Min viktresa

Antikvitet
Min viktresa

Jag har inte bloggat så ofta på sistone och det finns många anledningar. Jag kan förstås säga att jag haft mycket att göra på jobbet (det har jag), att det varit fint väder (det har det), att jag fått mig lite speltid (can you say "Red Dead Redemption"?) eller att jag umgåtts med mina vänner (om jag haft några).

Men anledningen är mest en annan. Jag har tränat.

I höstas bestämde jag mig för att börja träna på gym. Jag har alltid gillat att röra på mig, men föredragit löprundor och boll-/racketsporter. Gym är för människor som har skev självbild, tyckte jag. Men när benhinnorna började jävlas efter sommaren blev det dags att ändra upplägg. Sats-medlemskapet blev ett faktum.

Jag ägnade hösten och vintern åt mitt nyfunna intresse. Jag upptäckte att med rätt skor kunde jag springa på löpband utan att ha ont i flera veckor efter. Vikten stannade stabilt runt 91-92 kg. Jag gillar att äta god mat med mycket pasta, som du säkert märkt om du följt min blogg.

Men någonstans i februari bestämde jag mig för att ändra upplägg. Jag köpte måltidsersättningspulver och aminossyror, började tänka på maten, mer sallader, mindre kolhydrater, mindre alkohol och mer frukt.

Och vikten reagerade därefter. Nu, ungefär fyra månader senare, har jag tappat ca 10 kg när vågen i morse visade 82.8 kg. Jag är piggare än någonsin, mår bra och är glad. Varje titt i spegeln är en glädjekälla, som en påminnelse om hur mycket bättre jag mår.

Mitt recept på välmående:
* Måltidsersättningspulver (smakar som Pucko, jättegott) i stället för middag ca 2-3 ggr/vecka
* Aminossyror före och efter träning
* Träning 3-4 gånger per vecka (gym, löpning, rodd, badminton, cykling)
* Minst två frukter per dag
* En salladslunch per vecka (jag försöker i alla fall)
* Mindre alkohol
* En jämn rutin på gymmet. Jag kommer dit och kopplar på autopiloten. Värmer upp med 3 km löpning, fortsätter med styrketräning cirka 25-30 minuter på de maskiner jag har lust med, sedan 10 min kondition (som cykling eller crosstrainer) innan stretch.

Jag hoppas du också mår lika bra som jag gör nu.

#blogg


signatur

John Severinson, före detta chefredaktör - Läs min blogg

Medlem
Min viktresa

Starkt, bra jobbat...

Skribent

Rolig läsning. Däremot tycker jag många lägger alldeles för mycket fokus på vikten. Tränar man mycket ska man äta, oavsett om man springer eller styrketränar. Risken är att musklerna bryts ned. Har själv erfarenhet av det. Förra sommaren minskade jag ned på mina gymbesök och satsade en hel del på löpning/inlines och försökte äta så bra som möjligt. Jag minskade från stadiga 90 kg till 78 kg. Det mesta var muskelmassa. Mitt motto är att så mycket av min näring ska komma från vanlig mat. Det är mycket godare med kyckling, bacon och ägg än en massa pulver.

Antikvitet

Som jag ser det handlar allt om balans och att undvika ordentliga middagar några kvällar i veckan har varit jätteskönt. Dels är chokladshaken god och dels går den väldigt fort att fixa - underbart när man är stressad.

Den ger en lika många kalorier som en fullvärdig måltid, en lagom mängd långsamma kolhydrater och bra MCT-fett.

Sen är syftet med aminossyrorna just för att undvika det du beskriver. Aminossyrorna hjälper till att bryta ned fett i stället för muskelmassa. Visst har jag blivit mindre och en del av det var nog muskler, men långt ifrån en majoritet. Du kan få känna på mina magmuskler om du vill.


signatur

John Severinson, före detta chefredaktör - Läs min blogg

Medlem

Gjorde själv en sådan helomvändning för lite mer än ett år sedan, gick ned från 90 till 68, sen nu har börjat träna mer kampsport utöver bara gymmet och gått upp till 75-76, mår bättre än någonsin

Medlem

Och får jag fråga vilka aminosyror du tar?

Inaktiv

för ca två år sedan när jag var 15 så vägde jag runt 55 kilo, nu väger jag 47 och jag varken tränar eller äter sunt. En till liten notering är att jag är ca 180 centimeter... Jag vill ju för helvete gå upp i vikt inte ner!

Antikvitet

Athaleos: Klicka på länken!


signatur

John Severinson, före detta chefredaktör - Läs min blogg

Medlem
1
Skriv svar