Stockholm framför allt

Avstängd
Stockholm framför allt

Är det så att Stockholm gynnas först och att Norrland ofta hamnar i skymundan? Jag tror att det är så. Det kommer hela tiden nya grejer som gynnar Stockholmarna, men väldigt sällan något som gynnar oss norrlänningar.

Ett exempel på detta är de nya hastigheterna. 120 km/h kommer bara att det finnas där det behövs minst - alltså i Stockholm. Där finns det redan så många tunnelbanor och skit att man kan ta sig fram hur enkelt som helst, medan vi här uppe bara har buss att välja mellan. Ett annat exempel är bensinskatten. Vem tar mest stryk? Lantborna och norrlänningarna. De som måste använda bilen mest får betala mest. Skatterna borde subventioneras här uppe, för det är inte kul för de som måste pendla 15 mil per dag när bensinen kostar 12,54.

I Riksdagen sitter folk från olika delar av landet i syfte att det inte ska bli så obalanserat, men det är just vad det blir ändå eftersom antalet ledamöter bestäms av antalet invånare. Det borde ju fungera, men det gör det inte.

Vad tycker du? Har jag rätt, eller har jag fel? Diskutera.

Inaktiv
Medlem

Norrland?


signatur

My goal in life is to be the person my dog thinks I am.

Medlem

Norrland?


signatur

I'm a snake, follow me!

Inaktiv
Skrivet av EliasN:

Ett exempel på detta är de nya hastigheterna. 120 km/h kommer bara att det finnas där det behövs minst - alltså i Stockholm. Där finns det redan så många tunnelbanor och skit att man kan ta sig fram hur enkelt som helst, medan vi här uppe bara har buss att välja mellan.

Det där med att det är hur enkelt som hellst att ta sig fram i Stockholm med lokaltrafik är fel. Visst finns det mer lokaltrafik i Stockholm än i Norrland, vilket inte är så konstigt då befolkningstätheten är mycket högre. Lokaltrafiken i Stockholm är dock långt ifrån problemfri, framförallt spårtrafiken skulle behöva upprustas och byggas ut en hel del. På landsbydgen är det väldigt svårt att klara sig utan bil, så de flesta har bil, vilket inte direkt gynnar den lokaltrafik som finns eftersom att det är lite för bekvämt att ta bilen istället för bussen.

Det finns de som pendlar 15 mil per dag i Stockholm också. Även de som inte har 15 mil att åka varje dag kan sitta väldigt länge i bilen på grund av bilköer, vilket gör att liter per mil och därför priset per mil är dyrare i Stockholm än i Norrland generellt. I Stockholm har vi dessutom tullavgift för att köra in och/eller ut vid rusningstrafik. Om man har den dåliga smaken att bo inne i stan och ha bil straffas man dessutom med höga parkeringsavgifter.

Jag trodde norrlänningar sket i hastighetsbegränsningar?


signatur

People think it must be fun to be a super genius, but they don't realize how hard it is to put up with all the idiots in the world.

Inaktiv
Skrivet av F3D:

norrland?

Skrivet av CastorFiber:

Norrland?

Skrivet av SuperTank:

Norrland?

En del av forna Soviet.


signatur

People think it must be fun to be a super genius, but they don't realize how hard it is to put up with all the idiots in the world.

Medlem

12% av Svenskarna bor norr om Uppsala. Det säger väl allt.


signatur
Medlem

Ni kan iallafall köra snöskoter ofta, det kan inte jag som bor i södra småland...

Medlem
Skrivet av wiseguy:

Jag trodde norrlänningar sket i hastighetsbegränsningar?

Det stämmer väldigt bra. Men bilden tar så attans mycket soppa då man ligger runt 160 så jag brukar faktiskt nöja mig med 120.

Medlem

kommer det att bli 120 km/h där det finns tunnelbanor, dvs i centrala sthlm? då blir det åka av, vill jag lova...

högre hastighet är väl motiverat med att väglaget tillåter det, exempelvis i södra Sverige där det inte är halt och isigt så ofta.

Och så givetvis: Norrland?

Medlem

Vill man se positiva saker så gör man det, letar man efter negativa saker så finner man dom också.
Vet inte vad det här 120 km/h är för nåt men 10 km/h hit och dit märks ingenstans och kommer den hit så kommer den då antagligen till hela landet i slutändan.

Pratar vi om vad det kostar att leva i norrland vs stockholm så tror jag att vi betalar mer i slutändan.


signatur

thank you, come again

Medlem
Skrivet av Eschricht:

Ni kan iallafall köra snöskoter ofta, det kan inte jag som bor i södra småland...

OT: Bor du i Växjö ?

btw. Estocolmo är ganska överskattat.
Störst men inte bäst imo.


signatur

[http://donqen.blogg.se/]
- Glöm inte alzheimersdagen.

Medlem

Jag kräver sedan några år tillbaka att Rapport-nyheterna textas till skånska. Jag kan inte själv begripa vad de säger, och dessutom är jag helt säker på att många där inte själv gör det en gång.
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article469850.ab


signatur

"Moral är bra, men dubbel moral är inte dubbelt så bra"
Det fria operativsystemet: http://www.reactos.org

Medlem
Skrivet av Mr. G:

Jag kräver sedan några år tillbaka att Rapport-nyheterna textas till skånska. Jag kan inte själv begripa vad de säger, och dessutom är jag helt säker på att många där inte själv gör det en gång.
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article469850.ab

Sluta... Skånska är ju helskönt. Och gotländska. Och norrländska.

Jag kommer från jönköping men dialekten här är näst iintill så man misstänker att någon pissat i genpolen, det låter för bedrövligt. Självklart pratar jag själv helt felfri, dialektfri rikssvenska.

Självklart.

Dalarna... tacksam för er då ni är de enda som har fulare dialekt.


signatur

My goal in life is to be the person my dog thinks I am.

Avstängd

Wiseguy, jag tror du är bortskämd. Jag har varit i Stockholm och det är hur enkelt som helst. Tunnelbanorna och pendeltågen går med minuters mellanrum och det går snabbt att ta sig fram med dem. Det enda du behöver i Stockholm är ett tunnelbanekort och ett par vandrarfötter så tar du dig överallt på 5 minuter.

Mellan Piteå och Skellefteå går det två bussar per dag. En på förmiddagen och en på eftermiddagen. Missar du 16:45-bussen hem är det kört. Det är sämst, men lyckligtvis bor jag bara 12 kilometer från skolan och mina bussar går oftast med 20-40 minuters mellanrum.

Citat:

Jag trodde norrlänningar sket i hastighetsbegränsningar?

Ja, kör du på E4 N från Skellefteå hittar du nog ganska många fortkörare, men det är inte så konstigt med tanke på att de sänkt hastigheten från 90 till 110, trots att det är en 2+1-väg.

Hur som helst så bryr inte jag mig särskilt mycket om hastigheterna är 110 eller 120, för jag kör snålt, så max 105 för min del - med bensinskatten går det inte att göra något annat om man inte vill bli ruinerad.

Skrivet av cammo:

12% av Svenskarna bor norr om Uppsala. Det säger väl allt.

Ja, inte blir man mer sugen på att bo kvar här heller med tanke på hur obalanserat vårt land är.

Skrivet av Eschricht:

Ni kan iallafall köra snöskoter ofta, det kan inte jag som bor i södra småland...

Ja, det borde ju vara någon fördel med en fem månader lång vinter.

Skrivet av huxflux:

Pratar vi om vad det kostar att leva i norrland vs stockholm så tror jag att vi betalar mer i slutändan.

Säkert, men då är ju lönerna i området en aning högre också.

Jag tror att det kan vara bra att slå ihop norrlandslänen till en stor region, som det har talats om på sistone. Det har ju förstås både för- och nackdelar, men jag hoppas att fördelarna väger upp nackdelarna. Bl.a. så gör det ju Norrland mer konkurrenskraftigt.

Medlem
Skrivet av Donqen:
Skrivet av Eschricht:

Ni kan iallafall köra snöskoter ofta, det kan inte jag som bor i södra småland...

OT: Bor du i Växjö ?

Njaa, bor ca. 10 mil sydväst om växjö i en liten håla på 2000 invånare som heter Strömsnäsbruk.

Medlem

Jag som östgöts bo tycker att allt cirklar runt 08.
Och media utgår ifrån att hela swe kan alla gator och torg i sthlm, vilket är sjukt ireterande, i stället för att säga "i sthlm så hände.."
så säger man "på xxxxx hände..." osv.. välldigt störande.


signatur

R.I.P The_maxx

Inaktiv

Nah Stockholm drabbas av mer och mer skit och de senare åren står det mig upp i halsen. Funderar allvarligt på att flytta norrut.

Politiskt och ekonomiskt är sla en sak för sig men det är svinigt mycket skit i stan nu.


signatur

Bra kylning IsTheShit

Inaktiv
Skrivet av EliasN:

Wiseguy, jag tror du är bortskämd. Jag har varit i Stockholm och det är hur enkelt som helst. Tunnelbanorna och pendeltågen går med minuters mellanrum och det går snabbt att ta sig fram med dem. Det enda du behöver i Stockholm är ett tunnelbanekort och ett par vandrarfötter så tar du dig överallt på 5 minuter.

Åh, har du varit i Stockholm! Hur ska jag kunna ljuga för någon som har varit i Stockholm? Att man kan ta sig överallt i Stockholm på 5 minuter stämmer bara för väldigt små definitioner av överallt, som till exempel från T-Centralen till Hötorget.

Jag bor på Kungsholmen och jobbar i Kista, en sträcka på cirka 12 kilometer som tar cirka 30 minuter med tunnelbana om man räknar från dörr till dörr. Om man åker bil kan det gå något snabbare, fast om det är mycket trafik tar det längre tid. Har du otur tar det mer än en timma. Jag har ingen bil så jag åker mest tunnelbana om jag inte får lift av en kompis.

För ett par år sedan bodde jag i Enskede, då var sträckan cirka 21 kilometer som med tunnelbana tar någonstans mellan 45 minuter och en timma dörr till dörr. Fast det är sant att man inte behöver planera sina resor så noga eftersom att det är många avgångar, speciellt under rusningstrafik.

Citat:

Mellan Piteå och Skellefteå går det två bussar per dag. En på förmiddagen och en på eftermiddagen. Missar du 16:45-bussen hem är det kört. Det är sämst, men lyckligtvis bor jag bara 12 kilometer från skolan och mina bussar går oftast med 20-40 minuters mellanrum.

Jag har varit i Norrland. Mer än så faktiskt, jag bodde i Norrland till jag var 19 år. Jag åkte ofta buss mellan Piteå (där jag gick skola några år) och Kalix (där jag kommer ifrån). Jag har även bott i Boden och Luleå under kortare perioder. Jag har alltså upplevt lokaltrafik i Norrland på egen hand, om den nu inte har blivit mycket sämre på de 10 år som jag har bott i Stockholm. Det är inte så konstigt om lokaltrafiken är mer utbyggd på platser där der bor mer människor. Lokaltrafiken är bättre i Stockholm än i Norrland, men den täcker fortfarande inte det behovet som finns (eller dina överdrifter för den delen).


signatur

People think it must be fun to be a super genius, but they don't realize how hard it is to put up with all the idiots in the world.

Medlem

här bor jag 5mil ifrån min gammla hemmby, det GÅR INTE ENS NÅGRA bussar dit här ifrån (eller tåg, då det inte finns traks) så bil är det ennda sättet.
Förstår inte hur man ska kunna ta nått annat när det inte finns nått annat att ta. Kan nån MP-fitish snubbe tala om för mig hur man skall göra, blir jag glad.


signatur

R.I.P The_maxx

Medlem

man kan flytta om man inte upplever det det vara bra.


signatur

quod similis saporem blandeque coruscant

Medlem
Skrivet av CastorFiber:
Skrivet av Mr. G:

Jag kräver sedan några år tillbaka att Rapport-nyheterna textas till skånska. Jag kan inte själv begripa vad de säger, och dessutom är jag helt säker på att många där inte själv gör det en gång.
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article469850.ab

Sluta... Skånska är ju helskönt. Och gotländska. Och norrländska.

Jag kommer från jönköping men dialekten här är näst iintill så man misstänker att någon pissat i genpolen, det låter för bedrövligt. Självklart pratar jag själv helt felfri, dialektfri rikssvenska.

Självklart.

Dalarna... tacksam för er då ni är de enda som har fulare dialekt.

Ja? Min poäng var ju just att det är ett bra språk.


signatur

"Moral är bra, men dubbel moral är inte dubbelt så bra"
Det fria operativsystemet: http://www.reactos.org

Medlem

Det är väl en definition fråga om det är ett bra språk


signatur

quod similis saporem blandeque coruscant

Medlem
Skrivet av Notumforce:

man kan flytta om man inte upplever det det vara bra.

flytta? jag flyttade hit
en plats där husen kostar 290-600tusen, +jobb finns, det är en plats man absolut inte lämnar
jag upplever det jätte bra, men MP gör det inte, å jag undrar vad jag skall göra, om det inte passar kalosherna.


signatur

R.I.P The_maxx

Inaktiv

Ja halland är nästan aldrig med på vädret... De pekar bara på stockholm å "nästa vecka blir det sol..."

Inaktiv
Skrivet av IceMan:

jag upplever det jätte bra, men MP gör det inte, å jag undrar vad jag skall göra, om det inte passar kalosherna.


signatur

People think it must be fun to be a super genius, but they don't realize how hard it is to put up with all the idiots in the world.

Medlem
Skrivet av Mr. G:
Skrivet av CastorFiber:
Skrivet av Mr. G:

Jag kräver sedan några år tillbaka att Rapport-nyheterna textas till skånska. Jag kan inte själv begripa vad de säger, och dessutom är jag helt säker på att många där inte själv gör det en gång.
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article469850.ab

Sluta... Skånska är ju helskönt. Och gotländska. Och norrländska.

Jag kommer från jönköping men dialekten här är näst iintill så man misstänker att någon pissat i genpolen, det låter för bedrövligt. Självklart pratar jag själv helt felfri, dialektfri rikssvenska.

Självklart.

Dalarna... tacksam för er då ni är de enda som har fulare dialekt.

Ja? Min poäng var ju just att det är ett bra språk.

Jag trodde du menade att du inte fattade skånska...


signatur

My goal in life is to be the person my dog thinks I am.

Avstängd
Skrivet av wiseguy:

Åh, har du varit i Stockholm! Hur ska jag kunna ljuga för någon som har varit i Stockholm? Att man kan ta sig överallt i Stockholm på 5 minuter stämmer bara för väldigt små definitioner av överallt, som till exempel från T-Centralen till Hötorget.

Du förstår nog hur jag menar. 5 minuter tar man sig inte till särskilt många platser någonstans. Jag menar förstås symboliskt.

Citat:

Jag bor på Kungsholmen och jobbar i Kista, en sträcka på cirka 12 kilometer som tar cirka 30 minuter med tunnelbana om man räknar från dörr till dörr. Om man åker bil kan det gå något snabbare, fast om det är mycket trafik tar det längre tid. Har du otur tar det mer än en timma. Jag har ingen bil så jag åker mest tunnelbana om jag inte får lift av en kompis.

Jag brukar gå ut till bussen ungefär 08:20 och brukar vara framme vid skolan 09:00. Det tar alltså ca 40 minuter för mig från dörr till dörr.
Men jag måste nog säga i alla fall att jag kanske underskattade tiden det tar att ta sig fram i Stockholm.

Citat:

För ett par år sedan bodde jag i Enskede, då var sträckan cirka 21 kilometer som med tunnelbana tar någonstans mellan 45 minuter och en timma dörr till dörr. Fast det är sant att man inte behöver planera sina resor så noga eftersom att det är många avgångar, speciellt under rusningstrafik.

Nä, så är det. På vardagar behöver jag inte planera just någonting eftersom det går bussar titt som tätt mellan Skellefteå-Ursviken, men på helgerna går de lite hur som helst.

Citat:

Jag har varit i Norrland. Mer än så faktiskt, jag bodde i Norrland till jag var 19 år. Jag åkte ofta buss mellan Piteå (där jag gick skola några år) och Kalix (där jag kommer ifrån). Jag har även bott i Boden och Luleå under kortare perioder. Jag har alltså upplevt lokaltrafik i Norrland på egen hand, om den nu inte har blivit mycket sämre på de 10 år som jag har bott i Stockholm. Det är inte så konstigt om lokaltrafiken är mer utbyggd på platser där der bor mer människor. Lokaltrafiken är bättre i Stockholm än i Norrland, men den täcker fortfarande inte det behovet som finns (eller dina överdrifter för den delen).

Kanske, men av den tid jag var där, ca 1 vecka, så upplevde jag att lokaltrafiken vida täckte behoven, men då beror det ju iofs på vilka behov man har.

Nog har du rätt i att störst hänsyn ska ges där det bor flest folk, men det betyder inte att de andra platserna ska uteslutas.

Det som jag tycker är värst med att bo här uppe är att nästan ingenting händer här och att det är så långt överallt. Lycksele, Piteå och Umeå är närmast och det är 14, 7 och 14 mil dit. :/
Alla intressanta grejer händer söderut, förutom Dreamhack. Ganska coolt att det var här också i år.

Inaktiv
Skrivet av EliasN:

Kanske, men av den tid jag var där, ca 1 vecka, så upplevde jag att lokaltrafiken vida täckte behoven, men då beror det ju iofs på vilka behov man har.

Ja, för en del räcker det med 5 minuter på en cykel i innerstan för att ta sig till jobbet men för de allra flesta så tar det betydligt längre.

Skrivet av EliasN:

Nog har du rätt i att störst hänsyn ska ges där det bor flest folk, men det betyder inte att de andra platserna ska uteslutas.

Jag skulle gärna se att tunnelbanan i Stockholm var lika utbyggd som den i London, Paris eller New York, men det är inte realistiskt. Det gäller att hitta en bra balans.


signatur

People think it must be fun to be a super genius, but they don't realize how hard it is to put up with all the idiots in the world.

Youtube-proffs

Jag är från Göteborg, så jag har inte mycket att säga till om här.

Men vi kan väl spränga tokholm?


signatur

Calle säger att jag är influencer

123
Skriv svar