brasilien

Medlem
Bully förbjuds i Brasilien
Skrivet av www.svd.se:

Butiker som har spelet i lager har nu 30 dagar på sig att ta bort det ur sortimentet. Enligt åklagare Alcindo Bastos är spelet olämpligt för barn, framför allt eftersom det i huvudsak utspelar sig i skolmiljö.

Bully, översittare eller mobbare på svenska, handlar om en internatskola och en 15-årig nyanländ elev som stöter på problem i form av skolkamrater som gör allt för att få bort honom.

Även flera lärare råkar ut för elevernas ilska medan andra elever blir trakasserade, slagna och nakenfotograferade av gänget som sätter skräck i skolan.

Spelet är sedan tidigare omdiskuterat i Storbritannien där man bestämt sig för en 15-årsgräns efter vilda protester från bland annat lärarfacket.

Bully tillverkas av speltillverkaren Rockstar som bland annat gjort sig kända för våldsamma spel som Manhunt och Grant Theft Auto.

Nu börjar Brasilien också... :/


signatur

My goal in life is to be the person my dog thinks I am.

Inaktiv

*Sigh* Måste dom titta på hur våldsamma spelen är helt tiden?
Det finns en åldergräns på spel av en anledning.

Medlem

Man vill inte gå till djupet med problem utan skyller allting på spel. Hänt så många gånger förr, och än har vi tydligen inte sett den sista.

Medlem

Innan det fanns våldsamma dataspel och filmer så hade vi två världskrig och diverse andra krig mycket våldsamma och utbredda krig. Dataspel till PC började bli riktigt populärt tiden efter att Berlinmuren föll. Många av de länder som saknar dessa våldsamma spel och filmer är diktaturer medans dessa spel flödar i världens demokratier.

Våldsamma spel = Mindre krig, diktatur och förtryck?

Inte speciellt seriöst men det tåls ju att tänka på.


signatur

"People don't plan to fail, they just fail to plan"

Medlem

^- Sen kan man ju fråga sig hur många gånger det hände innan spel blev poppis att mindre barn sparkade ihjäl varandra tackvare att de sett att dom klarade det i powerrangers eller i något random spel.

O.O

Brasilien alá Guds stad, dom har väl lite värre problem med barn än mobbning?


signatur

"Cash, Rules, Everything, Around, Me - C.R.E.A.M. - Get the money! - Dollar, dollar bill y'all"

Medlem
Skrivet av swe.-SiOUX-.swe:

O.O

Brasilien alá Guds stad, dom har väl lite värre problem med barn än mobbning?

Skrev något liknande först också men ångrade mig.


signatur

My goal in life is to be the person my dog thinks I am.

Medlem

lol Brasilien...


signatur

yolo

Medlem
Skrivet av swe.-SiOUX-.swe:

O.O

Brasilien alá Guds stad, dom har väl lite värre problem med barn än mobbning?

ja men dem som bor i favelorna lär ju knappast ha råd till ett spel eller konsol, och dem som har lär väl knappast ha köpt den om ni fattar vad jag menar

jag skulle anta att regeringen vill skydda dem mer ekonomisk stabila barnen från våldspelen, vilket är synd, dem missar ju en stor del av livet

Skrivet av ghoül:
Skrivet av swe.-SiOUX-.swe:

O.O

Brasilien alá Guds stad, dom har väl lite värre problem med barn än mobbning?

ja men dem som bor i favelorna lär ju knappast ha råd till ett spel eller konsol, och dem som har lär väl knappast ha köpt den om ni fattar vad jag menar.

Säljs ju mest knark i hela världen i Favelorna runt Rio, så pengar rör sig igenom plåtskulen men som sagt finns värre moral problem att ta tag i där än mobbning.

Skrivet av ghoül:

jag skulle anta att regeringen vill skydda dem mer ekonomisk stabila barnen från våldspelen, vilket är synd, dem missar ju en stor del av livet

Visst men det är ju det som är så löjligt att fjuna om den lilla klicken i ett så segregerat problemfyllt land som Brasilien.


signatur

"Cash, Rules, Everything, Around, Me - C.R.E.A.M. - Get the money! - Dollar, dollar bill y'all"

Medlem

slightly OT: venzuela anser att "simpsons" är ett för moraliskt tvivelaktigt program att visa för sina småknattar på helg-morgnar, och kommer att ersätta det med "baywatch".

WTF indeed.

jag har inte spelat bully, men går inte handlingen ut på att stå upp MOT mobbare? eller har jag fel nu?

Medlem
Skrivet av lave:

slightly OT: venzuela anser att "simpsons" är ett för moraliskt tvivelaktigt program att visa för sina småknattar på helg-morgnar, och kommer att ersätta det med "baywatch".

WTF indeed.

jag har inte spelat bully, men går inte handlingen ut på att stå upp MOT mobbare? eller har jag fel nu?

Hoppas du har fel för det låter ju som en riktigt tråkig spelide

Medlem

Saxat från Wikipedian:

Canis Canem Edit, även känt som Bully, är ett Playstation 2 spel släppts och distribuerat av Rockstar Games, 2006. Spelet är ett actionäventyr och utspelar sig på den fiktiva internatskolan Bullworth Academy. Spelaren tar rollen som studenten Jimmy Hopkins, som precis blivit placerad på skolan av sina föräldrar. Spelet handlar om Jimmy Hopkins skolgång och fokuserar mycket på hans försök att stå emot mobbning samt relationer till andra elever på skolan. Namnet, Canis Canem Edit är latin och betyder "dog eats dog". Innan spelet släpptes var det mycket familjedemonstationer på Rockstar i Scottland. Till slut tappade Rockstar tålamodet. De skickade ut bilder på barn som blev mobbade av barn och sen när spelet släpptes så visade det sig att spelet inte alls gick ut på att mobba. Eftersom att det var så många familje-demonstationer i Europa så heter spelet nu i Europa Canis Canem Edit. Och i Nord-Amerika: Bully.

Mobbare är en av de lägsta formerna av liv.


signatur

Jag tröttnade på min gamla signatur, men kom inte på något vitsigt att skriva som inte kändes fånigt, så det blev den här harangen i stället.

Medlem
Skrivet av BULP:

Mobbare är en av de lägsta formerna av liv.

En ganska grov generalisering. Barn förstår inte vad de gör och vuxna mobbar sällan utan anledning. I min erfarenhet.


signatur

My goal in life is to be the person my dog thinks I am.

Medlem
Skrivet av CastorFiber:
Skrivet av BULP:

Mobbare är en av de lägsta formerna av liv.

En ganska grov generalisering. Barn förstår inte vad de gör och vuxna mobbar sällan utan anledning. I min erfarenhet.

Nja, förstår vad de gör, gör de nog. Vad de förmodligen inte inser, dock, är konsekvenserna av vad de gör, vilket inte förändrar min uppfattning ett dugg. En mobbare kan förstöra en hel barnom, och ruinera den mobbades självförtroende totalt. Något som får konsekvenser för den mobbade genom hela livet.

Vuxna mobbar kanske sällan, men aldrig? Och vad anser du vara en rationell anledning till att mobba?

Vilken skyddad tillvaro du måste leva i. Jag avundas dig verkligen.


signatur

Jag tröttnade på min gamla signatur, men kom inte på något vitsigt att skriva som inte kändes fånigt, så det blev den här harangen i stället.

Medlem
Skrivet av BULP:
Skrivet av CastorFiber:
Skrivet av BULP:

Mobbare är en av de lägsta formerna av liv.

En ganska grov generalisering. Barn förstår inte vad de gör och vuxna mobbar sällan utan anledning. I min erfarenhet.

Nja, förstår vad de gör, gör de nog. Vad de förmodligen inte inser, dock, är konsekvenserna av vad de gör, vilket inte förändrar min uppfattning ett dugg. En mobbare kan förstöra en hel barnom, och ruinera den mobbades självförtroende totalt. Något som får konsekvenser för den mobbade genom hela livet.

Visst, jag tänker också på att det är konsekvenserna de inte förstår. Att ett barn mobbar är inte bra eller försvarbart men skulden skall inte skjutas över helt och hållet på barnet. Det är föräldrar, lärare och skolan som skall se till att ingen behöver bli mobbad - om de misslyckas är felet deras om man nu måste peka finger.

Min poäng är att mobbing, fenomenet, är inte så enkelt att det räcker att peka ut "den skyldige" och fördömma dennes handligar som de av ett avskum.

Missförstå rätt dock, jag tycker att man skall vara hård mot barn. Jag menar inte att de skall ha stryk, men de skall lära sig i tidig ålder att en illgärning har otrevliga konsekvenser. Som vuxen måste man dock förstå att man inte kan lägga skulden på ett barn. Sedan om vi snackar om en 12 eller 14-åring gör detsamma.

Skrivet av BULP:

Vuxna mobbar kanske sällan, men aldrig? Och vad anser du vara en rationell anledning till att mobba?

Vuxenmobbing är vanligare än du verkar tro. Metoderna är lite mer raffinerade men det förekommer på nästan alla arbetsplatser och det gör nog inte mindre ont för att man är vuxen.

Exempel - Ingen sätter sig brevid dig i lunchrummet, du blir inte bjuden på afterwork, du får ingen respons på din input osv, osv...

Skrivet av BULP:

Vilken skyddad tillvaro du måste leva i. Jag avundas dig verkligen.

Har du tänkt på att det kanske är jag som mobbar andra?

Om jag tagit åt mig någonting av alla fall av mobbing jag sett så är ett alltid sant - ingen blir mobbad utan anledning, hur dum anledningen än må vara. Jag säger inte att mobbade får skylla sig själva eller att mobbaren har rätt att mobba, jag vill bara påpeka att lösningen inte ligger i att utse en syndabock - tar du bort en mobbare eller omplacerar den mobbade kommer samma problem uppstå igen förr eller senare i en eller annan form.


signatur

My goal in life is to be the person my dog thinks I am.

Medlem

jag kan tänka mig att de kommer sälja extra många spel av namnet bully i brasilien de närmaste 30 dagarna.


signatur

thank you, come again

Medlem

Säljer man det inte i butik laddar folk ned det istället.


signatur

"Moral är bra, men dubbel moral är inte dubbelt så bra"
Det fria operativsystemet: http://www.reactos.org

Medlem

OK Castor, du har vissa poänger, men det är alltid ett val man gör när man mobbar någon, även om det valet bara är att "göra som alla andra". Jag anser att individen ALDRIG kan fråntas ansvar för sina handlingar, och även 8 - 10 åringar är mycket väl medvetna om att de gör sårar den det nu är som blir mobbad. Barn har en oerhörd kapacitet för grymhet. Tro inget annat.

Ok angående "anledningar", så finns det bara tre. Ett: Att göra någon annan illa. Två: Att slicka röv för den som gör någon annan illa. Tre: Ovannämda grupptryck.

Och det är nästan utan undantag frågan om att EN person vill göra någon annan illa, bara för att han/hon KAN,och att alla andra hakar på av någon av de tre ovanstående skälen.

Det är den personen, Mobbaren, som jag föraktar.

Sedan kan det mycket väl vara så att Mobbaren har egna problem han/hon ger utlopp för genom att mobba andra, och visst, dessa problem är väl föräldrarnas/skolans/socialtjänstens/arbetsledningens ansvar att göra någonting åt, men det förändrar inte vad jag sa ovan. Individen har ALLTID ett ansvar. Man kan ALLTID välja att inte mobba. och jo, det gäller även barn. Om det är någonting barn begripper så är det "rättvist/orättvist" och "snällt/elakt". Fråga vilken femåring som helst som fick mindre lördagsgodis än sin syster/bror, eller som storasyster/storebror stal godiset från, eftersom hon/han var starkare, så får du se.

Man gör ALLTID ett val när man mobbar någon annan. Och det valet är att bete sig som ett kräk.


signatur

Jag tröttnade på min gamla signatur, men kom inte på något vitsigt att skriva som inte kändes fånigt, så det blev den här harangen i stället.

Medlem

precis köpt Bully, wee nu ska jag reta Brassilinjanare!


signatur

R.I.P The_maxx

Medlem
Skrivet av BULP:

...Det är den personen, Mobbaren, som jag föraktar...

Jag förstår, jag känner nog likadant fast jag hade valt ett annat sätt att uttrycka mig då man oftast pratar om barn när mobbing är på tapeten.
Visst skall man ställas till svars, receptet är dock inte baserat på mobbarens straff...

Skrivet av BULP:

Man gör ALLTID ett val när man mobbar någon annan. Och det valet är att bete sig som ett kräk.

Frågan är hur ofta det är ett medvetet val?

ICEMAN: Jag har med skaffat bully i dagarna... Det lyckas inte hålla mitt intresse så bra dock.


signatur

My goal in life is to be the person my dog thinks I am.

Medlem
Skrivet av CastorFiber:

Frågan är hur ofta det är ett medvetet val?

Alldeles för ofta.


signatur

Jag tröttnade på min gamla signatur, men kom inte på något vitsigt att skriva som inte kändes fånigt, så det blev den här harangen i stället.

Medlem
Skrivet av BULP:
Skrivet av CastorFiber:

Frågan är hur ofta det är ett medvetet val?

Alldeles för ofta.

Jo, det är sant. En gång är för mycket.


signatur

My goal in life is to be the person my dog thinks I am.

Medlem

Största problemet är att barn/ungdomar som mobbar tror att det är ok och att det hör till men så är inte fallet.

Här är det faktiskt föräldrarna som har ett stort ansvar o lära till sitt barn vad som är rätt eller fel.

Men visst gängtryck/klasstryck är en faktor som faktiskt är nått som skolan tyvärr inte tar tag i snabbre än vad dom gör dvs redan på lågstadiet

råkat ut och sett en heldel jävelstyg så jag förstår precis föraktet synd bara att folk gärna pratar mer än vad dom agerar.

Ni ungdomar som är emot allt vad mobbning står för det är eran uppgift att hjälpa dom som blir mobbade och dom som mobbar.

ex ser ni nån som mobbar säg att det inte är rätt som ex.

Och man ska se skillnad på mobbning och ex vänligt retas med varann i vuxen ålder. För mobbning i vuxenålder är lika fel som när det gäller i skolan finns ingen ursäkt.

Ett tips på när godtycklig retning går över till mobbning är om du skojas med någon och så säger den personen stopp nu är det inte skoj längre då ska man sluta annars så är det mobbning.


signatur

quod similis saporem blandeque coruscant

Skrivet av Notumforce:

Största problemet är att barn/ungdomar som mobbar tror att det är ok och att det hör till men så är inte fallet.

Här är det faktiskt föräldrarna som har ett stort ansvar o lära till sitt barn vad som är rätt eller fel.

Men visst gängtryck/klasstryck är en faktor som faktiskt är nått som skolan tyvärr inte tar tag i snabbre än vad dom gör dvs redan på lågstadiet

råkat ut och sett en heldel jävelstyg så jag förstår precis föraktet synd bara att folk gärna pratar mer än vad dom agerar.

Ni ungdomar som är emot allt vad mobbning står för det är eran uppgift att hjälpa dom som blir mobbade och dom som mobbar.

ex ser ni nån som mobbar säg att det inte är rätt som ex.

Och man ska se skillnad på mobbning och ex vänligt retas med varann i vuxen ålder. För mobbning i vuxenålder är lika fel som när det gäller i skolan finns ingen ursäkt.

Ett tips på när godtycklig retning går över till mobbning är om du skojas med någon och så säger den personen stopp nu är det inte skoj längre då ska man sluta annars så är det mobbning.

Word!


signatur

"Cash, Rules, Everything, Around, Me - C.R.E.A.M. - Get the money! - Dollar, dollar bill y'all"

1
Skriv svar