Medlem
Mönstring

Fick ett brev häromdan där det stod att jag var tvungen att mönstra när jag fyllt 18. Jag vet hur det fungerar, man genomför undersökningar på om man är kapabel till lumpen. Men hur är det efter testet, om man som sagt är kapabel, måste man göra lumpen då eller har man något val?


signatur

Informationsbrev, jasså det är så det kallas nu. Jag antar att de vill informera om vilket konto man ska betala in skadeståndssumman till.

Medlem

Om man klarar mönstringen så måste man göra lumpen. Så var det förut i alla fall.


signatur

-^-^--^-The sound of a bat cutting through space and time-^-^--^-

Medlem

Om du klarar proven och blir placerad är du pliktbelagd att utföra utbildningen.

Youtube-proffs

Den som inte vill behöver inte.

Vill du och har rätt kunskaper och klarar proven. Så varsegod.

Är du kass på proven men ändå vill göra lumpen, så finns risken att någon annan får platsen med bättre resultat, etc.


signatur

Calle säger att jag är influencer

Medlem

Om du absolut inte vill göra skiten så gör dåligt ifrån dig på allt. Eller gör som en snubbe i min 'årgång' - slå igång brandlarmet så blir du hemskickad ganska omgående. Med räkning från brandkåren.


signatur

In war, truth is the first casualty

Medlem

Vill du verkligen inte så kommer de inte att vilja ta med dig med stor sannolikhet. Men om du verkligen inte vill så förklara att du är med i jehovas och att domedagen är nära.
Eller så är du sängvätare, kan nog fungera det oxå.
Eller så sitter du med gravt tics hos psykologen, rejäla ljud och ryckningar ger nog bra effekt.

Jag tycker dock att du bör göra ditt bästa och se vart du får chansen att hamna.

Medlem

Jag mönstrade i onsdags, jag ville och jag klarade proven.
Det fanns tyvärr inga platser då de av någon anledning skickat in mig med en årsklass yngre, jag är 89a och alla platser för 89or togs förra året
Jag ligger i reserven nu, så om någon 89a skadar sig innan inryckning så kan jag ta hans plats

Medlem

När jag mönstrade frågade de typ direkt efter kunskapsprovet om jag ville göra det eller inte, jag sa nej och de sa att jag kunde gå om jag ville. Men jag ville ändå göra proven och se vad jag kunde blivit, så det fick jag


signatur

[color=black]Useless corpse. Jesus loves you. Useless corpse.[/color]

MFC
Medlem

Min erfarenhet är att de som vill får inte och de som inte vill måste, men det var längesedan nu.


signatur

I believe that if life gives you lemons you should make lemonade & try to find somebody whose life has given them vodka & have a party - Ron White

Medlem

jag sa att jag ville inte göra lumpen men dom sa att dom inte kunde släppa mej så lätt efter att dom sett mina resultat i fystesten, men till slut behövde jag inte åka till Boden då man gjorde IQ testen lite för snabbt

Inaktiv

Om du absolut inte vill göra lumpen så ska kan du överfalla någon. Psykologen ger garanterat bäst resultat men ett oprovocerat anfall på någon annan som är där för att mönstra funkar nog också.


signatur
Medlem

Vill de ha med dig måste du enligt lagen. Säger du dock att du inte vill eller gör dåligt på testen så är chancen stor att de inte vill ha med dig.


signatur

"People don't plan to fail, they just fail to plan"

Medlem

Ja som alla säger, du behöver inte göra lumpen om du inte vill. Oftast brukar det vara så att du kommer bli tvungen att göra ett "IQ test", sen om du inte vill göra lumpen så slipper du resterande tester.

Viktigast är ju att du säger från början att du inte vill, och det säger du till psykologen. Och strunta i alla dom hära skrönorna om att du ska kollapsa ner i golvet, linda in dig i mattan och säga att du är en vårrulle osv...det räcker med att du säger att du har bättre saker för dig och att du har noll motivation till lumpen, 9 fall av 10 så funkar det.

Men om du vill utföra testerna så brukar det vara tester som:

* IQ-test
* EKG
* Styrketest (du får häva upp en stång från marken upp til brösten med hjälp av en...stångmaskin:P)
* Konditiontest (cykling med gradvis ökning av motstånd)
* Syn och hörseltest
* Jägartest(valfritt beroende om du fick bra resultat på dom andra testerna. Testet går till på följande vis: Du får en ta på dig en ryggsäck som väger cirkus 30 kg, sen får du göra 70 "step ups" på varje ben, ett ben i taget)

* Snack med psykologen (som sagt, du kan hoppa över alla andra tester förutom IQ testet och snacka direkt med psykologen)

Just nu gör jag lumpen och jag kan säga att det inte är så farligt faktiskt. Extremform av ett sommarkollo:P


signatur

What seems to be the officer problem?

Youtube-proffs
Skrivet av Iceguppi:

Om du absolut inte vill göra lumpen så ska kan du överfalla någon. Psykologen ger garanterat bäst resultat men ett oprovocerat anfall på någon annan som är där för att mönstra funkar nog också.

Lyssna inte på sån här skit, mycket av det du gör kan komma och stämpla dig senare i framtiden.


signatur

Calle säger att jag är influencer

Medlem

Vet en som rullade in sig i en matta och hävdade att han var en vårulle. Han slapp lumpen.


signatur

"Moral är bra, men dubbel moral är inte dubbelt så bra"
Det fria operativsystemet: http://www.reactos.org

Medlem

vet inte om det finns idag men när jag mönstrade 91 så fick man hålla i en kpist eller dyl i trä och då var det en som höllt den åt fel håll han fick frisedel men jag tror att samtal med psykologen egentligen gjorde att han fick frisedel..


signatur

quod similis saporem blandeque coruscant

Medlem

idag äre lika lätt att få frisedel som att det är att äta lite glass. det är inte som förr det fida 70 talet, det hadde en härlig fin armè.


signatur

R.I.P The_maxx

Medlem

För mig fanns det två lediga platser, en som vakt i luleå och en som
musiksoldat
Inskrivningsmannen sa att jag skulle skita i de platserna och ta reserven istället

Medlem
Skrivet av Mr. G:

Vet en som rullade in sig i en matta och hävdade att han var en vårulle. Han slapp lumpen.

MFC
Medlem
Skrivet av Xphome:
Skrivet av Mr. G:

Vet en som rullade in sig i en matta och hävdade att han var en vårulle. Han slapp lumpen.

Myt nr: 452


signatur

I believe that if life gives you lemons you should make lemonade & try to find somebody whose life has given them vodka & have a party - Ron White

Medlem

Den å smörja in toan med choklad å sedan sitta å äta när nån kommer in måste vara de två största ever inom detta område.


signatur

R.I.P The_maxx

Medlem

Jag minns när jag skulle mönstra back in the day... Jag ville absolut inte göra lumpen så jag gick dit med alla avsikter att göra dåligt ifrån mig... Väl där bland alla spännbultar satte tävlingsinstinkten igång och jag tog i för kung och fosterland... och blev placerad. Usch, vilket trauma.


signatur

My goal in life is to be the person my dog thinks I am.

Inaktiv

Säg att du är kommunist eller anarkist och du får garanterat inte göra lumpen.

Om du vill bli befäl ska du säga att du är nazist


signatur
Medlem

Finns så mycket myter runt mönstringen så hälften vore nog. Skit i alla såna tips och gör bara ditt bästa eller sämsta beroende på om du vill göra lumpen eller inte.

Jag ville göra lumpen och blev erbjuden en plats som kustjägare. Hade vid den tidpunkten bara hört skit om kustjägarutbildningen så jag tackade nej och fick åka till luftvärnet istället.
Ångrar mig lite i efterhand eftersom luftvärnet mest var en lång väntan och inte så mycket action.

Men vill du slippa så räcker det nog med att du presterar dåligt på proven och är ärlig med psykologen. Säg att du inte vill helt enkelt.


signatur

Insert funny qoute here

Medlem

att prestera hyfsat på proven men att konsekvent säga att jag inte ville räckte bra för mig för att slippa. den enda som försökte övertala mig var läkaren om jag inte minns helt fel.

det här var ett par år sedan, och jag kan väl knappast tänka mig att de blivit hårdare med åren. Gör ditt bästa på proven så du inte åker på en skit-tjänst om du nu, mot all förmodan, skulle bli tvungen att göra lumpen.

Medlem
Skrivet av SFL|Krusty:

Men vill du slippa så räcker det nog med att du presterar dåligt på proven och är ärlig med psykologen. Säg att du inte vill helt enkelt.

Jag trodde det skulle räcka... jag gjorde bra ifrån mig på testen - på min tid fick man skriva telegrafiprovet om man kom över en viss gräns, jag var ensam om att få skriva det i mitt rum - Jag hängde inte med länge dock när det började pipa i lurarna

Jag förklarade för psykologen att jag inte hade några planer att göra lumpen, jag kommer hamna i bråk inom några timmar om någon kommer fram och skriker mig i ansiktet - Jag sade att jag inte kommer ställa upp om det blir krig och jag sade att jag gärna skulle sälja försvarshemligheter om tillfälle gavs... Psykologen tyckte det skulle vara nyttigt för mig att göra lumpen så hon placerade mig på Gotland som pansarskyttesoldat där man skulle förnedras för att få bära den åtråvärda röda baskern...

Det tog inte ens en dag innan jag hamnade i min första dispyt.


signatur

My goal in life is to be the person my dog thinks I am.

Youtube-proffs

Men det är lite skillnad på nu och då Castor, pengar fördelas olika, Sverige är inte lika rädda längre, armén får mindre makt etc.

Idag räcker det med att man säger "Ta en som är lite mer trogen till lumpen än mig, det blir nog bäst så."

Finns folk som verkligen velat komma in och inte gjort de, just pga det är mycket mindre platser.


signatur

Calle säger att jag är influencer

1
Skriv svar